Administrație
Sistemul de transport metropolitan, în dezbatere: AIDA – Transport Local, falimentul micilor transportatori privaţi?
Sistemul de transport metropolitan ce urmează să fie implementat în curând în mai multe localităţi din apropierea municipiului Alba Iulia creează dispute între vechii transportatori de persoane şi administraţia judeţeană. Aceştia sunt de părere că, odată cu intrarea în funcţiune a AIDA – Transport Local, transportatorii care asigurau deplasarea pe aceste rute de ani buni îşi vor pierde şi puţinii clienţi pe care îi mai au.
La sfârşitul săptămânii trecute, la sediul CJ Alba a avut loc o dezbatere publică privind proiectul de modernizare a serviciilor de transport public, prin transformarea traseelor judeţene din zonele periurbane ale municipiului în trasee de transport public intercomunitar. Deşi întâlnirea nu s-a bucurat de o prezenţă numeroasă, în cadrul dezbaterii au fost atinse subiecte sensibile, precum viitorul vechilor firme de transport în comun care riscă să intre în colaps, după implementarea AIDA – Transport Local: „Se vehiculează că vor să introducă, pe Galda de Jos, circuit la Cricău din oră în oră, în condiţiile în care noi avem la 7.30, la 11.00, care merge cu 10-15 călători maxim, cu tot cu abonaţi, iar de multe ori nu dăm nici un bilet. Avem la ora 14.30, la 16.00, la 19.00, la 20.30, avem deci suficiente şi de multe ori nu mai rentează. În special pe timp de vară, suntem la limită cu banii, pentru că avem abonaţi. Noi nu primim subvenţie, deşi legea ar prevede acest lucru. Eu nu am întins mâna, din `99, de când am curse regulate de călători, nici la Consiliul Judeţean sau la vreo altă autoritate să îmi dea un ban” a explicat Laurean Boian, patronul firmei de transport „Boian Trans”.
Transportatorii se plâng de faptul că, „dacă o să pună din oră în oră autobuz pe aceste rute, oamenii se împart. Unii merg la 9.00, la 10.00 şi tot aşa, iar noi pe cine să mai ducem? Suntem cu licenţă, am plătit acum, ne-au dat prelungire pe 2 ani. Noi am făcut tot ce am putut, le-am oferit călătorilor toate condiţiile, dar acum mă gândesc că, dacă pune din oră în oră, omul îşi va face abonament şi implicit nouă ne vor scădea veniturile. Nu mi se pare normal pe distanţă de 40 de kilometri, la Întregalde, să se facă transport local. Cine a mai pomenit aşa ceva? Era înainte o lege, aveai voie transportul local să se facă până la 12-15 kilometri maxim. Acum nu mai există lege, este doar un ordin al ministrului, dar care încă nu a devenit lege. Eu am rate în bancă, îi putem da în judecată pentru ceea ce fac”, a completat Cornelia Boian.
Patronii firmelor de transport care funcţionează pe aceste rute sugerează consilierilor judeţeni să analizeze foarte bine programul de transport şi să nu îi elimine pe transportatorii privaţi, deoarece „ei sunt cei care nu întind mâna la veniturile ţării”.
La polul opus, reprezentanţii AIDA – Transport Local susţin că „programul de transport al AIDA va pleca de la cel existent. Interesul nostru nu e să punem cu 2-3 minute un autobuz înaintea celorlalţi, dacă nu sunt călători. Interesul nostru e să îmbunătăţim condiţiile de transport. Modificarea programului se va face ulterior, în funcţie de cereri”.
Avantajele AIDA – Transport Local
Reamintim că, prin intermediul AIDA Transport Local, cetăţenii din localităţile membre ale asociaţiei (în prezent Alba Iulia, Ciugud, Sântimbru, Ighiu, Cricău, Galda de Jos şi Întregalde) vor putea fi transportaţi cu economii considerabile de timp. Mijloacele de transport vor putea intra în municipiu pe arterele cu trasee urbane şi vor opri în orice staţie. Fiecare comună membră în asociaţie îşi va aproba graficele de circulaţie, introducerea de curse noi sau prelungiri de trasee şi se vor elimina dezechilibrele actuale dintre centru şi aria limitrofă, vor apărea fluxuri de călători, în prezent inexistente, dinspre centru înspre zona periurbană. De asemenea noua organizare va putea diminua semnificativ evaziunea fiscală făcută de aşa zişii transportatori-pirat sau prin emiterea de bilete cu serii dublate.
În prezent, nu se cunoaşte data la care va intra în funcţiune AIDA – Transport Local, dat fiind faptul că urmează să se efectueze licitaţia pentru firma care va asigura transportul, urmând ca mai apoi proiectul să fie votat în Consiliul Local.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
cetateanul roman
duminică, 11.09.2011 at 19:44
AIDA transport inseamna colectivizarea traseelor intoarcerea la ceausescu si multi bani furati din buget si bineinteles campanie electorala pentru bolsevici
Pana la urma se profita de naivitatea cetateanului care nu constientizeaza ce inseamna banii de la buget