Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Dispută între Primăria Blaj și o firmă de construcții, după reabilitarea unei strazi din localitate. Administrația refuză recepția lucrării

Publicat

Reabilitarea a două străzi din Blaj, Tudor Vladimirescu și Mihail Kogălniceanu, printr-un proiect pe fonduri europene, constituie încă, la un an și trei luni de la finalizare, un subiect controversat pentru autoritățile publice ale orașului. Primăria refuză în continuare să facă recepția lucrărilor de pe strada Tudor Vladimirescu, din cauza numeroaselor defecțiuni apărute în scurt timp de la terminarea lucrărilor, motiv pentru care instituția se află în litigiu cu firma care a efectuat lucrarea. Totuși, în zonă, studiile de trafic arată o îmbunătățire a circulației la ieșire din Blaj.

Proiectul “Modernizare străzi urbane Tudor Vladimirescu şi Mihail Kogălniceanu în Municipiul Blaj, judeţul Alba”, finanțat prin Programul Operațional Regional este implementat de către Municipiul Blaj și are o valoare totală de 9228349,10 lei, din care 7582791,36 lei reprezintă finanțare nerambursabilă alocată conform contractului.

Primăria Blaj, în litigiu cu firma care a reabilitat strada Tudor Vladimirescu

La un an de la finalizarea lucrărilor, Primăria Municipiului Blaj respinge, în continuare, acordarea recepției finale la lucrările de canalizare din cadrul proiectului european de modernizare a străzii Tudor Vladimirescu, din cauza numeroaselor deficiențe constatate în timp.

Finalizat în decembrie 2011 din fonduri europene, ultimul tronson al străzii Tudor Vladimirescu prezenta, la doar o lună de la darea în folosință, numeroase deficiențe de construcție, majoritatea acestora fiind cauzate de lucrările defectuoase executate la nivelul infrastructurii subterane de către cei doi antreprenori stabiliți în urma licitației publice.

Primăria municipiului Blaj a refuzat ferm să acorde recepția finală pentru lucrarea de canalizare și a solicitat în repetate rânduri constructorilor să remedieze deficiențele semnalate.

Acestea se întind pe un tronson de 400 ml și constau în denivelări ale drumului din cauza tasării necorespunzatoare a straturilor de sol inferioare.

Deși inițial constructorii și-au asumat răspunderea pentru deficiențele apărute, angajându-se să remedieze pe cheltuială proprie tronsonul de stradă afectat, acest lucru nu s-a mai întâmplat.

Din acest motiv administrația publică locală s-a îndreptat, în luna octombrie din anul trecut, împotriva celor două firme responsabile de reabilitare. Primăria Municipiului Blaj solicită, în instanţă, constructorilor să refacă lucrările, în concordanță cu specificațiile tehnice prevăzute în contract, sau să suporte financiar execuția acestor reparații de către administrația publică locală.

Cel mai recent termen stabilit de Judecatoria Blaj în acest litigiu a avut loc săptămâna trecută, pe 5 martie.

Comunitatea europeană a aprobat la începutul anului 2010 alocarea sumei de 9.22 milioane de lei pentru proiectul finanţat prin Programul Operaţional Regio “Modernizare străzi urbane Tudor Vladimirescu şi Mihail Kogălniceanu din Blaj judeţul Alba”, din care suma de 7.58 milioane lei a reprezentat finanţarea nerambursabilă, restul fiind contribuţie locală.

Banii au fost alocaţi practic pentru reabilitarea totală a 4 străzi. Atât strada Tudor Vladimirescu cât şi strada Mihail Kogălniceanu au câte două variante, în lungime totală de 2,87 km.

Complexitatea lucrărilor a fost încă de la început una deosebită. Proiectul a reprezentat o premieră pentru administraţia publică locală care a reuşit să capaciteze toţi furnizorii de utilităţi (apă, gaz, curent, canalizare) să modernizeze toate reţelele subterane.

Obiectivul principal al Primăriei a fost acela ca, la finalizarea întregului proiect, să nu mai fie nevoie de intervenţii în partea carosabilă pentru un număr de cel puţin 10 ani.

Proiectul de investiţii a presupus şi realizare a două ziduri de sprijin. Primul, de o complexitate ridicată, se află pe strada Mihail Kogălniceanu şi asigură atât locuinţele ce se află pe varianta străzii, dar, mai ales, oferă o mai mare deschidere a arterei de intrare în oraş dinspre Copşa Mică, parte integrantă a DN14 B.

Al doilea zid de sprijin, mai mic, se află pe strada Tudor Vladimirescu şi asigură un acces mult mai fluent spre centrul municipiului prin lărgirea părţii carosabile.

Unul dintre cele mai aşteptate momente de către conducătorii auto a fost darea în folosinţă a pasajului la nivel cu calea ferată de la km 276, Magistrala 300 Blaj. Acesta a fost modernizat prin sistemul cu plăci de cauciuc de tip strail.

În ciuda deficienţelor cauzate de constructori pe unul dintre tronsoanele de stradă reabilitate prin proiect, administraţia publică locală apreciază impactul pe care acest proiect european l-a avut asupra beneficiarilor direcţi (3400 de participanţi la trafic zilnic, 2500 de blăjeni rezidenţi în zonă, 60 de operatori economici din zona industrială, 2300 de angajaţi pe platforma industrială şi 1000 de elevi ai Colegiului I.M.Clain) şi asupra beneficiarilor indirecţi (30 000 de locuitori din Blaj şi din zonele rurale învecinate).

Studiile de trafic arată o fluidizare a circulației la ieșire din Blaj

Cele 2 străzi reabilitate cu această ocazie au categoria de importanță III, conectează zonele funcţionale şi rezidenţiale de străzile de legătură, şi asigură preluarea fluxurilor majore ale oraşului pe direcţia drumului naţional DN 14 B Copşa Mică – Blaj – Teiuș, axă rutieră ce traversează municipiul.

Prin proiect, au fost prevăzute intervenții la strada Tudor Vladimirescu, în lungime totală de 1945 m, se desfăşoară în lungul DN 14 B, şi pe partea stângă a acestuia. Strada este formată din două părţi, dimensionate de o parte şi de cealaltă a căii ferate duble Mediaș – Blaj – Teiuș.

Strada Mihail Kogălniceanu, în lungime totală de 930 m, se desfăşoară deasemenea în lungul DN 14 B. Datorită denivelării dintre imobilele de pe partea stângă şi DN 14 B, pe partea stângă strada are două benzi pe sens separate cu un taluz natural.

Cele două străzi preiau traficul de tranzit al orașului precum și legăturile de acces înspre și dinspre cea mai importantă zonă industrială a Municipiului Blaj, zonă în care activează peste 60 de agenți economici, de importanță națională, regională și locală (Bosch Rextroth, IAMU, STRATUSMOB, etc.) și unde își desfășoară activitatea peste 2300 de angajați (aproximativ 47 % din populația ocupată a municipiului Blaj). Totodată cele 2 străzi sunt riverane și facilitează accesul într-o zonă rezidențială, unde locuiesc peste 2500 de locuitori și la o serie de instituții publice foarte importante ale Municipiului Blaj, precum Colegiul Național Inochentie Micu Clain, unde învață peste 1000 de elevi sau spre Câmpia Libertății de la Blaj, punct de atracție turistică național, simbol istoric și cultural al Revoluției Române de la 1848.

Analizând atât studiul de trafic iniţial, cât şi noile valori înregistrate la finalul proiectului, concluziile sunt următoarele:

1.Volumul traficului de marfă/pasageri pe drumul modernizat a crescut de la 5627.8 vehicule etalon/zi, cât era în anul 2010, la 6110.9 vehicule etalon/zi, în anul 2012. Creşterea pentru anul 2012 este de 483.1 vehicule etalon/zi .

2. Vehiculele participante la trafic erau în număr de 3400 vehicule fizice/zi, în anul 2010, şi au crescut la 3640 vehicule fizice/zi în anul 2012. Creşterea, pentru anul 2012, este de 240 vehicule fizice/zi.

Conform Studiului de trafic menţionat, modernizarea celor 2 străzi urbane în Municipiul Blaj, realizate prin programul de finantare POR, DMI 2.1, contribuie la fluidizarea traficului urban, reducerea timpului de transport, eliminarea blocajelor rutiere în punctele de acces către Municipiul Blaj, fapt care dimensionează relevanța proiectului curent față de țintele POR, contribuind la atingerea acestora.

Rezultatele directe ale acestui proiect sunt relevante pentru Axa prioritară 2, unde sunt prevăzuţi indicatori de monitorizare şi evaluare, printre care: volumul traficului de marfă/ pasageri pe drumul modernizat, înainte şi după implementarea proiectului.

Pentru realizarea acestor indicatori Primaria Municipiului Blaj a solicitat Serviciului Public de Poliţie Locală al municipiului Blaj un studiu de trafic prin care să rezulte realizarea indicatorilor prevăzuţi în proiect.

Studiul de trafic a fost realizat având la bază recensământul de circulaţie (numărătoare de vehicule) realizat de Serviciului Public de Poliţie Locală al municipiului Blaj pe străzile Tudor Vladimirescu şi Mihail Kogălniceanu, străzi care se suprapun cu drumul naţional DN 14 B, în luna noiembrie anul trecut.

Câteva date tehnice ale proiectului „Modernizare străzi urbane Tudor Vladimirescu și Mihail Kogălniceanu în municipiul Blaj, județul Alba”

În perioada 12 martie 2010 – 11 februarie 2012 Municipiul Blaj, în calitate de beneficiar, a implementat proiectul “Modernizare străzi urbane Tudor Vladimirescu şi Mihail Kogălniceanu în Municipiul Blaj, judeţul Alba”, beneficiarul propunându-şi ca obiectiv general “îmbunătățirea accesibilității Regiunii de Dezvoltare Centru, respectiv Municipiului Blaj și a mobilității populației, bunurilor și serviciilor, în vederea stimulării dezvoltării economice competitive și durabile”.

Obiectivul specific vizat de proiect a fost modernizarea străzilor Tudor Vladimirescu și Mihail Kogălniceanu din Blaj, străzi urbane de categoria de importanță III, în lungime totală de 2875 m, suprapuse pe DN 14 B Teiuș – Blaj – Copșa Mică, pentru a contribui la fluidizarea traficului urban și reducerea timpului de transport în medie cu cel puțin 14609,71 tone km/zi cu o valoare a economiei de 120267,12 euro / an (transport mărfuri), respectiv 804,3 ore în valoare totală de 133194,6 euro / 240 zile lucrătoare / om / an, eliminarea blocajelor rutiere aferente DN 14 B în Blaj și ameliorarea conexiunilor municipiului Blaj cu principala zona industrială a orașului, DJ 142 (spre județul Mureș), DN7 (Alba Iulia – Arad – graniță) și continuarea legăturii spre Teiuș (județul Alba) sau Copșa Mică / Mediaș (județul Sibiu) pe DN 14 B.

Indicatorii propuşi şi realizaţi la sfârşitul perioadei de implementare au în vedere: modernizarea străzilor urbane pe o lungime de 2,87 km, modernizarea trotuarelor şi creare de facilităţi pentru persoane cu mobilitate redusă pe o suprafaţă de 2963 mp, creşterea volumului traficului de marfă şi pasageri de la 5627,8 vehicule etalon/zi la 6836,2 vehicule etalon/zi, creşterea numărului de vehicule fizice participante la trafic de la 3400 la 4000, fluidizarea traficului urban şi reducerea timpului de transport, 9 locuri de muncă permanente, îmbunătăţirea zestrei tehnico-edilitare a municipiului ca urmare a modernizării celor două străzi , creşterea volumului traficului de marfă şi pasageri în 2020 la 7803,3 vehicule/zi și în 2030 la 12513,7/zi.

Beneficiarii direcţi ai proiectului sunt:

  • 3400 de participanţi la trafic, zilnic;
  • 2500 de cetăţeni ai Muncipiului Blaj, rezidenţi în zonă;
  • 60 de agenţi economici care îşi desfăşoară activitatea în zone industrială;
  • 2300 de persoane angajate pe platform industrial a Municipiului Blaj;
  • 1000 elevi participanţi la activităţile educaţionale ale Colegiului Naţional Inochentie Micu Klein.

Indirect, au beneficiat de rezultatele proiectului 30.000 de locuitori ai Municipiului Blaj şi localităţilor rurale învecinate, precum şi un număr de 5.000 de turişti care vizitează Municipiul Blaj.

În perioada de monitorizare şi păstrare a investiţiei, beneficiarului, respectiv Municipiului Blaj, îi revine sarcina asigurării sustenabilităţii financiare şi instituţionale a activităţilor proiectului. Activităţile din perioada de monitorizare au în vedere: lucrări şi servicii privind întreţinerea curentă a drumurilor publice, întreţinerea pe timp de iarnă, asigurarea siguranţei rutiere, protejarea corpului şi platformei drumului. Pentru desfăşurarea acestor activităţi se vor avea în vedere prevederile legislaţiei în vigoare, respective concesionarea anumitor categorii de servicii/lucrări, sursele financiare necesare fiind disponibilizate din bugetul local.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax