Administrație
VIDEO: 5.000.000 de lei de la bugetul local vor intra în conturile AIDA-Transport Local. Consilierii au aprobat proiectul de hotărâre
Pe ordinea de zi a ședinței de CL Alba Iulia s-a aflat din nou proiectul de hotărâre privind aprobarea contribuției municipiului Alba Iulia în calitate de membru al AIDA-TL. Este vorba de suma de 5.000.000 de lei, care va fi virată în conturile AIDA-TL, bani necesari pentru acoperirea cheltuielilor funcționale ale operatorului de transport, STP Alba Iulia, reprezentând subvenții și gratuități.
Suma de bani, considerată inițial de consilieri prea mare pentru a fi alocată, va intra în posesia AIDA-TL după ce edilii locali au aprobat astăzi proiectul de hotărâre. Singurul care s-a arătat în continuare nemulțumit de activitatea STP Alba Iulia a fost consilierul liberal Simone Albani care este de părere că serviciile prestate de societate pot fi realizate de orice altă firmă pe bani mai puțini și că, licitația prin care i-a fost atribuit contractul de transport a fost una cu dedicație. Mai mult, Albani se arată încă o dată șocat de cuantumul subvențiilor alocate acestei societăți: „nimeni se pare că nu este împotriva aruncării banului public. Noi în momentul de față aruncăm bani. Serviciul este bun dar sunt convins că și cu mai puțini bani putem face același serviciu..acest trasport este plătit din bani publici”.
Prezent la ședința de CL de astăzi, primarul Mircea Hava nu s-a arătat de acord cu declarațiile cu Albani. Acesta amenționat că singura modalitate prin care aceste subvenții ar putea fi reduse este scumpirea prețului la bilet, măsură cu care probabil nimeni nu ar fi de acord.
În final, proiectul a trecut cu 13 voturi pentru: 10 de la PDL, 2 de la PP-DD, 1 de la PSD .
Raportul de specialitate prezentat consilierilor locali
În raportul de specialitate al proiectului de hotărâre se arată că, printr-o altă hotărâre de Consiliu Local, a fost aprobat contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local prin curse regulate între AIDA-TL în calitate de delegatar și STP Alba Iulia în calitate de delegat, contract ce a intrat în vigoare începând cu data de 10 septembrie 2012. „Conform clauzelor contractuale, delegatarul are între altele următoarele obligații: să aprobe, cu avizele Consiliilor Locale membre ale AIDA-TL, tarifele pentru transportul public local de călători, subvențiile pentru facilități acordate anumitor categorii de persoane, precum și pentru acoperirea diferenței dintre costurile înregistrate de delegat și veniturile efectiv încasate pentru transportul asigurat diferitelor categorii de persoane, precum și pentru asigurarea suportabilității costurilor de către utilizatori, susținerea și încurajarea dezvoltării serviciului, cu respectarea legislației fiscale”.
Astfel, pentru justificarea acestei sume de 5.000.000 de lei se precizează că „s-a ținut cont de estimarea veniturilor și a cheltuielilor curente de întreținere și exploatare a sistemului de transport public local din luna octombrie 2012, pentru zona tarifară Alba Iulia, coeficientul de repartizare a resurselor financiare între zonele tarifare s-a stabilit în funcție de numărul de curse efectuate lunar, datele obținute au fost comparate cu media veniturilor și costurilor din perioada de exploatare a serviciului de transport public local mai-august 2012 și de perioada în care s-a aplicat sistemul de ticketing”.
În proiect este prezentată și o estimare a necesarului resurselor financiare pe 2012, zona 1 Alba Iulia:
– septembrie – 955.000 lei din care 895.000 lei subvenții + 60.000 lei gratuități pensionari și categorii prevăzute de lege
– octombrie – 1.400.000 de lei din care 1.290.000 lei subvenții + 110.000 gratuități pensionari și categorii prevăzute de lege
– noiembrie – 1.400.000 de lei din care 1290.000 de lei subvenții + 110.000 lei gratuități pensionari și categorii prevăzute de lege
– decembrie – 850.000 lei din care 850.000 lei subvenții, iar gratuitățile vor fi calculate doar în ianuarie 2013.
Este vorba de un total de 4.605.000 lei.
STP susţine în raport că solicită, de fapt, ca aceste sume să nu mai fie evidenţiate în bugetul CL ca fiind destinate serviciilor de transport, ci să reprezinte – în cadrul aceluiaşi buget anual – „contribuţia pentru acoperirea cheltuielilor necesare pentru prestarea serviciului de transport local şi pentru întreţinerea infrastructurii tehnico-editilare aferente”, în AIDA-TL.
Proiectul a mai fost supus atenţiei consilierilor locali, însă a fost respins, cu un vot „împotrivă”, opt abţineri şi doar nouă voturi „pentru”. În şedinţa anterioară, consilierii liberali care au atras atenția că acest contract ar fi fost făcut prost de la bun început, iar CL Alba Iulia nu ar trebui să acorde bani pentru toți călătorii, ci doar pentru categoriile speciale de persoane. Consilierul PNL Simone Albani a fost printre cei care s-au opus vehement aprobării proiectului.
Pe de altă parte, primarul Mircea Hava a arătat că toate marile municipalități alocă bani pentru societatea de transport și că, în cazul în care acest proiect nu va fi aprobat, orașul riscă să rămână fără serviciul de transport.
UPDATE – PRECIZĂRI: Directorul general al STP Alba, Stelian Nicola a transmis, la începutul săptămânii, mai multe precizări la proiectul de hotărâre care a fost supus la vot în ședința CL de marți:
„În articol se face referire la faptul ca <cei mai critici fiind consilierii liberali, in frunte cu Simone Albani …>.
1. In municipiul Bergamo – Italia, gradul de subventionare al transportului public local este de 64,1%.
Dl. consilier Simone Albani este din Bergamo – Italy. In orasul sau natal, de exemplu, veniturile realizate de catre operatorul de TPL acopera doar 35,9% din costuri – vezi randul 2 din Tabel nr. 3, pag. 5 din urmatorul studiul realizat in Lombardia si care trateaza si tema din prezentul articol cat si punctul aflat pe ordinea de zi a CL Alba Iulia:
Diferenta de 64,1% reprezinta subventie iar modul in care se acorda aceasta in Bergamo este descris la pct. 1.3/pag. 6, iar obligatiile de serviciu public la pct. 3.3/pag. 15. Acestea sunt identice cu cele din Romania dar in plus, in Italia, pentru transportul local din municipiul resedinta al provinciei acorda subventii si consiliul judetean.
De asemenea, in transportul JUDETEAN din Italia gradul de acoperire al costurilor din vanzarea biletelor este cuprins intre 28,3 – 46.6% (Tabel nr. 2/pag. 5). Astfel, subventia acordata de catre consiliile judetene in regiunea Lombardia este de 204.416.134 EURO/an. Oare cum este posibil posibil ca in Italia sa se aloce acesta suma uriasa pentru transportul judetean iar la noi subventia este 0 (zero)? Au descoperit „strategii” din consiliul judetean un „perpetuum mobile de speta I”?
Daca este legala, de ce dl. Simone Albani nu duce cu copy-paste in Italia „reteta romaneasca” din transportul judetean de persoane? (Asa cum face in sens invers cu candidatura orasului Bergamo – capitala culturala europeana in 2019: https://www.comune.bergamo.it/servizi/notizie/notizie_fase02.aspx?ID=10971 ) O fi avand legatura cu faptul ca gradul de evaziune in transportul judetean de la noi este de 50-60% din incasari, peste 300 de angajati cu salariu minim pe economie iar diferenta la negru sau diurna (adica soferul nu isi indeplineste sarcinile normale de lucru care ar presupune un impozit 62%, ci este in excursie pe traseele judetene si primeste diurna – unde impozitul sub 32 lei/zi este zero: 30 lei/zi x 30 zile/luna = 900 lei cu impozit ZERO in loc de 62%, iar pensia suplimentara a angajatilor ramane in buzunarul nu stiu cui pentru a-si „reglementa” afacerile – legal, bineinteles!), alte impozite specifice activitatii de doar 10% din ceea ce ar trebui fiscalizat in realitate si nu numai? Apropos, de ce nu ii intreaba nimeni pe angajatii din transportul de persoane din judetul Alba – in transportul judetean sunt aproxim. 300 iar STP are 158: ce salariu au trecut in cartea de munca, daca li se plateste prin virament bancar sau „din poseta”, daca au auzit cel putin ca in Romania orele prestate sambata si duminica se compenseaza cu zile libere sau cu plata unui spor de cel putin 75%, ca la orele de noapte este obligatoriu plata unui spor de 75%, daca au un loc de parcare prestabilit de angajator sau ca acesta este numai domeniul public al administratiilor locale, daca isi spala autobuzul intr-o spalatorie cu autorizatie de mediu sau intotdeauna numai cu furtunul iar apele uzate sunt tratate cu costuri suplimentare de catre administratia publica (alta decat consiliul judetean), ca in foaia de parcurs sunt obligati sa treaca doar numele traseului fara a mentiona ora de plecare (aceasta se mentioneaza doar daca este cazul, in cazul unui control pe traseu la cursele ulterioare, pentru a nu exista in contabilitate dovada orelor reale lucrate si a numarului de kilometri), etc?
In UE-15 sunt peste 120 de asociatii de transport metropolitan, organizate la fel cu cea din Alba Iulia: https://www.emta.com/?lang=en ).
Avand in vedere ca transportul metropolitan in jurul centrelor urbane polarizatoare se pot dezvolta numai in detrimentul traseelor judetene care devin trasee locale, cei care citesc aceste randuri nu cred ca ar fi posibil ca subiectul aflat pe ordinea de zi a CL Alba Iulia ar trebui analizat intr-un context mai larg, de exemplu judetean?
2. In zona metropolitana Bergamo, in 2012, se realizeaza integrarea tramvaiului realizat in 2009 intr-un sistem de transport public metropolitan:
In martie 2012 s-a luat decizia, urmand ca in 30 zile sa se realizeze programul de transport. S-a hotarat ca intr-un termen de 60 zile sa se infiinteze Zona metropolitana: “l’Agenzia per la gestione del trasporto pubblico locale” (de fapt AIDA-TL a lor). Pana la 31.12.2012 toate a.p.l. membre trebuie sa dea in custodie infrastructura catre Asociatia metropolitana. In cadrul procedurilor de licitatie, se impune UN SISTEM DE TARIFARE INTEGRAT (ticheting electronic). Obligatiile financiare ale entitatilor care opereaza costurile sund de 5,2 milioane EURO pentru anul 2012 (doar pt operarea tramvaiului, nu si pt auobuze care inseamna alte costuri ce trebuie adaugate la aceasta suma). Este obligatorie implementarea unui sistem de integrare tarifara (ticheting electronic – la fel ca in AIDA-TL) care este estimat la 1 milion EURO (in Alba Iulia a costat 230.000 EURO, la Timisoara 8 milioane EURO iar la Bucuresti 4 milioane de EURO).
Concluzii:
– in Bergamo se infiinteaza un sistem integrat (in AIDA-TL a lor), aceasta fiind consecinta dorintei cetatenilor: “per il territorio bergamasco e che i cittadini hanno dichiarato di apprezzare”
– in Alba Iulia in 2012 este realizat, functioneaza iar cetatenii sunt multumiti (se poate verifica).
Intrebare:
Daca in orasul natal lucrurile se intampla la fel ca in orasul de adoptie, si asta fara ca dl. consilier Simone Albani sa aiba vreo contributie, atunci domnia sa de ce insista ca noi in Alba Iulia sa nu evoluam?
3. Gradul de subventionare a transportului public local in Italia este de 68-70%
– Vezi ultima rubrica din Tabel nr. 5/pag. 21 din „Local Public Transport in Italy: The Long and Tortuous Way of a Tentative Reform”:
https://www.ciriec.ulg.ac.be/fr/telechargements/WORKING_PAPERS/WP08-08.pdf
Acest grad de subventionare se realizeaza in conditiile in care pretul unui bilet este de 1-1,2 EURO (vezi Tabel nr. 11/pag. 41).
La pag. 24 sunt prezentate cele 4 (PATRU!!!) surse principale de SUBVENTIONARE a transportului de persoane din Italia:
a) granturi nationale – la fel sunt alocate fonduri in toate tarile UE-15 cu un plus pentru Germania unde aceste granturi de la guvernul federal sunt deosebit de mari, transportul public fiind declarat o prioritate dar si o mandrie nationala .
In Romania nu exista astfel de fonduri deoarece transportul de persoane este fiscalizat „cu portite”, aceasta activitate fiind „organizata” ca un perpetuum mobile de speta I (este pe locul 4 in topul evaziunii fiscale, dupa: alcool, tutun si legume-fructe). Aici isi au originea atacurile la piata de profil din Romania cu oferte de transport cu „subventie zero si tarif mai mic decat actualul risipitor de bani publici – operatorul care primeste subventii”. Un singur leu primit sub forma de grant sau subventii din fonduri publice de catre un operator evazionist arunca in aer tot pseudoplanul de afaceri. Cu autoritate contractanta cu tot! Si acesta este unul din motivele pentru care se refuza de catre unele autoritati contractante impunerea unei redevente procentuale: orice venituri subtilizate de catre operatorul de transport ar produce un prejudiciu in redeventa datorata. Tichetingul electronic este de asemenea spaima evazionistilor din transportul de persoane: orice validare a titlurilor de calatorie (bilete sau abonamente) lasa un log-on pe un server, astfel ca veniturile reale (nu cat doreste sa fiscalizeze operatorul) pot fi oricand cuantificate de catre o autoritate de control. La fel si prejudiciul.
b) fonduri regionale (din acciza pe carburant, etc)
c) fonduri municipale sau ale provinciilor
d) venituri din vanzarea de bilete si abonamente
4. In 2012, gradul de subventionare al transportului public local din Franta este de 80%:
sau
https://www.youtube.com/watch?v=5Wfz6gFfzak&feature=youtu.be
<<„80% du coût du transport est financé par le versement transport et les contributions publiques”, rappelle Michel Bleitrach, président de l’Union des transports publics (UTP) qui a publié récemment une position officiellle sur le versement transport dans laquelle l’organisation professionnelle plaide non pas pour une augmentation du VT, mais pour la création d’un VT interstitiel.>> (Data: 07.06.2012).
5. Suma solicitata CL Alba Iulia de catre STP (4.065.000 lei) este stabilita in mod legal si reprezinta contravaloarea compensatiei (subventiei) pentru serviciile prestate in municipiul Alba Iulia pentru 4 luni: septembrie-decembrie 2012.
a) Cuantumul sumelor lunare solicitate sunt aceleasi cu sumele alocate de catre consiliul local in lunile ianuarie – august 2012. Din data de 10.09.2012, CL Alba Iulia nu mai are contract direct cu operatorul de transport, acesta mandatand AIDA-TL sa execute in numele si pe seama sa activitatea de transport public local in cadrul zonei metropolitane Alba Iulia.
b) Cuantumul sumelor solicitate sunt aceleasi cu sumele lunare alocate din bugetul local anul trecut, in 2011.
c) Alocarea acestor sume sub forma „contributiei pentru acoperirea cheltuielilor necesare pentru prestarea serviciului de transport public local și pentru întreținerea infrastructurii tehnico-edilitare aferente” în AIDA-TL, este in conformitate cu prevederile Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice și a pct. 6.6 – Capitolul 6 – Finanțarea activităților asociațiilor intercomunitare de utilități publice. Venituri și cheltuieli – din Ghidul Ministerului Administrației și Internelor privind constituirea, înregistrarea, organizarea și managementul Asociațiilor de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice – 2009.
La pag. nr. 27 din:
https://www.mai.gov.ro/Documente/Utile/GHID.pdf
d) sumele solicitate de STP nu reprezinta cheltuiala pentru niste servicii nesolicitate, ci cele la care ne-am angajat prin contract nr. 226/1683/2012. CL Alba Iulia, in aceeasi componenta cu cea care trebuie sa aprobe acum resursele necesare derularii acestuia, a aprobat acest contract prin HCL nr. 260/08.08.2012 si care nu determina o cheltuiala mai mare pentru bugetul local fata de anii trecuti. Adica daca nu s-ar fi trecut la transportul metropolitan (ce presupune transformarea unor trasee judetene in trasee locale, cu interesele aferente) nu ar fi fost aceasta dezbatere (nu ar fi fost necesara aceasta hotarare de consiliu local).
Cei care citesc aceste randuri, considera ca este normal ca cineva sa se angajeze fata de dvs. printr-un contract si la momentul platii, nu sa intoarca capul intr-o parte si sa fluiere strengareste, ci sa va trimita pur si simplu la plimbare? Dar daca este vorba de un serviciu public destinat sa deserveasca o comunitate de 90.000 locuitori – AIDA TL? Acelasi lucru s-a intamplat dupa acelasi scenariu si cu serviciul de iluminat public?
In Romania sunt 3.592 operatori de transport persoane. Dintre acestia, un numar de 37 operatori din municipiile resedinta de judet sunt organizati in Uniunea Romana de Transport Public (STP Alba Iulia este membru fondator – anul 1990) si primesc subventii de la bugetele locale. Acestia, desi reprezinta sub 1% din totalul operatorilor de transport persoane din tara platesc peste 90% din totalul impozitelor platite in acest sector de activitate la nivel national. Aceasta anomalie credeti ca ar putea avea legatura cu subiectele aflate in dezbaterea CL Alba Iulia? O fi ajuns ea la cunostinta acelorasi persoane (dezinteresate, bineinteles!) care se opun prin diferite mijloace (mai nou – pe facebook) dezvoltarii unui serviciu public dupa aceleasi principii ca in orice municipiu resedinta de judet sau din celelalte tari membre UE?
In judetul Alba, STP plateste peste 75% din total impozite aferente transportului de persoane desi contributiile noastre ar trebui sa reprezinte maxim 40-45% la nivel judetean. Cum este posibil ca persoanele cu functii publice sa nu vada aceste lucruri?
Stelian Nicola
Director General STP SA Alba Iulia”
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Pingback: ASTĂZI: Şedinţă la Consiliul Local Alba Iulia. Vezi proiectele APROBATE | Alba24
corint
miercuri, 19.12.2012 at 09:46
Cine isi aduce aminte de Interstar?
Cine mai stie cum fosta societate de transport vinerea a fost inchisa si noua si actuala STP a castigat licitatia?
Cine mai stie cum Transportatori au fost hartuiti si mancati de Justitie?
Monopolul apare cand nu este concurenta si banul public nu se poate contabiliza corect.
corint
miercuri, 19.12.2012 at 10:11
Daca era si Interstarul ce ziceti?
Bijbocu euthanasiu
miercuri, 19.12.2012 at 17:38
Aida include si Sebesul! Atunci,de ce Stp-Aida nu face transport pana la Sebes? Asa ar inceta jaful facut de Livio Nefario,care ne ia ,pentru 13-14 km,50.000 lei vechi.Se pare ca,de cand s-a facut judetul lui peshte,toate avantajele sunt pentru Alba,si toate sacrificiile,pentru Sebes!bueh!