Eveniment
ALBA, locul 3 în ţară la DEFRIŞĂRI. 11 TRANSPORTURI ILEGALE de LEMN depistate prin Radarul Pădurilor şi apeluri la 112
De la începutul lunii octombrie, de când a fost implementat programul „Radarul pădurilor” în toate judeţele din ţară, în Alba au fost depistate 11 transporturi ilegale de lemn. Potrivit ministrului delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina Pană, prezentă marţi în Alba Iulia, judeţul Alba se află pe locul trei în România din punctul de vedere al tăierilor ilegale de pădure. Întrebată cum au fost găsite aceste transporturi în localităţile din Alba, ministrul a răspuns că şi cetăţenii au fost cei care au sesizat aceste fapte la 112. Pană a precizat că, din anii 90 încoace, pagubele economice în România din tăierile ilegale de lemn sunt de 5 miliarde de euro. „Radarul pădurii” a intrat în vigoare din 8 octombrie.
Prezentă la Alba Iulia, Doina Pană, ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură a spus că judeţul Alba este unul dintre cele opt din ţară pe care le vizitează în această perioadă. Luni seara a fost prezentă la Arieşeni, unde a purtat discuţii cu silvicultorii din zonă, pe tema tăierilor de lemn din pădurile din Munţii Apuseni.
Doina Pană a spus că, prin sistemul informatic „Radarul pădurii”, „în Alba au fost depistate 11 transporturi ilegale din 8 octombrie şi până în prezent şi sunteţi locul III pe ţară”. Întrebată de jurnlişti cum au fost descoperite aceste transporturi ilegale, Pană a precizat că „a fost combinat: şi cu 112 şi pur şi simplu prin modul în care funcţionează sistemul”.
Din 8 octombrie, sistemul de monitorizare a transporturilor de lemn, cunoscut ca “Radarul Pădurilor”, ce are ca scop reducerea tăierilor ilegale și a evaziunii fiscale în domeniu, a devenit obligatoriu. Monitorizarea se va face online, printr-o aplicaţie instalată pe smartphone-urile transportatorilor. Se va putea urmări drumul lemnului din pădure până la procesatorul final.
Din data de 8 octombrie 2014, este funcțional și pentru “Radarul Pădurilor” sistemul 112. În consecință, fiecare cetățean care dorește să fie verificat un mijloc de transport lemn, poate apela serviciul comunicând numărul mașinii de transport.
Potrivit Departamentului pentru ape şi păduri, prin folosirea acestei aplicații se urmărește stoparea tăierilor ilegale de arbori. Se va monitoriza prin GPS circulația materialelor lemnoase de la locul de recoltare și până la valorificare, inclusiv în situațiile în care sunt exportate în afara spațiului național/comunitar.
Acest sistem prevede tot traseul parcurs de lemnul tăiat din pădure şi până în depozit. Software-ul este instalat pe un smartphone înainte ca lemnul să plece din pădure, iar sistemul generează un cod unic, care este trecut pe avizul de însoţire a lemnului. Orice intrare în sistemul de urmărire a circulaţiei lemnului va lăsa urme şi nu va putea fi folosit de două ori acelaşi aviz. Şi poliţiştii pot verifica transportul de lemne fără a mai opri în trafic vehiculele care îl transportă, dacă preiau numărul de la maşină.
Ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură este de părere că „Radarul pădurii” este un sistem „foarte eficient, care merge pe principiul < să nu mai tai ilegal, pentru că nu ai ce face cu lemnul tăiat ilegal>.
„Vreau să întărim legislaţia încât să se meargă până la confiscarea mijlocului de transport. Pentru că atunci şi firmele care îşi închiriază mijloacele de transport vor cere să verifice dacă există acte, iar dacă transportul care îl fac legal, nu vor risca să îşi piardă mijloacele de transport. Vreau să spun că este un moment zero pentru a se înceta cu defrişările ilegale din pădurile României”, a precizat Doina Pană.
La Alba Iulia, Doina Pană a explicat de ce sistemul a fost numit „Radarul Pădurii”: „Am ajuns la următoarea concluzie, n-ai putut să treci un arbore, darămite camioane întregi din pădure pe care să nu le vadă nimeni, nici pădurarul şi nici poliţistul. E clar că este o complicitate. Îmi trebuia ceva tehnic care să-i oblige să respecte legea. Am mers pe ideea de când nu mai poţi negocia cu ce viteză ai circulat cu poliţistul, de când există radarul. Sistemul informatic există din 2008. Adică drumul lemnului din pădure şi până la destinatarul final se face din 2008, dar cu comunicări de la ocoalele silvice. Şi erau comunicate numai transporturile legale. Furtul mare s-a produs cu acte, cu acelaşi aviz de însoţire se făceau mai multe transporturi. Am vrut să extindem sistemul să vedem totul în tim real. O investiţie mică de 15.000 de euro. Atât a fost pentru extinderea sistemului Radarul pădurii, ca să se vadă în timp real”.
Potrivit unui bilanţ dat de Curtea de Conturi, România are pagube economice de 5 miliarde de euro de la revoluţie încoace: „Asta înseamnă lemn tăiat ilegal. Legat de Radarul pădurilor, judeţul Alba este printre primele care a intrat în sistemul de pilotare. Se bazează pe un program informatic, dar n-am riscat să intre imediat în aplicare. Am lăsat 120 de zile să pilotăm. După această perioadă au venit câteva ajustări şi la sistemul informatic şi la hotărârea de guvern. Din 21 septembrie toată ţara a intrat în pilotare, în cadrul acestui sistem”.
România are 6,5 milioane de hectare de pădure, dintre care aproximativ 49% aparţin Romsilva.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News