Connect with us
Publicitate

Eveniment

Autostrada Sebeș-Turda, FĂRĂ FINANȚARE. Guvernul a alocat un sfert din banii necesari, dar CNAIR promite finalizarea

a

Publicat

Declarațiile directorului CNAIR, Narcis Neaga, potrivit căruia ne putem aștepta ca până la sfârșitul anului să circulăm fără întrerupere pe autostradă, de la Sibiu la Cluj-Napoca, datorită finalizării loturilor 2 și 3 din A10 Sebeș – Turda, sunt contrazise de realitate, arată într-o postare Asociația Pro-Infrastructura.

Deși ar fi nevoie de 660 de milioane de lei, pentru finalizarea lucrărilor, Guvernul a alocat doar 160 de milioane, adică mai puțin de un sfert.

Vezi și UPDATE: FOTO/VIDEO EXCLUSIV: Fabrica Solina – Supremia ARDE din temelii! Incendiu de coșmar lângă Alba Iulia

În plus, întârzierile de pe cele două loturi și problemele administrative care par să nu se mai termine, întregesc un tablou deprimant al unei investiții care trebuia să fie una extrem de simplă.

sebes turda

”Miercuri, 30.01.2019, la întâlnirea Comitetului de Monitorizare al POIM (un cadru oficial, de față cu reprezentanți ai Comisiei Europene), Directorul General CNAIR Narcis Neaga a declarat cu o seninătate dezarmantă că în 2019 se vor finaliza inclusiv loturile 1 și 2 ale Autostrăzii A10 Sebeș-Turda și tronsoanele Câmpia Turzii-Chețani și Chețani-Iernut, parte din Autostrada A3.

Sunt doar minciuni sfruntate contrazise vehement nu doar de bunul simț, de stadiul actual al proiectelor, avansul din anii precedenți, birocrația nerezolvată sau problemele financiare și de mobilizare ale unor constructori, ci și de Legea bugetului de stat pe 2019!” au scris cei de la Pro-Infrusctura.

De asemenea, pe Autostrada A10 Sebeș-Alba Iulia-Aiud erau necesare 660 milioane lei (cu TVA) pentru lucrările rămase de executat (și plătit) din cele două contracte.

”Alocarea? Doar 160 milioane lei (24,2%). Lotul 1 din A10 (Pizzarotti) este la un stadiu fizic de 61%, iar în 2018 a avut un progres de 20%. Sectorul vecin (Aktor) este la 49% și, atenție, în tot anul trecut șantierul „a înaintat” cu doar 5 procente!!!” au mai transmis reprezentanții asociației care monitorizează infrastructura.

Ce era realist să se facă, dacă ar fi fost buget

În ceea ce priveşte lotul I, dacă lucrările ar avea finanțare, circulaţia ar putea fi deschisă, parţial, de la Lancrăm până la Alba Iulia Sud, pe bretelele scurte. Astfel, șoferii care vin de pe Autostrada A 1 Sibiu – Deva nu vor putea intra direct pe Autostrada A 10 Sebeş-Turda.

Ei vor trebui să iasă de pe autostradă și să intre din nou printr-un sens giratoriu. Pentru a rezolva această problemă, vor trebui trebui însă finalizate bretelele lungi, însă acolo nici măcar exproprierile nu s-au terminat.

Situația arată și mai tare cât de ireale sunt declarațiile șefului CNAIR.

Lotul I ar putea fi deschis parțial

În ceea ce priveşte lotul I, dacă lucrurile merg bine, circulaţia ar putea fi deschisă, parţial, de la Lancrăm până la Alba Iulia Sud, pe bretelele scurte, apreciază reprezentanții Asociației Pro Infrastructura. Asta în 2019.

Astfel, șoferii care vin de pe Autostrada A 1 Sibiu – Deva nu vor putea intra direct pe Autostrada A 10 Sebeş-Turda. Ei vor trebui să iasă de pe autostradă și să intre din nou printr-un sens giratoriu. Pentru a rezolva această problemă, vor trebui trebui însă finalizate bretelele lungi, însă acolo nici măcar exproprierile nu s-au terminat.

Lotul II, în urmă

Totuși, chiar și un ne-specialist poate observa în teren că lucrările de la lotul I sunt destul de avansate, în raport cu cele de la lotul al II-lea. Primul strat de asfalt acoperă deja mai multe porțiuni, iar antreprenorul Impresa Pizzaroti a avansat mult mai mult în 2018, în raport cu Asocierea Aktor, constructorul lotului al II-lea. De altfel, a reușit chiar să inverseze situația de la începutul anului trecut, când lotul al II-lea era mai avansat.

Între timp, pe lotul al II-lea sunt și alte probleme: compania de construcţii Euro Construct Trading ’98 din Bucureşti, care executa lucrări în asociere cu concernul grec Aktor, a intrat în insolvență.

Aici, cea mai grea lucrare este realizarea nodului rutier Alba Iulia Nord (la Pârâul Iovului), unde autostrada va subtraversa drumul național. În zonă, au fost ridicați pilonii pe linia de culoar a Mureșului și s-au făcut lucrări betonate de consolidare, pe partea cu dealul. De menționat ar fi că lotul al II-lea este cel mai lung și totodată cel mai întârziat.

Autostrada Sebeș – Turda – lot 1

Lungime: 17 km

Valoare contract: 541,73 milioane lei

Constructor: Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Constructii SRL

Stadiu fizic: aproximativ 60% (pentru a fi dat în folosință pe porțiunea dintre Lancrăm și Alba Iulia Nord, va trebui să ajungă la 75%).

Termenul estimat de finalizare a lucrărilor: trimestrul IV (noiembrie) 2019

Data începerii lucrărilor: decembrie 2014

Autostrada Sebeș – Turda – lot 2

Lungime: 24,25 km

Valoare contract: 549,33 milioane lei

Constructor: Asocierea AKTOR TECHNICAL SOCIETE ANONYME (AKTOR S.A.) – S.C. EURO CONSTRUCT TRADING 98 S.R.L (în insolvență)

Stadiul fizic: aproape 50%

Termenul estimat de finalizare a lucrărilor: trimestrul IV (octombrie) 2019

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate