Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

HARTA tăierilor ilegale de păduri. Infracţiuni, sancţiuni şi dosare soluţionate. Pe ce loc se află Alba în clasament


Publicat

harta taieri ilegaleJudeţul Alba se află pe locul 15 în clasamentul zonelor cu cele mai multe cazuri de tăieri ilegale de pădure, potrivit unui raport Greenpeace. În prima parte a topului, judeţul se mai regăseşte la categoria număr apeluri la 112 pentru verificarea transporturilor ilegale de lemn şi a celor confirmate. De asemenea, Alba este pe locul trei privind dosarele penale silvice soluţionate.

Cele mai multe cazuri de tăieri ilegale se regăsesc în județele Mureș – 1.057 de cazuri (11%), Brașov – 664 de cazuri (7%) și Olt – 605 cazuri (6%). În Alba, au fost 226 de astfel de situaţii înregistrate, potrivit raportului Greenpeace.

În total, în 2016, au fost identificate 9.444 de cazuri de tăieri ilegale, la nivel național, dintre care 5.222 au constituit fapte penale. Media pe zi de contravenții și fapte penale a fost de 26 de cazuri/zi. Numărul infracţiunilor este în scădere însă cu 47% faţă de anul anterior, potrivit sursei citate.

În ceea ce privește cantitatea de lemn tăiată ilegal în 2016, aceasta se ridică la 140.964,85 mc, mai mult de jumătate din aceasta – respectiv 52,59 % – provenind din județele Maramureș, Iași și Cluj. Valoarea prejudiciului înregistrat în anul 2016 din tăieri ilegale este 39.475.235,29 lei la nivel național. Valoare medie este de 14,82 mc tăiați ilegal/caz în anul 2016, la nivel național.

Tot anul trecut au fost invetigate 18.107 cazuri de către procurori, dintre care au fost soluționate 5.447 (30,08%), 597 dintre ele, prin trimitere în judecată (10,96%).

Cele mai multe cauze de soluționat la nivelul anului 2016 au fost înregistrate în județele: Maramureș – 1.294, Argeș – 1.148 și Gorj – 1.012, la fel ca 2015.

În ceea ce privește numărul de cauze soluționate prin trimitere în judecată, cele mai multe cauze au fost înregistrate în județele: Argeș – 47, Maramureș – 47 și Alba 44. Județele care înregistrează un procent mult mai mare de cauze soluționate prin trimitere în judecată decât media la nivel național sunt Bistrița-Năsăud – cu 21,37%, Prahova – 20% și Alba – 18,88%, față de media la nivel național, de 10,96%.

harta sesizari cetateniÎn ceea ce priveşte implicarea cetăţenilor în stoparea tăierilor şi transporturilor ilegale de lemn, anul trecut au fost înregistrate 16.214 de apeluri la numărul de urgență 112, toate pentru verificarea legalităţii acestor transporturi, însă numărul este în scădere cu 19% faţă de anul anterior.

De altfel, în 2016 a fost lansată aplicația de mobil Inspectorul Pădurii, care le permite deținătorilor de smartphone verificarea în timp real a transporturilor de material lemnos, fără a mai fi necesar să apeleze numărul de urgență 112. Această aplicație a fost descarcată și instalată de peste 60.000 de utilizatori, scrie în raport.

Cele mai multe apeluri la numărul de urgență 112 pentru verificarea legalității transporturilor de material lemnos au fost efectuate în județele Gorj – 22%, Hunedoara și Buzău cu 6% fiecare din totalul apelurilor efectuate la nivel național. Alba se află pe locul 6, cu 668 de apeluri.

judeteDupă verificarea transporturilor sesizate, s-a constatat că 20% nu erau înregistrare în baza de date a sistemului de prevenire a tăierilor ilegale (SUMAL) – așa cum prevede legea. Cu 3% mai multe faţă de 2015. Cele mai multe cazuri confirmate ca fiind neînregistrate în sistem au fost din județele: Brașov (232), Hunedoara (223) și Suceava (212), respectiv 7% pentru fiecare județ din totalul de sesizări înregistrate la nivel național. Alba se află pe locul 9 la această categorie, cu 114 cazuri.

Potrivit Greenpeace, înjumătățirea numărului de cazuri de tăieri ilegale e rezultatul unor noi prevederi legislative care au sporit numărul și valoarea sancțiunilor, a unei mai mari implicări a societății civile în procesul de semnalare și a creșterii rolului Jandarmeriei în procesul de constatare și sancționare.

La categoria infracţiuni silvice constatate, cele mai multe au fost Dâmbovița (387), Gorj (371) și Argeș (357), cele 3 județe însumând peste 21,35%, din infracțiunile constatate la nivel național. În ceea ce priveşte contravenţiile, din totalul de 22.264 de contravenții, cele mai multe sunt înregistrate în județele Argeș – 2.106 contravenții, Vrancea – 1.969 și Mureș – 1.455.

Amenzile au totalizat o sumă care se ridică la valoarea de 33.038.652 lei. Cele mai mari, în județele Argeș (3.206.545 lei), Harghita (2.735.150 lei) și Prahova (2.224.345 lei).

Potrivit Greenpeace, la nivel național suprafața acoperită de pădure a scăzut dramatic în secolul al XX-lea, ajungând azi la 28,95%, sub media UE de 32,4%. În prezent fondul forestier național are o suprafața de 6.900.962 ha, jumătate fiind proprietate publică a statului sub administrarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva R.A., iar cealaltă jumătate este proprietate privată a statului, a unităților administrativ-teritoriale, a obștilor și a persoanelor fizice. Circa 415.000 ha de pădure aparțin micilor proprietari cu suprafețe sub 100 ha și nu sunt administrate, fiind deci expuse tăierilor ilegale.

Un studiu Greepeace România pentru intervalul 2000-2014 arată că aproximativ 360.000 ha au fost despădurile sau degradate. O actualizare din 2015 a hărții arată că ritmul degradării pădurilor s-a menținut la același nivel.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. hotia

    marți, 13.06.2017 at 21:01

    Daca institutiile abilitate – de fapt obligate prin legea de infiintare – ar vrea sa puna capat furtului de copaci pe zona Sebesului, ar fi de ajuns sa verifice macar o zi si mai ales o noapte, traficul camioanelor supraincarcate cu lemne, de pe strada Mircea cel Mare din Sebes. Pe acolo se strecoara camioanele cu lemne fara documente legale, ocolind centrul orasului unde ar putea da de controale. Toti stiu de fapt despre acest trafic, dar se pare ca sunt toti mana in mana, asa ca de ce oare se mai furiseaza ?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

2 IUNIE: Un an de la vizita istorică a Papei Francisc la Blaj. Zeci de mii de pelerini au fost prezenți pe Câmpia Libertății

Publicat

papa la blaj

În urma cu un an, pe 2 iunie 2019, zeci de mii de pelerini au participat la vizita istorică pe care Papa Francisc a făcut-o pe Câmpia Libertății din Blaj. 

Pregătirile pentru primirea Sanctității Sale au început cu câteva săptămâni înainte de data de 2 iunie, iar Blajul a devenit pentru un timp cel mai sigur oraș din țară. Toate structurile din România au fost angrenate pentru ca vizita istorică să se desfășoare fără probleme.

p

Papa a ajuns pe Câmpia Libertății în jurul orei 11.00 și a fost întâmpinat de președintele țării, Klaus Iohannis. La Blaj, Papa Francisc a participat liturghia greco-catolică şi la ceremonia de beatificare a şapte episcopi greco-catolici martiri.

Acesta a stat pe un tron din lemn autentic, cules din arhitectura pușcăriilor de la Sighet și Gherla, iar designul a făcut trimitere la calvarul detenției, la suferința și la moartea pentru Hristos.

papa la blaj

După evenimentul de pe Câmpia Libertății, Pontiful Roman a luat prânzul, împreună cu suita papală, iar de la ora 15.45 s-a întâlnit cu comunitatea rromă din oraș. Tot acolo a fost programat și salutul Sfântului Părinte.

Imediat, după întâlnirea cu comunitatea rromă, Papa a plecat spre Sibiu unde a avut avion direct către Roma.

papa345

Pe lângă vizita istorică a Sanctității Sale, un alt eveniment a marcat ziua de 2 iunie: comportament exemplar al pelerinilor.

Toate sectoarele în care s-au aflat aceștia au rămas curate. Oamenii și-au strâns toate gunoaiele și le-au luat cu ei. Nu au rămas hârtii, resturi de mâncare sau peturi.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Scutiri de impozit și de contribuții acordate persoanelor cu handicap, programatori și constructori, anulate de Guvern

Publicat

bani

În plină pandemie, Guvernul a adoptat o Ordonanță prin care a anulat scutirea de impozit pentru persoanele cu handicap, programatori și constructori.

Astfel, aceste categorii de persoane au plătit impozit de 10% pe veniturile din șomaj tehnic și pe indemnizația pentru zilele libere de supraveghere a copilului.

Mai mult, constructorii erau scutiți și de contribuții sociale și de sănătate, însă aceștia au fost forțați să le plătească în cazul intrării în șomaj tehnic, scrie libertatea.ro.  

Scutirile sunt prevăzute, în mod normal, în Codul Fiscal. Ordonanța 30/2020 specifică că asupra indemnizației de șomaj tehnic se aplică prevederile Codului Fiscal, inclusiv scutirile. Aceasta prevede că indemnizația de șomaj tehnic este de 75% din salariu, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe țară.

Documentul a fost adoptat de Guvern în 18 martie și publicat în Monitorul Oficial în data de 21 martie. Actul normativ prevedea că indemnizațiile de șomaj tehnic se impozitează conform Codului Fiscal, ceea ce înseamnă că beneficiau de scutirea la impozitul pe venit de 10% persoanele cu handicap, constructorii și programatorii, în vreme ce constructorii erau scutiți și de contribuțiile sociale de 25%, și cele de 10% pentru sănătate.

Cum câștigul salarial mediu brut luat în calcul la realizarea bugetului era de 5.429 de lei, rezultă că trei sferturi din acesta înseamnă 4.071 de lei brut. Constructorii ar fi urmat să primească „în mână” toată suma, fiind scutiți de toate taxele, în vreme ce persoanele cu handicap și IT-iștii ar fi putut încasa de la stat 2.646 de lei.

Guvernul a revenit cu Ordonanța 48, care elimină aceste facilități în cazul șomajului tehnic și al indemnizației pentru supravegherea copilului. Documentul a fost adoptat în 9 aprilie și publicat în Monitorul Oficial în data de 16 aprilie.

Ordonanța 48 elimină scutirile din Codul Fiscal pentru sumele primit ca șomaj tehnic și indemnizație de supraveghere a copilului. Acestea se mențin pentru salarii și alte câștiguri, dar nu sunt valabile în cazul șomajului tehnic și nici la indemnizația pentru supravegherea copiilor.

Astfel, după ce eliminăm din suma de 4.071 de lei contribuția de pensii (25%), contribuția de sănătate (10%) și impozitul pe venit (10%), rezultă un net de maximum 2.381 de lei pe lună ce poate fi încasat de beneficiari.

sursa: libertatea.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Redeschiderea teraselor: obligații care le dau bătăi de cap proprietarilor de localuri

Publicat

Redeschiderea teraselor este posibilă de astăzi, însă în condiții stricte pentru protejarea sănătății clienților și angajaților. Unele reguli însă sunt considerate drept greu de respectat de către o parte dintre patronii de localuri.

Unii dintre aceștia spun că nu-și permit să le ceară clienților date personale, pentru că ”nu sunt polițiști” și că la terase clienții ar trebui să se simtă ”ca acasă”, potrivit ziare.com. 

Se referă la obligația privind registrul de rezervări ale clienților, ce presupune prelucrarea datelor personale, precum și la condițiile în care rezervarea este obligatorie, destul de neclară în legislație.

Altă regulă ce trebuie respectată la terase este triajul observațional. Cu alte cuvinte, clienților nu li se va lua temperatura, la fel ca în cazul triajului epidemiologic la intrarea în spațiile închise, doar se va observa dacă au simptome respiratorii (de tipul: tuse frecventă, strănut frecvent, stare generală modificată). Pentru acest triaj observațional nu este necesar ca persoanele desemnate să aibă o pregătire specială în acest sens.

Reguli de respectat la terase (potrivit normelor aprobate prin Ordin 966/1.809/105/2020 – Ministerul Sănătății, Ministerul Economiei, ANSVSA)

– acces interzis pentru clienții cu simptome respiratorii (triaj observațional)

– minimum 2 metri între mese (minimum 2 m între ocupanții scaunelor meselor alăturate); în funcție de amplasarea meselor cu respectarea prevederilor, se va stabili numărul maxim de locuri care pot fi ocupate în cadrul spațiului special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică (terase)

– păstrarea distanței de cel puțin 1,5 metri între clienți, dacă nu sunt membri ai aceleiași familii

– cel mult 4 persoane la o masă, dacă nu sunt membri ai aceleiași familii

– este interzis transferul de la o masă la alta a meniurilor, solnițelor sau altor obiecte; acestea se vor dezinfecta după plecarea clienților de la o masă

– chelnerii trebuie să poarte măști și mănuși

– rezervarea locurilor: obligația unui registru de evidență a rezervărilor clienților, pentru ca, în cazul apariției unei îmbolnăviri, să poată fi făcută ancheta epidemiologică

– se recomandă stabilirea de circuite cu sens unic ce trebuie parcurse de clienți în interiorul terasei, astfel încât să se minimizeze contactele între clienți (de exemplu, înspre și dinspre toaletă); trebuie reorganizate circuitele de producție și livrare, unde este cazul

– trebuie monitorizată starea de sănătate a angajaților

– măsuri de respectare a distanței între angajați; dacă nu este posibil, măsuri suplimentare de protecție (reducerea numărului de angajați și lucrul în ture, folosirea de echipament de protecție)

– dezinfectarea spațiilor trebuie făcută frecvent

– dezinfectant pentru mâini la intrarea pe terasă și la grupurile sanitare.

– interzis consumul produselor în picioare, pentru a minimiza circulația clienților în interiorul terasei

– instalarea de panouri de protecție din plexiglas în unitățile cu plata la casă de marcat

foto: arhivă, rol ilustrativ

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

UPDATE: BACALAUREAT 2020. Sesiune specială a examenului în iulie, pentru elevii cu probleme medicale

Publicat

examen

O sesiune specială de Bacalaureat ar putea fi organizată din 6 iulie, pentru cei care, din motive medicale, nu vor putea susține probele de examen din 22 iunie.

UPDATE: „Sesiunea specială de BAC va începe, de principiu, pe 6 iulie, cu proba la română. Pe 7 iulie, proba obligatorie la Matematică sau Istorie și pe 8, cea la alegere”, a anunțat ministrul Educației, Monica Anisie, potrivit știriedu.ro.

Declarația a fost făcută la EuropaFM de către ministrul Sănătății, Nelu Tătaru.

Citește și BACALAUREAT 2020: Toate testele de pregătire și baremele. Modele de subiecte pentru examenul elevilor de clasa a XII-a

Acesta a spus că este o propunere ce se află în discuții și că anunțul oficial va fi făcut de Ministerul Educației.

Premierul Ludovic Orban a declarat că și-a dat acordul pentru organizarea sesiunii speciale, potrivit digi24.ro.

„Am avut o discuție cu dna ministru (ministru al Educației -n.r.) și mi-am dat acordul. Pentru copiii care au temperatura nu li se poate răpi șansa de a da bacalaureatul”, a anunțat și premierul Ludovic Orban, la Digi 24, precizând că propunerea i s-a părut corectă.

Ministerul Sănătății și Ministerul Educației trebuie să se pună de acord, astfel încât să se organizeze foarte bine – din punct de vedere sanitar și logistic – noua sesiune de bacalaureat. Ludovic Orban a arătat că practic trebuie organizate într-un interval scurt de timp trei sesiuni de bacalaureat și este nevoie nu numai de igienizare, ci și de asigurarea numărului de cadre didactice necesare.

Reamintim că și în cazul Evaluării Naționale s-a decis organizarea sesiunii speciale, ce va începe în 29 iunie.

Vezi  EVALUARE NAȚIONALĂ 2020: Marți încep înscrierile pentru examen. Calendarul probelor și detalii pentru elevii de clasa a VIII-a

Examenul propriu-zis de Bacalaureat începe în 22 iunie, cu probele scrise.

După încheierea situației școlare, elevii care au terminat clasele XII-XIII se înscriu la Bacalaureat, în perioada 3-10 iunie.

Vezi și BACALAUREAT 2020: Ghidul de înscrieri la examen. Model de cerere și procedura pentru echivalarea probelor de competențe

Echivalarea/recunoașterea nivelurilor de competență, la probele de profil din cadrul examenului național de Bacalaureat (2020), se face în perioada 11 – 17 iunie 2020.

surse: Europa FM, Digi24

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate