Administrație
Primăria Alba Iulia, precizări despre chiria uriașă cerută de STP pentru amplasarea unor stații de încărcare autobuze electrice
În urma articolului Alba24.ro, Primăria Alba Iulia a transmis precizări legate chiria de 50.000 de euro pe lună pe care o cere operatorul de transport STP, pentru amplasarea a 13 stații de reîncărcare, precum și despre livrarea autobuzelor electrice.
Reprezentanții administrației locale dau detalii despre termenul și condițiile de livrare a autobuzelor, dar și despre etapele ce au dus la cererea operatorului de transport.
Primăria susține că dacă ”STP și AIDA-TL nu deblochează această situație, Municipiul Alba Iulia va căuta alte soluții pentru implementarea proiectului. Așadar, nu este avută în vedere posibilitatea plății unei astfel de chirii, cerute de către STP”, fiind identificate și alte locații pentru instalarea stațiilor de reîncărcare.
Livrarea autobuzelor
”Precizăm că un prim autobuz a fost livrat în luna decembrie 2021, iar asta doar după ce Municipiul Alba Iulia a obținut o derogare din partea Autorității de Management a Programului Operațional Regional și a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației – lider de parteneriat în proiectul respectiv, care a permis instalarea primei stații de încărcare lentă pe o infrastructură electrică existentă la sediul operatorului.
Este adevărat că Primăria a anunțat livrarea celorlalte 12 autobuze în prima parte a anului 2022, însă pentru asigurarea infrastructurii au fost nenumărate întâlniri de lucru între reprezentanții Primăriei și reprezentanții Sucursalei Cluj-Napoca a Distribuție Energie Electrică Romania (DEER), la unele dintre acestea participând și reprezentanții furnizorului de autobuze electrice, în vederea instalării unui punct de transformare (P.T.) în vecinătatea sediului STP necesar instalării stațiilor de reîncărcare.
Inițial s-a estimat că lucrările pot fi finalizate în prima parte a anului 2022, însă procedurile birocratice pe care DEER a trebuit să le urmeze (inclusiv proceduri de achiziție publică pentru contractarea lucrărilor pentru instalarea postului de transformare și a punctelor de conexiune) au condus la prelungirea termenelor.
Livrarea și recepția autobuzelor, asumate în relația cu furnizorul, dar și cu liderul de parteneriat al proiectului, poate fi efectuată DOAR după punerea în funcțiune a stațiilor de reîncărcare, din motive tehnice.
Amplasarea stațiilor de reîncărcare pe terenul în proprietatea STP
Amplasarea stațiilor de reîncărcare pe terenul în proprietatea STP a fost prevăzută încă de la întocmirea cererii de finanțare (anul 2019) pentru cele 13 autobuze și ulterior a caietului de sarcini pentru atribuirea Contractului de delegare a serviciului de transport public (2020). În primă fază, STP chiar a condiționat preluarea respectivelor autobuze de instalarea acestora în curtea STP, precizând că a identificat o serie de probleme care ar putea să apară într-o altă locație (lipsa unor electricieni care să asigure buna funcționare a stațiilor, lipsa unui sistem de supraveghere permanent pentru a evita posibile vandalizări, eficientizarea programului de transport etc).
Primăria Alba Iulia a făcut toți pașii necesari pentru implementarea proiectului, iar blocajul a intervenit atunci când trebuia obținută autorizația de construire pentru lucrările de instalare și punere în funcțiune a stațiilor de încărcare, deoarece:
- instalarea stațiilor de încărcare nu se poate face fără obținerea autorizației de construire
- obținerea autorizației de construire este condiționată de semnarea unui contract de superficie cu operatorul STP, motiv pentru care municipalitatea a solicitat Asociației Intercomunitare de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local (AIDA-TL) si Operatorului – Societatea de Transport Public S.A. (STP) urgentarea demersurilor Operatorului de transport în vederea încheierii contractului de superficie
Ca răspuns la solicitarea Municipiului Alba Iulia:
a) Autoritatea contractantă – AIDA-TL, responsabilă de contractul de delegare a serviciului public de transport local, în loc să solicite STP îndeplinirea obligațiilor contractuale, solicită Municipiului Alba Iulia documente nerelevante pentru rezolvarea situației (Contractul de finanțare, Contractul de furnizare a autobuzelor și Acordul de parteneriat dintre Municipiul Alba Iulia și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației), documente care vor fi puse la dispoziție după ce seprimește acordul tuturor partenerilor din proiect și al furnizorului, deoarece există clauze de confidențialitate în respectivele documente și pot fi puse la dispoziție doar cu acordul tuturor părților.
b) Operatorul – STP, reprezentat prin domnul Stelian Nicola, condiționează respectarea obligațiilor contractuale de:
- Punerea, de către Municipiul Alba Iulia, la dispoziția Operatorului a Contractului de finanțare privind achiziția celor 13 autobuze electrice și a anexelor acestuia, în condițiile în care i-a fost explicat faptul că achiziția celor 13 autobuze este prevăzută în caietul de sarcini și în Contractul de delegare cu o durată de 6 ani, STP fiind semnatarul respectivului contract.
- Încheierea unui act adițional la Contractul de delegare, prin introducerea de noi articole, în condițiile în care unele dintre noile articole conțin clauze abuzive și nu pot fi acceptate de către Municipiul Alba Iulia, deoarece sunt contrare intereselor acestuia și sunt discriminatorii, fiindcă operatorul nu cere introducerea unor obligații suplimentare pentru autoritatea contractantă (AIDA TL), ci doar pentru Municipiul Alba Iulia (Exemplu: ,,Municipiul Alba Iulia și Societatea de Transport Public vor datora penalități de întârziere în cuantum de 1% pentru suma datorată, pentru fiecare zi de întârziere, în cazul în care nu virează la timp sumele datorate stabilite conform prezentului capitol”, fiind invocate prevederi legale care nu sunt în concordanță cu realitatea).
Operatorul – STP, reprezentat de domnul Stelian Nicola, fiind invitat în data de 5.07.2022 la sediul primăriei, în vederea transmiterii documentelor necesare demarării procedurii de punere la dispoziția municipalității a terenului pentru obținereaautorizației de construire, deși a făcut precizarea că are pregătită documentația necesară, a condiționat respectarea obligațiilor contractuale de vânzarea, de către Municipiul Alba Iulia către STP, a unui teren în suprafață de 627 mp, iar în data de 28.07.2022 a transmis către UAT Municipiul Alba Iulia o cerere în acest sens.
În data de 29.08.2022, STP a comunicat acordul pentru încheierea unui contract de superficie cu titlu oneros, pe perioada Contractului de delegare nr.26/48 din 07.01.2021, pentru un teren în suprafață de 2.059 mp, prin care solicită plata sumei de 25 euro/mp/lună din care rezultă o valoare de 617.700 euro/an, iar pe perioada contractului de delegare o suma de aproximativ 2.670.000 de euro, în condițiile în care, conform contractului de delegare ,,operatorul căruia îi va fi delegată gestiunea transportului public de persoane va sprijini Municipiul Alba Iulia vederea obținerii autorizației de construire, punând la dispoziția municipalității terenul aferent instalării acestora la sediul operatorului”, fără ca în documentația privind atribuirea respectivului contract să fie prevăzută posibilitatea de a oferta un preț pentru punerea la dispoziție a terenului, fără ca ofertantul să fi solicitat clarificări în acest sens, fără ca ofertantul să fi ofertat un preț pentru punerea la dispoziție a terenului și fără ca, în contractul încheiat, să existe sume alocate pentru așa ceva.
Prin proiectul de hotărâre, aflat la punctul 12 pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu Local, din data de 30.08.2022, primarul Gabriel Pleșa a propus spre aprobare un proiect de hotărâre privind încheierea unui contract de superficie cu titlu gratuit, proiectul a fost aprobat în Consiliul Local, urmând ca UAT Municipiul Alba Iulia să solicite semnarea respectivului contract care să fie în concordanță cu:
- prevederile Contractului de delegare a serviciilor de transport , nr.26/48 din 07.01.2021
- interesele Municipiului Alba Iulia
- interesele locuitorilor Municipiului Alba Iulia, plătitori de impozite și taxe.
În situația în care STP și AIDA-TL nu deblochează această situație, Municipiul Alba Iulia va căuta alte soluții pentru implementarea proiectului. Așadar, NU este avută în vedere posibilitatea plății unei astfel de chirii, cerute de către STP.
De altfel, municipalitatea a identificat alte posibile locații, aflate în proprietatea primăriei, pentru instalarea stațiilor de reîncărcare, dacă operatorul de transport nu va accepta superficia gratuită. Termenele contractului de finanțare, respectiv contractului de furnizare, permit o astfel de soluție”, au transmis reprezentanții Primăriei Alba Iulia.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News