Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Bani europeni pentru agricultorii care investesc în livezi. Condiții minime pentru accesarea fondurilor prin PNDR


Publicat

cirese livada pomiPomicultorii au posibilitatea să acceseze în această perioadă fonduri europene nerambursabile în valoare de 70 de milioane de euro, prin PNDR, pentru a demara investiții în livezi. Pentru a primi banii europeni în cadrul submăsurii 4.1a – Investiții în exploatătii pomicole, solicitanții trebuie însă să respecte mai multe condiții minime obligatorii, menționate în Ghidul Solicitantului.

Prima condiție specifică este ca solicitantul să se încadreze în categoria beneficiarilor eligibili. Îndeplinirea acestui criteriu se va demonstra în baza documentelor de înființare a solicitantului, verificărilor în ONRC, a Certificatelor care atestă lipsa datoriilor restante fiscale și locale prezentate la semnarea contractului, a însușirii obligațiilor și angajamentelor mentionate în Declarația F . De asemenea, se verifica dacă sunt îndeplinite condițiile de depunere (a, b sau c, după caz), prezentate în sectiunea 2.1, pentru solicitanții/beneficiarii cuprinși în cadrul celor trei condiții.

Investiția trebuie să se încadreze în cel puțin una din acțiunile/operațiunile eligibile prevăzute prin submăsura:

(1) investiții în înființarea și modernizarea fermelor pomicole, inclusiv în înființarea și reconversia plantațiilor pomicole și modernizarea parcului de masini și utilaje agricole;

(2) investiții în înființarea și modernizarea pepinierelor pomicole, inclusiv în creșterea suprafețelor ocupate de material săditor;

(3) înființarea și modernizarea unităților de procesare la nivelul fermelor și investiții în vederea comercializării (precum magazinele la poarta fermei sau rulotele alimentare prin care vor fi comercializate exclusiv propriile produse agricole), doar ca o componentă secundară a proiectului;

(4) investiții în producerea și utilizarea energiei din surse regenerabile, cu excepția biomasei (solară, eoliană, cea produsă cu ajutorul pompelor de căldura, geotermală) în cadrul fermei, ca și componentă secundară în cadrul unui proiect de investiții, iar energia obținută va fi destinată exclusiv consumului propriu;

(5) investiții în instalații pentru producerea de energie electrică și/sau termică, prin utilizarea biomasei (din deșeuri/produse secundare rezultate din activitatea agricolă și/sau forestieră, atât din ferma proprie cât și din afara fermei), ca și componentă secundară în cadrul unui proiect de investiții, iar energia obținută va fi destinată exclusiv consumului propriu;

(6) înființarea și/sau modernizarea căilor de acces în cadrul fermei, inclusiv utilități și racordări;

(7) investiții în scopul îndeplinirii standardelor comunitare în cazul tinerilor fermieri în conformitate cu art.. 17 (5) al Reg. nr. 1305/2013 în care sprijinul poate fi acordat pe o perioadă maximă de 24 luni de la momentul instalării;

(8) investiții necorporale: achiziționarea sau dezvoltarea de software și achiziționarea de brevete, licențe, drepturi de autor, mărci în conformitate cu la art.. 45 (2) (d) din Reg. nr. 1305/2013;

Solicitantul trebuie să demonstreze capacitatea de asigurare a cofinanțării investiției.

Se verifică însușirea de către solicitant în cadrul Declarației F, a punctului referitor la angajamentul privind asigurarea cofinanțării cu obligativitatea ca, înainte de semnarea contractului, să aduca dovada capacității de cofinanțare. În cazul depunerii unei solicitări pentru mai multe proiecte, solicitantul trebuie să dovedească existența cofinanțării private pentru proiect sau, după caz, cumulat pentru toate proiectele.

Viabilitatea economică a investiției trebuie să fie demonstrată în baza documentației tehnicoeconomice.

Se verifica îndeplinirea cumulată a următoarelor condiții: (1) Rezultatul din exploatare, (2) Indicatorii economico-financiari

Investiția va respecta cerintele privind conformarea cu standarde impuse de legislația națională și europeană (prezentată în secțiunea legături cu alte prevederi legislative și în capitolul 8.1 din PNDR), inclusiv pe cele cu privire la efectele asupra mediului, în cazul în care aceasta poate avea efecte negative asupra mediului, investiția va fi precedată de o evaluare a impactului preconizat asupra mediului.

Criteriul se consideră îndeplinit prin verificarea existenței bifei cu privire la angajamentul din cadrul Declaratiei F cu privire la prezentarea documentului de mediu emis de ANPM la momentul încheierii contractului și în baza corelării informațiilor din Studiul de Fezabilitate, cu cele din Certificatul de Urbanism și ulterior, cu cele din documentul emis de Agenția de Protectia Mediului Județeană.

Investiția trebuie realizată doar în unitățile teritorial administrative prezente în Anexa din Cadrul Național de Implementare, aferentă STP (Anexa 7 a Ghidului Solicitantului pentru submăsura 4.1a) și trebuie să respecte zonarea speciilor din anexa menționată anterior, exceptând cultura de căpșuni în sere și solarii și pepinierele. Anexa 7 nu se aplica în cazul pepinierelor și investițiilor destinate culturii de căpșuni în spații protejate (sere și solarii), acestea putând fi realizate pe întreg teritoriul național. Se verifică în studiul de fezabilitate dacă plantația pomicolă (existentă sau înființată) respectă zonarea speciilor din anexa 7.

În cazul înființării și/sau reconversiei solicitantul trebuie să utilizeze doar material fructifer din categoria biologică certificat sau dintr-o categorie superioară.

Se verifică în cadrul studiului de fezabilitate daca solicitantul și-a prevăzut cheltuieli cu materialul de plantare fructifer utilizat din categoria biologică certificat sau dintr-o categorie superioară.

Documentul care atestă categoria biologică a materialului (document de calitate și conformitate al furnizorului) va fi prezentat obligatoriu la depunerea cererii de plată prin care se solicită decontarea materialului săditor și se solicită angajament în această privință, asumat prin Declarația pe propria răspundere (F).

În cazul pepinierelor, solicitantul se angajează ca materialul rezultat va fi material fructifer sau de înmultire din categoria biologică certificat sau dintr-o categorie superioară.

Se verifică în Studiul de Fezabilitate daca solicitantul își propune să producă material de înmulțire și material de plantare fructifer din categoria biologică certificat sau dintr-o categorie superioară.

Documentul care atesta categoria biologică a materialului (document oficial de certificare) va fi prezentat obligatoriu la depunerea ultimei cereri de plată. Se solicită angajament în aceasta privința, asumat prin Declarația pe propria răspundere (F).

Exploatația trebuie să respecte dimensiunile economice viabile, astfel:

– în cazul investițiilor care presupun reconversie și/sau înfiintare plantații pomicole sau producerea de material de înmultire și/sau material de plantare fructifer, dimensiunea economică a exploatației agricole trebuie să fie de minimum 8.000 euro SO;

–  în cazul investițiilor simple (care nu presupun reconversie și/sau înființare plantații pomicole sau producerea de material de înmultire și/sau material de plantare fructifer), dimensiunea minimă a suprafețelor pomicole, inclusiv pepiniere pomicole, deținute în proprietate sau folosință de o exploatație agricolă trebuie să fie de minimum 8.000 euro SO;

Suprafața înființată/replantată prevăzuta prin proiect trebuie să fie echivalentă cu minimum:

– 7000 euro SO în cazul culturii de căpșuni în câmp și în spații protejate (aproximativ 1 ha pentru căpșuni în câmp și 0.19 ha pentru cultura de căpșuni în spații protejate);

– 6000 euro SO în cazul producerii de material de înmultire și material de plantare fructifer (aproximativ 0.9 ha);

– 3000 euro SO pentru toate celelalte specii și sisteme de cultură (aproximativ 0.9 – 1.1 ha, în funcție de specie). În acest caz peste 50% din suprafața înființată trebuie să fie ocupată de o singură specie.

Contribuția în natură este eligibilă doar dacă sunt respectate condițiile prezente în articolul 69 (1) al Reg. nr. 1303/2013.

Se verifică în studiul de fezabilitate dacă solicitantul și-a prevăzut contribuții în natură sub forma lucrărilor efectuate în regie proprie sau a materialului de înmulțire și/plantare fructifer propriu, care vor fi evaluate pe baza valorilor contribuției în natură.

Investițiile în procesarea la nivelul fermei sunt eligibile doar împreună cu investițiile în modernizarea/dezvoltarea fermei (dezvoltarea producției agricole primare), ca și componentă secundară, în scopul adaugării de plus valoare la nivel de fermă.

Investițiile în înființarea și/sau modernizarea instalațiilor pentru irigații și în producerea energiei din surse regenerabile în cadrul fermei sunt eligibile cu condiția ca acestea să reprezinte o componentă secundară (<50% din valoarea eligibilă a proiectului) într-un proiect ce are ca scop modernizarea /dezvoltarea fermei (dezvoltarea producției agricole primare). Investițiile în instalații al căror scop principal este producerea de energie electrică, prin utilizarea biomasei, trebuie să respecte prevederile art.. 13 (d) din Reg. nr. 807/2014 și prin demonstrarea utilizării unui procent minim de energie termică de 10%.

Solicitantul va demonstra că profitul mediu anual (ca medie a ultimilor trei ani fiscali) nu depășește de 4 ori valoarea sprijinului solicitat, este o altă condiție minimă obligatorie pentru cei care doresc să acceseze fonduri europene prin aceste submăsură.

Investițiile necesare adaptării la standardele UE, aplicabile producției agricole realizate de tinerii fermieri care se instalează pentru prima dată într-o exploatație agricolă se vor realiza în termen de maxim 24 de luni de la data instalării (conform art. 17, alin. 5 din R(UE) nr. 1305/2013).

Pentru mai multe detalii accesați www.afir.info.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Bătălia ofertelor la Alba Iulia pentru spectacolele cu daci și romani. Primăria are pretenții minime în caietele de sarcini

Publicat

La Alba Iulia începe oficial bătălia ofertelor pentru spectacolele de reenactment din perioada daco-romană. Mai exact, primăria a lansat achiziția publică și caietul de sarcini pentru două evenimente: ateliere antice și spectacolul daco-roman, alături de gladiatori. 

Câștigătorul va fi desemnat pe principiul prețului cel mai scăzut: cine vine cu cea mai ieftină ofertă, câștigă. Primăria pune la bătaie, pentru 16 spectacole de reenactment, 56.000 de lei, fără TVA, iar pentru 11 ateliere antice, 33.000 de lei fără TVA. 

Caietul de sarcini întocmit de reprezentații primăriei Alba Iulia este unul extrem de minimalist: mai pe scurt primăria Alba Iulia nu are cerințe legate de nivelul calitativ al echipamentelor ce vor fi folosite și nu specifică un minim nivel de experiență și vechime în domeniul reenactmentului.

CITEȘTE ȘI: Bătălia ofertelor pentru show-ul cu daci și romani de la Alba Iulia: Achiziție directă pentru spectacolul de reenactment istoric

Trei cerințe minime pentru evenimente istorice care vor fi văzute de turiștii ce ajung în Alba Iulia

Fiecare achiziție publică are doar trei cerințe:

Garda Romană

– Fiecare spectacol va prezenta un moment/eveniment istoric bine documentat din punct de vedere istoric. (n.r. însă nu se intră în detalii în ceea ce privește calitatea recuzitei și a obiectelor folosite în spectacole). Prezentarea echipamentelor va fi un segment repetabil de la o reprezentație la alta, iar informațiile esențiale vor fri transmise publicului pentru înțelegerea contextului.

– Minim un prezentator va avea studii de specialitate în istorie, absolvite cu o diplomă de licență în domeniul istorie.

– Ofertantul va asigura sonorizarea spectacolului cu un sistem audio pentru o capacitate de circa 200 de persoane.

Spectacolele vor fi legate de viața romană din castrul Apulum. Artiștii, minim 20 vor interpreta diverse roluri: soldați romani, artistocrați, sclavi, gladiatori, războinici și nobili daci. Spectacolele vor avea o durată de minim 40 de minute și se vor desfășura în fiecare zi de vineri de la ora 19.00.

Perioada de implementare a spectacolelor va fi 25 iunie – 8 octombrie 2021.

Caietul de sarcini poate fi vizualizat AICI

Ateliere antice

Atelierele antice vor fi de meșteșugărit antic, olărit, fierărie, prelucrare os, jocuri antice, mini expoziții de machete, plante folosite în antichitate. La fiecare reprezentație vor participa minim 12 reenactori, cu un program interactiv, de minim cinci ore, în intervalul orar 11.00 – 16.00, în fiecare sâmbătă.

În cadrul fiecărui spectacol se va susține și prezenta tematici diverse, de la viața cotidiană romană și dacică, la istoria militară a Imperiului Roman, a Daciei pre-romane și romane și la istoria orașului Apulum. Dacă este cazul se vor organiza ghidaje la obiective antice din interiorul Cetății.

– Minim un prezentator va avea studii de specialitate în istorie, absolvite cu o diplomă de licență în domeniul istorie.

– Ofertantul va asigura sonorizarea spectacolului cu un sistem audio pentru o capacitate de circa 200 de persoane.

Caietul de sarcini poate fi vizualizat AICI

În urmă cu câteva zile, reprezentații primăriei au declarat pentru alba24.ro, că momentan există depuse două oferte de la două entități diferite pentru serviciile de reenactment.

Potrivit surselor alba24.ro, o ofertă este a Muzeului Național al Unirii Alba Iulia, prin asociațiile care se ocupă de reenactmentul din Alba Iulia, iar o a doua ofertă ar fi din partea unei firme care ar deține și autobuzul electric ce face tururi ghidate prin Cetatea Alba Carolina.

Reprezentații primăriei au mai declarat că cei doi ofertanți vor primi invitații directe. Pentru depunerea ofertelor cei interesați au la dispoziție trei zile, până în data de 18 iunie, la ora 12.00.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

15 iunie: 132 de ani de la moartea „poetului nepereche”. Cum şi-a trăit Mihai Eminescu tinereţea

Publicat

În acest an se împlinesc 132 de ani de la moartea marelui poet național, Mihai Eminescu, „poetul nepereche”. A murit pe 15 iunie, la vârsta de 39 de ani, în casa de sănătate a medicului Şuţu din București. „Luceafărul poeziei românești” este înmormântat la Bucureşti, în Cimitirul Bellu.

Împrejurările în care acesta s-a stins din viaţă sunt încă o controversă. Se ştie că Mihai Eminescu a fost internat într-un centru de sănătate.

La 15 iunie 1889, Titu Maiorescu nota în jurnalul său: “Astăzi a murit Eminescu, în institutul de alienaţi, de o embolie”. Luceafărul poeziei româneşti, poetul nepereche…”.

Unul dintre cei mai mari români murea “în cea din urmă mizerie”, după cum anunţa sora sa, Harietta. Dr. N. Tomescu, unul dintre medicii care s-a ocupat de Eminescu nota în unul din jurnalele sale: “Oricum ar fi, sfârşitul total nu părea iminent, căci el se nutrea bine, dormea şi puterile se susţineau cu destulă vigoare.

Un accident (n.r. – Eminescu a fost lovit în cap cu o piatră de către un pacient nebun) însă de mică importanţă a agravat starea patologică a cordului şi a accelerat moartea”.

Citește și: Misterele din jurul nașterii și morții lui Mihai Eminescu. Unde și când s-a născut poetul și ce teorii circulă despre moartea sa

Tot medicul Tomescu nota după autopsie: “Adevărata cauză a maladiei lui Eminescu pare a fi surmenajul cerebral, oboseala precoce şi intensă a facultăţilor sale intelectuale”.

Eminescu a locuit câteva luni la Blaj

Prezența lui Mihai Eminescu în Alba Iulia este strâns legată de îndelunga sa şedere la Blaj, mai-septembrie 1866. Este perioada în care Școlile româneşti din Blaj erau cele mai „înalte” din Transilvania.

Cursurile lor erau urmate, deopotrivă, de elevi şi studenţi greco-catolici şi ortodocşi, printre care mulţi din Alba Iulia şi satele din jurul ei.

Citește și 15 ianuarie- Ziua lui Eminescu: 171 de ani de la nașterea celui mai mare poet român. „Luceafărul”, cel mai lung poem de dragoste

A locuit cu mai mulţi dintre elevii şi studenţii blăjeni, care i-au oferit modestele lor „cvartire” (găzduire), ca şi tradiţionalele lor mese, Eminescu le asculta cu interes discuţiile, intervenind destul de rar şi numai în domeniile în care era “expert”.

Din aceste prelungite discuţii, cele mai multe petrecute în serile şi nopţile de primăvară-vară, a putut să afle Eminescu şi alte date şi informaţii, unele de amănunt, despre Alba Iulia şi rolul ei jucat în istoria naţională de până atunci.

Citește și Amintirile lui Eminescu despre Şcolile Blajului:„Îmi plăcea măgărarul de la Seminar, spunea poveşti minunate“

În fond, era vorba de una dintre cele mai importante localităţi din Transilvania, situată la doar 40 de km de Blaj.

În Alba Iulia, una dintre cele mai bune școli îi poartă numele marelui poet, Școala Generală Nr. 7 „Mihai Eminescu”, iar pe Aleea Scriitorilor stă la loc de cinste bustul acestuia. 

Luceafărul, cel mai lung poem de dragoste

Are cel mai lung poem de dragoste, „Luceafărul” și a descris copilăria pe care a petrecut-o la Botoșani și Ipotești în versuri.

S-a născut pe data de 15 ianuarie 1850, la Botoșani. Atunci a venit pe lume cel de-al șaptelea copil, din cei 11, ai căminarului Gheorghe și Ralucăi Eminovici, Mihai Eminescu (născut Mihai Eminovici).

Și-a petrecut copilăria la Botoşani şi Ipoteşti, în casa părintească, într-o totală libertate de mişcare şi de contact cu oamenii şi cu natura. Aceste momente le evocă și în poeziile “Fiind băiet…” sau “O, rămâi”.

A fost angajat ca funcţionar la diverse instituţii din Botoşani, la tribunal şi primărie și mai pribegeşte cu trupa Tardini-Vlădicescu.

Anul 1866 este anul primelor manifestări literare ale lui Eminescu.

În luna ianuarie a anului 1866, după moartea profesorului de limba română, Aron Pumnul, elevii au scos o broşură, „Lăcrămioarele învăţăceilor gimnazişti”, în care apare şi poezia “La mormântul lui Aron Pumnul” semnată de Mihai Eminovici.

La 25 februarie / 9 martie a aceluiași an, debutează în revista “Familia”, din Pesta, a lui Iosif Vulcan, cu poezia “De-aş avea”.

Iosif Vulcan este cel care îi schimbă numele în Mihai Eminescu, adoptat apoi de poet şi, mai târziu, şi de alţi membri ai familiei sale. În acelaşi an îi mai apar în “Familia” încă cinci poezii.

A activat în rândul societăţilor studenţeşti, astfel a ajuns să se împrietenească cu Ioan Slavici.

A publicat în “Convorbiri Literare” și a devenit bun prieten cu Ion Creangă, pe care l-a introdus la Junimea.

În anii tinereții s-a îndrăgostit de Veronica Micle, poetă cunoscută oamenilor întocmai pentru iubirea care a legat-o de Mihai Eminescu.

În 1877 s-a mutat la Bucureşti, unde până în 1883 a fost redactor, apoi redactor – şef la ziarul “Timpul“. În 1833 scrie și marile lui poeme, „Scrisorile” și „Luceafărul”.

În luna iunie a acelui an, surmenat, poetul s-a îmbolnăvit grav, fiind internat la spitalul doctorului Şuţu, apoi la un institut pe lâîngă Viena. În decembrie îi apare volumul “Poezii”, cu o prefaţă şi cu texte selectate de Titu Maiorescu (e singurul volum tipărit în timpul vieţii lui Eminescu).

Pe data de 15 iunie 1889, marele naționalist și poet român a murit în casa de sănătate a doctorului Șuțu.

Printre cele mai cunoscute poezii ale lui Mihai Eminescu amintim „Somnoroase păsărele”, „Floare albastră”, „Luceafărul”, „Scrisoarea I” „Scrisoarea II”, „Scrisoarea III”, „Scrisoarea IV”, „Lacul”, „Revedere”, „Pe lângă plopii fără soț”, dar și altele care cu siguranță au rămas în memoria oricărui iubitor de poezie și nu numai.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Erou de război din Alba, înhumat în satul natal după 77 de ani de la moarte. Onoruri militare pentru Panfilie Botezan

Publicat

Un erou din cel de-al Doilea Război Mondial a fost înhumat în satul natal din Alba, după 77 de ani de la moarte, după ce a osemintele acestuia au fost descoperite în apropiere de Iași, în locul unei bătălii. 

Osemintele au fost descoperite în 2016, la marginea unui drum din apropiere de localitatea Ciurea (Iași), marcat cu o cruce ridicată în memoria ostașilor căzuți acolo.

Tot acolo au fost găsite și efecte militare, precum și o plăcuță de identificare militară cu inscripția „MATR 129 CTG 1944” și „REG 108 YM”, pe baza cărora a fost identificat soldatul Panfilie Botezan, la momentul morții în vârstă de 21 de ani.

Și-a strigat mama, apoi a murit

Un fost camarad le-a spus membrilor familiei că în momentul în care a fost atins de schije, tânărul soldat și-a strigat mama, apoi a murit.

Singura fotografie cu acesta este cea de mai sus, în care apare alături de familie, la vârsta de 10 ani.

Informațiile provin de la șefa Cercului Militar Județean Alba, Petruța Pop: 

”Ziua de 14 iunie 2021 va rămâne mulți ani în memoria locuitorilor din comuna Fărău, în special al celor din satul Sânbenedic.

Eroul Panfilie Botezan a căzut în luptele din zona Iași, la data de 23 august 1944. Familia a aflat de dispariția lui de la un soldat întors acasă din război, din localitatea Șona, județul Alba.

Camaradul acesta a mărturisit că eroul și-ar fi strigat mama, când a fost atins de schije, după care ar fi murit pe loc.

Conform informațiilor din rechizitoriul Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Iași, în luna noiembrie 2016, pe raza comunei Ciurea, din județul Iași, au fost descoperite oseminte omenești, elemente de muniție, efecte militare și o plăcuță de identificare militară cu inscripția „MATR 129 CTG 1944” și „REG 108 YM”.

În acel loc, și-au adus sacrificiul un număr de 32 de eroi români, iar pe marginea drumului, pe o cruce metalică stă inscripția:

„Aici odihnesc eroii necunoscuți căzuți pe câmpul de luptă în anul 1944. Părinții, frații și copiii îi așteaptă acasă. Le vom păstra o vie recunoștință.”

Documentare istorică și juridică

În urma unei ample documentări istorice și juridice a faptelor petrecute în vara anului 1944, s-a identificat că soldatul Panfilie Botezan, născut la 1 februarie 1922, în satul Sânbenedic, mobilizat la data de 20 septembrie 1943, la Batalionul 108 Vânători de Munte al Comandamentului 102 Munte, pe timpul ofensivei sovietice asupra pozițiilor ocupate de gruparea româno-germană, în zona Piciorul Lupului-Slobozia, a decedat ca urmare a exploziei unui obuz.

Posesorul plăcuței de identificare s-a dovedit a fi soldatul Panfilie Botezan, care astăzi s-a întors în satul natal pentru a fi alături de strămoși.

Soldatul erou, căzut în Al Doilea Război Mondial, ale cărui oseminte au fost găsite recent la Iași, a fost înhumat cu ceremonial militar, în satul natal din județul Alba.

Evenimentul s-a desfășurat, astăzi, în localitatea Sânbenedic, fiind organizat de Batalionul 136 Geniu „Apulum” și Cercul Militar Alba Iulia, cu sprijinul Primăriei comunei Fărău.

La eveniment au participat autorități județene și locale, reprezentanți ai Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Iași, cei care au adus osemintele soldatului-erou Panfilie Botezan, urmașii acestuia și locuitori din sat.

Solemnitatea evenimentului a fost încununată de prezența Fanfarei județului Alba.

Momentul primirii osemintelor eroului s-a desfășurat în curtea Bisericii ortodoxe din Fărău, după care cortegiul funerar, format dintr-un sobor de preoți, militari, oficialități, au pornit spre satul natal, Sânbenedic.

În curtea Bisericii ortodoxe din Sânbenedic, soborul de preoți (pr. paroh Gheorghe Mic, pr. Lucian Șușu, pr. Traian Duda, pr. Ioan Botoș și pr. Cristi Argatu), condus de părintele protopop Ioan Bogdan, au oficiat slujba de înmormântare a soldatului erou Panfilie Botezan.

Au fost rostite alocuțiuni de către domnul maior Adrian Popa și strănepotul defunctului, Milian Nicu Lupean, din Alba Iulia.

În onoarea soldatului erou, decedat în urmă cu 77 de ani, la vârsta de 21 de ani, s-au tras salve de foc, în timp ce sicriul, cu osemintele acestuia, au fost așezate în cavoul special amenajat de Primăria Fărău.

Întoarcerea lui Panfilie Botezan, căzut la datorie, în 1944, este privită de întreaga comunitate ca un miracol, eroul lor dorind, parcă, ca osemintele să i se odihnească în satul său natal.

Urmașii acestuia s-au declarat bucuroși că de astăzi vor putea aprinde o lumânare la mormântul eroului lor, dar și triști pentru destinul tragic al acestuia.

Recunoștință veșnică soldatului erou, Panfilie Botezan, pentru jertfa sa adusă neamului românesc!” a scris Petruța Pop.

Foto: Adrian Barna, Petruța Pop

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Pleci în vacanță vara asta? GHID cu informații utile despre încheierea unei asigurări pentru călătorie

Publicat

Redeschiderea granițelor pentru turiști și relaxarea măsurilor de călătorie în mai multe țări presupun, totodată, riscuri specifice la care pot fi expuși turiștii, precum intervenții medicale, anularea călătoriilor, pierderea bagajelor sau a documentelor și multe altele. Pentru a veni în sprijinul celor care au în plan o călătorie, UNSAR a lansat, împreună cu ANAT – Patronatul Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România, un Ghid cu informații utile despre cum îți poți asigura o vacanță liniștită.

Indiferent de frecvența călătoriilor, o asigurare poate reduce riscul pierderilor financiare, în cazul în care lucrurile nu merg conform planului. Spre exemplu, în 2020, chiar și în contextul pandemiei de COVID-19, companiile de asigurare Membre UNSAR au plătit despăgubiri de peste 24,5 milioane lei, din care 22,6 milioane lei pentru cheltuieli medicale, iar restul pentru acoperirea unor riscuri precum anularea călătoriei (storno), problemele cu bagajele, răspunderea civilă, pierderea documentelor, întreruperea călătoriei etc.

Comparativ, în 2019 au fost achitate daune de aproximativ 32 milioane lei, dintre care peste 29,7 milioane lei pentru cheltuieli medicale. Astfel, chiar și în condițiile în care numărul polițelor încheiate de români s-a redus în 2020 față de 2019 (de la 485.210 polițe în 2019, la 370.428 în 2020 ), iar valoarea totală a primelor brute subscrise s-a înjumătățit, impactul riscurilor asupra turiștilor s-a menținut aproape constant.

„Aceste cifre ne arată cât de important este ca turiștii să încheie o asigurare medicală de călătorie care să poată absorbi anumite cheltuieli neplanificate. Fie că este vorba de un zbor pierdut, de o problemă medicală gravă în străinătate sau pe teritoriul României sau de ivirea unei situații imprevizibile care ne împiedică să plecăm în vacanță, asigurarea de călătorie poate reprezenta o plasă de siguranță pentru turiști. În același timp, le recomandăm tuturor să se informeze din surse sigure înainte de încheierea unei polițe de asigurare – demersul comun al UNSAR și ANAT reprezentând încă un pas înainte în ceea ce privește educația financiară”, a declarat Adrian MARIN, Președinte, UNSAR.

“Societățile de asigurare reprezintă în mod tradițional partenerii agențiilor de turism și, firește, ai turiștilor. Dacă agenția de turism asigură consultanță și buna derulare a pachetelor turistice, asigurările acoperă incidente neprevăzute care se pot întâmpla oricând, atât în timpul vacanțelor, cât și înainte de plecarea turistului. Ne bucură să constatăm că turiștii au înțeles importanța asigurărilor, în cele mai multe cazuri nemaifiind nevoiți să le recomandăm încheierea unor astfel de polițe, așa cum procedam în trecut. În plus, agențiile de turism au însă un mare atu, despre care încă puțini clienți știu: toate pachetele de servicii de călătorie oferite sunt garantate împotriva insolvenței – adică toți banii achitați în avans sunt asigurați”, a declarat Dumitru LUCA, Președinte, ANAT.

Există mai multe tipuri de asigurări de călătorie disponibile, de la polițe de bază care acoperă cheltuielile medicale pentru asistență medicală, consultații și tratamente medicale, intervenții în caz de urgență, până la polițe mai complexe care pot acoperi asigurarea documentelor, bagajelor, sporturi de agrement, rambursarea contravalorii pachetelor turistice în cazul anulării călătoriei etc.

De asemenea, pot fi acoperite și cheltuielile medicale și de repatriere aferente îmbolnăvirii cu COVID-19, conform condițiilor speciale agreate la nivelul fiecărei societăți de asigurare.

Ghid de călătorie – care vine în sprijinul celor care călătoresc înăuntrul și în afara granițelor țării și care conține informații necesare cu privire la riscurile acoperite de asigurarea de călătorie

1. Cine poate încheia o asigurare de călătorie în afara granițelor României?

Orice persoană fizică cetățean sau rezident român, în calitate de asigurat care călătorește temporar în afara granițelor României. Această asigurare poate fi încheiată atât de asigurat, cât și de alte persoane în calitate de contractanți, cum ar fi, de exemplu, angajatorul sau părintele.

Chiar și în cazul asiguraților cu o vârstă mai înaintată, aceștia pot primi oferte personalizate, în funcție de politica fiecărei companii de asigurare.

2. Când se poate încheia polița medicală de călătorie?

Polița de asigurare se încheie obligatoriu pe teritoriul României și anterior începerii călătoriei. Există tot mai multe variante de achiziție a polițelor și în varianta online – astfel, asiguratul își poate achiziționa polița în format electronic chiar înainte de a se îmbarca spre destinație / părăsi teritoriul României.

3. Care sunt tipurile de călătorii pentru care vă puteți asigura?

Asigurarea este valabilă pentru deplasări în străinătate efectuate în:

  • scop turistic,
  • business (călătorie în scop de afaceri),
  • de studiu (călătorii efectuate pentru o specializare teoretică, studii de masterat, doctorat, studii de aprofundare, cercetare științifică etc.)
  • sau de lucru (efectuarea de călătorii în străinătate în scopul desfășurării unei activități legale remunerate în baza unui contract de muncă emis în România sau în altă țară și cu respectarea perioadei de ședere în străinătate).

4. Care sunt riscurile pe care le poate acoperi o poliță de asigurare pentru călătorie?

Asigurarea pentru călătorie poate cuprinde, în general, cheltuielile pentru asistență medicală, consultații și tratamente medicale, servicii de ambulanță, intervenții în caz de urgență, spitalizare în spitale acceptate și recomandate de societatea de asigurări, plata cheltuielilor efectuate pentru produse farmaceutice, intervenții stomatologice (în cazul durerilor acute – până în limitele de despăgubire menționate în polița de asigurare), serviciul de repatriere medicală (în cazul în care asiguratul nu poate beneficia de servicii medicale adecvate în zona în care se află) sau chiar repatriere în caz de deces.

De asemenea, ar putea fi acoperite și cheltuielile medicale și de repatriere aferente îmbolnăvirii cu COVID-19, conform condițiilor speciale agreate la nivelul fiecărei societăți de asigurare. Pot fi incluse și acoperiri suplimentare (clauze), cum ar fi: anularea călătoriei din motive neimputabile persoanei asigurate (asigurare sau clauza storno), întreruperea / extinderea călătoriei, servicii de asistență rutieră, asigurarea de accidente persoane, răspundere civilă legală, asigurarea documentelor, asigurarea bagajelor, sporturi de agrement etc.

Citește și GHIDUL complet – „Cum să îți asiguri o vacanță liniștită – informații utile pentru vacanțe fără griji” (.PDF)

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate