Connect with us
Advertisement

Actualitate

Saloanele de bronzare vor avea nevoie de autorizare sanitară şi angajaţi specializaţi, începând de miercuri

Publicat

61326358Saloanele de bronzare vor trebui să obţină o autorizare sanitară de la direcţiile teritoriale de sănătate publică, iar angajaţii vor avea nevoie de instruire de specialitate, potrivit unui act normativ al Ministerului Sănătăţii (MS) care va intra în vigoare mâine. În ceea ce priveşte igiena, saloanele trebuie să respecte reguli stricte încă din luna mai.

Normele de igienă pentru saloanele/centrele de bronzare se regăsesc în Ordinul MS nr. 291/2016, ce a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 203 din 18 martie şi va intra în vigoare în 180 de zile de la publicare, adică mâine. Prin intermediul actului, autorităţile vor să reglementeze, practic, activitatea saloanelor, având în vedere cât de răspândite au devenit acestea în ţara noastră.
Saloanele de bronzare vor avea nevoie de o autorizare sanitară de la direcţia teritorială de sănătate publică, iar aceasta va fi obţinută în baza unei declaraţii pe propria răspundere. Mai exact, obligaţia se va aplica persoanelor fizice sau juridice ce nu trebuie să se înregistreze la Registrul comerţului. În celelalte situaţii, saloanele de bronzare înfiinţate începând cu data de 18 martie sunt inspectate sanitar ulterior de către direcţiile de sănătate publică.

„Saloanele/centrele de bronzare vor fi autorizate sanitar de către direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pe baza declaraţiei pe propria răspundere, pentru situaţia descrisă la art. 5 din Ordinul MS nr. 1030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire şi pentru funcţionarea obiectivelor ce desfăşoară activităţi cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei, cu modificările şi completările ulterioare; pentru celelalte situaţii, saloanele de bronzare înfiinţate ulterior publicării prezentei norme vor fi incluse în baza de date a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în vederea efectuării inspecţiei sanitare”, scrie în ordinul de ministru.

În acelaşi timp, titularul fiecărui aparat de bronzat va trebui să completeze Registrul aparatului şi Registrul de exploatare. În plus, dacă un aparat nu mai funcţionează, este casat sau este vândut, titularul va trebui să informeze direcţia teritorială de sănătate publică.
În altă ordine de idei, fiecare firmă care va folosi aparate de bronzat va trebui să întocmească un registru cu fişele clienţilor. Iar pe lângă fişă firma va păstra şi declaraţia pe propria răspundere a clientului, pentru o durată de cel puţin trei ani.

Dacă apar reacţii secundare în urma bronzării artificiale, titularii saloanelor vor trebui să transmită un raport către direcţia teritorială de sănătate publică. Aceeaşi regulă va fi valabilă, de asemenea, pentru accidentele grave şi pentru spitalizarea clienţilor în urma unei şedinţe de bronzare.

Angajaţii vor avea nevoie de instruire de specialitate
Personalului salonului de bronzare va trebui să i se asigure, de către angajator, două cursuri de instruire în vederea specializării. Mai exact, va fi vorba de un curs de noţiuni fundamentale de igienă şi de instruirea de specialitate.

Instruirea de specialitate va fi făcută de către Centrul Naţional de Monitorizare a Factorilor de Risc din Mediul Comunitar (din cadrul Institutului Naţional de Sănătate Publică – INSP). Aceasta va fi asigurată după depunerea la secretariatul INSP a unei cereri, împreună cu dovada efectuării primului curs şi chitanţa aferentă participării la instruire.
„În urma instruirii, INSP – Centrul Naţional de Monitorizare a Factorilor de Risc din Mediul Comunitar eliberează certificate de instruire, care au o valabilitate de 3 ani. Certificatul de instruire trebuie afişat pe pereţii salonului, în locuri vizibile pentru utilizatori”, este explicat in Ordinul MS nr. 291/2016.
Important! Înainte de începerea şedinţei de bronzare, personalul specializat va evalua starea pielii clientului (dacă există leziuni deschise, infecţii, inflamaţii sau boli de piele, şedinţa de bronzare va fi amânată). Totodată, clientul va fi informat despre posibilele riscuri la care se expune şi despre măsurile de igienă pe care trebuie să le ia la terminarea procedurii.
Ce aparate vor putea fi folosite în saloane
În saloanele de bronzare nu vor fi permise aparatele de tip UV4, ci doar aparatele de tip UV1, UV2 şi UV3. Conform actului normativ publicat în martie în Monitor, aparatele UV vor fi clasificate după cum urmează:
-aparat UV tip 1: aparat care conţine un emiţător UV astfel încât efectul biologic este cauzat de radiaţiile cu lungimi de undă mai mari de 320 nm şi caracterizat printr-o iradianţă relativ ridicată în domeniul cuprins între 320 nm şi 400 nm;
-aparat UV tip 2: aparat care conţine un emiţător UV astfel încât efectul biologic este cauzat de radiaţiile cu lungimi de undă mai mici sau mai mari de 320 nm şi caracterizat printr-o iradianţă relativ ridicată în domeniul cuprins între 320 nm şi 400 nm;
-aparat UV tip 3: aparat care conţine un emiţător UV astfel încât efectul biologic este cauzat de radiaţiile cu lungimi de undă mai mici sau mai mari de 320 nm şi caracterizat printr-o iradianţă limitată pe toată banda de radiaţii UV;
-aparat UV tip 4: aparat care conţine un emiţător UV astfel încât efectul biologic este cauzat în principal de radiaţiile cu lungimi de undă mai mici de 320 nm.

Fiecare aparat de bronzat va trebui să aibă o carte tehnică în care să fie incluse modul de folosire, programele de expunere recomandate, duratele şi intervalele şedinţelor de expunere, precum şi numărul maxim de expuneri recomandate în cursul unui an. Totodată, aparatele vor trebui să aibă un comutator de urgenţă care să poată fi folosit cu uşurinţă de către utilizator pentru a opri imediat expunerea.

Dacă salonul are personal specializat, în acesta va fi permisă folosirea aparatelor de tip UV1, UV2 şi UV3. În lipsa persoanelor special instruite va fi permisă doar folosirea aparatelor de tip UV3.

Principalele motive pentru care autorităţile vor să reglementeze activitatea saloanelor sunt răspândirea tot mai mare a serviciilor de bronzare artificială şi gradul de informare scăzut al persoanelor care apelează la acestea.

„Ţinând cont de răspândirea tot mai mare a serviciilor de bronzare artificială şi segmentul numeros de utilizatori, considerăm că se impune şi în România existenţa unor reglementări în acest sens, în vederea creşterii gradului de supraveghere şi control a condiţiilor igienico-sanitare şi a procedurilor utilizate în saloanele de bronzat, precum şi a gradului de informare şi consiliere a utilizatorilor privind riscurile la care se expun atunci când folosesc solarul, cu atât mai mult cu cât, actualmente, în majoritatea saloanelor de bronzat nu se asigură ochelari de protecţie, personalul nu dispune de cunoştinţe şi nici de instruire, iar clienţii nu sunt informaţi, avertizaţi sau consiliaţi”, a fost explicat în referatul de aprobare ce a însoţit ordinul în forma sa de proiect.

Iniţiatorii au arătat că, în urma unui studiu naţional efectuat de INSP în anul 2011, a rezultat că românii au cunoştinţe superficiale legate de modalitatea de expunere la radiaţiile UV (ultraviolete) artificiale şi de contraindicaţiile aferente folosirii aparatelor de bronzat. În plus, aceştia au punctat că, la nivelul Uniunii Europene, mai multe state membre (printre care Germania, Franţa şi Danemarca) deja au reglementări specifice folosirii aparatelor de bronzat.â

sursa: avocatnet.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement