Actualitate
UPDATE: Un nou tip de impozit forfetar ar putea fi introdus în legislația românească, din luna martie. Proiect la Senat
Un nou tip de impozit ar putea fi introdus în legislația românească, de la finalul lunii martie, potrivit unui proiect de lege înscris pe ordinea de zi a senatorilor. Este vorba despre un impozit forfetar care ar urma să se aplice pentru hotelurile, barurile şi restaurantele cu o cifră de afaceri anuală netă de până la cinci milioane de euro şi un număr mediu anual de salariaţi mai mic sau egal cu 250.
UPDATE: Senatul a adoptat proiectul de lege. Noul tip de impozit vizează companiile cu cifră de afaceri de maximum 5 milioane euro şi cel mult 250 de angajaţi.
“Va duce la a creşterea calităţii serviciilor în turism şi alimentaţie publică, va diferenţia foarte mult fraierii care îşi plătesc taxele la zi şi cei care, prin orice mijloace, doresc să fenteze legea pentru că nu plătesc impozit pe profit”, a declarat deputatul PSD Mircea Dobre, unul dintre iniţiatori.
Propunerea legislativă privind impozitul specific unor activităţi este propusă spre adoptare în şedinţa Senatului, care este prima Cameră sesizată. De altfel, documentul a figurat pe ordinea de zi a senatorilor şi săptămâna trecută, însă aceştia au aşteptat depunerea unui raport suplimentar al Comisiei pentru buget-finanţe, cea care a oferit raport de admitere, cu amendamente.
Proiectul de act normativ privind impozitul specific unor activităţi, aflat în procedură de urgenţă în Parlament şi programat să intre în vigoare începând cu data de 31 martie, reglementează impozitul specific anual, adică impozitul datorat de contribuabilii care au anumite domenii de activitate.
Astfel, noul sistem de impozitare, pe care autorităţile au încercat în repetate rânduri să-l introducă în legislaţia autohtonă, se va aplica persoanelor juridice române care desfăşoară activităţi în sectorul turistic, restaurante şi alimentaţie publică, care la data de 31 decembrie 2015 îndeplineau, cumulativ, mai multe condiţii, cu excepţia microîntreprinderilor, după cum se arată în formă amendată a proiectului.
Potrivit proiectului de lege aflat pe ordinea de zi a senatorilor, contribuabilii vor trebui să aibă înscrisă în actele constitutive, ca activitate principală sau secundară, una dintre următoarele activităţi corespunzătoare codurilor CAEN:
– 5510 – ,,Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”;
– 5520 – ,,Facilități de cazare pentru vacante și perioade de scurta durată”;
– 5530 – ,,Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere’’;
– 5590 – ,,Alte servicii de cazare”;
– 5610 – ,,Restaurante’’;
– 5621 – ,,Activități de alimentație (catering) pentru evenimente”;
– 5629 – ,,Alte servicii de alimentație n.c.a.”;
– 5630 – ,,Baruri și alte activități de servire a băuturilor”.
De asemenea, contribuabilii vor trebui să realizeze, conform datelor din situaţiile financiare anuale/ raportările contabile anuale, o cifră de afaceri anuală netă, în echivalent lei, de până la 5 milioane de euro.
O altă condiţie care trebuie îndeplinită este ca persoanele juridice să aibă o pondere, în total venituri, de peste 70%, a veniturilor obţinute din desfăşurarea activităţilor corespunzătoare codurilor CAEN menţionate anterior.
Proiectul de lege prevede că la stabilirea acestor venituri, în funcţie de care se va determina ponderea de 70%, nu se vor lua în calcul:
– veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
– veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
– veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale;
– veniturile din subvenţii;
– veniturile din provizioane şi ajustări pentru depreciere sau pierdere de valoare;
– veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil;
– veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
– veniturile aferente reducerilor comerciale acordate.
Pentru a putea plăti impozitul specific, firmele trebuie să aibă un număr mediu anual de salariaţi mai mic de 250 şi să nu se afle în procedură de lichidare. Totodată, persoanele juridice române care se înfiinţează în cursul anului, inclusiv contribuabilii nou-înfiinţaţi ca efect al unor operaţiuni de reorganizare, şi care au înscrisă în actele constitutive, ca activitate principală sau secundară, una dintre activităţile corespunzătoare codurilor CAEN menţionate anterior, ar putea plăti impozitul specific, începând cu anul următor înfiinţării.
În cazul în care, în cursul unui an, un contribuabil intră în inactivitate temporară înscrisă în Registrul Comerţului sau în registrul ţinut de instanţele judecătoreşti competente, după caz, acesta va rămâne în sistemul de impunere specific şi nu va mai datora impozitul specific începând cu trimestrul următor. Dacă perioada de inactivitate va înceta în cursul anului, atunci contribuabilul va datora impozitul specific începând cu trimestrul următor celui în care încetează perioada de inactivitate.
De asemenea, reglementările proiectului legislativ stabilesc că firmele care au mai multe unităţi vor putea determina impozitul specific anual prin însumarea impozitului specific aferent fiecarei unităţi calculat conform formulei corespunzătoare codului CAEN. Dispoziţiile citate mai prevăd că în cazul în care autorităţile competente retrag definitiv autorizaţia tehnică/autorizaţia de funcţionare a firmelor pentru toate activităţile corespunzătoare codurilor CAEN (eligibile pentru plata impozitului specific), acestea ar putea deveni plătitoare de impozit pe profit începând cu trimestrul următor retragerii autorizaţiei.
În acelaşi timp, pentru contribuabilii care încetează să existe în cursul anului, impozitul specific s-ar putea recalcula în mod corespunzător, prin împărţirea impozitului specific anual la 365 zile calendaristice şi înmulţirea cu numărul de zile aferent perioadei fiscale corespunzătoare fiecărui contribuabil, luând în considerare, dacă este cazul, şi modificarea impozitului specific în cursul anului, se menţionează în proiectul de act normativ.
În situaţia în care, în cursul unui an, intervin modificări datorate începerii unei alte activităţi corespunzătoare codurilor CAEN, precum şi în cazul în care în cursul anului se înfiinţează o nouă unitate, începând cu trimestrul următor acestor modificări, contribuabilii urmează să recalculeze, în mod corespunzător, impozitul specific aferent perioadei rămase din an.
Declararea şi plata impozitului specific ar urma să se efectueze trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care datorează impozitul. Suma de plată va reprezenta o pătrime din impozitul specific anual.
Excepţie de la această regulă ar putea face însă contribuabilii care încetează să existe în cursul anului. Astfel, aceştia urmează să declare şi să plătească impozitul specific până la data încheierii perioadei impozabile, potrivit legii, luând în calcul, dacă este cazul, şi impozitul specific declarat şi plătit în trimestrele anterioare.
În cazul în care, la data de 31 decembrie, inclusiv, firmele nu mai îndeplinesc condiţiile obligatorii pentru plata impozitului specific, atunci vor comunica organelor fiscale teritoriale ieşirea din acest sistem de impunere, până la data de 31 martie inclusiv a anului următor.
Reglementările documentul amintit anterior stabilesc că în situaţia în care, în cursul anului, contribuabilii desfăşoară şi alte activităţi decât cele corespunzătoare codurilor CAEN (eligibile pentru plata impozitul specific), aceştia ar putea datora un impozit specific de 3%, aplicat asupra diferenţei dintre totalul veniturilor realizate din aceste activităţi şi veniturile eligibile pentru plata impozitului specific.
În cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi prin intermediul unui complex hotelier, şi care realizează venituri şi din desfăşurarea altor activităţi decât cele corespunzătoare complexului hotelier, aceştia ar putea datora impozit specific tot de 3% la diferenţa dintre totalul veniturilor realizate din aceste activităţi şi veniturile eligibile pentru plata impozitului specific.
Potrivit documentului, veniturile din alte activităţi luate în calcul sunt cele de la 31 decembrie a anului respectiv. Declararea şi plata impozitului specific, în cazul realizării şi altor venituri, s-ar putea efectua anual până la data de 25 martie inclusiv a anului următor celui pentru care se datorează impozitul.
sursa: avocatnet.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News