Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

DUMINICĂ | FESTIVAL de ROMÂNIA: Filarmonica Națională din Chişinău prezintă la Alba Iulia spectacolul Muzica Popoarelor Europei


Publicat

548340_368125496597398_937598143_nUnul dintre momentele de gală ale Festivalului de România, ediția 2014, poartă semnătura muzicienilor Filarmonicii Naționale “Serghei Lunchevici” din Chișinău, care au răspuns entuziaști invitației lansate de municipalitatea din Alba Iulia.

Un spectacol original, Muzica Popoarelor Europei, îi va purta pe cei prezenți duminică, 30 noiembrie, în sala Casei de Cultură a Sindicatelor din Alba Iulia, prin zone și influențe culturale diferite, unite sub bagheta magică a muzicii. 60 de muzicieni talentați din orchestra simfonică a Filarmonicii din Chișinău sunt gata să dea o notă specială, de gală, sărbătorii tuturor românilor de la Alba Iulia. Spectacolul este programat pentru orele 20.00, iar intrarea este liberă. Invitațiile se pot ridica de miercuri, 26 noiembrie, de la agenția de bilete a Casei de Cultur[ a Sindicatelor Alba Iulia.

“ La noi, în Alba Iulia, înfrățirea, indiferent că e vorba de Chișinău sau Arnsberg, nu e doar de palmares. Încercăm și pot să spun că de cele mai multe ori și reușim să dăm forme dintre cele mai concrete și diverse acestei noțiuni de orașe înfrățite. Mă bucur să-i avem, anul acesta, în Festival de România, pe cei mai dragi dintre cei cu care Alba Iulia s-a înfrățit. Ei sunt, la propriu, frații noștri de peste Prut, ne leagă aceeași limbă, aceleași valori și aceeași dorință de a ne depăși condiția și de a deveni două orașe cu adevărat europene” a declarat Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.

Marea Unire de la 1 Decembrie 1918 a fost şi rămâne pagina cea mai sublimă a istoriei noastre ce simbolizează nu doar unirea tuturor românilor într-un singur stat național, ci și victoria mirifică a unei națiuni. În acest sens, evenimentul Muzica popoarelor Europei vine să omagieze această zi importantă pentru istoria României,  printr-un șir de concerte menite să readucă cu plenitudine prin muzică spiritul național al unui neam şi să contureze  aspiraţiile noastre comune de conveţuire în marea familie Europeană.

Programul muzical va cuprinde creații celebre, marcante și reprezentative pentru cultura națională ungară, germană, cehă, franceză, spaniolă, semnate de B. Bartok, J. Strauss, B. Smetana, G. Bizet, J. Gimenez, cât și lucrări apartenente compozitorilor români: faimoasa Rapsodie Română nr.1 scrisă de marele G. Enescu, două fragmente din suita „Riturile primăverii” de Gh. Ciobanu și suita bazată pe melodiile folclorice „Apel de bucium”, Hora şi chindia, Ciocârlia, în aranjament pentru orchestră simfonică şi nai.

Orchestra şi repertoriul

Încă de la debutul carierei sale dirijorale, Mihail Agafiţa a fost apreciat pentru personalitatea şi talentul său artistic, pentru forţa şi sensibilitatea interpretării operelor muzicale, precum şi pentru tehnica dirijorală impecabilă care i-a permis reproducerea fidelă a particularităţilor stilistice inerente fiecărei creaţii abordate. Valoros reprezentant al tinerei generaţii de dirijori din R. Moldova, Mihail Agafița a susținut în decursul a 20 ani, circa 500 concerte simfonice şi spectacole de operă şi balet alături de colective din România, Republica Moldova, Spania, Finlanda, SUA, Rusia, Ucraina şi Belarus, precum si diverse turnee în Grecia, Portugalia, Italia, Franţa, Malta, Tunisia. Absolvent al Universității Naţionale de Muzică din Bucureşti la clasa de dirijat al distinsului profesor Dumitru Goia, acesta își perfecţionează măiestria la cursurile susţinute de reputatul dirijor Patrick Strub, Germania. Mihail Agafiţa participă la prestigioase festivaluri internaţionale de muzică, unde prestaţia sa dirijorală este întâmpinată cu entuziasm de public şi apreciată la superlativ de către mass-media.  Colaborează cu personalităţi de renume ale lumii muzicale. Între anii 2009 – 2013, a fost dirijor Permanent al Filarmonicii “Transilvania” din Cluj, iar din 2013 este prim-dirijor şi director artistic al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Naționale „S. Lunchevici” din Chișinău.

Virtuosul naist Marin Gheras originar din or. Herța, R. Moldova, este un important reprezentant al culturii muzicale din R. Moldova. Discipol al  reputatului  Ion Negură,  pe parcursul carierei sale artistice a  susținut zeci de spectacole și concerte,  prezentând creații din muzica clasică dar și din cea populară în numeroase țări ale lumii printre care: România, Germania, Franța, Spania, Rusia, Turcia,  China, SUA, Franţa, Polonia, Rusia, Ucraina, ș.a. Marin Gheras a colaborat cu toate orchestrele din R. Moldova dar şi cu orchestre de peste hotare. Solist în Orchestra Municipală de Muzică Populară a fraților Advahov, prim-dirijor al Orchestrei Ansamblului Național Academic de Dansuri Populare Joc, colaborează  cu trupa Provincialii din România și cu compozitorii Boris Dubosarschi, Gheorghe Mustea, Liviu Știrbu.

Gh. Ciobanu – fragmente din Suita Riturile primăverii

Entrée  și Dans cu focuri pe zăpadă reprezintă primele două piese din Suita Baletului Riturile primăverii, scrisă în 2010 de compozitorul Gh. Ciobanu. Întreaga creație este concepută în tradiția postmodernă și realizează  un quasi dialog cu lucrări ale compozitorilor  I. Stravinski, B. Bartok, G. Enescu. În acest sens se evidenţiază particularităţile genurilor muzicii de popularitate și muzicii de inspiraţie folclorică. Ritmul este cel care dezvoltă ideea ritualului ce străbate întreaga compoziţie. Reprezentările imagistice, ritul în ciclurile sale, simbolurile, arhetipurile, ancorate în vestigiile ancestralului – totul este coordonat şi se supune în drama muzicală jocului asociativ cu pattern-uri, coagulate în structuri ritmico-modale.

Bartok – Dansuri Românești (în variantă pentru nai)

Dansurile românești semnate de compozitorul maghiar B. Bartok au fost scrise  în 1915, inițial pentru pian iar mai apoi și pentru orchestră. Acestea au la bază 6 melodii transilvănene Jocul cu bâta,  Brâul, Pe loc, Buciumeana, Poarga românească, Mărunțel. În mare măsură limbajul  muzical al lucrării este tributar vechiului dans popular țărănesc, cu structuri arhaice și acorduri ambigue tonal, pe care compozitorul le asimilează în această creație  ce relevează  spiritul poporului român.

 Smetana – Poemul simfonic Vltava (Má Vlast Moldau)

Primul muzician al școlii naționale cehe este B. Smetana. În toată lumea sunt cunoscute cele 6 poeme simfonice încadrate în ciclul simfonic  Patria mea. Acest ciclu scris între anii 1874-1879 și  dedicat orașului Praga, are un  caracter național și este un adevărat imn închinat țării sale. Conține  tablouri inspirate din viața poporului ceh, piesajele patriei și istoria ei reală și legendară. Poemul simfonic Vltava, al II-lea din cele 6,  prin melodia caldă, unduitoare, ne face să urmărim apele fluviului Vltava, de la izvoarele lui coborâtoare din creștetul munților, zvârcolirile sale prin cascadele Sf. Ion și până la intrarea în Praga – o descriere minunată cu mijloace sonore, a priveliștilor și a ținutului patriei compozitorului.

 Gimenez – Intermezzo din La boda de Luis Alonso

Operetta La boda de Luis Alonso scrisă în genul de zarzuela (gen originar din Spania, apărut în sec. XVII, un echivalent al operei buffa italiene), semnată de compozitorul spaniol J. Gimenez, pe libretul lui Javier de Burgos, este una din cea mai reprezentativă creație a compozitorului. Pentru prima dată a fost interpretată la 27 ianuarie 1897 la Teatrul din Madrid, cunoscând un grandios succes.

Suită din piese din tezaurul folcloric românesc în aranjament pentru orchestră simfonică şi nai

Suita pentru orchestră simfonică și nai, în aranjament de Gh. Șevcișin, are la bază câteva melodii folclorice: Apel de bucium; Hora şi chindia; Ciocârlia. Valorificând și promovând tezaurului folcloric românesc, suita aduce o nouă sevă în creația muzicală.  Acesta a fost interpretată pe mai multe scene ale Europei,  înregistrând de fiece dată un  mare succes, fiind apreciată de public la superlativ.

Bizet – Uvertura din Opera Carmen 

Celebra operă Carmen  scrisă de compozitorul francez G. Bizet pe un libret de H. Meilhac și L. Halévy, după nuvela lui P. Mérimée, este una din cele mai fascinante creații a acestui gen, cu toate că apariția ei provocase un mare scandal public. Cu această creație scrisă în 1875, Bizet crează un nou tip de dramă muzicală realistă, devenind promotorul operei realiste. Opera Carmen  se distinge prin extraordinara noutate a dezvoltării muzicale și scenice, a melodicității, a cărei predominare ușurează accesibilitatea și înțelegerea conținutului de idei.

Strauss – Valsul Vocile primăverii, op. 410;

Polka Schnell Tunet şi fulger, op. 324

Lucrările compozitorului austriac J. Strauss sunt considerate a fi chintesența muzicii vieneze, ce a influențat într-o manieră imposibil de neglijat muzica lui G. Mahler, M. Ravel, A. Berg, și altor compozitori ce i-au adus omagiul. Valsul Vocile Primăverii și Polkca Tunet şi fulger reprezintă adevărate perle ale creației compozitorului.

Liszt – Rapsodia Ungară nr. 2 (pentru nai solo, în aranjament de B. Dubosarschi)

Cele 20 de rapsodii scrise de Liszt într-un stil pianistic strălucitor, dau viață melodiilor populare, constituind prin bogăția ritmurilor și melodiilor  o adevărată  arhivă folclorică a muzicii populare. Compusă în 1847, Rapsodia Ungară nr. 2 a fost publicată pentru prima dată în 1851, iar succesul ei imediat a dus la apariția unei noi variante, orchestrale. Prin această lucrare Liszt valorifică repertoriul lăutăresc maghiar, acest lucru constituind un semn de merit al compozitorului, în ce privește asigurarea bazei naționale. a creației sale.

Enescu – Rapsodia Română nr. 1

Cele două Rapsodii Române, scrise la doar 21 de ani între 1901-1902, denotă importanța folclorului și rolul pitoresc al acestuia. Celebritatea internaţională a lui George Enescu se datorează în special acestor rapsodii. Caracterul exotic,  precum şi dinamismul, frumuseţea melodică şi mai ales orchestraţia spectaculoasă au făcut ca aceste piese să intre repede în repertoriul marilor orchestre şi să fie interpretate în toate colțurile lumii. Rapsodiile lui Enescu sunt emblema  unui întreg popor întrucât fondul muzical al acestora reprezintă o serie de melodii folclorice populare românești.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

FOTO ACCIDENT GRAV la Șugag: Un camion cu lemne s-a răsturnat. O persoană încarcerată

Publicat

Un accident grav s-a petrecut vineri seara, în jurul orei 22.30, în localitatea Șugag din județul Alba. 

Potrivit primelor informații de la fața locului, transmise de salvatorii de la ISU Alba, un camion cu lemne s-a răsturnat.

La fața locului au intervenit pompierii militari din Sebeș. În urma accidentului o persoană a rămas încarcerată între fiarele camionului. De asemenea, alte două persoane au fost rănite.

Știre în curs de actualizare.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

VIDEO: Ajutor de stat pentru hoteluri, restaurante și agenții de turism. Cum se calculează suma aprobată de Guvern

Publicat

Ordonanţa de urgenţă pentru compensarea pierderilor din industria HoReCa a fost adoptată în şedinţa de guvern de vineri, a anunţat şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă.

„Au fost adoptate câteva proiecte de ordonanţă de urgenţă şi hotărâri foarte aşteptate în domeniul economic, mai ales în ceea ce priveşte persoanele afectate de efectele economice ale pandemiei de COVID-19.

Astfel, a fost prelungită măsura şomajului tehnic şi a fost flexibilizat programul de muncă numit Kurzarbeit, până la 30 iunie 2021.

Cum se calculează ajutorul pentru compensarea pierderilor

De asemenea a fost adoptată ordonanţa de urgenţă pentru compensarea pierderilor din industria HoReCa, în cuantum de 20% din diferenţa dintre cifra de afaceri din 2020 faţă de cea înregistrată în 2019″, a arătat Dancă, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la Guvern.

Actul normativ privind ajutorul de stat pentru HoReCa a fost introdus pe ordinea de zi suplimentară a şedinţei, după ce în şedinţa din 28 noiembrie a fost analizat în primă lectură

Secretarul de stat din Ministerul Economiei, Daniela Nicolescu, a solicitat la începutul şedinţei de Guvern introducerea pe ordinea de zi suplimentară a actului normativ cu privire la acest ajutor de stat pentru HoReCa.

„Vreau să cer pe lista suplimentară pe ordinea de zi ordonanţa de urgenţă care se referă la HoReCa şi la agenţiile de turism. Le vom da printr-o schemă de ajutor 20% din pierderea pe care au avut-o, diferenţa între cifra de afaceri 2020-2019. Am avut-o în primă lectură, acum am avizele”, a spus Nicolescu.

Ea a solicitat, de asemenea, introducerea pe ordinea de zi a unui memorandum privind acordarea unui ajutor de stat din fonduri naţionale pentru întreprinderi a căror activitate a fost suspendată temporar şi a unei hotărâri pentru aprobarea atestării unor localităţi ca staţiuni turistice de interes local. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Elevii vor putea dobândi competențe de cultură media în liceu. Proiect în unitățile-pilot din învățământ anunțat de MEC

Publicat

Liceeni vor putea dobândi competențe media din școală. Ministerul Educației și Cercetării (MEC) anunță un proiect ce va fi aplicat din 2021 și presupune introducerea programului „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”.

Cel puțin 480 de cadre didactice de Limba și literatura română vor fi formate pentru a preda competențe media și va fi deschisă o platformă de educație media pentru profesori și elevi.

Ministerul Educației și Cercetării și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au anunțat vineri parteneriatul prin care elevii de liceu din România vor dobândi competențe media, ”indispensabile într-un context în care interacțiunea cu informația, și, implicit, cu dezinformarea, a devenit parte dominantă a vieții de zi cu zi și a procesului de învățare”, potrivit MEC.

Ministerul Educației transmite că un prim pas al acestei colaborări îl reprezintă introducerea programului „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, dezvoltat de CJI, în proiectul de testare a unor noi competențe, conținuturi și metode de învățare, în cadrul unităților de învățământ liceal cu statut de școală-pilot, proiect ce va deveni operațional din anul 2021.

Protocolul presupune:

– implementarea unui modul de învățare extracurricular în domeniul educației media pentru copii și tineri

– minim 480 de cadre didactice de Limba și literatura română, care predau la nivel liceal, vor fi formate și certificate printr-un program conceput în acest scop

– instruirea în domeniul media a inspectorilor școlari pentru Limba și literatura română prin organizarea a trei sesiuni/ateliere regionale de profil

– operaționalizarea unei platforme de educație media pentru profesori și elevi, care să includă instrumente de formare, asistență, monitorizare/raportare și evaluare în sistem online

– un ghid privind drepturile copilului, ca parte integrantă a drepturilor omului, în contextul educației media.

„Școala este locul în care se pun bazele noii generații de cetățeni, iar educatorii sunt primii care dau formă viitorului. Un viitor din ce în ce mai conectat și în care elevii au nevoie de competențe noi, care să îi ajute să fie cetățeni informați și responsabili. Sunt convinsă că profesionalismul experților din Ministerul Educației, implicarea profesorilor și experiența CJI vor contribui la îndeplinirea obiectivelor acestui program”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării.

„La fel cum elementele de educație rutieră erau inserate în ore, când copiii mergeau la școală, așa sunt acum vitale conceptele de educație media, care să îi ajute pe elevi să fie în siguranță în fața asaltului de informații falsificate, cu potențial dăunător. În ultimii patru ani, CJI a dezvoltat și testat la scară mică un model sustenabil de intervenție pentru construirea competențelor media pentru elevii de liceu, atât prin formarea și sprijinirea profesorilor de limba și literatura română pentru a include elemente de educație media în activitatea curentă la clasă, cât și prin activitățile de formare pentru liceeni, realizate de experții CJI”, a declarat Cristina Lupu, directorul executiv al CJI.

Prin programul „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, elevii dobândesc abilități de gândire critică, care le permit să distingă faptele de opinii, să deconstruiască mesajele media și să interacționeze într-un mod responsabil cu rețelele sociale. Programul se înscrie în aria generală Media and Information Literacy (MIL), așa cum este descrisă de UNESCO, și în prioritățile Comisiei Europene, așa cum sunt ele formulate în DIRECTIVA (UE) 2018/1808 – Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mai multe persoane înșelate prin metoda ”șmen” la Alba Iulia. Cum poți să rămâi fără bani în cateva secunde

Publicat

bani inselaciune

Un bărbat a fost trimis în judecată după ce a înșelat mai multe persoane, în Alba Iulia, prin metoda ”șmen”. Faptele pentru care bărbatul a fost trimis în judecată s-au petrecut pe 3 martie și pe 16 septembrie 2020.

Metoda șemn este o forma de înșelătorie practicata pe stradă și deși în teorie pare simplă, în practică necesită foarte multă desxteritate. 

Ce s-a întâmplat

Potrivit procurorilor, la data de 03 martie, în jurul orei 15:30, în timp ce se afla în apropierea unei bănci de pe bulevardul Transilvaniei din Alba Iulia, bărbatul în cauză  a indus în eroare persoana vătămată prin aceea că i-a cerut să îi schimbe suma de 500 de lei și, profitând de neatenția acesteia, și-a însușit suma de 190 de lei.

De asemenea, la data de 16 septembrie, tot în Alba Iulia bărbatul a indus în eroare alte două persoane.Mai exact le-a cerut să îi schimbe suma de 500 de lei, ocazie cu care, profitând de neatenția acestora, și-a însușit o parte din bani (190 de lei de la prima persoană și 210 de la cea de a doua, au mai transmis anchetatorii pentru alba24.ro

Ce este metoda ”șmen”

Metoda este folosită de zeci de ani pe teritoriul României, chiar din timpul perioadei comuniste, pe atunci fiind practicată de cei care schimbau valută.

Metoda presupune solicitarea de schimbare a unor bancnote în cupiură mai mică/mare sau efectuarea unui schimb valutar. Ulterior acestui schimb, folosindu-se de diferite pretexte, făpturitorul solicită suma de bani înapoi, distrage atenția victimei, sustrage („rupe”) o parte din bancnote și restituie restul sumei de bani persoanei vătămate, care nu o mai verifică.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate