Eveniment
Cursuri de conducere defensivă: Reguli pentru autorizarea școlilor de șoferi, baza materială necesară și programa școlară
Ministerul Transporturilor vrea să reglementeze autorizarea școlilor de șoferi și a instructorilor în domeniul conducerii auto defensive. În acest sens a fost publicat recent un proiect de act normativ, care prevede, printre altele, stabilirea bazei materiale necesare școlilor de șoferi care efectuează conducere auto defensivă (săli de pregătire teoretică/practică, poligoane, dotări)
De asemenea, documentul reglementează și procedura de examinare și formare în domeniul conducerii auto defensive și programa școlară a cursului de conducere defensivă.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a publicat joi, 27 octombrie, în dezbatere publică, un proiect de ordin pentru aprobarea Normelor privind autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto, a Normelor privind atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de conducere auto, a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, a Programei de şcolarizare, precum şi privind condiţiile şi obligaţiile pentru pregătirea teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere.
Potrivit documentului, cursul de conducerea auto defensivă va putea fi efectuat de către persoane care dețin permis de conducere, doar în cadrul școlilor de conducători auto și va cuprinde o parte teoretică și o parte practică.
Școlile de șoferi vor putea efectua cursul de conducere auto defensivă doar în baza unei anexe la autorizația de școală de conducători auto, eliberată de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.
În vederea autorizării efectuării cursului de conducere auto defensivă, școala de conducători auto trebuie să îndeplinească cumulativ, într-o locație unică, mai multe condiții referitoare la onorabilitate, bază materială și competență profesională.
Astfel, fiecare sală de pregătire teoretică trebuie să fie astfel dimensionată astfel încât să asigure o suprafață efectivă de minim 2 mp respectiv 5 mc pentru fiecare cursant și pentru profesorul de conducere defensivă și trebuie să cuprindă:
- 20 de echipamente didactice pentru cursanți și un echipament didactic pentru profesorul de conducere defensivă (mese și scaune);
- retroproiector;
- tablă magnetică sau flipchart;
- acces Internet;
- o trusă auto de prim ajutor și 2 stingătoare auto cu pulbere;
De asemenea, școlile auto vor trebui să dețină o sală de pregătire practică, dotată cu simulatoare auto și echipamente specifice. Simulatoarele auto constau în echipamente care simulează habitaclul unui autovehicul și care trebuie să asigure:
- răsturnarea, pentru un ciclu de 540 de grade;
- impactul frontal;
Echipamentele specifice constau în dispozitive care testează viteza de reacție și acuitatea vizuală, exemplifică poziționarea măinilor pe volan la rotirea volanului la 90, 180 și 270 de grade și exemplifică mișcarea capului unui conducător auto, în funcție de poziția tetierei.
Școlile de șoferi vor trebui să dețină și un poligon auto, cu următoarele caracteristici:
- pista betonată/asfaltată cu o lungime de 150 m și o lățime de 10 m, în linie dreaptă;
- pista betonată/asfaltata cu o lățime de 10 m, care este în prelungirea celei în line dreaptă și care asigură efectuarea unui viraj la 1800, raza viratoare fiind de minim 7 m;
- 20 conuri de semnalizare rutieră;
- spații de degajare, de minim 4 m pe fiecare din părțile laterale pentru pista care este în linie dreaptă și de minim 6 m pe fiecare din părțile laterale pentru viraje;
- elemente de protecție elastice, în părțile laterale virajate;
- aspersoare de apă, care să asigure udarea pistei pe o lungime de minim 50 m, în linie dreaptă.
Nu în ultimul rând, școlile de conducători auto trebuie să dețină minim două autovehicule de aceeași marcă, model și tip dintre care una dotată cu ABS iar cealaltă fără ABS.
- minim un autoturism cu ambele punți, față și spate, viratoare;
- minim un autoturism dotat cu dispozitivul “roți libere”.
Potrivit proiectului, o persoană poate obține calitatea de instructor auto în domeniul conducerii auto defensive dacă deține atestat de instructor auto valabil pentru categoriile B, C, CE de minim 5 ani și a promovat un examen teoretic. O persoană care deține atestat de profesor de legislație rutieră valabil poate susține și pregătirea teoretică din cadrul școlilor de conducători auto din domeniul conducerii auto defensive.
Examenul pentru obținerea calității de instructor auto în domeniul conducerii auto defensive poate fi susținut doar de către instructori auto care dețin atestate valabile în acest sens și constă într-o probă teoretică, eliminatorie, care are drept scop verificarea cunoștințelor regulilor de circulație pe drumurile publice și verificarea cunoștințelor aplicabile conducerii defensive care constă într-un test tip grilă cu 60 de întrebări, a cărei durată este de 60 minute, susținută în sistem informatic; pentru a promova această probă este necesar să se răspundă corect și complet la 54 de întrebări.
Programa școlară – curs de conducere defensivă
Competențe specifice | Conținuturi | Nr. ore | |
Teme teoretice de pedagogie | Personalitatea și predicția comportamentală | a) cunoașterea personalității adulților;
b) adaptarea tehnicilor de lucru prin cunoașterea persoanlităților diferite; c) stăpânirea comunicării educaționale în context profesional; d) optimizarea comunicării în procesul educativ; e) cunoașterea particularităților instruirii adulților; f) aplicarea strategiilor și metodelor de învățământ activă; |
1 oră |
Teme teoretice de conducere defensivă | Mașina | a) poziția la volan;
b) pregătirea autovehiculului pentru deplasare; c) vizibilitate; d) centrul de greutate; e) dinalica maselor; f) gabarit; g) tipuri de transmisii; h) sisteme de siguranță active; i) sisteme de frânare |
1 oră |
Traficul rutier | a) diminuare de risc;
b) carosabil / anvelope; c) aglomerație; d) viteza; e) statistică accidente rutiere; f) prezentare cazuistică și analiză accidente; g) acțiuni de prim ajutor; h) practici periculoase la volan; i) pericole; |
2 ore | |
Teme practice de conducere defensivă | Teme desfășrate în sală | a) simulare tamponare la diferite viteze;
b) simulare impact coloană vertebrală (cervicală) c) simulare referitoare la poziția la volan și modul de poziționare a mâinilor pe volan |
2 ore |
Teme desfășurate în poligon | a) reguli de siguranță în poligon;
b) frănare de urgență la autovehicule dotate cu ABS; c) frănare de urgență la autovehicule fără ABS; d) evitare jaloane efectuată cu autovehicule cu/fără ABS; e) manevre cu dispozitiv “roți libere” f) manevre de subvirare și de supravirare; |
2 ore | |
Total | 8 ore |
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News