Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Bilete și abonamente mai scumpe la transportul cu autobuzul în Alba Iulia. Noile tarife, la aprobare în Consiliul Local

Publicat

Biletele și abonamentele de călătorie cu autobuzul în Alba Iulia se scumpesc. Proiectul intră la aprobare în ședința Consiliului Local din 29 iunie.

Majorarea tarifelor este cu 40% în zona tarifară 1 – municipiul Alba Iulia. 

Compania de transport STP justifică propunerea prin faptul că tarifele nu au mai fost modificate din 2015, iar cheltuielile au crescut.

Se propune aprobarea modificării tarifelor de călătorie pentru zona tarifară „zona 1 municipiul Alba Iulia”:

  • creșterea tarifului biletului de călătorie de la 2.50 lei/oră la 3.50 lei/oră
  • creșterea abonamentului lunar de la 75 de lei la 105 lei

De ce este propusă scumpirea biletelor de autobuz

”Tarifele de călătorie actuale sunt valabile începând cu anul 2015. Acestea au fost stabilite inițial prin Hotărârea nr. 87/2015 a Consiliului Local al municipiului Alba Iulia. Au fost preluate și menținute în documentația de atribuire a serviciului de transport public aprobată prin HCL 141/2020. Au fost cuprinse în Contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate nr. 26/48/07.01.2021 încheiat între Asociația Intercomunitară de Dezvoltare Alba Iulia – Transport Local și Societatea de Transport Public SA Alba Iulia, anexa 6.1”, se arată în documentație.

Societatea de Transport Public SA Alba Iulia a comunicat primăriei, în martie, că, raportat la data ultimei modificări a tarifului de călătorie, a fost o creștere generalizată a tuturor cheltuielilor care intră în calculul stabilirii tarifului mediu pentru serviciul public local de persoane.

Este vorba despre cheltuielile cu forța de muncă, cu utilitățile, creșterea pretului la combustibil, cele cu asigurările obligatorii etc.

Prin scumpirea biletelor, ar scădea compensația dată de primărie

”Majorarea tarifelor actuale la nivelul propus va avea ca efect creșterea veniturilor operatorului de transport prin încasarea directă de la călători a contravalorii acestora. De asemenea, va avea ca efect și scăderea compensației plătită de către municipiul Alba Iulia pentru acoperirea diferenţei dintre costurile eligibile suportate și înregistrate de operatorul de transport în legătură cu obligaţiile de serviciu public şi sumele efectiv încasate ca urmare a îndeplinirii sau în temeiul obligaţiilor de serviciu public, precum și a cotei de profit de 5%”, mai arată primăria.

Tarifele actuale practicate de operatorul de transport au fost stabilite și impuse unilateral de către entitatea contractantă pe criterii sociale pentru toți călătorii.

”Aceștia plătesc un tarif sub nivelul costurilor reale ale operatorului, iar operatorul este îndreptățit să încaseze compensația și diferențele de tarif aferente gratuităților stabilite pentru anumite categorii de persoane”, se mai precizează în document.

Cât costă biletele în prezent

Cuantului tarifelor actuale sunt următoarele

  • bilet pe suport hârtie sau „portofel electronic” – 2.50 lei/oră
  • bilet cu plata prin SMS Echivalentul în lei a 0.45 euro + tva/oră = 0.54 euro
  • abonament lunar – valabilitate toate liniile, număr nelimitat de călătorii în perioada de valabilitate – 75 de lei

Conform clauzelor contractuale (anexa 6,2 din Contract), entitatea contractantă este liberă să stabilească tarifele de călătorie pentru serviciile publice de transport pe care operatorul le va aplica călătorilor.

Tarifele ce pot fi aplicate călătorilor sunt:

a) tarif de călătorie, stabilit de către Entitatea Contractantă la nivelul tarifului mediu pe călătorie ofertat/estimat și fundamentat de către Operator în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui A.N.R.S.C. nr. 272/ 2007 în cazul transportului local sau, în cazul transportului județean, la nivelul tarifului calculat funcție de nivelul tarifului mediu pe km/loc ofertat/aplicat de Operator, caz în care călătorii plătesc contravaloarea totală a serviciului de transport

b) tarif de călătorie, stabilit și impus unilateral de către Entitatea contractantă pe criterii sociale pentru toți călătorii, fără a fi necesară fundamentarea nivelului acestuia, caz în care călătorii plătesc un tarif sub nivelul costurile reale; operatorul este îndreptățit să încaseze compensația și, după caz, diferențele de tarif aferente gratuităților și tarifelor reduse stabilite pentru anumite categorii de persoane

c) tarif de călătorie cu valoare redusă, stabilit de către autoritatea competentă pe criterii de protecție socială pentru anumite categorii de călători, fără a fi necesară fundamentarea nivelului acestuia, caz în care operatorul este îndreptățit să încaseze diferențele de tarif până la nivelul tarifului de călătorie aplicat și, după caz, compensația cuvenită pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public, implicit din aplicarea tarifului de călătorie prevăzut la lit. b).

Stabilirea, ajustarea și modificarea nivelului Tarifelor de călătorie pentru toate tipurile de Titluri de călătorie se aprobă prin hotărâre a Entității Contractate, în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui A.N.R.S.C. nr. 272/ 2007 pentru aprobarea Normelor–cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, se mai arată în documentație.

Compensație de 22,1 milioane lei în 2022

Pentru anul 2022, compensaţia acordată de la bugetul local al municipiului Alba Iulia către operatorul de transport public Societatea de Transport Public SA Alba Iulia este de 22.135.000 de lei.

Suma se acordă pentru acoperirea diferenţei dintre costurile eligibile suportate și înregistrate de operatorul de transport în legătură cu obligaţiile de serviciu public şi sumele efectiv încasate ca urmare a îndeplinirii sau în temeiul obligaţiilor de serviciu public, precum și a cotei de profit de 5%, pe anul 2022.

Modificarea programului de transport în zona Oarda

Tot în ședința din 29 iunie, se propune aprobarea modificării programului de transport pentru linia 113 ce deservește cartierul Oarda, la solicitarea locuitorilor din zonă.

Dus: Centru – Gară – Partoș 1I – Partoș Pod 2I – Oarda dispensar – Oarda Armoniei – Garoafelor 1 – Garoafelor 2 – Cocorilor – Oarda de Sus 1 – Oarda de Sus 2 – Oarda de Sus 3 – Oarda de Sus cap linie

Întors – Oarda de Sus cap linie – Haiducilor – Păpădiei – Socului – Cedrului – Cocorilor – Oarda de Jos transformatori – Oarda magazin – Partoș pod 2 II – Partoș 1 II – Gară – Centru.

Cursele cu plecare la orele 7.00, 12.25 și 14.25 vor circula două doar pe perioada anului școlar și în cazul în care este nevoie de suplimentarea capacității de transport.

Zonele tarifare pentru transport STP

  • Zona tarifară 1 (roșu) cuprinde municipiul Alba Iulia
  • Zona tarifară 2 (orange) cuprinde localitățile: Drâmbar, Teleac, Limba, Sîntimbru și Ciugud.
  • Zona tarifară 3 (galben) cuprinde localitățile: Șard, Hăpria, Totoi, Șeușa, Oiejdea și Ighiu.
  • Zona tarifară 4 (verde) cuprinde localitățile: Țelna, Bucerdea Vinoasă, Craiva, Ighiel, Galda de Jos, Dumitra și Mesentea.
  • Zona tarifară 5 (indigo) cuprinde localitățile: Cricău, Benic, Tibru și Galda de Sus.
  • Zona tarifară 6 (gri) acoperă traseul Alba Iulia – Poiana Galdei.
  • Zona 7 (maro) acoperă traseul Alba Iulia – Întregalde.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: 3 stații de încărcare a autovehiculelor electrice, inaugurate la Alba Iulia. Gabriel Pleșa: Avem un proiect pentru încă 15

Publicat

De astăzi, albaiulienii și turiștii își pot încărca autovehicule electrice la cele 3 stații de încărcare, puse la dispoziție de către primărie.

”Este un început și știu că nu trebuie să ne oprim aici, ci trebuie să creștem numărul acestor stații, proporțional cu numărul autoturismelor electrice înmatriculate în orașul nostru, iar zilele trecute, Consiliul Local a votat depunerea unui proiect pentru încă 15 stații, dispersate pe suprafața orașului.

Primele trei, la care, deocamdată, mașinile pot fi încărcate gratuit, fiindcă dorim să încurajăm această formă de mobilitate, sunt amplasate astfel: vis a vis de Inspectoratul de Poliție Alba (Piața Națiunii), pe strada Livezii (în spate la Alba Mall) și pe bulevardul Revoluției 1989, în dreptul parcului Sfânta Ecaterina” a spus primarul Gabriel Pleșa.

Prima stație inaugurată este cea din Piața Alessandria, peste drum de sediul IPJ Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Dietele pot fi nesănătoase: Femeile vegetariene sunt mai predispuse la fracturi de șold decât cele care consumă carne

Publicat

foto: pixabay.com/ritae

Femeile care au o alimentație fără carne sunt mai predispuse la fracturi de șold, susține un studiu realizat de experții de la Universitatea din Leeds, citat de BBC.

Cercetătorii au urmărit 26.000 de femei timp de aproximativ 20 de ani și au descoperit că vegetarienii din acest grup au fost cu o treime mai predispuși la fracturi decât cei care mănâncă carne.

Experții de la Universitatea din Leeds au declarat că unii vegetarieni ar putea să nu aibă suficienți nutrienți pentru o bună sănătate a oaselor și mușchilor, ceea ce a crescut riscul de fracturi.

Cu toate acestea, autorii studiului au spus că oamenii nu ar trebui să renunțe la dietele vegetariene.

Cercetătorii au analizat grupul de femei, cu vârste cuprinse între 35 și 69 de ani, pentru a evalua legăturile dintre sănătate și alimentație.

Concluziile studiului

Pe parcursul perioadei de 20 de ani, 822 (3%) dintre femeile din grup au suferit fracturi de șold.

Autorul principal al studiului, James Webster, a declarat:

„Studiul nostru evidențiază potențialele preocupări legate de riscul de fractură de șold la femeile vegetariene.

Cu toate acestea, ca în cazul oricărei diete, este important să se înțeleagă circumstanțele personale și ce nutrienți sunt necesari pentru un stil de viață sănătos și echilibrat”.

Webster a spus că dietele vegetariene au adesea un aport mai mic de nutrienți, cum ar fi proteinele și calciul, care sunt de obicei mai abundente în carne decât în plante.

„Un aport scăzut al acestor nutrienți poate duce la o densitate minerală osoasă și o masă musculară mai mici, ceea ce vă poate face mai susceptibili la riscul de fractură de șold”, a spus el.

Cu toate acestea, Webster a subliniat că dietele vegetariene pot varia foarte mult de la o persoană la alta și pot fi „sănătoase sau nesănătoase, la fel ca și dietele care includ produse de origine animală”.

Oamenii de știință implicați în proiect au declarat că femeile ar putea menține sănătatea oaselor dacă nu sunt subponderale, dacă adaugă nutrienți precum B12 în dieta lor și dacă rămân active.

Dr. Darren Greenwood, coautor al studiului, a declarat:

„Acest studiu este doar o parte a tabloului mai larg al dietei și al sănătății oaselor și mușchilor la vârste înaintate.

Sunt necesare cercetări suplimentare pentru a explora rolul greutății corporale și pentru a identifica motivele pentru care rezultatele sunt diferite la vegetarieni și la cei care mănâncă carne”.

Co-autorul, profesorul Janet Cade, a declarat că cercetarea a fost „un pas important” în înțelegerea riscului potențial pe care dietele pe bază de plante l-ar putea prezenta pe termen lung și ”ce ar putea fi făcut pentru a atenua aceste riscuri”.

Cercetătorii au spus că sunt necesare lucrări suplimentare pentru a evalua dacă rezultate similare ar putea fi găsite în rândul bărbaților.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Ce se va întâmpla cu banii strânși la Pilonul 2 de pensii private. De ce și cum vrea statul să-i ”administreze mai bine”

Publicat

Ca statul este cel mai prost administrator al banilor în România, nu mai e nici un secret.

Banii din buget se alocă de cele mai multe ori pe baza intereselor de partid în loc de principii economice și criterii de eficiență.

Coincidența care dă fiori pieței

O mare problemă pecare o au guvernanții actuali este presiunea imensă exercitată de deficitul la fondul de pensii publice de unde lipsesc multe miliarde de lei după declarațiile recente ale ministrului muncii, Marius Budăi.

Acesta a spus că estimarea de deficit la bugetul de pensii pe anul acesta este de 12 miliarde de lei, completând cu o frază care da fiori administratorilor de pensii private: „exact cât virăm la pilonul 2”.

Acești bani din Pilonul 2 de pensii private NU sunt ai statului român și nu sunt la dispoziția guvernului.

Sunt banii românilor strânși acolo prin contribuțiile lunare de 3,75% din salariu șicare din ianuarie 2023 ar trebui să crească la 4,75%.

Banii aceștia, care totalizează 88 de miliarde de lei, sunt administrați de 7 fonduri de pensii active care îi investesc după reguli stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) astfel încât să obtină randamente câtmai bune cu riscuri cât mai mici.

De aceease preferă în special titlurile de stat și alte asemenea instrumente de investiții sigure pentru că vorbim despre banii oamenilor ce se așteaptă că la pensie să primească pe lângă pensia publică de la stat pentru care contribuie lunar și această pensie privată.

În general, sumele strânse în Pilonul 2 de pensii de fiecare salariat sporesc an de an și până de curând acest spor reușea să depășească inflația și chiar dobânzile bancare deci randamentul lor era unul bun, dovadă că administratorii fondurilor de pensii private își fac bine treaba.

Sumele au scăzut

Recent însă, salariații au putut constată că în situația anuală a fondurilor acumulate pe care o primesc prin poștă sau e-mail de la administratorul lor de pensii private sumele pe care le știau în contul lor au scăzut în loc să crească.

Explicațiile sunt de ordin economic: inflație crescută, dobânzi crescute și prin urmare randamentul titlurilor de stat sau al obligațiunilor a rămas în urmă. De aici și scăderea sumelor acumulate.

Pe lângă situația economică turbulentă care duce lascăderea randamentelor, guvernul mai pregătește o lovitură pentru administratorii fondurilor de pensii private, și anume impozitarea dividendelor încasate de fondurile de pensii prin OUG 16/2022, taxare care nu va face altceva decât să mărească pierderile.

Iar asta nu face decât să dea apă la moară celor care abia așteaptă să acuze fondurile că pierd banii românilor și ar vrea să dispară acest sistem privat de administrare a pensiilor din Pilonul 2 și eventual să fie înlocuit cu o nouă companie de stat care să preia administrarea celor 88 de miliarde strânse acolo.

A fost visul lui Liviu Dragnea să pună mâna pe acești bani și se vede treaba că încă mai sunt uniicare au același vis.

Asta pentru că ar fi o suma imensă care le-ar da o gură de oxigen și i-ar ajută să acopere găurile tot mai mari din bugetul României prin care se scurg banii.

Și ar fi mult mai ușor așa, să dispună de acest bani ai românilor de rând decât să supere beneficiarii pensiilor speciale și bugetarii de lux ai țării tăindu-le privilegiile nemeritate și făcând astfel economii la buget care le-ar permite finanțarea sistemului public de pensii.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Bilanț COVID-19 în România, 13 august 2022: 4.684 cazuri noi, 25 de pacienți au murit și alți 276 sunt internați la ATI

Publicat

Peste 4.600 de cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV – 2, este bilanțul anunțat sâmbătă, în România, de autoritățile sanitare. 25 de persoane infectate au murit. 

Conform sursei citate, 890 dintre cazurile noi înregistrate în ultimele 24 de ore sunt la pacienţi reinfectaţi, testaţi pozitiv la o perioadă mai mare de 90 de zile după prima trecere prin boală.

Cele mai multe cazuri noi de COVID sunt în Bucureşti – 991 şi în judeţele Timiş – 279, Sibiu – 232, Iaşi – 224 şi Cluj – 203.

Rata de infectare înregistrată la 14 zile, la nivel naţional, este de 4,08 cazuri la mia de locuitori.

Cea mai mare incidenţă este în Bucureşti – 8.49 şi în judeţele: Cluj – 7,62, Sibiu – 6,91, Ilfov – 6,69 şi Timiş – 6,55.

În ultimele 24 de ore au fost efectuate 3.594 teste RT-PCR (2.427 în baza definiţiei de caz şi a protocolului medical şi 1.167 la cerere) şi 14.128 teste rapide antigenice.

Până la această dată, la nivel naţional, au fost prelucrate 13.368.520 teste RT-PCR şi 10.988.005 teste rapide antigenice.

În total, pe teritoriul României, au fost înregistrate până în prezent 3.154.721 de cazuri de infectare cu noul coronavirus de la începutul pandemiei.

Distinct de cazurile noi, în urma retestării pacienţilor care erau deja pozitivi, 229 persoane au fost reconfirmate pozitiv.

În unităţile sanitare de profil, numărul de persoane internate în secţii cu COVID-19 este de 3.494, cu 321 mai puţine faţă de ziua anterioară.

De asemenea, la ATI sunt internate 276 persoane, cu 17 mai puţine faţă de ziua anterioară. Din cei 276 pacienţi internaţi la ATI, 237 sunt nevaccinaţi.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax