Actualitate
Asigurările vor putea fi încheiate și direct pe internet, începând de anul viitor. Ce pași trebuie urmați
Polițele de asigurare vor putea fi comercializate prin mijloace electronice de la 1 ianuarie 2016, potrivit unui act normativ publicat luni, 24 august, în Monitorul Oficial. Prevederile aparțin Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și vizează societățile de asigurare și brokerii de asigurare autorizați să încheie astfel de contracte.
Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 15/2015 privind comercializarea prin mijloace electronice a contractelor de asigurare a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I din 24 august 2015 și va intra în vigoare în 2016.
Potrivit noilor reglementări, toți asiguratorii sunt obligați să dețină, începând cu anul viitor, platforme care să permită încheierea contractelor de asigurare on-line. Nerespectarea acestei obligații constituie contravenție și va fi sancționată cu amenzi de până la 100.000 lei.
Actul normativ publicat luni reglementează activitatea de comercializare prin mijloace electronice a contractelor de asigurare, stabilind ca prin intermediul platformelor on-line vor putea fi prezentate produse proprii ale asiguratorului sau comparatii de oferte de la mai mulți asiguratori. În același timp, pe platformele on-line vor putea fi plasate cereri de ofertă și se vor putea efectua comenzi de polițe.
Conform dispozitiilor aplicabile din 2016, polițele de asigurare online vor putea fi încheiate de către toate societățile de asigurare autorizate de ASF, precum și de către brokerii de asigurare autorizați de instituție. Pe lângă acestea, vor mai comercializa contracte de asigurări în mod electronic și societățile de asigurare autorizate în statele membre UE care își desfășoară activitatea pe teritoriul României, agenții de asigurare subordonați, precum și intermediarii în asigurări autorizăți în state membre UE care își desfășoară activitatea în țara noastră.
În vederea emiterii contractului de asigurare, pentru securitatea datelor și identificarea consumatorului, persoana care va dori încheierea unei polițe de asigurare on-line se va autentifica printr-un cont de acces, cu ajutorul căruia clientul care lansează ordinul de emitere a poliței de asigurare se va autentifica.
Înainte de finalizarea oricărei comenzi de către consumator, acesta trebuie să parcurgă anumite etape. Pentru început trebuie să citească termenii de încheiere (cu/fără inspecție de risc) și clauzele contractului de asigurare, dar și drepturile și obligațiile care îi revin. Apoi, clientul va bifa o casuță care atestă faptul ca a înteles, a acceptat termenii și condițiile contractului de asigurare și este de acord cu emiterea poliței de asigurare.
Pentru a fi garantată parcurgerea documentelor menționate anterior, casuța de acceptare a condițiilor sau de închidere a ferestrei va fi vizibilă numai după parcurgerea întregului text.
Emiterea poliței în mediul on-line se poate realiza doar după confirmarea acceptării acesteia exprimată prin plata primei de asigurare. Noile reglementări mai stabilesc că, înainte de încheierea unui contract de asigurare în sistem electronic, consumatorul trebuie să completeze o declarație pe proprie răspundere.
Mai precis, trebuie bifate căsuțele din care să rezulte ca cel care doreste încheierea unui contract/poliță de asigurare are cel puțin 18 ani împliniți și ca datele și informațiile furnizate de acesta sunt reale la momentul completării cererii.
Odată îndeplinite condițiile de mai sus, comanda sau emiterea poliței de asigurare va fi procesată. Potrivit legii, utilizatorii mijloacelor electronice vor avea obligația păstrării datelor asiguraților timp de cel puțin un an după perioada asigurată, iar ofertele finalizate vor fi înregistrate de asiguratorul emitent sau brokerul de asigurare, după caz.
Oferta de asigurare generată de asiguratori și înaintată asiguraților sau potențialilor asigurați trebuie să cuprindă o serie de elemente, precum:
– datele de identificaare ale bunului de asigurat și ale proprietarului/consumatorului/potențialului asigurat;intrebarile asiguratorului necesare incadrarii in clase de risc;
– răspunsurile potențialului asigurat la aceste întrebări și în baza cărora a fost calculată oferta de către sistemul informatic;
– sumele asigurate;
– perioada asigurată;
– riscurile asigurate;
– excluderile;
– prețul total pe care consumatorul îl are de plătit, cu evidențierea taxelor și costurilor suplimentare;
– comisionul intermediarului, în cazul polițelor RCA;
– clasa Bonus/Malus, în cazul polițelor RCA;
– perioada valabilității ofertei;
– informațiile privind modalitățile de plată și de realizare a acesteia etc.
Norma ASF publicată luni nu stabilește expres tipurile de asigurări care vor putea fi cumpărate online, ceea ce înseamnă că vor putea fi vândute pe internet orice polițe comercializate în momentul de față de asiguratori.
În prezent, legislația în vigoare stabilește mai multe tipuri de asigurări, cele mai uzuale fiind asigurările auto, asigurările de locuința sau cele de bunuri.
sursa: avocatnet.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News