Connect with us
Advertisement

Actualitate

Aviz negativ pentru proiectul Roșia Montană: Ministerul Justiției susține că actul adoptat de Guvern este neconstituțional. Ponta spune că are toate aprobările

Fosta cariera ”Cetate” de la Rosia Montana

Publicat

Fosta cariera ”Cetate” de la Rosia MontanaÎn timp ce Guvernul condus de Victor Ponta a aprobat proiectul minier de la Roșia Montană printr-un act normativ, Ministerul Justiției condus de finul acestuia, Robert Cazanciuc, a dat aviz negativ proiectului de lege privind exploatarea de la Roșia Montană. Experții care au analizat actul normativ trimis de Guvern la Parlament susțin că acesta este neconstituțional și își argumentează punctul de vedere prin mai multe exemple.

UPDATE: Premierul Victor Ponta a declarat, joi, că proiectul de lege privind exploatarea minieră de la Roşia Montană a primit toate avizele necesare, inclusiv de la ministerele Justiţiei şi Mediului. „Eram obligat, conform legii, şi încerc să explic celor care vor să mă audă, că în conformitate cu legea actuală trebuia să dau aviz şi să pornească Proiectul Roşia Montană. Ei au îndeplinit toate condiţiile cerute de lege. Tocmai pentru că am considerat că nu e bine să fac acest lucru, am trimis legea în Parlament ca să fie o dezbatere reală. Asta e situaţia şi din acest motiv dacă nu făceam absolut nimic urma să plătesc nu ştiu câte miliarde despăgubiri firmei respective. Eu nu vreau să plătesc din banii dumneavoastră, din banii contribuabilului, despăgubiri pentru nişte contracte încheiate din 1998 încoace. Eu vreau să existe o decizie a Parlamentului”, a spus Ponta.

Experții ministerului enumeră în document încă 10 avize care trebuie obținute, anterior avizării proiectului de lege, de la mai multe ministere, printre care cel de Externe, de Interne și cel al Apărării Naționale. Ministerul Justiției a retrimis, pe 13 august, proiectul spre „reanalizare” ministrului Dan Șova.

Vedeți aici: Avizul Ministerului Justitiei la Proiectul de lege Rosia Montană

Observațiile Ministerului de Justiție:

„Propunerea de a aproba un contract – acord de drept privat prin Lege nu corespunde finalității constituționale a acesteia de a reglementa de o manieră generală. (…) În aceste condiții, considerăm că soluția de a aproba prin Lege contractul – Acordul este de natură să creeze premisele unor vicii de neconstituționalitate în raport cu art 1 alin. (4) și art. 61 alin. (1) din Constituție”, se arată în documentul Ministerului.

Referindu-se la textul proiectului de lege, reprezentanții Ministerului Justiției arată că o mare parte din termeni sunt definiți imprecis și/sau incorect, lăsând posibilitatea unor interpretări arbitrare.

„Declararea ‘utilității publice’ are relevanță numai în ceea ce privește posibilitatea de expropriere, având în vedere că potrivit art. 44 alin. (3) din Constituție: ‘Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă și prealabilă despăgubire’, în timp ce declararea de ‘interes național’ nu face decât să sublinieze faptul că statul are calitatea de expropriator și nu unitățile administrativ-teritoriale”.

În ceea ce privește calificarea interesului public național ca fiind „deosebit”, apreciem că aceasta trebuie să fie reanalizată, deoarece nu face decât să genereze confuzie, respectiv, dacă pentru proiectele de interes național expropriator este statul, atunci pentru cele de interes „deosebit” nu se mai poate determina cine este expropriatorul. Mai mult, această sintagmă nu este nici măcar consecvent utilizată în cadrul proiectului”, arată Ministerul Justiției.

În continuare, raportul mai arată că modul în care e redactat proiectul de lege (normele referitoare la exproprieri efectuate de o companie privată în numele statului) generează o situație absurdă, o „dublă expropriere”.

„Guvernul ar urma să aprobe declanșarea procedurii de expropriere pe baza unei simple cereri a persoanei de drept privat care urmează să plătească despăgubirile pentru expropriere. Or, în această situație rezultă că are loc o dublă „expropriere”: titularul cumpără de la proprietar la un preț impus de lege, egal cu despăgubirea, imobilele vizate, iar statul dobândește imobilele în proprietate publică realizând o îmbogățire fără just temei pe seama resurselor financiare ale titularului și o expropriere de facto a acestuia, fără a-i acorda despăgubiri. De altfel, din modul de reglementare al procedurii exproprierii nu rezultă că sunt respectate cerințele prevăzute de art. 44 alin. (3) din Constituție privind dreapta și prealabila despăgubire pentru expropriere”.

Ministerul Justiției arată, în același document, că și prevederea posibilității prelungirii licenței de exploatare în mod arbitrar este ilegală.

„Referitor la pct. 13 – reconfigurarea perimetrelor  adiacente (de exploatare – n.a.) ‘la cererea RMGC’ – arătăm că ANRM (Agenția Națională de Resurse Minerale – n.a.) reprezintă interesele statului în domeniul resurselor minerale și, prin urmare, modificarea, fie a perimetrului care face obiectul licentei, fie a unora adiacente, la cererea titularului este de natură să înlocuiască practic ANRM în activitatea de gestionare a valorificarii resurselor minerale, deoarece, practic, titularii ar ajunge să stabilească între ei unilateral perimetrele de care au nevoie. Considerăm că textul propus este de natură să creeze premisele unor vicii de neconstituționalitate în raport cu art. 136 din Constituție”.

În ultima parte a raportului, Ministerul Justiției remarcă: „În ceea ce priveste Anexa nr. 1 la Acord, observăm că aceasta se bazează pe date de la nivelul anului 2012 (de exemplu legislația fiscală, cursul de schimb sau actualizarea costurilor de capital și operaționale), ceea ce presupune că măsurile ce se preconizează a fi adoptate au în vedere date a căror vechime este de aproape un an”.

La Capitolul IV („Observații care vizează Expunerea de motive”), Ministerul Justiției atrage atenția că întreg acest proiect legislativ cuprinde derogări de la dreptul comun, care „constituie tot atâtea restrângeri de drepturi ale cetățenilor, restrângeri pentru a căror legiferare este esențială o justificare compatibilă cu condițiile prevăzute de legea fundamentală” (Constituția).

Surse: hotnews.ro, zf.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Antoniu Poienaru

    vineri, 06.09.2013 at 10:24

    Toate ONG-urile din tara si strainatate trebuie sa faca plangere penala impotriva lui Ponta Victor, a membrilor guvernului si a trusturilor de presa beneficiare a publicitatii de la RMGC.

    In Fapt:
    1. fostul procuror cu pregatire juridica, numitul Ponta Victor, actual sef de guvern, a aprobat si a trimis spre aprobare in Parlament o lege fara forma si fara avizul Ministerului Justitiei, prin tentativa de inducere in eroare a deputatilor si senatorilor, favorizand astfel o firma privata in detrimentul interesului public.
    2.referitor la legea pe care numitul Ponta Victor a aprobat-o in Guvern, apoi a inaintat-o spre dezbatere in Parlament, a declarat, sub aspectul savarsirii infractiunii de inselaciune, ca va vota impotriva ei.
    3.manipularea societatii civile, impreuna cu o parte a mass-media si coalitia aflata la guvernare, prin prezentarea agresiva si fara precedent, in toata aceasta perioada, a publicitatii costisitoare oferita de catre firma RMGC trusturilor media, pentru a prezenta doar punctul acesteia de vedere, fara a prezenta manifestatiile din strada si puncte de vedere ale celor care sunt impotriva proiectului.

    In Fond:
    1. Pozitia Ministerului Justitiei este clara si defineste aspectele de neconstitutionalitate ale legii propuse spre dezbatere forului suprem, Parlamentul:’dubla expropriere’, statul si firma privata pot expropria deopotriva; ‘entitatea publica’ fiind definita si firma privata.
    2. Ministerul Agriculturii, prin numitul Constantin Daniel, ministru PC, reprezentant indirect a Grup Intact(beneficiar publicitate RMGC), nu precizeaza in lege garantia ca fermierii expropriati nu vor trebui sa inapoieze subventiile pe pasunile cu pachete de agromediu, angajamente facute sub contract pe cinci ani cu APIA, desi, REGULAMENTUL (CE) NR. 1974/2006 AL COMISIEI din 15 decembrie 2006, art 46 si 47, nu prevede obligativitatea returnarii subventiilor in caz de forta majora, cu conditia ca fermierul sa anunte agentia de plati inainte cu 10 zile de data expropierii.
    3. O parte a actionariatului firmei private se afla in cercetari internationale, asupra acesteia desfasurandu-se in mai multe tari anchete privind modul de mituire a unor sefi de stat si de guverne.
    4.Anuntarea de indata a Bursei din Toronto, pentru posibile practici speculative privind cresterea artificiala a actiunilor companiei, in acord tacit cu un guvern dintr-un stat european.

    Concluzii: anchetarea de indata a membrilor guvernului, a premierului si a trusturilor de presa beneficiare a publicitatii RMGC, sub aspectul infractiunilor de fals, uz de fals, inselaciune si tentativa de frauda in dauna interesului public; ancheta privind manipularea bursei din Toronto in scopul cresterii nejustificate a valorii actiunilor firmei RMGC pe piata bursiera; cercetarea de indata a firmei RMGC, cu ajutorul organelor in drept, in acord cu ministerele de justitie din tarile in cauza, privitor la partea din actionariatul RMGC aflata in cercetare.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement