Connect with us
Publicitate

Educație

Investiții în infrastructura școlară în comuna Șpring. Școala Gimnazială Drașov va fi reabilitată cu bani din PNRR. Istoria școlii

Publicat

Investiții în infrastructura școlară în comuna Șpring. Clădirea Școlii Gimnaziale din Drașov va fi reabilitată pentru creșterea eficienței energetice, printr-o investiție de peste 2,1 milioane de lei, finanțată prin PNRR. 

Primăria Șpring a lansat pe 1 aprilie, în SEAP, o licitație pentru execuția lucrărilor de creșterea a eficienței energetice și gestionarea inteligentă a energiei în clădirea Școlii Gimnaziale din Drașov.

Valoarea totală estimată a lucrărilor este de 2.148.392,84 de lei, fără TVA. Proiectul este finanțat prin PNRR. 

Potrivit documentației, clădirea Școlii Gimnaziale Drașov este amplasată în localitatea Drașov, nr. 98. Aceasta are suprafața construită măsurată de 497,23 mp și regimul de înălțime P+1E. Clădirea școlii are forma literel „L”, cu dimensiunile maxime în plan 21,35 m x 44,85 m. Aceasta dispune de două accese: cel principal pe fațada lateral stânga, iar cel secundar pe fațada lateral dreapta.

Investiții în infrastructura școlară în comuna Șpring. Ce vizează proiectul

Proiectul vizează, printre altele:

  • Îmbunătățirea izolației termice a anvelopei clădirii (pereți exteriori, ferestre și uși, planșeu peste ultimul nivel, planșeu peste subsol), a șarpantelor și învelitorilor; precum și a altor elemente de anvelopă care închid spațiul climatizat al clădirii;
  • Introducerea, reabilitarea și modernizarea, după caz, a instalațiilor pentru prepararea, distribuția și utilizarea agentului termic pentru încălzire și a apei calde de consum, a sistemelor de ventilare și climatizare, a sistemelor de ventilare mecanică cu recuperarea căldurii, inclusiv sisteme de răcire pasivă, precum și achiziționarea și instalarea echipamentelor aferente și racordarea la sistemele de încălzire centralizată, după caz;
  • Utilizarea surselor regenerabile de energie;
  • Implementarea sistemelor de management energetic având ca scop îmbunătățirea eficienței energetice și monitorizarea consumurilor de energie (ex. Achiziționarea, instalarea, întreținerea și exploatarea sistemelor inteligente pentru gestionarea și monitorizarea oricărui tip de energie pentru asigurarea condițiilor de confort interior);
  • Înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durată mare de viață, tehnologie led, cu respectarea normelor şi reglementărilor tehnice;
  • Optimizarea calității aerului interior prin ventilație mecanică cu unități individuale sau centralizată, după caz, cu recuperare de energie termică pentru asigurarea necesarului de aer proaspăt și a nivelului de umiditate, care să asigure starea de sănătate a utilizatorilor în spațiile în care își desfășoară activitatea;
  • Orice alte activități care conduc la îndeplinirea realizării scopului proiectului (înlocuirea circuitelor electrice, lucrări de demontare/montare a instalațiilor și echipamentelor montate consumatoare de energie, lucrări de reparații și etanșări la nivelul îmbinărilor și străpungerilor la fațade, etc.).
  • Din punct de vedere arhitectural se dorește îmbunătățirea aspectului fațadelor și implicit a frontului stradal, în conformitate cu Regulamentul de identitate cromatică a clădirilor din localitate;
  • Reducerea riscului accidentelor cauzate de degradările fațadelor clădirii (desprinderi de tencuială, elemente decorative etc.)

Istoria Școlii din Drașov

Primele atestări istorice cu privire la existența școlii în localitatea Drașov datează din anii 1780 – 1790, din timpul lui Iosif al II-lea, fiul Marei Tereza, când școala se afla sub controlul bisericii.

Începuturile învățământului drașovean au întâmpinat dificultăți, deoarece nu exista o clădire destinată acestui scop. Copiii care doreau să învețe tainele scrisului, cititului, socotitului, dar și cântări bisericești se adunau de regulă iarna și vara în casa dacălului Simion Poppu.

La început s-a învățat scrierea cu caractere chirilice, apoi s-a trecut la alfabetul latin. Spre sfârșitul secolului al XIX-lea, au fost introduse în orar și lecții practice simple despre agricultură și creșterea animalelor, iar acestea se defășurau într-o casă închiriată din fondurile bisericii.

Nume care sunt menționate în învățământul din Drașov: dascălul Macarie Poppu (1865), Ioan Poppu (1866), Nicolae Pop (1880), Petru Giurca (1892), Voinea Guran și Iosif Barbu (învățători suplinitori – 1896), Nicolae Ceuca (1907), Pamfil Pop (1925).

Din anul 1900, pe lângă cele patru clase primare, unde erau înscriși 69 de băieți și 31 de fete, a funcționat și „cursul superior” cu clasele V-VII cu 11 băieți și 9 fete, în total 120 de elevi înscriși.

Investiții în infrastructura școlară în comuna Șpring

La începutul secolului XX, limba maghiară devine obiect obligatoriu de studiu în școală. Din această cauză, atât învățătorii, cât și elevii au întâmpinat mari greutăți.

În anul 1905, alături de școala confesională, mai funcționa la Drașov o școală și o grădiniță de stat cu predare în limba maghiară, construite cu sprijinul grofului Arved Teleki. Primul edificiu a fost construit în anul 1901 și consta într-o sală de clasă și o încăpere repartizată ca locuință pentru învățător, iar al doilea edificiu a fost construit în anul 1905 și consta în două săli de clasă și un birou (cancelarie) pentru învățător.

În 1920, erau înscriși la școală 139 de copii (119 la ciclul primar, 20, la clasele V-VII), iar în 1923, la Drașov existau 181 de elevi care frecventau școala. După război și până în anul 1954, la școala din Drașov a funcționat doar ciclul primar de patru clase. Ca urmare a creșterii efectivului de elevi, întregit cu cei veniți de la Cunța, s-au pus bazele ciclului gimnazial cu clasele V-VII, iar din anul școlar 1964-1965, s-a constituit clasa a VIII-a.

O nouă clădire a școlii, construită în 1976

După anul 1970, spațiul oferit de cele două clădiri ale școlii, nu mai asigurau buna desfășurare a orelor de curs. Așa au început, în anul 1976, lucrările de construire a noului edificiu școlar, însumând mai multe săli de clase și laboratoare. În perioada 1981-1982, au fost îndeplinite condițiile legale de înființare la Drașov a primei trepte de liceu, clasele IX-a și a X-a, iar în 1989 s-a înființat învățământul seral, care șia încetat repede activitatea în urma evenimentelor din acel an.

Învățământul primar a funcționat atât cu clase de sine stătătoare, cât și cu clase simultane, în funcție de numărul de copii.

Datorită scăderii alarmante a numărului de copii, începând cu anul școlar 2001-2002, s-a desființat ciclul gimnazial, elevii cuprinși în clasele V-VIII, find obligați să urmeze cursurile școlii din localitatea Cunța.

Începând cu anul 2018, la Drașov a fost reînființat ciclul gimnazial, frecventat de către toți elevii comunei Șpring.

Eforturile comune ale dascălilor și ale elevilor în desfășurarea activităților s-au concretizat în rezultate deosebite prin participarea la olimpiade și concursuri școlare (Limba și literatura română, Matematică, Istorie, Educație tehnologică), realizarea de parteneriate cu școli din județ și din țară sau activități extracurriculare variate.

În anul scolar 2021-2022, la Școala Gimnazială Drașov au fost înscriși 108 elevi, astfel: la GPN Drașov au fost înscriși 12 preșcolari, la ciclul primar, 15 elevi, iar la gimnaziu, 81 de elevi. Acestia au beneficiat de suportul a 15 cadre didactice calificate, dintre care, 13 sunt titulare.

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate