ADMINISTRATIE
Drumul drujbelor. Primăria din Avram Iancu bagă milioane de lei în drumuri forestiere, pentru acces mai ușor la tăiat păduri
Primăria comunei Avram Iancu a lansat o licitație publică pentru construirea și modernizarea unor drumuri forestiere. Administrația publică locală este dispusă să plătească pentru aceasta peste 6,7 milioane de lei (aproximativ 1,4 milioane de euro). Drumurile, în lungime totală de 13,9 km, trebuie reabilitate pentru „accesibilizarea unei suprafețe de fond forestier de 2.196,3 ha”, celălalt nume al tăierilor de păduri.
Primăria este dispusă să plătească 478.571 de lei pentru fiecare kilometru, reprezentând valoarea estimată a lucrărilor. Suma enormă care se va cheltui este destinată ”accesibilizării fondului forestier”. Aceste lucru înseamnă accesul nu în scopuri turistice ci pentru a deschide noi zone de tăiere, până acum nerentabile.
De alfel, administrația pleacă de la premisa (prinsă în caietul de sarcini) că ”o zonă forestieră inaccesibilă scoate din circuitul economic resurse lemnoase și nelemnoase apreciabile”.
Proiectul se derulează în baza „Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020”, program finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin „Fondul European Agricol Pentru Dezvoltare Rurală” aferent submăsurii 4.3 „Investitii pentru dezvoltarea, modernizarea sau adaptarea infrastructurii agricole si silvice, componenta infrastructură de acces silvică.
Potrivit descrierii achiziției publice, lucrările urmăresc accesibilizarea unei suprafete de fond forestier de 2.196,3 hectare. De asemenea, se vor construi două drumuri forestiere noi în lungime de 4,9 km (Toha-Dobrana în lungime de 3,7 km și Parcela 29 în lungime de 1,2 km) și se vor moderniza 9,0 km de drumuri forestiere (Dobrana – 3,5 km, Valea Boului – 0,8 km; Toha – 2,2 km; Divaia – 1,1 km, Păltiniș – 1,4 km).
„Accesibilizarea fondului forestier reprezintă una din condițiile de bază pentru gospodărirea și gestiunea eficientă a pădurilor. O zonă forestieră inaccesibilă scoate din circuitul economic resurse lemnoase și nelemnoase apreciabile, stânjenește și chiar blochează executarea unor lucrări silviculturale, crează un potențial de risc ecologic ridicat, limitează turismul și dezvoltarea economică a zonei. (…)
Modernizarea drumurilor forestiere: Dobrana-3,5km ; Vl.Boului-0,8km ; Toha-2,2km ; Divaia-1,1km ; Pîltiniș-1,4km și construirea drumurilor forestiere Toha-Dobrana-3,7km, Parcela 29-1,2km, vor realiza un mai bun acces în zonă pentru transportul forestier accesibilizând o suprafață de 2.196,3 ha, dar se facilitează și accesul populației din satele aparținătoare comunei spre centrul comunei și spre drumul județean DJ 762 și drumul național DN 75 spre orașul Câmpeni. Un alt obiectiv care se doreste realizat este accesul spre Muntele Găina”, transmit reprezentanții Primăriei Avram Iancu în caietul de sarcini, citat de Alba24.ro.
Intersul principal, tăierile de păduri
Conform documentului, efectele tehnico-economice ale realizării drumurilor de pădure sunt în directă legătură cu exploatările forestiere.
Efecte tehnice:
- asigurarea unei accesibilităţi permanente a fondului forestier;
- posibilitatea practicării unor tratamente intensive;
- posibilitatea introducerii unor tehnologii moderne în exploatarea si colectarea lemnului;
- asigurarea unor condiţii mai bune pentru desfăşurarea activităţii de pază şi protecţie a pădurilor;
- posibilitatea transportării utilajelor şi materialelor necesare diferitelor lucrări de interes forestier;
- creşterea productivităţii muncii în executarea lucrările silvice;
- asigurarea accesibilităţii la păşunile împădurite şi alpine;
Efecte valorice:
- reducerea costurilor în lucrările de exploatare;
- reducerea pierderilor de exploatare;
- valorificarea superioară şi integrală a producţiei de masă lemnoasă precum şi a altor produse forestiere (coajă,cetina, fructe, etc.);
- reducerea cheltuielilor pentru lucrările de regenerare a pădurilor;
- realizarea de economii la dotările sociale ca urmare a diminuării numărului de muncitori;
Efecte sociale:
- îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de protecţie a muncii în lucrările forestiere;
- posibilitatea transportării rapide a personalului silvic şi a muncitorilor către şi de la locul de muncă;
- dezvoltarea turismului;
- satisfacerea intereselor în perimetrul forestier ale altor sectoare de exploatare;
- asigurarea legăturii, pentru unele aşezări omeneşti, cu reţeaua de drumuri publice.
De asemenea, prin execuţia drumurilor se urmăreşte:
- exploatarea masei lemnoase la potenţialul real al pădurii;
- aplicarea tehnologiilor de exploatare prin care să se evite degradarea solului, distrugerea seminţişului şi vătămarea arborilor rămaşi „pe picior”;
- reducerea timpului de transport şi evitarea „sufocării” sau deteriorării lemnului în pădure;
- reducerea preţului de cost a lemnului rezultat din exploatări, în condiţiile reducerii costurilor de exploatare, a consumului de combustibil şi a creşterii productivităţii muncii;
- interventii în timp optim în conducerea arboretelor.
- intervenţia rapidă la efectuarea pazei şi protecţiei pădurilor.
- asigurarea intervenţiilor în timp optim în caz de incendiu şi de calamităţi.
Valoarea estimată a lucrărilor este de 6.764.055,64 de lei (fără TVA) (din care eligibili 5.894.118,06 de lei și neeligibili 869.937,58 de lei).
Potrivit anunțului publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), lucrările ce urmează a se executa sunt următoarele:
Drumul forestier Dobrana – în lungime de 3,5 km
Modernizarea constă în adoptarea unei structuri rutiere formată din mixturi asfaltice 4 cm BA16, 6 cm BAD20, 20 cm piatră spartă, 15 cm balas, care face legătura cu zestrea drumului alcătuită din piatră spartă și balast, refacerea șanțurilor de scurgere, completarea cu podețe tubulare și decolmatarea celor existente, construirea de ziduri de sprijin din gabioane pentru protecția malurilor și parapeți în zonele cu risc, completarea cu indicatoare de circulatie.
Drumul forestier Păltiniș – în lungime de 1,4 km
Modernizarea acestui drum presupune o structură rutieră formată din 20 cm piatră spartă așezată pe un strat de 15 cm balast, refacerea șanturilor de scurgere, completarea cu podețe tubulare și decolmatarea celor existente, parapeți în zonele cu risc, completarea cu indicatoare de circulație.
Drumul forestier Valea Boului – în lungime de 0,8 km
Modernizarea acestui drum presupune o structură rutiera formată din 20 cm piatră spartă așezată pe un strat de 15 cm balast, refacerea șanturilor de scurgere, completarea cu podețe tubulare și decolmatarea celor existente, parapeți în zonele cu risc, completarea cu indicatoare de circulație.
Drumul forestier Tohana – în lungime de 2,2 km
Modernizarea acestui drum presupune o structura rutieră formată din 20 cm piatră spartă așezată pe un strat de 15 cm balast, refacerea șanțurilor de scurgere, completarea cu podețe tubulare și decolmatarea celor existente, parapeți în zonele cu risc, completarea cu indicatoare de circulație.
Drumul forestier Divaia – în lungime de 1,1 km
Modernizarea constă în adoptarea unei structuri rutiere formată din 20 cm piatră spartă, 15 cm balast, refacerea șanturilor de scurgere, completarea cu podețe tubulare și decolmatarea celor existente. parapeți în zonele cu risc, completarea cu indicatoare de circulație.
Drumul forestier Toha – Dobrana – în lungime de 3,7 km
Construirea drumului FN001 are ca scop sporirea gradului de accesibilizare a fondului forestier. Lucrările ce se vor executa constau în săpături în debleu, profilarea platformei, execuția șanțurilor de scurgere, descărcarea apei din șanțuri cu ajutorul podețelor tubulare, ca și în cazul traversării ravenelor. Compactarea platformei înaintea așternerii structurii rutiere care este alcătuită din 20 cm piatră spartă, 15 cm balast atât în partea carosabilă cât și în acostamente.
Drumul forestier Parcela 29 – în lungime de 1,2 km
Construirea drumului FN002 are ca scop sporirea gradului de accesibilizare a fondului forestier. Lucrările ce se vor executa constau în săpături în debleu, profilarea platformei, execuția șanțurilor de scurgere, descărcarea apei din șanturi cu ajutorul podețelor tubulare, ca și în cazul traversării ravenelor. Compactarea platformei înaintea așternerii structurii rutiere care este alcatuită din 20 cm piatră spartă, 15 cm balast atât în partea carosabilă cât și în acostamente.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul:
ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.