Connect with us
Publicitate

Educație

Profesorii nu vor mai putea face meditații cu elevii de la propria clasă. Ce reguli stricte sunt propuse în noua lege a Educației

examen profesor

Publicat

Profesorii nu vor avea dreptul să facă meditații cu elevii de la clasa sau clasele la care predau. În caz contrar, se va considera abatere disciplinară, iar sacțiunea poate fin chiar desfacerea contractului de muncă.

”Pentru a asigura obiectivitatea în activitatea de predare și evaluare, personalului didactic de predare îi este interzis să desfășoare meditații cu elevii de la clasă, având obligația de diligență să depună eforturi pentru atingerea profilului de competențe ale absolvenților ciclului la care predă prin activitatea de la clasă”, se arată în proiectul de lege pentru învățământul preuniversitar, la articolul 134.

Vezi și Zece transformări importante care schimbă radical sistemul de învățământ din România. Precizările ministrului Sorin Cîmpeanu

Pentru aplicarea acestei prevederi, la nivelul unităților de învățământ se constituie Registrul declarațiilor de interese, potrivit documentului.

De asemenea, ”Personalul didactic este obligat să se abţină de la orice activitate care aduce atingere valorilor și principiilor care guvernează sistemul național de învățământ, acesta trebuie să reprezinte un model de etică și integritate pentru elevi și pentru societate”.

Meditații cu elevii de la propria clasă – abatere disciplinară

Activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă va fi considerată abatere disciplinară.

”Reprezintă abateri disciplinare ale personalului didactic de predare și se sancționează:

  • a) faptele de violenţă fizică, abuz emoțional
  • b) orice activităţi care pot pune în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor
  • c) manifestarea convingerilor politice şi prozelitismul religios, în situația în care potrivit legii nu reprezintă infracțiuni
  • d) activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă
  • e) încălcarea dispoziţiilor legii, a obligațiilor din prezentul titlu, a normelor statutului profesiei, deciziilor obligatorii ale organelor profesiei la nivel naţional sau ale unității de învățământ al cărei angajat este sau în cadrul căreia prestează activități de predare-învățare-evaluare cu antepreșcolarii/preșcolarii/elevii
  • f) alte fapte de natură să prejudicieze onoarea şi prestigiul unității/instituției, interesul învățământului.

Abaterile disciplinare prevăzute la alin.(2) lit. a) și b) pot fi constatate numai după solicitarea unui raport de specialitate realizat de specialiști din cadrul compartimentelor de asistență psihopedagogică.

În situația în care, persoana cercetată pentru faptele prevăzute la alin.(2) lit.a) sau b) este încadrată în cadrul compartimentului de asistență psihopedagogică, raportul de specialitate, prevăzut la alin.(3) va fi realizat de specialiști din cadrul compartimentului de asistență psihopedagogică dintr-o altă unitate de învățământ.

Cercetarea disciplinară a personalului didactic auxiliar se realizează conform prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare” – prevede proiectul.

Meditații cu elevii de la propria clasă – sancțiuni

Sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului didactic de predare, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:

  • a) avertisment
  • b) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1 – 6 luni
  • c) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocupare a unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi control
  • d) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

Sesizarea și cercetarea abaterilor disciplinare

Orice persoană poate sesiza în scris, cu privire la săvârşirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară, prin înregistrarea sesizării la secretariatul unităţii de învăţământ, pentru faptele săvârşite de personalul didactic angajat, prevăzute de prezenta lege ca abateri disciplinare.

Pentru cercetarea abaterilor prezumate săvârşite de personalul didactic de predare din unităţile de învăţământ, se constituie o comisie de cercetare disciplinară formată din 3 – 5 membri, dintre care unul reprezintă organizaţia sindicală din care face parte persoana aflată în discuţie sau este un reprezentant al salariaţilor, iar ceilalţi au funcţia cel puţin egală cu a celui care a săvârşit abaterea.

Comisiile de cercetare disciplinară se constituie prin decizia directorului unității de învățământ abilitate în soluţionarea sesizării, după aprobarea lor de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ preuniversitar, pentru personalul unităţii.

Pentru personalul didactic de predare din unităţile de învăţământ preuniversitar, propunerea de sancţionare se face de către director sau de cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor consiliului de administraţie. Sancţiunile, aprobate de consiliul de administraţie, sunt puse în aplicare şi communicate prin decizia directorului unităţii de învăţământ preuniversitar.

În cadrul cercetării abaterii prezumate se stabilesc faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite, existenţa sau inexistenţa vinovăţiei, precum şi orice alte date concludente.

Audierea celui cercetat şi verificarea apărării acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a se prezenta la audiere, deşi a fost înştiinţat în scris cu minimum 48 de ore înainte, precum şi de a da declaraţii scrise se constată prin proces-verbal şi nu împiedică finalizarea cercetării. Cadrul didactic cercetat are dreptul să cunoască toate actele cercetării şi să îşi producă probe în apărare.

În situația în care comisia de cercetare disciplinară este sesizată pentru cercetarea abaterilor disciplinare prevăzute la art. 175 alin. (2) lit. a) și b), pentru respectarea interesului superior al elevului, dispune ca, pe perioada cercetării disciplinare, persoana cercetată să nu mai exercite activitate didactică care presupune contact direct cu elevul față de care s-a săvârșit presupusa abatere. În baza propunerii comisiei de cercetare disciplinară, directorul unității de învățământ modifică temporar încadrarea cadrului didactic cercetat la alta clasă.

Cercetarea faptei şi comunicarea deciziei se fac în termen de cel mult 30 de zile de la data constatării acesteia, se consemnează în condica de inspecţii sau la registratura generală a unităţii de învăţământ preuniversitar, fiindu-i adusă la cunoştinţă persoanei de către conducătorul instituţiei după aprobarea în consiliul de administraţie al acesteia. Persoanei nevinovate i se comunică în scris inexistenţa faptelor pentru care a fost cercetată.

Persoanele sancţionate încadrate în unităţile de învăţământ au dreptul de a contesta, în termen de 15 zile de la comunicare, decizia respectivă la Comisia Națională pentru Inspecție Școlară de la nivelul ANISAC.

Normele privind componenţa, organizarea şi funcţionarea şi atribuţiile Comisiei Naționale pentru Inspecție Școlară de la nivelul ANISAC, se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educaţiei.

Dreptul persoanei sancţionate de a se adresa instanţelor judecătoreşti este garantat.

Alte reguli

Încadrarea şi menţinerea într-o funcţie didactică sau didactică auxiliară, precum şi într-o funcţie de conducere, de îndrumare şi control sunt condiţionate de prezentarea unui certificat medical, eliberat pe un formular specific elaborat de Ministerul Educaţiei împreună cu Ministerul Sănătăţii.

Incompatibilităţile de ordin medical cu funcţia didactică sunt stabilite prin protocol încheiat între Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii.

Personalul didactic de predare, didactic auxiliar, de conducere, de îndrumare şi control care se consideră nedreptăţit poate solicita o expertiză a capacităţii de muncă în domeniul educației.

În situaţii de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală a personalului angajat într-o unitate de învățământ/unitate conexă sau în cadrul DJIP/DMBIP, unitatea de învăţământ/conexă sau DJIP/DMBIP poate solicita, la sesizarea oricărui factor implicat în procesul educaţional, prin hotărâre a consiliului de administraţie al instituţiei în cauză, un nou examen medical complet.

Situaţiile de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală sunt analizate şi stabilite de către o comisie formată din 3-5 membri, medici specialişti, constituită la nivel judeţean în baza unui protocol între Ministerul Educaţiei și Ministerul Sănătăţii, care să realizeze expertiza capacităţii de muncă în domeniul educației.

Hotărârea consiliului de administraţie nu este publică până la obţinerea rezultatului de la comisie. AICI: Câte școli ar putea fi desființate. În unele unități sunt mai mulți profesori decât elevi

Nu pot ocupa funcții didactice sau didactice auxiliare, precum și funcții de conducere sau de îndrumare şi control, persoanele care desfăşoară activităţi incompatibile cu demnitatea funcţiei, cum sunt:

  • a) prestarea oricărei activităţi comerciale în incinta unităţii de învăţământ sau în zona limitrofă
  • b) comerţul cu materiale obscene sau pornografice scrise, audio ori vizuale
  • c) practicarea, în public, a unor activităţi cu componentă lubrică sau altele care implică exhibarea, în manieră obscenă, a corpului

Nu poate ocupa/exercita/deține o funcție didactică, de îndrumare și control, didactică auxiliară sau orice activitate didactică în cadrul unei unități de învățământ persoana care a fost condamnată penal definitiv pentru infracţiuni contra persoanei, pentru infracţiuni de lovire sau alte violenţe, loviri sau vătămări cauzatoare de moarte, relele tratamente aplicate minorului, hărţuire, traficul de minori, proxenetism, infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale, săvârşite cu intenţie, pentru care nu a intervenit reabilitarea, şi care o fac incompatibilă cu calitatea de cadru didactic.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate