Economie
Sute de magazine ce vând produse cosmetice, amendate de ANPC. Ce au găsit inspectorii în Alba şi în ţară
Sute de locaţii ce vând produse cosmetice, inclusiv online, au fost depistate cu nereguli, în urma unor controale derulate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). În Alba, au fost găsite produse expirate, cu etichete netraduse în română sau nereguli la promoţii.
Verificările în ţară au fost desfăşurate în perioada 12 – 23 februarie, privind respectarea prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, inclusiv vânzarea online.
Au fost verificaţi 741 de operatori economici, din care 733 cu vânzare directă şi 8 cu vânzare online. La 358 de agenţi economici, reprezentând 48,31%, s-au depistat abateri de la prevederile legale, transmite ANPC.
Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 428 de sancţiuni, din care 275 de avertismente şi 153 de amenzi contravenţionale în valoare totală de 688.500 lei.
S-au dispus 142 de măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 262.334 lei şi 4 măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depăşită (expirate), în valoare de 63.626 lei, la vânzarea directă şi 3 măsuri de remediere (de corectare sau completare a informaţiilor continute de site-urile de publicitate la care s-au depistat abateri), la vânzarea online.
În judeţul Alba, au fost cazuri de abateri privind informarea consumatorilor, lipsa traducerii în limba română a informaţiilor destinate consumatorilor, privind încadrarea produselor cosmetice în data de minimă durabilitate (produse expirate), desfăşurarea promoţiilor.
În ţară, inspectorii ANPC au găsit produse la vânzare (fard pleoape, rimel, ruj etc) fără nume sau denumire comercială ori date despre conţinut, greutate etc (Galaţi), alte produse cosmetice fără instrucţiuni în română (Cluj, Teleorman şi Satu Mare), produse expirate, unele şi de doi ani (Neamţ), altele depozitate în încăperi neigienizate sau direct pe pardoseală (Cluj), cu ambalajul deschis (Mureş).
De asemenea, în Cluj s-au găsit la comercializare produse cosmetice însoţite de informatii potrivit cărora acestea “urmau să producă miracole, şi anume: “ser pentru îmbunătăţirea aspectului tenului”, care era descris ca un elixir miraculos estompant care imbunatateste vizibil calitatea pielii şi “crema antirid pentru conturul ochilor”, care combate ridurile cu aspect de laba gastei, cearcanele si pungile de sub ochi, avand o acţiune imediată de catifelare”, se arată în comunicatul ANPC.
Inspectorii au mai descoperit, de exemplu, apă micelară şi cremă antirid la promoţie, fără să fie precizată perioada (Brăila) sau reduceri mai mari faţă de cele afişate (Galaţi) ori reducere la “brandul lunii”, fără să fie precizat la care brand comercializat se făcea referire (Galaţi). La Constanţa, se vindeau produse “la super preţ”, promoţie pachet, fără să existe în magazin şi produsele singulare, pentru comparaţie.
Trei operatori care vând produse cosmetice online, dintre cei opt verificaţi, au fost găsiţi cu nereguli. Au primit avertismente şi măsuri de remediere, prin corectarea sau completarea informaţiilor prezentate pe site-uri.
ANPC – Sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează produse cosmetice direct din magazine:
– sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de reclamatie; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoşa”;
– sa fie atenti la preturi, deoarece preturile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranta din filiere paralele;
– sa verifice daca calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat in punga de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere;
– sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;
– sa stie ca unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;
– sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE;
– sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate precedata de expresia ”A se folosi preferabil inainte de”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe;
– sa stie ca anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate ci au inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12, 24 luni de ex);
– sa stie ca sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
– sa citeasca cu atentie eticheta si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sanatate.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News