Economie
Mărul otrăvit din ordonanța prin care se acordă facilități pentru credite. Atenționările unei asociații
Mai multe efecte negative pentru consumatori și contrare scopului declarat, de a ajuta debitorii afectați de criza generată de pandemia de coronavirus, au fost identificate de către Asociația Consumers United/Consumatorii Uniți.
Organizația atrage atenția, printr-un comunicat publicat de hotnews.ro, asupra efectelor pe care le va avea ordonanța de urgență a Guvernului privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori.
”Modalitatea de suspendare a plății ratelor, prin care dobânda datorată de debitori corespunzătoare sumelor scadente se capitalizează la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare nu face decât să adauge costuri suplimentare pentru consumatorii care se încadrează în condițiile prevăzute în lege, adică cei afectați direct sau indirect de criza generată de pandemia COVID-19”, susține Calu Monica, jurist și președinte al asociației, potrivit sursei citate.
Aceasta precizează că legislația protecției consumatorilor prevede în mod expres că este interzisă introducerea unor elemente noi de cost prin acte adiționale întocmite pentru acordarea de rescadențări, reeșalonări, perioade de grație acordate la solicitarea consumatorului.
Însă ”așa-zisa facilitate acordată consumatorilor, introduce, atât creșterea costului total al creditului, cât și calcularea, în mod ilegal, de dobândă la dobânda datorată”, arată asociația.
Potrivit sursei citate, ”se ajunge astfel nu doar la o taxare suplimentară a consumatorilor afectați direct sau indirect de situația generată de criza coronavirusului, ci și la o intervenție ilegală în contractele de credite și contrară scopului de protecție a părții mai slabe din contract”.
Asociația Customers United atrage atenția Guvernului că, în această perioadă, mai mulți finanțatori au anunțat propriile oferte și măsuri de ajutorare a debitorilor, care, comparativ, pot avea condiții mai bune decât cele din ordonanța de urgență. ”De aceea, sugerăm ca normele metodologice să prevadă și ca, în cazul în care condițiile de amânare a plății ratelor oferite anterior din proprie inițiativă de către bănci sau IFN-uri sunt mai avantajoase decât cele oferite de către Guvern, consumatorii să poată beneficia în continuare de aceste oferte mai avantajoase”, precizează asociația.
Cum se poate face protecția clienților
Asociația Consumers United/Consumatorii Uniți consideră că o modalitate de protecție se poate realiza prin suspendarea executărilor silite și a evacuărilor în curs din imobilele cu destinația de locuință executate silit.
”Chiar și pentru debitorii care au dificultăți la plăți de ceva vreme, trebuie evaluată situația și reglementate soluții precum suspendarea curgerii penalităților, ridicarea temporară a popririlor pe conturi și reeșalonarea datoriilor până la un nivel suportabil, mai ales dacă este vorba de datorii modice, deoarece în aceste momente populația își vede veniturile diminuate și chiar sistate, iar reluarea activităților generatoare de venituri nu poate fi preconizată. Oamenii care și-au văzut slujbele și bugetele bulversate brusc de epidemie, sigur nu pot face față prin forțe proprii și unui dezastru financiar, de aceea nu trebuie să fie lăsați în voia sorții”, se mai arată în comunicat.
sursa: hotnews.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News