Actualitate
DUMINICĂ | FESTIVAL de ROMÂNIA: Filarmonica Națională din Chişinău prezintă la Alba Iulia spectacolul Muzica Popoarelor Europei
Unul dintre momentele de gală ale Festivalului de România, ediția 2014, poartă semnătura muzicienilor Filarmonicii Naționale “Serghei Lunchevici” din Chișinău, care au răspuns entuziaști invitației lansate de municipalitatea din Alba Iulia.
Un spectacol original, Muzica Popoarelor Europei, îi va purta pe cei prezenți duminică, 30 noiembrie, în sala Casei de Cultură a Sindicatelor din Alba Iulia, prin zone și influențe culturale diferite, unite sub bagheta magică a muzicii. 60 de muzicieni talentați din orchestra simfonică a Filarmonicii din Chișinău sunt gata să dea o notă specială, de gală, sărbătorii tuturor românilor de la Alba Iulia. Spectacolul este programat pentru orele 20.00, iar intrarea este liberă. Invitațiile se pot ridica de miercuri, 26 noiembrie, de la agenția de bilete a Casei de Cultur[ a Sindicatelor Alba Iulia.
“ La noi, în Alba Iulia, înfrățirea, indiferent că e vorba de Chișinău sau Arnsberg, nu e doar de palmares. Încercăm și pot să spun că de cele mai multe ori și reușim să dăm forme dintre cele mai concrete și diverse acestei noțiuni de orașe înfrățite. Mă bucur să-i avem, anul acesta, în Festival de România, pe cei mai dragi dintre cei cu care Alba Iulia s-a înfrățit. Ei sunt, la propriu, frații noștri de peste Prut, ne leagă aceeași limbă, aceleași valori și aceeași dorință de a ne depăși condiția și de a deveni două orașe cu adevărat europene” a declarat Mircea Hava, primarul municipiului Alba Iulia.
Marea Unire de la 1 Decembrie 1918 a fost şi rămâne pagina cea mai sublimă a istoriei noastre ce simbolizează nu doar unirea tuturor românilor într-un singur stat național, ci și victoria mirifică a unei națiuni. În acest sens, evenimentul Muzica popoarelor Europei vine să omagieze această zi importantă pentru istoria României, printr-un șir de concerte menite să readucă cu plenitudine prin muzică spiritul național al unui neam şi să contureze aspiraţiile noastre comune de conveţuire în marea familie Europeană.
Programul muzical va cuprinde creații celebre, marcante și reprezentative pentru cultura națională ungară, germană, cehă, franceză, spaniolă, semnate de B. Bartok, J. Strauss, B. Smetana, G. Bizet, J. Gimenez, cât și lucrări apartenente compozitorilor români: faimoasa Rapsodie Română nr.1 scrisă de marele G. Enescu, două fragmente din suita „Riturile primăverii” de Gh. Ciobanu și suita bazată pe melodiile folclorice „Apel de bucium”, Hora şi chindia, Ciocârlia, în aranjament pentru orchestră simfonică şi nai.
Orchestra şi repertoriul
Încă de la debutul carierei sale dirijorale, Mihail Agafiţa a fost apreciat pentru personalitatea şi talentul său artistic, pentru forţa şi sensibilitatea interpretării operelor muzicale, precum şi pentru tehnica dirijorală impecabilă care i-a permis reproducerea fidelă a particularităţilor stilistice inerente fiecărei creaţii abordate. Valoros reprezentant al tinerei generaţii de dirijori din R. Moldova, Mihail Agafița a susținut în decursul a 20 ani, circa 500 concerte simfonice şi spectacole de operă şi balet alături de colective din România, Republica Moldova, Spania, Finlanda, SUA, Rusia, Ucraina şi Belarus, precum si diverse turnee în Grecia, Portugalia, Italia, Franţa, Malta, Tunisia. Absolvent al Universității Naţionale de Muzică din Bucureşti la clasa de dirijat al distinsului profesor Dumitru Goia, acesta își perfecţionează măiestria la cursurile susţinute de reputatul dirijor Patrick Strub, Germania. Mihail Agafiţa participă la prestigioase festivaluri internaţionale de muzică, unde prestaţia sa dirijorală este întâmpinată cu entuziasm de public şi apreciată la superlativ de către mass-media. Colaborează cu personalităţi de renume ale lumii muzicale. Între anii 2009 – 2013, a fost dirijor Permanent al Filarmonicii “Transilvania” din Cluj, iar din 2013 este prim-dirijor şi director artistic al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Naționale „S. Lunchevici” din Chișinău.
Virtuosul naist Marin Gheras originar din or. Herța, R. Moldova, este un important reprezentant al culturii muzicale din R. Moldova. Discipol al reputatului Ion Negură, pe parcursul carierei sale artistice a susținut zeci de spectacole și concerte, prezentând creații din muzica clasică dar și din cea populară în numeroase țări ale lumii printre care: România, Germania, Franța, Spania, Rusia, Turcia, China, SUA, Franţa, Polonia, Rusia, Ucraina, ș.a. Marin Gheras a colaborat cu toate orchestrele din R. Moldova dar şi cu orchestre de peste hotare. Solist în Orchestra Municipală de Muzică Populară a fraților Advahov, prim-dirijor al Orchestrei Ansamblului Național Academic de Dansuri Populare Joc, colaborează cu trupa Provincialii din România și cu compozitorii Boris Dubosarschi, Gheorghe Mustea, Liviu Știrbu.
Gh. Ciobanu – fragmente din Suita Riturile primăverii
Entrée și Dans cu focuri pe zăpadă reprezintă primele două piese din Suita Baletului Riturile primăverii, scrisă în 2010 de compozitorul Gh. Ciobanu. Întreaga creație este concepută în tradiția postmodernă și realizează un quasi dialog cu lucrări ale compozitorilor I. Stravinski, B. Bartok, G. Enescu. În acest sens se evidenţiază particularităţile genurilor muzicii de popularitate și muzicii de inspiraţie folclorică. Ritmul este cel care dezvoltă ideea ritualului ce străbate întreaga compoziţie. Reprezentările imagistice, ritul în ciclurile sale, simbolurile, arhetipurile, ancorate în vestigiile ancestralului – totul este coordonat şi se supune în drama muzicală jocului asociativ cu pattern-uri, coagulate în structuri ritmico-modale.
Bartok – Dansuri Românești (în variantă pentru nai)
Dansurile românești semnate de compozitorul maghiar B. Bartok au fost scrise în 1915, inițial pentru pian iar mai apoi și pentru orchestră. Acestea au la bază 6 melodii transilvănene Jocul cu bâta, Brâul, Pe loc, Buciumeana, Poarga românească, Mărunțel. În mare măsură limbajul muzical al lucrării este tributar vechiului dans popular țărănesc, cu structuri arhaice și acorduri ambigue tonal, pe care compozitorul le asimilează în această creație ce relevează spiritul poporului român.
Smetana – Poemul simfonic Vltava (Má Vlast Moldau)
Primul muzician al școlii naționale cehe este B. Smetana. În toată lumea sunt cunoscute cele 6 poeme simfonice încadrate în ciclul simfonic Patria mea. Acest ciclu scris între anii 1874-1879 și dedicat orașului Praga, are un caracter național și este un adevărat imn închinat țării sale. Conține tablouri inspirate din viața poporului ceh, piesajele patriei și istoria ei reală și legendară. Poemul simfonic Vltava, al II-lea din cele 6, prin melodia caldă, unduitoare, ne face să urmărim apele fluviului Vltava, de la izvoarele lui coborâtoare din creștetul munților, zvârcolirile sale prin cascadele Sf. Ion și până la intrarea în Praga – o descriere minunată cu mijloace sonore, a priveliștilor și a ținutului patriei compozitorului.
Gimenez – Intermezzo din La boda de Luis Alonso
Operetta La boda de Luis Alonso scrisă în genul de zarzuela (gen originar din Spania, apărut în sec. XVII, un echivalent al operei buffa italiene), semnată de compozitorul spaniol J. Gimenez, pe libretul lui Javier de Burgos, este una din cea mai reprezentativă creație a compozitorului. Pentru prima dată a fost interpretată la 27 ianuarie 1897 la Teatrul din Madrid, cunoscând un grandios succes.
Suită din piese din tezaurul folcloric românesc în aranjament pentru orchestră simfonică şi nai
Suita pentru orchestră simfonică și nai, în aranjament de Gh. Șevcișin, are la bază câteva melodii folclorice: Apel de bucium; Hora şi chindia; Ciocârlia. Valorificând și promovând tezaurului folcloric românesc, suita aduce o nouă sevă în creația muzicală. Acesta a fost interpretată pe mai multe scene ale Europei, înregistrând de fiece dată un mare succes, fiind apreciată de public la superlativ.
Bizet – Uvertura din Opera Carmen
Celebra operă Carmen scrisă de compozitorul francez G. Bizet pe un libret de H. Meilhac și L. Halévy, după nuvela lui P. Mérimée, este una din cele mai fascinante creații a acestui gen, cu toate că apariția ei provocase un mare scandal public. Cu această creație scrisă în 1875, Bizet crează un nou tip de dramă muzicală realistă, devenind promotorul operei realiste. Opera Carmen se distinge prin extraordinara noutate a dezvoltării muzicale și scenice, a melodicității, a cărei predominare ușurează accesibilitatea și înțelegerea conținutului de idei.
Strauss – Valsul Vocile primăverii, op. 410;
Polka Schnell Tunet şi fulger, op. 324
Lucrările compozitorului austriac J. Strauss sunt considerate a fi chintesența muzicii vieneze, ce a influențat într-o manieră imposibil de neglijat muzica lui G. Mahler, M. Ravel, A. Berg, și altor compozitori ce i-au adus omagiul. Valsul Vocile Primăverii și Polkca Tunet şi fulger reprezintă adevărate perle ale creației compozitorului.
Liszt – Rapsodia Ungară nr. 2 (pentru nai solo, în aranjament de B. Dubosarschi)
Cele 20 de rapsodii scrise de Liszt într-un stil pianistic strălucitor, dau viață melodiilor populare, constituind prin bogăția ritmurilor și melodiilor o adevărată arhivă folclorică a muzicii populare. Compusă în 1847, Rapsodia Ungară nr. 2 a fost publicată pentru prima dată în 1851, iar succesul ei imediat a dus la apariția unei noi variante, orchestrale. Prin această lucrare Liszt valorifică repertoriul lăutăresc maghiar, acest lucru constituind un semn de merit al compozitorului, în ce privește asigurarea bazei naționale. a creației sale.
Enescu – Rapsodia Română nr. 1
Cele două Rapsodii Române, scrise la doar 21 de ani între 1901-1902, denotă importanța folclorului și rolul pitoresc al acestuia. Celebritatea internaţională a lui George Enescu se datorează în special acestor rapsodii. Caracterul exotic, precum şi dinamismul, frumuseţea melodică şi mai ales orchestraţia spectaculoasă au făcut ca aceste piese să intre repede în repertoriul marilor orchestre şi să fie interpretate în toate colțurile lumii. Rapsodiile lui Enescu sunt emblema unui întreg popor întrucât fondul muzical al acestora reprezintă o serie de melodii folclorice populare românești.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News