Educație
BACALAUREAT 2022: Marți, proba obligatorie a profilului – Matematică sau Istorie. Modele de subiecte, recomandări pentru candidați
Bacalaureat 2022: Examenul de Bacalaureat continuă marți, 21 iunie, cu proba obligatorie a profilului – Matematică sau Istorie. Candidații au la dispoziție trei ore pentru a rezolva subiectele.
Vezi BACALAUREAT 2022: modele de subiecte la MATEMATICĂ și ISTORIE – proba obligatorie a profilului
Bacalaureat 2022 – recomandări pentru rezolvarea subiectelor de examen
Proba scrisă la Matematică
- citiți de la început toate enunțurile
- porniți să rezolvați, cu atenție, exercițiile pe care le știți
- nu stați mult timp la un exercițiu pe care nu știți să-l rezolvați “din prima”; lăsați ultimul de rezolvat
- abordați fiecare subiect, chiar dacă la prima vedere nu știți să-l finalizați; nu trebuie abandonată abordarea exercițiului
- nu lăsați idei pe ciornă, chiar dacă nu sunt finalizate
- aveți grijă la gestionarea timpului; ar fi cam o oră pentru fiecare subiect; lăsați câteva minute la finalul examenului pentru o verificare
- nu vă impacientați dacă ați greșit, reluați exercițiu, se poate încerca și altă metodă de rezolvare
- fracțiile zecimale se transformă în fracții ordinare atunci când sunt calcule de efectuat
- încercați să detaliați modul în care ați rezolvat exercițiile, scriind toți pașii de rezolvare, cu spațiu suficient între exerciții
- la geometrie, atenție să faceți desenele corect, ajută la demonstrație
- atenție la enunțurile “arătați că / demonstrați că”; acestea presupun o finalitate a exercițiului cu valoarea de adevăr, adevărul care trebuie justifica
Vezi și BACALAUREAT 2022: Subiectele la Matematică – proba obligatorie a profilului. Cerințele pentru absolvenții de liceu
“Și la matematică, orice rezolvare de problemă are trei pași: condiții de existență, rezolvarea problemei și verificarea soluțiilor în condițiile de existență (am comparat cu limba româna –introducere, cuprins și încheiere)”, spune profesoara de Matematică Mihaiela Doinaru, pentru edupedu.ro
”Dacă nu ne aducem aminte o formulă de calcul, putem încerca să o deducem. În cazul unei sume vedem dacă nu puteam scrie toți termenii sumei pentru a o calcula. La problemele de numărare putem încerca să scriem toate cazurile posibile. Amintim definițiile și teoremele pe care le utilizăm”, – profesoara de Matematică Alina-Elena Grecu (Liceul Pedagogic “Anastasia Popescu“).
Bacalaureat 2022: Proba scrisă la Istorie – recomandări pentru candidați
”Nu ajunge să rezolvi primele două subiecte pentru a te asigura că vei promova examenul. Cele mai multe greșeli de la Subiectul I și Subiectul II au legătură cu textul.
Citește și Bacalaureat 2022: SUBIECTE la Geografie, Chimie, Fizică, Anatomie, Biologie, Informatică
Spre exemplu: Neînțelegerea unor concepte simple precum: spațiu istoric, stat medieval, formațiune politică, organizație politică, practică politică, proiect politic, acțiune diplomatică, acțiune militară duce la rezolvare greșită a cerințelor” – profesoara Andreea Laura Martinescu – Liceul Tehnologic Energetic “Regele Ferdinand I” din Timișoara, pentru edupedu.ro.
- textele trebuie citite cu atenție
- o bună parte din răspunsuri se regăsesc punctual în sursele istorice date
- se recomandă rezolvarea primilor 5 itemi de la Subiectul I și a primilor 4 itemi de la Subiectul al II-lea direct pe varianta primită, prin sublinierea răspunsurilor, urmată în mod logic de formularea și transcrierea acestora pe foaia de examen
- a doua parte a acestor subiecte vizează verificarea conținutului istoric însușit.
Subiectul I cuprinde două surse istorice referitoare la un anumit eveniment și presupune:
Analiza celor două surse:
- Numirea, precizarea, menționarea, identificarea unor elemente din sursele date, conform cerințelor.
- Selectarea unei informații de tip cauză-efect din sursa dată prin preluarea ei cu ghilimele, specificând care este cauza, respectiv efectul.
Conținutul istoric însușit:
- Prezentarea unor elemente date (ex. acțiuni politice, practici politice, proiecte politice).
- Identificarea unei asemănări între două elemente/specificarea unei caracteristici specifice unei noțiuni, în funcție de cerință
Dozare timp: 30-40 min
Recomandări:
- Formularea în propoziție a răspunsurilor: denotă seriozitate și capacitatea de a stăpâni limba română
- Informațiile din text se preiau cu ghilimele
- Când trebuie să realizăm o prezentare a unor elemente, prima dată le menționăm și doar apoi le detaliem prin definire, explicare și exemplificare. Întotdeauna când avem de realizat o prezentare trebuie să oferim cel puțin 2 informații istorice despre elementul prezentat pentru a obține punctajul maxim.
Subiectul II cuprinde o sursă istorică referitoare la un anumit eveniment și presupune:
Analiza sursei:
- Numirea documentului/domnitorului/evenimentului prezentat în sursă.
- Identificarea secolului la care face referire sursa
- Menționarea unui element din sursă și preluarea din text a unei informații, în funcție de cerință
- Preluarea din sursă a două informații, conform cerinței
- Formularea unui punct de vedere și susținerea acestuia cu două informații din sursa dată
Conținutul istoric însușit:
- Argumentarea unei afirmații și susținerea ei printr-un fapt istoric relevant
Dozare timp: 30-40 min
Recomandări:
- Formularea în propoziție a răspunsurilor: denotă seriozitate și capacitatea de a stăpâni limba română
- Informațiile din text se preiau cu ghilimele
- Formularea unui punct de vedere: menționăm o idee folosind propriile noastre cuvinte, iar apoi transcriem din text, folosind ghilimelele, informațiile pe care le-am folosit pentru a extrage acea idee.
- Argumentarea presupune realizarea unui scurt text despre problema dată, ținând cont că faptul istoric relevant este orice informație istorică pe care o putem aduce în sprijinul afirmației făcute. Faptul istoric ales va fi prezentat, iar în încheiere vom folosi o frază argumentativă care dă răspunsul la afirmația de la care am pornit, folosind conectorii: Din cauză că…, atunci… /De aceea…, așadar… / Pentru că…, prin urmare…
Subiectul III evaluează conținutul istoric însușit și modul prin care elevul știe să operaționalizeze informația prin intermediul unui eseu structurat.
Se urmărește:
- modul în care acesta face apel la contextul istoric;
- prezența elementelor de tip cauză-efect în discursul istoric;
- menționarea, precizarea sau specificarea unor caracteristici;
- prezentarea unor noțiuni;
- formularea unui punct de vedere și susținerea sa printr-un fapt istoric relevant care urmează a fi prezentat;
- încadrarea corectă în timp și spațiu;
- respectarea cerințelor;
- respectarea succesiunii cronologice/logice;
- încadrarea eseului în limita de spațiu precizată
Dozare timp: 70-90 min
Recomandări:
- destructurarea eseului prin realizarea pe ciornă a unei schițe simple (realizată în 2-3 minute), reprezentând rezolvarea cerințelor pentru fiecare
- întotdeauna eseul trebuie să aibă o introducere, cuprins (rezolvarea cerințelor), încheiere
Introducere: prezentarea în 2-3 fraze a contextului istoric dat, a ipotezei de la care se pleacă
Cuprins: rezolvarea propriu-zisă a cerințelor din cadrul eseului structurat, folosindu-se în elaborare de schița făcută în prealabil pe ciornă
Încheiere: revenirea la ideea din introducere cu o frază concluzivă
- Prezența conectorilor care exprimă cauza-efectul în modul de exprimare a ideii: conectori care exprimă cauzalitatea: pentru că, fiindcă, deoarece, căci, având în vedere, dat fiind faptul că, din cauză că etc. / conectori care exprimă efectul: prin urmare, rezultă, așadar, astfel etc.
- Punctul de vedere se formulează la fel ca argumentația de la punctul 6, subiectul II
- Formularea unor enunțuri scurte; evitarea frazelor lungi de foarte mare întindere
- Existența unor fraze de tranziție când se realizează trecerea de la o cerință la cealaltă
Bacalaureat 2022: reguli la proba scrisă
Probele încep la ora 9.00. Accesul elevilor în săli este permis până la ora 8.30.
Pentru redactarea unei lucrări scrise/rezolvarea subiectelor, sunt prevăzute trei ore, calculate din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor în sala de examen.
Pentru rezolvarea subiectelor, candidații vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor și a desenelor, vor utiliza numai creion negru.
Pentru probele scrise la Matematică și Geografie, candidații pot apela doar la instrumente de desen. La probele scrise, hârtia folosită este doar cea distribuită în sala de examen.
Toate sălile de examen au în dotare camere funcționale de supraveghere video și audio.
Candidații care doresc să corecteze o greșeală taie fiecare rând din pasajul greșit cu o linie orizontală. În cazul în care unii candidați, din diferite motive, doresc să-și transcrie lucrarea, fără să depășească timpul stabilit, primesc alte coli tipizate.
Acest lucru este consemnat de către asistenți în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite inițtial se anulează pe loc de către asistenți, menționându-se pe ele „Anulat”, se semnează de catre asistenți și se păstrează în conditiile stabilite pentru lucrările scrise.
Candidații care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim pot părăsi sala de examen fără a primi subiectele. Candidații primesc subiectele numai dacă părăsesc sala după expirarea timpului maxim destinat desfășurării probelor scrise.
După ce își încheie lucrările, candidații numerotează foile, sub îndrumarea asistenților, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colțul din dreapta, indicând pagina curentă și numărul total de pagini; de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, dacă elevul a scris în total cinci pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar câteva rânduri, partea nescrisă fiind barată de către asistenți. Dupa încheierea numerotării, candidații predau asistenților lucrările și semnează pentru confirmarea predării lucrării și a numărului de pagini.
La expirarea celor trei ore acordate, candidații predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depășirea timpului stabilit. Trei candidați rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.
Miercuri, 22 iunie, va avea loc proba la alegere a profilului şi specializării. Proba la Limba si literatura maternă se va desfășura joi, 23 iunie.
CALENDAR probele scrise BACALAUREAT 2022 – sesiunea iunie-iulie
- 20 iunie 2022 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
- 21 iunie 2022 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
- 22 iunie 2022 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
- 23 iunie 2022 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
- 27 iunie 2022 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12:00 – 18:00
- 28 – 30 iunie 2022: Rezolvarea contestațiilor
- 1 iulie 2022: Afișarea rezultatelor finale
Vezi și BACALAUREAT 2022: Modele de subiecte, teste de antrenament și bareme din ultimii ani. Matematică, Română, Istorie, Fizică, Anatomie și celelalte discipline
Bacalaureat 2022: obiecte interzise
Este interzisă introducerea în sălile de examen a unor obiecte (ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete etc.), precum și a oricărui mijloc electronic de calcul, de stocare de informații sau de comunicare (stick-uri de memorie, telefoane, tablete etc.).
De asemenea, elevii vor fi informați că nu este permis accesul în săli cu manuale, dicționare, notițe, însemnări etc.
În același timp, candidaților le este interzis să comunice între ei sau cu exteriorul, să transmită ori să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notițe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare în interior sau cu exteriorul.
Cei surprinși în aceste situații vor fi eliminați din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceștia ori de alți candidați, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane și indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise. Drept urmare, acești candidați nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni.
Bacalaureat 2022 – afișarea rezultatelor și contestații
Afișarea primelor rezultate va avea loc în data de 27 iunie (până la ora 12:00). Contestațiile pot fi depuse/transmise în aceeași zi, în intervalul orar 12:00 – 18:00, inclusiv prin mijloace electronice.
În această situație, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere.
Afișarea rezultatelor finale este prevăzută în data de 1 iulie.
Afișarea rezultatelor se efectuează prin anonimizarea numelui și a prenumelui candidatului.
Pentru a promova examenul, un absolvent de liceu trebuie să parcurgă, cumulat, următoarele etape/condiții:
- recunoașterea/echivalarea/susținerea tuturor probelor de evaluare a competențelor lingvistice și digitale;
- susținerea tuturor probelor scrise și obținerea notei 5 (cel puțin) la fiecare dintre acestea;
- media notelor obținute la probele scrise trebuie să fie 6 (cel puțin).
Ministerul Educației pune la dispoziția celor interesați linia TELVERDE 0800801100 pentru sesizarea eventualelor disfuncționalități pe durata probelor scrise. Numărul poate fi apelat gratuit în perioada 20 – 23 iunie, între orele 8.00 – 16.00.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News