Economie
Haos pe aeroporturi: Sute de zboruri anulate în Europa, în perioada concediilor. Cum îşi pot recupera pasagerii banii pe bilete
Este haos pe aproape toate aeroporturile din Europa. Zborurile anulate şi lipsa personalului afectează concediile a mii de oameni din toată lumea. Mii de pasageri din întreaga lume află, pe aeroport, că zborurile lor au fost anulate.
Motivele sunt diverse: crizele de personal sau greva angajaților. Pasagerii trebuie să știe că își pot recupera banii, doar în anumite situații excepționale nu este posibil. De asemenea, și ANPC spune că aceștia pot solicita despăgubiri, în cazul unui zbor anulat.
Vezi și Zboruri anulate la Wizzair: Sute de români care trebuiau să ajungă la Cluj și Timișoara, abandonați pe aeroportul din Dortmund
Aproximativ 30 de zboruri care transportă până la 5.000 de pasageri au fost anulate pe aeroportul Heathrow din cauza unor probleme tehnice care afectează bagajele. Aeroportul a cerut luni de zile companiilor aeriene să reducă 10% din zborurile din orarul terminalelor doi și trei.
Totul vine după probleme la zonele de recuperare a bagajelor, după ce săptămâna trecută au apărut imagini cu bagaje îngrămădite și manevrate necorespunzător, scrie BBC, citat de DCNews.ro.
Ce faci dacă îţi este anulat zborul
Ramona Colea, CEO Flight Claim, a vorbit espre cazurile în care pasagerii se trezesc pe nepusă masă cu un zbor anulat, incident care le afectează nu doar vacanța sau deplasarea în interes de serviciu, dar și portofelele, asta pentru că banii nu sunt ușor de recuperat.
„Pasagerul află că zborul este anulat. Ce să facă? Va suna la compania aeriană. Se trezește că sunatul la compania aeriană e un număr cu supra-taxă, dar o să sune.
Stă vreo 20 de minute, timp în care el înmulțește peste un euro cu numărul de minute pe care le-a stat în apel. La un moment dat renunță, intră pe site, încearcă să îşi găsească un alt zbor.
Surprinzător, își dă seama că există un alt zbor cu aceeași companie, astfel că ei cumpără un alt zbor cu aceeași companie din cauza căreia se află în această situație.
Avem pasageri care ne-au spus: Am cumpărat astăzi un bilet, zborul a fost anulat, ne-am cumpărat alt bilet cu aceeași companie și l-au anulat și pe ăla.
Citește și Top 10 al celor mai proaste aeroporturi din lume. Aeroportul ”Henri Coandă”, pe locul 4: ”personal agresiv și neprimitor”
Și la un moment dat renunță, încep să își ia taxiuri, se adună câte 3-4, nu mai au bani pentru a continua drumul. Este o întreagă experiență, după care urmează calvarul recuperării sumelor.
Unii vin și spun: Și dacă nu i-aș primi eu banii ăia, dar nu vreau să rămână sumele astea la companiile aeriene. Deci sunt atât de supărați.
Uneori îi mai întrebăm, pentru că nu întotdeauna sunt sume foarte mari și îi întrebăm de ce vor să facă o cerere de despăgubire pentru suma aceasta.
Și ei ne spun că pentru felul cum au fost tratați. (…) Sunt oameni care cumpără un zbor dus-întors pentru întreaga familie, după cum companiile low-cost nu zboară doar din punctul A în punctul B.
Oamenii se duc și își iau zbor de aici până în Italia, stau 2-3 zile, își mai iau cu aceeași companie din Italia către nu știu unde… Ori odată ce a fost zborul de aici anulat, lor toată vacanța le-a fost anulată și au pierdut foarte mult.
Sumele care se adună de la low-cost în situații de genul ăsta sunt foarte mari, o să aveți surprize”, a explicat Ramona Colea într-un interviu.
Și pe aeroporturile din România sunt probleme
Și la noi situația pare scăpată de sub control. Sunt oameni care ajung sa doarmă pe jos prin aeroport pentru ca li se anulează zborurile.
BlueAir a anulat peste 11.200 de zboruri fără să ofere compensare celor 180.000 de călători care-și cumpăraseră bilete.
ANPC a transmis joi, 16 iunie, detalii despre ancheta care vizează compania aeriană Blue Air, precizând că, din 30 aprilie 2021, de când s-au ridicat majoritatea restricțiilor impuse de pandemie, compania a anulat peste 11.200 de zboruri.
Când NU este obligată compania să dea compensaţii pasagerilor
„Există circumstanţe extraordinare când compania aeriană nu este responsabilă să ofere compensaţii. Vremea este una dintre aceste circumstanţe, dar trebuie să punem mereu în balanţă ce fel de condiţii meteo am avut.
Dacă plouă şi aeroportul e deschis, se justifică o întârziere, dar nu se justifică o anulare a zborului. Fiecare dintre aceste variabile trebuie puse într-un anumit context. Dacă vorbim de condiţiile meteo de săptămâna trecută de la Atena sau Istanbul, atunci are sens, e de înţeles.
Dar dacă a fost o rafală de ploaie, dacă a fost chiar şi zăpadă sau o furtună, dar aeroportul a fost deschis şi s-a putut zbura în câteva ore.
Nu am auzit vreodată ca iarna să nu se zboare, sau să nu se zboare pe ploaie. Se pot înţelege situaţii de întârziere, dar nu şi anulări, unde pasagerii sunt abandonaţi în aeroport şi dorm pe jos.
Citește și ANPC: Turiştii pot solicita despăgubiri până la 600 de euro pe zbor anulat. Recomandări pentru cei care cumpără servicii turistice
Mulţi nu îşi permit să se ducă la un hotel, sunt cu copii după ei, cu bătrâni. De aceea, aceste circumstanţe extraordinare trebuie judecate în măsura a ceea ce s-a întâmplat!”, a declarat Ramona Colea, potrivit DC News.
Una dintre aceste cauze, însă, este fix printre cele care anulează zborurile în această perioadă. Astfel, pasagerii nu doar că au pierdut cursele, ci ar putea rămâne şi fără bani.
„Cauzele care determină plata unor compensaţii sunt, de exemplu, probleme tehnice, greva angajaţilor companiilor aeriene, situaţii în care nu a existat avion, el fiind blocat pe alt aeroport, să zicem.
Chiar dacă acele condiţii meteo sunt exceptate de la plata compensaţiilor, există o întreagă listă de motive pentru care companiile aeriene trebuie să plătească compensaţii pasagerilor.
Lista asta, de-a lungul timpul, a fost dată de jurisprudenţă. În timp, pasagerii au dat companiile în judecată, iar CJUE a tot suplimentat lista”, a mai punctat Ramona Colea.
ANPC: Turiştii pot solicita despăgubiri până la 600 de euro pe zbor anulat
Turiştii pot solicita despăgubiri până la 600 de euro pentru un zbor anulat, conform reglementărilor europene, chiar dacă operatorul aerian a asigurat un zbor alternativ, a scris sâmbătă, pe Facebook, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.
Acesta a postat câteva recomandări şi sfaturi pentru consumatori având în vedere că în această perioadă se achiziţionează mai multe pachete de servicii turistice.
„Ştiaţi că, conform Reglementărilor UE EC 261, puteţi avea dreptul să solicitaţi până la 600 de euro despăgubire pentru un zbor anulat?
Acest lucru este valabil chiar în condiţiile în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ.
Dacă nu rezolvaţi amiabil problema cu operatorii de la care aţi cumpărat biletele, puteţi face o sesizare la #ANPC, dar şi la #eccromania”, a subliniat Anghel.
Consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţia unui pachet de servicii turistice, respectiv să solicite toate informaţiile legate de destinaţie, cazare, transport, serviciile de masă precum şi de modalităţile de plată.
sursa foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News