Connect with us
Publicitate

Educație

Concursurile pentru directori de școli. Cum vrea ministrul Educației să fie selectați candidații. Interviu cu specialiști HR

examen profesor

Publicat

În această vară ar urma să fie organizate concursurile pentru posturile de directori de școli. Ministerul a publicat recent metodologia în consultare publică, potrivit căreia proba scrisă va fi în 27 iulie.

Ca să aibă acces la posturile de directori și directori adjuncți, candidații trebuie să fie absolvenți de studii superioare, titular în învățământ cu vechime de cel puțin 5 ani și să nu fi fost colaborator al Securității.

După testul scris, la interviu, vor fi evaluați inclusiv de specialiști în resurse umane și vor fi întrebări din cărți de management.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat încă de luna trecută că subiectele vor fi concepute de către experţi în ştiinţele educaţiei, vor fi întrebări scurte cu răspunsuri scurte, întrebări logice, legate de realităţile de educaţie, alături de întrebări care vor verifica abilităţile cognitive și digitale.

Unii specialiști HR spun că, în cazul candidaților pentru posturile de conducere în școli, relevant ar fi modalitatea în care aceștia au abordat o speţă dificilă, un conflict, abilitățile de comunicare și de echilibru între rațional și emoțional.

Conform metodologiei, pentru a ocupa funcția de director sau de director adjunct, un cadru didactic trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții:

a) este absolvent al învățământului superior cu diplomă de licență sau atestat de echivalare

b) este titular în învățământul preuniversitar, având încheiat contract de muncă pe perioadă nedeterminată;

c) are o vechime în învățământul preuniversitar de minim 5 ani;

d) are calificativul „Foarte bine“ acordat în ultimii 2 ani școlari lucrați efectiv la catedră în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației ori în funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice Ministerului Educației;

e) nu a fost sancționat disciplinar în ultimul an școlar anterior anului desfășurării concursului, indiferent de perioada în care și-a desfășurat activitatea și de funcțiile ocupate, funcții didactice, de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației ori de îndrumare și control din inspectorate școlare/ funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației sau a intervenit radierea de drept a sancțiunii;

f) nu a fost lipsit de dreptul de a ocupa o funcție de conducere în învățământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;

g) este apt din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcției;

h) nu a avut statutul de „lucrător al Securității“ sau „colaborator al Securității“;

Probele de concurs

Proba scrisă – rezolvarea de către candidați, în maximum 120 de minute, a unui test standardizat cu 50 de itemi, cu un singur răspuns corect, prin care se evaluează capacități și competențe relevante pentru activitatea de management educațional:

– capacități cognitive

– competențe de management și leadership.

Fiecare item corect rezolvat se notează cu două puncte. Nota se obține prin împărțirea la 10 a sumei punctajelor obținute. Nu se admit diferențe de notare între membrii comisiei de evaluare a probei scrise. Notele obținute la proba scrisă se pot contesta în termen de 48 de ore de la afișarea rezultatelor.

Este declarat ”admis” la proba scrisă candidatul care a obținut cel puțin nota 7.

Contestațiile se adresează președintelui comisiei de organizare a concursului și se depun la secretariatul instituției organizatoare, respectiv inspectoratului școlar în cazul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ de stat și la registratura Ministerului Educației, în cazul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din Palatul Național al Copiilor. Soluționarea contestațiilor se realizează în perioada prevăzută în calendarul de desfășurare a concursului. Nu se admit diferențe de notare între membrii comisiei de soluționare a contestațiilor la reevaluarea probei scrise. În cazul constatării diferențelor de notare, președintele comisiei județene de organizare reevaluează testul în prezența candidatului și acordă nota finală.

Interviu – susținut în fața unei comisii de evaluare, cu durata de 60 de minute pentru fiecare candidat, în cadrul căruia se evaluează:

– competențele de management strategic, operațional și de comunicare, prin prezentarea unui plan de dezvoltare al școlii pentru care candidează

– abilitățile de rezolvare a unor situații-problemă, raportat la contextul și specificul unității de învățământ pentru care candidează;

– competențele digitale, printr-o probă practică de utilizare a calculatorului

După promovarea probei scrise, un candidat poate opta pentru participarea la proba de interviu la cel mult două funcții distincte din cadrul aceleiași unități de învățământ sau din unități de învățământ diferite, din același județ sau din județe diferite. În acest caz opțiunile se menționează distinct în cererea completată în aplicația informatică.

Interviul este evaluat cu punctaje exprimate prin numere întregi de la 1 la 10 de către fiecare membru al comisiei, punctajul final fiind media aritmetică a punctajelor acordate de către cei cinci membri ai comisiei de evaluare.

Pot participa la proba de interviu doar candidații declarați admiși la proba scrisă.

Nota finală a candidatului, după susținerea celor două probe, se obține prin formula:

N = (4Ns + 6Pi) / 10

unde: Ns = nota obținută la proba scrisă; Pi = punctajul obținut la proba de interviu; N = nota finală obținută la concurs.

Este declarat „reușit” candidatul cu nota cea mai mare.

În cazul obținerii de note egale, de către candidații pentru aceeași funcție, se aplică, în ordine, următoarele criterii de departajare:

a) Punctajul la proba de interviu. Este declarat ”reușit” candidatul care are punctajul cel mai mare la proba interviu.

b) Unitatea de învățământ la care este titular. Este declarat ”reușit” candidatul care este titularul unității pentru care candidează.

c) Gradul didactic. Este declarat ”reușit” candidatul care are gradul didactic cel mai înalt

Comisia de evaluare a probei de interviu

Se constituie prin decizie a inspectorului școlar general, având următoarea componență:

Președinte – un reprezentant al inspectoratului școlar;

Membri:

  • Doi reprezentanți ai unității școlare, dintre cadrele didactice titulare ale unității de învățământ, aleși prin vot secret de către Consiliul Profesoral. Consiliile profesorale din unitățile de învățământ vor desemna doi membri titulari în comisie și un membru supleant;
  • Un reprezentant al consiliului local, desemnat prin hotărâre a consiliului local, respectiv un reprezentant al consiliului județean, desemnat prin hotărâre a consiliului județean, în cazul școlilor speciale. În cazul în care, în termen de 10 zile de la data solicitării, autoritățile locale nu-și desemnează reprezentantul, acesta va fi reprezentantul consiliului local, respectiv județean în consiliul de administrație al unității de învățământ. În cazul în care, din motive întemeiate, reprezentantul consiliului local/județean nu poate fi desemnat, atunci membru de drept al comisiei de evaluare a interviului devine cadrul didactic desemnat ca membru supleant de către consiliul profesoral al unității de învățământ. Pentru comisiile constituite în vederea evaluării candidaților pentru funcția de director și director adjunct la cluburile sportive școlare, palatele și cluburile copiilor, în locul reprezentantului Consiliului Local se desemnează un reprezentant al Ministerului Educației, prin ordin al ministrului.
  • Un reprezentant al departamentului de resurse umane din cadrul companiilor mijlocii, mari și foarte mari sau un reprezentant al unei companii specializate în recrutarea resurselor umane sau un cadru didactic din învățământul superior cu competențe în management instituțional și/sau management educațional.
  • Secretar -un informatician sau un cadru didactic cu competențe în utilizarea calculatorului.

Candidații promovați – numirile în funcții și încheierea contractelor

Candidații promovați pe mai multe funcții depun la inspectoratul școlar/Ministerul Educației, în scris, opțiunea pentru o singură funcție, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la afișarea rezultatelor finale. După exprimarea opțiunii scrise, fiecare funcție rămasă vacantă va fi ocupată de următorul candidat admis la concurs. Dacă nu există un alt candidat admis, funcția rămâne vacantă

Numirea, ca urmare a promovării concursului, în funcțiile de director și de director adjunct pentru unitățile de învățământ de stat se realizează prin decizie a inspectorului școlar general, în conformitate cu hotărârea consiliului de administrație, pentru o perioadă de 4 ani

În urma promovării concursului, directorul/directorul adjunct al unității de învățământ încheie contractul de management cu inspectorul școlar general, pe o perioadă de 4 ani de la data numirii în funcție. Contractul de management poate fi prelungit, cu acordul părților, în urma evaluării performanțelor manageriale pe o perioada de cel mult 1 an.

Directorii unităților de învățământ particular sunt numiți de conducerea persoanei juridice fondatoare, în condițiile legii.

Cum pot fi directorii eliberați din funcții

Directorul/Directorul adjunct al unității de învățământ de stat, numit în funcție ca urmare a promovării concursului, poate fi eliberat din funcție la propunerea motivată a consiliului de administrație al inspectoratului școlar/ municipiului București, la propunerea motivată a 2/3 dintre membrii consiliului de administrație al unității de învățământ sau la propunerea consiliului profesoral, cu votul a 2/3 dintre membri.

În această ultimă situație este obligatorie realizarea unui audit de către inspectoratul școlar.

Rezultatele auditului se analizează în consiliul de administrație al inspectoratului școlar. În funcție de hotărârea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, inspectorul școlar general emite decizia de eliberare din funcție a directorului/directorului adjunct al unității de învățământ.

Directorul/Directorul adjunct al unității de învățământ de stat/Palatului Național al Copiilor, numit în funcție ca urmare a promovării concursului, poate fi eliberat din funcție, dacă pe perioada mandatului a obținut calificativul „nesatisfăcător“ în urma evaluării anuale, în urma unei inspecții de evaluare instituțională sau a unei inspecții care vizează aspecte de management.

surse: edu.ro, stirileprotv.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate