Connect with us
Publicitate

Eveniment

Teodorovici anunță construirea a două spitale regionale din banii Armatei, cu firme turcești. Nu vrea fonduri europene

t

Publicat

Anunț fără precedent, cu implicații majore în privința parteneriatelor de securitate ale României, făcut de ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici. Acesta a declarat că Guvernul intenționează să construiască două spitale regionale din banii Armatei (din cei 2% alocați din PIB), într-un parteneriat public-privat cu Turcia. Asta în ciuda faptului că există fonduri europene disponibile pentru acest capitol. 

Nu demult, Viorica Dăncilă și Erdogan au semnat memorandumuri pe Sănătate și Educație, prilej cu care cei doi s-au întâlnit și față în față. Detaliile acestor documente ies acum la iveală, cel puțin cele din memorandumul pe sănătate. Asta înseamnă că statul român nici măcar nu a luat în calcul varianta folosirii banilor europeni pentru spitalele regionale.

Ministrul Finanţelor a anunţat că vrea să facă două spitale regionale din banii alocaţi pentru înzestrarea armatei. Spitalele ar urma să fie construite la Craiova şi Constanţa în parteneriat public privat cu două ţări. Una ar fi Turcia. Lucrările ar începe în acest an şi ar urma să dureze trei ani. România şi-a luat un angajament în faţa NATO că va cheltui 2% din PIB pentru apărare.

„Vor fi două spitale atât publice cât şi cu caracter militar fiind în două zone în care sunt baze militare NATO. Se merge pe ideea de a prelua un spital ca model deja construit. Știm exact cât durează construcţia, cât costă efectiv, banii vor prevăzuiţi în bugetul Ministerului Apărării, pentru că vor face parte din cei 2% pentru apărare. Va fi făcut un act normativ exact ca în sistemul echipamentelor militare. Atâta timp cât pot să ai acord Guvern-Guvern pentru a achiziţiona echipamente militare eu zic că poţi să faci acelaşi cadru şi pentru a crea infrastructură spitalicească pentru a salva oamenii”, a spus Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor.

La Craiova urma să se construiască un spital regional, însă din fonduri europene. În același proiect era inclusă și construirea a două spitale regionale în Iași și Cluj-Napoca.

Însă, în luna februarie, ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, a declarat că, dacă studiile de fezabilitate pentru spitalele regionale Cluj şi Craiova nu vor fi finalizate rapid, va fi depusă în prima fază la Comisia Europeană doar cererea de finanţare pentru spitalul de la Iaşi, fiind „cel mai înaintat” în privinţa documentaţiei – erau terminate la acea vreme studiul de fezabilitate şi impactul de mediu.

Ministrul Sănătăţii a spus că, potrivit studiului de fezabilitate întocmit de experţii străini, spitalul regional de la Iaşi va costa 400 de milioane de euro.

Turcia, tot mai multe contracte din bani publici în România. Relațiile București – Ankara înfloresc sub PSD, care atacă violent companiile din Occident

Desantul PSD în Orient, în căutare de surse alternative de finanțare și investiții, merge în paralel cu criticile tot mai virulente ale oficialilor români, la adresa companiilor occidentale. Turneele premierului Dăncilă și ale miniștrilor săi în Orient încep să dea roade: tot mai multe contracte din bani publici sunt câștigate de firmele din Turcia, scrie G4Media.ro.

Astfel, mai multe firme și asocieri de firme turcești au câștigat licitații de sute de milioane de euro în România. Cele mai cunoscute sunt contractele mari de infrastructură, dar extrem de controversat e și contractul semnat de Primăria Capitalei cu Otokar pentru autobuze.

La întâlnirea dintre Recep Tayyip Erdogan și Viorica Dăncilă din noiembrie 2018 de la Ankara, preşedintele Turciei a spus: ”Țelul nostru este să atingem cifra de 10 miliarde de dolari de schimb comercial. Bineînțeles că datorită pașilor comuni vom ajunge să atingem acest țel. Cifrele comerciale în primele luni ale anului 2018 au crescut cu 23%”.

Relațiile economice merg mână în mână cu cele politice. La jumătatea lunii octombrie 2018, Viorica Dăncilă a realizat un turneu internațional care a început în Turcia, unde s-a întâlnit cu președintele Recep Erdogan și a continuat în țările Golfului Persic, unde s-a îmbrăcat în haine cu modele islamice. „Semnalul pentru Ankara este cât se poate de ciudat”, comenta la data respectivă fostul ministru de Externe și consilier prezidențial, Cristian Diaconescu, în contextul în care relațiile dintre Turcia și Emiratele Arabe Unite erau tensionate.

Și continuă să crească. Companiile turcești sunt foarte interesate de infrastructura României.

1. Un concern din Turcia va moderniza 28 de kilometri de cale ferată între localitățile Apața și Cața (județul Brașov), deși oferta lor a fost cu aproximativ 27 milioane euro mai scumpă decât cea clasată pe locul I, a firmei franceze Alstom. Ofertele participanților la licitație au fost depuse în aprilie 2018. CFR SA a atribuit asocierii Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ș. – Makiol Inșaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.Ș. contractul de reabilitare a subsecțiunii Apaţa – Cața, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, cu suma de 2,85 miliarde lei (aproximativ 600 milioane de euro), potrivit clubferoviar.ro.

Valoarea totală estimată a contractului este de 2,86 miliarde lei, fără TVA (615,7 milioane euro), sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană, în proporţie de 81,74%, iar cofinanţarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat.

2. Același concern turcesc a mai câștigat, în luna martie a acestui an, ca urmare a unei licitații, încă un contract. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi compania turcă Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret au semnat pentru proiectarea şi execuţia Lotului 2 aferent Centurii de Sud a municipiului Bucureşti, la standard de autostradă. Narcis Neaga, directorul general al CNAIR, a arătat că valoarea contractului este de 750,8 milioane de lei, fără TVA, echivalentul a 158 de milioane de euro fără TVA, respectiv 9,7 milioane de euro fără TVA pe kilometru.

3. Scandalul Otokar. Unul dintre cele mai mari scandaluri legate de cheltuirea banilor publici în contracte cu firme turcești, se consumă chiar în capitală. Primarul general al Bucureștiului, Gabriela Firea (PSD), a cupărat 400 de autobuze Euro 6 cu de la asocierea Otokar Europe SAS – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S, câștigătoarea unei licitații.

Valoarea contractului a fost de 458.100.826 lei fără TVA. Primele autobuze au fost livrate în 2018, urmând ca până la finalul anului 2019 să fie livrate toate cele 400 autobuze.

4. Un alt contract pentru autobuze a fost câștigat în 2018 de firma turcă Anadolu Isuzu cu Primăria Constanța. 100 de milioane de lei pentru 100 de autobuze, potrivit Ziua de Constanța.

5. Și Brașovul va avea autobuze construite în Turcia. În 2018, Primăria din localitate a semnat un contract de 24 milioane de euro. Autobuzele sunt produse după un concept, proiect şi design al unui producător italian Menarinibus, dar vor fi asamblate și practic livrate de către firma Karsan Otomotiv, potrivit BizBrașov.

Surse: G.Media.ro, Digi24.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate