Economie
Românii care lucrează în străinătate pot primi alocații europene pentru copii de până la 160 de euro. Care este procedura
Foarte mulți români care lucrează în străinătate nu cunosc faptul că au dreptul să primească alocații europene pentru copii. Sumele pe care statele UE le acordă părinților sunt de până la 160 de euro. Suma acordată diferă de la stat la stat și se stabilesc în funcție de legislația acestora.
Procedura este simplă: trebuie să depună un formular la Agenția Națională pentru Prestații Sociale. Alocația europeană este între 100 și 160 de euro.
Alocatiile „europene” reprezinta o formă de prestatii familiale care au ca scop asigurarea securitatii sociale pentru salariatii si lucrătorii independenti si membrii familiilor acestora, care au resedinta într-un stat membru al Uniunii Europene și desfăsoară o activitate salariala sau independentă în unul dintre aceste state.
Aceste „alocatii” se acorda pentru copiii avuti în ingrijire, ca și alocatiile care se acorda România.
Diferenta consta în faptul ca, urmare a desfăsurării unei activitati salariale sau independente pe teritoriul unui alt stat membru UE, aceasta alocatie poate avea un cuantum mai mare (in majoritatea cazurilor). Acest cuantum depinde de legislatia statului respectiv.
De aceste alocatii pot beneficia copiii ai caror parinti lucreaza legal pe teritoriul Uniunii Europene.
Astfel, părinţii care au dreptul de a primi această alocaţie ca urmare a activităţii desfăşurate în afara României, pe teritoriul Uniunii Europene, pot beneficia de alocaţie pentru copiii lor, în cuantumul stabilit de legislaţia ţării în care lucrează, indiferent dacă aceştia au sau nu copiii împreună cu ei.
Alocație copii în UE: Ce acte sunt necesare
Pentru obţinerea “alocaţiei europene” trebuie să vă adresaţi instituţiei competente cu plata prestaţiilor familiale din România (AJPS) şi din statul în care lucrătorul migrant îşi desfăşoară activitatea.
Aceste instituţii sunt organizate diferit de la un stat la altul. În Italia, de exemplu, trebuie să mergeţi la Institutului Naţional de Protecţie Socială (INPS).
În România, instituţia responsabilă cu plata prestaţiilor familiale este Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale, care la nivel local este reprezentată de Agenţiile Judeţene pentru Prestaţii Sociale.
Procedura se demarează prin depunerea formularului E411 completat în partea A la instituțiile abilitate cu plata prestatiilor familiale din România sau din ţara în care lucrătorul migrant îşi desfăşoară activitatea.
Formularul pentru obținerea alocației europene se poate descărca de AICI: Formular E411
Model de completare formular pentru obținerea alocației europene AICI: model completare formular E411
Plata “alocaţiei europene” va fi efectuata dupa completarea integrală a formularului E411 și depunerea acestuia la instituția responsabilă din statul UE competent cu plata “alocatiei”.
Alocația europeană pentru copii: Formularul E411
Procedura constă in completarea formularului E411, în dublu exemplar, reprezentând cererea de informatii privind dreptul la prestatii familiale în statul de resedinta al membrilor familiei si depunerea acestuia la institutia abilitată.
Urmatorul pas este stabilirea statului competent care va acorda alocatia, in functie de natura activitatii desfasurate de catre parinti pe teritoriul Romaniei si/sau al statului respectiv. Indiferent care este statul competent, procedura de obtinere a „alocatiei” este aceeasi: completarea formularului E411.
Alocația europeană pentru copii: Cui vă adresaţi în România
Pentru obtinerea „alocatiei europene” trebuie sa va adresati institutiei competente cu plata prestatiilor familiale din Romania (AJPS) si/sau din statul in care lucratorul migrant isi desfasoara activitatea. Aceste institutii se numesc diferit de la un stat la altul (de exemplu, in Italia acestea se numesc institute de securitatea sociala).
În Romania, institutia responsabilă cu plata prestatiilor familiale este Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale care la nivel local este reprezentată de Agentiile Judetene pentru Prestatii Sociale.
Astfel, formularul va fi depus la AJPS-ul de care copiii lucrătorului migrant aparțin ca domiciliu.
Important! Plata alocației europene se poate face și retroactiv
Alocația se poate acorda și retroactiv, perioada pentru care poate fi solicitată anterior putând fi între 1 an și 3 ani (depinde dacă este vorba de prima solicitare sau de reluarea dreptului)
Alocație europeană pentru copii. Precizările Comisiei Europene
În UE, ţara care răspunde de drepturile dvs. de securitate socială, inclusiv de prestaţiile familiale (alocaţii pentru copii, alocaţii de creştere a copilului, etc.), se stabileşte în funcţie de statutul dumneavoastră profesional şi de locul de reşedinţă – nu de cetăţenia pe care o aveţi.
Legislaţia naţională stabileşte condiţiile în care părinţii primesc prestaţii familiale.
Părinţii au dreptul la prestaţii dintr-o anumită ţară din UE:
- -dacă lucrează acolo
- -dacă primesc o pensie de stat de la sistemul de securitate socială din ţara respectivă (de exemplu, pensie pentru limită de vârstă, pensie de invaliditate sau pensie de urmaş)
- -sau dacă pur şi simplu locuiesc în ţara respectivă.
Prestaţiile familiale variază mult de la o ţară la alta.
Toată familia locuieşte într-o singură ţară
Dacă vă stabiliţi cu întreaga familie în altă ţară din UE şi sunteţi afiliat doar la sistemul său de securitate socială, veţi fi supus regimului de prestaţii familiale din ţara gazdă.
Însă, dacă sunteţi detaşat în străinătate pe termen scurt (mai puţin de 2 ani) şi rămâneţi asigurat în sistemul de securitate socială din ţara de origine, prestaţiile familiale vă vor fi plătite în continuare de ţara de origine.
Membrii familiei locuiesc în altă ţară
Dacă unii membri ai familiei dumneavoastră nu locuiesc în ţara în care sunteţi asigurat, aţi putea avea dreptul la prestaţii familiale din mai multe ţări.
În astfel de cazuri, autorităţile naţionale din ţările implicate vor analiza situaţia ambilor părinţi şi vor decide ce ţară poartă responsabilitatea principală pentru plata prestaţiilor. Decizia se va lua în conformitate cu „ regulile de prioritate”.
Regulile de prioritate
În general, ţara care poartă responsabilitatea principală pentru plata prestaţiilor este ţara în care aveţi drepturi la prestaţii sociale în baza faptului că lucraţi sau desfăşuraţi activităţi independente pe teritoriul său (dumneavoastră sau soţul/soţia).
Dacă beneficiaţi de astfel de drepturi în două ţări, responsabilitatea de a plăti îi revine ţării în care locuiesc copiii şi în care lucrează unul dintre părinţi.
Dacă niciunul dintre dvs. nu lucrează în ţara în care locuiesc copiii, veţi primi prestaţii din ţara în care nivelul acestora este cel mai ridicat.
Dacă aveţi dreptul la pensie în două ţări, responsabilitatea de a plăti îi revine ţării în care locuiesc copiii şi care plăteşte una dintre pensiile respective.
Dacă niciunul dintre dvs. nu primeşte pensie în ţara în care locuiesc copiii, veţi primi prestaţii din ţara în care aţi fost asigurat sau în care aţi locuit mai mult.
Dacă dreptul dumneavoastră la prestaţii familiale se bazează pe rezidenţa în două ţări, responsabilitatea de a plăti îi revine ţării în care locuiesc copiii.
Suplimente
Dacă prestaţiile primite de la ţara care deţine responsabilitatea principală au o valoare mai mică decât cele pe care le-ar fi acordat ţara cu responsabilitate secundară, ţara cu responsabilitate secundară va plăti un supliment egal cu diferenţa dintre valorile celor două prestaţii.
Astfel, vi se va plăti maximul de prestaţii cuvenite.
Alocația europeană: Părinţi divorţaţi
Dacă aţi divorţat şi fostul partener primeşte prestaţii familiale, dar nu le utilizează pentru întreţinerea copilului, contactaţi autorităţile competente în domeniul prestaţiilor familiale din ţara în care locuieşte copilul şi solicitaţi ca plata beneficiilor să fie redirecţionată către dumneavoastră, în calitate de părinte care se ocupă de fapt de întreţinerea familiei.
Alocația Europeană: Unde se depune cererea
Cererea poate fi depusă în orice ţară din UE în care dumneavoastră sau celălalt părinte aveţi dreptul la prestaţii.
Autorităţile din ţara în care depuneţi cererea o vor transmite şi celorlalte ţări responsabile de cazul dumneavoastră.
Dacă depuneţi cererea la timp într-una dintre ţări, se va considera că aceasta a fost depusă la timp în toate celelalte ţări din UE în care aveţi dreptul la prestaţii familiale.
Dacă autorităţile din țara în care aţi depus iniţial cererea nu au trimis la timp dosarele către omologii lor, ţările respective nu pot invoca acest motiv pentru a vă respinge cererea.
Contactaţi autorităţile naţionale pentru a afla care este termenul limită până la care puteţi solicita prestaţii familiale. Nerespectarea acestuia poate duce la pierderea dreptului la prestaţii.
Autorităţile naţionale au obligaţia de a coopera şi de a-şi comunica toate informaţiile necesare pentru tratarea cererii. Pentru a evita dificultăţile legate de limbă, administraţiile naţionale utilizează formulare standard pentru a face schimb de informaţii.
Prestaţiile familiale diferă foarte mult de la o ţară la alta
Statele membre îşi stabilesc propriile norme cu privire la drepturile la prestaţii şi servicii.
Toate statele membre oferă o formă sau alta de prestaţii familiale, dar valoarea acestora şi condiţiile de acordare variază mult.
Dacă unele ţări furnizează plăţi periodice, altele acordă mai degrabă scutiri de la plata impozitelor.
Pentru a evita eventualele neînţelegeri care ar putea avea un impact semnificativ asupra veniturilor dumneavoastră, informaţi-vă cu privire la sistemul de securitate socială din ţara gazdă.
UPDATE: Precizări de la AJPIS Alba
1. Românii care lucrează legal în străinătate au dreptul la prestații familiale pentru copiii lor, în conformitate cu legislația tării respective.
2. Condițiile de eligibilitate, precum și cuantumurile ce pot fi încasate pentru astfel de prestații/alocații/indemnizații sunt diferite de la țară la țară (de exemplu, SPANIA a renunțat in anul 2020 la aceste alocații, iar în ITALIA se acordă numai părinților cu venituri sub un anumit prag anual).
3. În cazul cetăţenilor români care desfășoară activități profesionale într-un alt stat membru al UE/SEE/Elveția, indiferent de locul de reședință al membrilor de familiei, cererile (însoțite de documentele solicitate de legislația specifică țării de activitate a părintelui) de depun la instituţia competentă din acel stat membru.
Lista instituțiilor competente unde se poate depune cererea de acordare a beneficiilor familiale, din fiecare stat membru UE, poate fi regăsită pe pagina web a ANPIS: https://www.mmanpis.ro/lucratori-migranti/institutii-din-alte-state-ue/
4. Formularul E411 este unul din documentele care se completează numai de către instituțiile competente și circulă între statele membre și are rolul de a stabili statul membru cu competență primară sau secundară, conform regulilor de coordonare stabilite de Regulamentul (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială.
Începând cu data de 01 ianuarie 2021, acest schimb de informații între instituțiile competente din statele membre se face și electronic prin intermediul sistemului EESSI (Electronic Exchange of Social Security Information), urmând ca de la 1 ianuarie 2022, să se realizeze exclusiv pe cale digitală.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News