Connect with us
Advertisement

Eveniment

Schimbări în Codul Rutier ce pot avantaja șoferii vitezomani. Polițiștii, obligați să aplice marja de eroare a radarului. PROIECT

Publicat

Schimbări în Codul Rutier ce pot avantaja șoferii vitezomani: conducătorii auto care depășesc limitele de viteză ar putea primi amenzi mai mici.

Potrivit unui proiect care vizează modificarea Codului Rutier, polițiștii vor fi obligați să aplice, în favoarea șoferilor vitezomani sancționați, marja de eroare a aparatului radar folosit. Astfel, în funcție de situație, șoferii care au apăsat prea tare pedala de accelerație vor putea scăpa cu o sancțiune mai ușoară. 

Propunerea legislativă pentru completarea art. 109 din Ordonanța de Urgență nr. 195 privind circulaţia pe drumurile publice a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere pe 12 decembrie.

Potrivit proiectului, „în cazul constatării contravenţiilor prin folosirea unor mijloace tehnice certificate sau verificate metrologic, agentul constatator va aplica în favoarea contravenientului, marja de eroare a aparatului folosit, aşa cum este prevăzută în buletinul de calibrare ori de verificare metrologică”.

În prezent, potrivit legii, pentru a putea fi utilizate în măsurările de interes public, cinemometrele trebuie să îndeplinească, cerinţele metrologice şi tehnice. Printre acestea, există și condiţia ca eventualele erori de măsurare a vitezei să se înscrie în anumite limite, considerate acceptabile din punct de vedere tehnic pentru acuratețea constatărilor.

Care sunt marjele de eroare ale aparatelor radar

Marjele de eroare ale aparatelor radar sunt următoarele:

  • +/- 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
  • +/- 1 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h, pentru măsurarea vitezei, simulată în condiţii de laborator;
  • +/- 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
  • +/- 3 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h, pentru măsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, în cazul cinemometrelor care funcţionează numai în regim staționar,
  • +/- 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
  • +/- 4 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, în cazul cinemometrelor care funcționează în regim de deplasare.

Dacă în urma verficării metrologice, se constată că erorile se înscriu în limitele de mai sus, aparatul de măsurare va fi validat pentru a fi utilizat în interes public de către organele de poliție rutieră.

Schimbări în Codul Rutier ce pot avantaja șoferii vitezomani

„Rezultă că buletinul de verificare metrologică eliberat în urma verificărilor atestă doar faptul că aparatul radar se înscrie în marjele de eroare prevăzute de lege și nu că acesta funcționează perfect. Astfel, aparatul poate funcționa perfect, sau poate indica o viteză mai mare (dar înscrisă în marja legală de eroare) ori una mai mică decât cea reală (dar înscrisă și ea în marja legală de eroare), existând astfel un dubiu cu privire la precizia absolută a măsurătorii.

Marja de eroare prevăzută este susceptibilă, în anumite situaţii, să producă efecte juridice, respectiv în acele cazuri în care vitezele măsurate ale autovehiculelor se situează cu doar câțiva km/h peste pragurile prevăzute de lege pentru depășirea vitezei maxime admise pe un anumit sector de drum.

Consecințele constau în încadrarea juridică diferită a faptei și aplicarea unor sancţiuni diferite în raport de valoarea depășirii vitezei maxime admise cuprinse între: 10-20 km/h, 21-30 km/h, 31-40 km/h, 41-50 km/h și peste 50 km/h”, susține inițiatorul proiectului, deputatul PSD Toma Vasilică, în expunerea de motive.

Potrivit parlamentarului, inițiativa legislativă nu are ca scop încurajarea conducătorilor auto să circule cu viteze mai mari decât cele stabilite în condiţiile reglementărilor existente în această privinţă.

„Contextul în care a fost propusă este acela de a scoate în evidenţă existența incontestabilă a marjelor/toleranţelelor furnizate de aparatul cu care se măsoară viteza de deplasare a autovehiculeleor pe drumurile publice.

Prin luarea în considerare a acestor erori de către agentul constatator și instanța de judecată, s-ar asigura interpretarea unitară a legii în această privință și s-ar diminua încărcătura instanţelor cu soluționarea contestaţiilor din partea justițiabililor, pentru cazurile în care aceștia sunt sancționaţi contravenţional, pentru depășirea vitezei, care s-ar încadra în limitele erorilor admise”, susține inițiatorul proiectului.

În prezent, sancțiunile rutiere în baza marjei de eroare a aparatelor radar nu se pot contesta. 

Sancțiuni pentru depășirea limitei de viteză

Limitele de viteză stabilite de Codul rutier sunt diferite în funcție de tipul drumului. Spre exemplu, limita maximă de viteză în localități este de 50 km/h, dar, pe anumite sectoare de drum din interiorul localităților, administratorul drumului poate stabili, cu avizul poliției rutiere și doar pentru motociclete și mașini mici, limite de viteză superioare, dar nu mai mult de 80 km/h.

În afara localităților limitele maxime de viteză sunt:

  • pe autostrăzi – 130 km/h;
  • pe drumurile expres – 120 km/h;
  • pe drumurile naționale europene (E) – 100 km/h;
  • pe celelalte categorii de drumuri – 90 km/h.

Pentru depășirea limitelor de viteză sunt aplicate sancțiuni între 2 și 20 de puncte de amendă. În prezent, un punct de amendă are valoarea de 145 de lei.

Astfel, șoferii vitezomani riscă următoarele sancțiuni:

  • depășirea limitei de viteză cu 10 – 20 km/h: 2 – 3 puncte de amendă (290 lei – 435 de lei amendă) + 2 puncte de penalizare;
  • depășirea limitei de viteză cu 21 – 30 km/h: 4 – 5 puncte de amendă (580 lei – 725 de lei amendă) + 3 puncte de penalizare;
  • depășirea limitei de viteză cu 31 – 40 km/h: 6 – 8 puncte de amendă (870 lei – 1.160 de lei amendă) + 4 puncte de penalizare;
  • depășirea limitei de viteză cu 41 – 50 km/h: 9 – 20 puncte de amendă (1.305 lei – 2.900 de lei amendă) + 6 puncte de penalizare;
  • depășirea limitei de viteză cu peste 50 km/h: 9 – 20 de puncte de amendă (1.305 lei – 2.900 de lei amendă) + suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile;
  • depășirea limitei de viteză cu peste 70 km/h: 9 – 20 de puncte de amendă (1.305 lei – 2.900 de lei amendă) + suspendarea permisului de conducere pentru 120 de zile.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement