Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Concursurile pentru directori de școli. Cum vrea ministrul Educației să fie selectați candidații. Interviu cu specialiști HR


Publicat

examen profesor

În această vară ar urma să fie organizate concursurile pentru posturile de directori de școli. Ministerul a publicat recent metodologia în consultare publică, potrivit căreia proba scrisă va fi în 27 iulie.

Ca să aibă acces la posturile de directori și directori adjuncți, candidații trebuie să fie absolvenți de studii superioare, titular în învățământ cu vechime de cel puțin 5 ani și să nu fi fost colaborator al Securității.

După testul scris, la interviu, vor fi evaluați inclusiv de specialiști în resurse umane și vor fi întrebări din cărți de management.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat încă de luna trecută că subiectele vor fi concepute de către experţi în ştiinţele educaţiei, vor fi întrebări scurte cu răspunsuri scurte, întrebări logice, legate de realităţile de educaţie, alături de întrebări care vor verifica abilităţile cognitive și digitale.

Unii specialiști HR spun că, în cazul candidaților pentru posturile de conducere în școli, relevant ar fi modalitatea în care aceștia au abordat o speţă dificilă, un conflict, abilitățile de comunicare și de echilibru între rațional și emoțional.

Conform metodologiei, pentru a ocupa funcția de director sau de director adjunct, un cadru didactic trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții:

a) este absolvent al învățământului superior cu diplomă de licență sau atestat de echivalare

b) este titular în învățământul preuniversitar, având încheiat contract de muncă pe perioadă nedeterminată;

c) are o vechime în învățământul preuniversitar de minim 5 ani;

d) are calificativul „Foarte bine“ acordat în ultimii 2 ani școlari lucrați efectiv la catedră în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației ori în funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice Ministerului Educației;

e) nu a fost sancționat disciplinar în ultimul an școlar anterior anului desfășurării concursului, indiferent de perioada în care și-a desfășurat activitatea și de funcțiile ocupate, funcții didactice, de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației ori de îndrumare și control din inspectorate școlare/ funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației sau a intervenit radierea de drept a sancțiunii;

f) nu a fost lipsit de dreptul de a ocupa o funcție de conducere în învățământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;

g) este apt din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcției;

h) nu a avut statutul de „lucrător al Securității“ sau „colaborator al Securității“;

Probele de concurs

Proba scrisă – rezolvarea de către candidați, în maximum 120 de minute, a unui test standardizat cu 50 de itemi, cu un singur răspuns corect, prin care se evaluează capacități și competențe relevante pentru activitatea de management educațional:

– capacități cognitive

– competențe de management și leadership.

Fiecare item corect rezolvat se notează cu două puncte. Nota se obține prin împărțirea la 10 a sumei punctajelor obținute. Nu se admit diferențe de notare între membrii comisiei de evaluare a probei scrise. Notele obținute la proba scrisă se pot contesta în termen de 48 de ore de la afișarea rezultatelor.

Este declarat ”admis” la proba scrisă candidatul care a obținut cel puțin nota 7.

Contestațiile se adresează președintelui comisiei de organizare a concursului și se depun la secretariatul instituției organizatoare, respectiv inspectoratului școlar în cazul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ de stat și la registratura Ministerului Educației, în cazul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din Palatul Național al Copiilor. Soluționarea contestațiilor se realizează în perioada prevăzută în calendarul de desfășurare a concursului. Nu se admit diferențe de notare între membrii comisiei de soluționare a contestațiilor la reevaluarea probei scrise. În cazul constatării diferențelor de notare, președintele comisiei județene de organizare reevaluează testul în prezența candidatului și acordă nota finală.

Interviu – susținut în fața unei comisii de evaluare, cu durata de 60 de minute pentru fiecare candidat, în cadrul căruia se evaluează:

– competențele de management strategic, operațional și de comunicare, prin prezentarea unui plan de dezvoltare al școlii pentru care candidează

– abilitățile de rezolvare a unor situații-problemă, raportat la contextul și specificul unității de învățământ pentru care candidează;

– competențele digitale, printr-o probă practică de utilizare a calculatorului

După promovarea probei scrise, un candidat poate opta pentru participarea la proba de interviu la cel mult două funcții distincte din cadrul aceleiași unități de învățământ sau din unități de învățământ diferite, din același județ sau din județe diferite. În acest caz opțiunile se menționează distinct în cererea completată în aplicația informatică.

Interviul este evaluat cu punctaje exprimate prin numere întregi de la 1 la 10 de către fiecare membru al comisiei, punctajul final fiind media aritmetică a punctajelor acordate de către cei cinci membri ai comisiei de evaluare.

Pot participa la proba de interviu doar candidații declarați admiși la proba scrisă.

Nota finală a candidatului, după susținerea celor două probe, se obține prin formula:

N = (4Ns + 6Pi) / 10

unde: Ns = nota obținută la proba scrisă; Pi = punctajul obținut la proba de interviu; N = nota finală obținută la concurs.

Este declarat „reușit” candidatul cu nota cea mai mare.

În cazul obținerii de note egale, de către candidații pentru aceeași funcție, se aplică, în ordine, următoarele criterii de departajare:

a) Punctajul la proba de interviu. Este declarat ”reușit” candidatul care are punctajul cel mai mare la proba interviu.

b) Unitatea de învățământ la care este titular. Este declarat ”reușit” candidatul care este titularul unității pentru care candidează.

c) Gradul didactic. Este declarat ”reușit” candidatul care are gradul didactic cel mai înalt

Comisia de evaluare a probei de interviu

Se constituie prin decizie a inspectorului școlar general, având următoarea componență:

Președinte – un reprezentant al inspectoratului școlar;

Membri:

  • Doi reprezentanți ai unității școlare, dintre cadrele didactice titulare ale unității de învățământ, aleși prin vot secret de către Consiliul Profesoral. Consiliile profesorale din unitățile de învățământ vor desemna doi membri titulari în comisie și un membru supleant;
  • Un reprezentant al consiliului local, desemnat prin hotărâre a consiliului local, respectiv un reprezentant al consiliului județean, desemnat prin hotărâre a consiliului județean, în cazul școlilor speciale. În cazul în care, în termen de 10 zile de la data solicitării, autoritățile locale nu-și desemnează reprezentantul, acesta va fi reprezentantul consiliului local, respectiv județean în consiliul de administrație al unității de învățământ. În cazul în care, din motive întemeiate, reprezentantul consiliului local/județean nu poate fi desemnat, atunci membru de drept al comisiei de evaluare a interviului devine cadrul didactic desemnat ca membru supleant de către consiliul profesoral al unității de învățământ. Pentru comisiile constituite în vederea evaluării candidaților pentru funcția de director și director adjunct la cluburile sportive școlare, palatele și cluburile copiilor, în locul reprezentantului Consiliului Local se desemnează un reprezentant al Ministerului Educației, prin ordin al ministrului.
  • Un reprezentant al departamentului de resurse umane din cadrul companiilor mijlocii, mari și foarte mari sau un reprezentant al unei companii specializate în recrutarea resurselor umane sau un cadru didactic din învățământul superior cu competențe în management instituțional și/sau management educațional.
  • Secretar -un informatician sau un cadru didactic cu competențe în utilizarea calculatorului.

Candidații promovați – numirile în funcții și încheierea contractelor

Candidații promovați pe mai multe funcții depun la inspectoratul școlar/Ministerul Educației, în scris, opțiunea pentru o singură funcție, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la afișarea rezultatelor finale. După exprimarea opțiunii scrise, fiecare funcție rămasă vacantă va fi ocupată de următorul candidat admis la concurs. Dacă nu există un alt candidat admis, funcția rămâne vacantă

Numirea, ca urmare a promovării concursului, în funcțiile de director și de director adjunct pentru unitățile de învățământ de stat se realizează prin decizie a inspectorului școlar general, în conformitate cu hotărârea consiliului de administrație, pentru o perioadă de 4 ani

În urma promovării concursului, directorul/directorul adjunct al unității de învățământ încheie contractul de management cu inspectorul școlar general, pe o perioadă de 4 ani de la data numirii în funcție. Contractul de management poate fi prelungit, cu acordul părților, în urma evaluării performanțelor manageriale pe o perioada de cel mult 1 an.

Directorii unităților de învățământ particular sunt numiți de conducerea persoanei juridice fondatoare, în condițiile legii.

Cum pot fi directorii eliberați din funcții

Directorul/Directorul adjunct al unității de învățământ de stat, numit în funcție ca urmare a promovării concursului, poate fi eliberat din funcție la propunerea motivată a consiliului de administrație al inspectoratului școlar/ municipiului București, la propunerea motivată a 2/3 dintre membrii consiliului de administrație al unității de învățământ sau la propunerea consiliului profesoral, cu votul a 2/3 dintre membri.

În această ultimă situație este obligatorie realizarea unui audit de către inspectoratul școlar.

Rezultatele auditului se analizează în consiliul de administrație al inspectoratului școlar. În funcție de hotărârea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, inspectorul școlar general emite decizia de eliberare din funcție a directorului/directorului adjunct al unității de învățământ.

Directorul/Directorul adjunct al unității de învățământ de stat/Palatului Național al Copiilor, numit în funcție ca urmare a promovării concursului, poate fi eliberat din funcție, dacă pe perioada mandatului a obținut calificativul „nesatisfăcător“ în urma evaluării anuale, în urma unei inspecții de evaluare instituțională sau a unei inspecții care vizează aspecte de management.

surse: edu.ro, stirileprotv.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

OFICIAL: GHIDUL examenului de Evaluare Națională 2021, publicat de Ministerul Educației. Detalii pentru elevii de clasa a VIII-a

Publicat

examen testare

Ministerul Educației a publicat luni seara ghidul oficial cu detalii despre organizarea și desfășurarea examenului de Evaluare Națională 2021. Prima probă va fi la Română în 22 iunie.

Înscrierile la examen se vor încheia marți.

Vezi integral: GHID_EVALUARE_NATIONALĂ_VIII_2021

„Ministerul Educaţiei a luat acele măsuri administrative pentru a veni în sprijinul elevilor înţelegând dificultăţile pe care le-au întâmpinat. Este vorba despre micşorarea numărului de note necesare încheierii situaţiilor şcolare la minimum două, este vorba de prevederi precum posibilitatea de a face construcţii pe foaia de examen – matematică, geometrie, de a sublinia textele la examenul de limba română.

Nu mai sunt considerate semne distinctive, deoarece toţi au posibilitatea să facă acest lucru.

Vezi MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

Creşte timpul alocat – 15 minute – pentru a completa casetele. Deci, sunt lucruri mici, dar care toate la un loc vin în sprijinul elevilor”, a explicat ministrul  Sorin Cîmpeanu, despre desfășurarea examenului.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în Transilvania, la munte și la mare până în 27 iunie. Când cresc temperaturile. Prognoza în regiuni pe 2 săptămâni

Publicat

Meteorologii vin și cu vești mai bune pentru următoarele două săptămâni. Vremea se încălzește și temperaturile maxime ajung la peste 30 de grade Celsius, cel puțin în sudul și vestul țării.

Vor mai fi însă perioade cu ploi și furtuni.

Administrația Națională de Meteorologie a prezentat prognoza de vreme pentru perioada 14-27 iunie, în regiuni din țară:

TRANSILVANIA

Intervalul va debuta cu vreme răcoroasă, cu temperaturi maxime de 17-23 de grade şi minime de 7-11 grade.

Apoi, încălzirea vremii va fi semnificativă, determinând înregistrarea de valori diurne, mediat regional, de 24-29 de grade şi nocturne de 10-15 grade. Vremea se va menţine caldă până spre sfârşitul perioadei, cu uşoare variaţii de la o zi la alta.

În primele zile şi din nou după data de 21 iunie, în special în cursul după-amiezilor, probabilitatea pentru averse (local mai însemnate cantitativ) va fi ridicată.

LA MUNTE

Vremea va fi răcoroasă la începutul intervalului, când se vor înregistra valori diurne de 8-16 grade şi nocturne de 2-8 grade.

Ulterior, vremea se va încălzi, devenind normală pentru a doua jumătatea a lunii iunie; temperaturile maxime vor fi de 14-22 de grade, iar minimele de 8-14 grade, iar până la sfârşitul perioadei nu sunt estimate variaţii termice semnificative.

În special în primele zile ale intervalului, aversele vor fi frecvente şi local însemnate cantitativ, dar probailitatea de ploaie va fi ridicată şi în cea de-a doua săptămână.

DOBROGEA și litoral

În prima săptămână, vremea va fi relativ răcoroasă în majoritatea zilelor, cu valori diurne de 20-24 de grade şi nocturne de 12-15 grade, mediat regional.

Ulterior, vremea va fi caracterizată de un regim termic apropiat de cel normal în ultima decadă a lunii iunie, cu maxime de 24-28 de grade şi minime de 15-18 grade.

Probabilitatea de ploaie va fi ridicată în mare parte a intervalului de referinţă, în special în perioada 15-19 iunie când vor fi posibile local cantităţi de apă mai însemnate.

BANAT

Pe parcursul primei săptămâni, vremea va fi în încălzire treptată, dar semnificativă, astfel că de la valori uşor sub cele normale pentru a doua decadă a lunii iunie în primele zile (maxime de 22-25 de grade şi minime de 8-12 grade) temperatura aerului va ajunge până la medii diurne de 30-33 de grade şi nocturne de 15-18 grade.

În cea de-a doua săptămână, vor fi uşoare variaţii termice, dar vremea se va menţine călduroasă în majoritatea zilelor, cu temperaturi maxime de 29-32 de grade şi minime de 16-19 grade, mediat regional.

În prima parte a intervalului de referinţă, vor fi averse pe spaţii restrânse, în special în orele după-amiezilor. Din 20 iunie, probabilitatea de ploaie va fi mai ridicată şi local vor fi posibile cantităţi de apă mai însemnate, cu precădere în perioada 22-23 iunie.

CRIȘANA

În prima săptămână, încălzirea treptată, dar semnificativă a vremii va determina creşterea temperaturii de la valori uşor mai mici decât cele normale pentru a doua decadă a lunii iunie în primele zile (maxime de 22-25 de grade şi minime de 8-12 grade) la medii diurne de 30-32 de grade şi nocturne de 15-18 grade.

În cea de-a doua săptămână, deşi vor fi uşoare variaţii termice, vremea se va menţine călduroasă în majoritatea zilelor, cu temperaturi maxime de 29-32 de grade şi minime de 16-19 grade, mediat regional.

Vor fi ploi pe arii restrânse, în orele după-amiezilor, în prima parte a intervalului de referinţă. Din 21 iunie, probabilitatea de ploaie va fi mai ridicată şi local vor fi posibile cantităţi de apă mai însemnate, cu precădere în perioada 22-24 iunie.

MARAMUREȘ

În prima săptămână, încălzirea treptată, dar semnificativă a vremii va determina creşterea temperaturii de la valori mai mici decât cele normale pentru a doua decadă a lunii iunie în primele zile (maxime de 22-24 de grade şi minime de 9-11 grade) la medii diurne de 25-29 de grade şi nocturne de 13-16 grade.

În cea de-a doua săptămână, deşi vor fi uşoare variaţii termice, vremea se va menţine caldă în majoritatea zilelor.

Vor fi averse locale la începutul intervalului, iar probabilitatea de ploaie va fi ridicată după data de 22 iunie.

MOLDOVA

Primele zile ale intervalului vor fi caracterizate de o vreme răcoroasă, cu medii ale maximelor diurne de 20-24 de grade şi ale minimelor de 11-15 grade.

Ulterior, în special în cea de-a doua săptămână, temperatura aerului va ajunge la valori în jurul celor climatologic specifice pentru a doua parte a lunii iunie, iar în unele zile vremea va fi chiar mai caldă decât normal, cu maxime de 25-29 de grade şi minime de 14-17 grade, mediat regional.

La începutul primei săptămâni aversele vor fi frecvente şi local însemnate cantitativ. Probabilitatea de ploaie va fi ridicată şi după data de 21 iunie.

MUNTENIA

În primele zile ale intervalului, vremea va fi răcoroasă, cu medii ale maximelor termice de 22-25 de grade şi ale minimelor de 9-14 grade. Ulterior, regimul termic va deveni normal pentru această perioadă a anului, cu temperaturi diurne de 26-29 de grade şi nocturne de 12-17 grade, mediat regional.

În cea de-a doua săptămână vor fi şi zile călduroase, în care maximele vor depăşi local 30 de grade.

În prima săptămână, dar în special în perioada 14-16 iunie, se vor semnala local fenomene specifice instabilității atmosferice (averse şi descărcări electrice). Probabilitatea de ploaie va fi relativ ridicată şi în unele zile din cea de-a doua săptămână.

OLTENIA

Pe parcursul primei săptămâni, vremea va fi în încălzire treptată, dar semnificativă, astfel că de la valori uşor sub cele normale pentru a doua decadă a lunii iunie în primele zile (maxime de 23-27 de grade şi minime de 9-13 grade) temperatura aerului va ajunge până la medii diurne de 28-32 de grade şi nocturne de 15-19 grade.

În cea de-a doua săptămână, vor fi uşoare variaţii termice, dar vremea se va menţine călduroasă în majoritatea zilelor, cu temperaturi maxime de 30-32 de grade, mediat regional.

În prima parte a intervalului de referinţă, vor fi averse pe spaţii restrânse, în special în orele după-amiezilor. Din 22 iunie, probabilitatea de ploaie va fi mai ridicată.

sursă: meteoromania.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Secretul acoperișului de paie al caselor moțești din Apuseni. Tradiția de sute de ani, păstrată la Mogoș

Publicat

Unul dintre cele mai eficiente moduri tradiționale de a acoperi casele, este cel cu paie. Asemenea case pot fi întâlnite încă în număr mare în județul Alba, mai ales pe crestele Apusenilor. 

Chiar şi în prezent, oamenii locurilor, mai ales în zona Trascău, îşi acoperă în continuare imobilele la fel ca strămoşii lor în urmă cu sute de ani.

O şură destinată animalelor a fost recondiţionată recent în comuna Mogoş. Mai mulţi bărbaţi din sat s-au adunat, la fel ca acum sute de ani, pentru a da o mână de ajutor proprietarului.

În câteva ore, şura a fost acoperită cu paie şi va rezista zeci de ani de acum înainte.

Tehnica realizării unor acoperişuri din paie nu este una simplă şi implică chiar unele riscuri, ţinând cont că se lucrează uneori la înălţimi mari.

Meșterii se învârt în jurul acoperișului și calcă paiele pentru a se așeza cât mai bine deasupra construcției.

Pentru ca un acoperiş moţesc să reziste intemperiilor, de la furtuni la iernile grele, cu multă zăpadă, panta lui trebuie să fie mai mare de 60 de grade, astfel încât apa să se scurgă rapid.

Paiele trebuie tăiate cât mai lungi, de preferat manual, în perioade ale zilei care nu sunt foarte călduroase, dimineaţa sau chiar noaptea, astfel încât ele să nu fie uscate şi să nu se fărâmiţeze la tăiere.

Structura de susţinere a acoperişului moţesc se face, în zona Munţilor Apuseni, din lemn de brad şi de fag folosindu-se cuie de lemn.

”Lucrări pe care din păcate tot mai puțini stiu să le mai facă! De la Mogoș, numai bine și sănătate și un sfârșit de săptămână minunat!” a transmis Viorica Cristea, cea care a postat fotografiile.

Sursă foto: Viorica Cristea Facebook

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Evaluare Națională 2021: 90% dintre elevii de clasa a VIII-a, înscriși la examen. Precizările ministrului Educației despre probe

Publicat

examen teza lucrare

Până luni, 132.630 de elevi, adică 90% din totalul celor 147.660 de clasa a VIII-a, erau înscriși pentru a susţine Evaluarea naţională, potrivit ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.

El a amintit că înscrierile se vor încheia marţi. „Mâine, la ora 17.00, vom avea numărul final al celor care s-au înscris la Evaluarea naţională”, a precizat ministrul, la Antena 3.

Vezi MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

Cîmpeanu a amintit că nu se va mai face triajul epidemiologic la intrarea la examen, însă se vor păstra regulile de protecţie sanitară.

„Recomandările care vor fi postate astă seară vor face toate acele precizări: fără triaj epidemiologic, termometrizare. Se păstrează însă distanţarea, se păstrează obligativitatea purtării măştii de protecţie, aerisirea spaţiilor de clasă. Deci, toate acest reguli de protecţie sanitară se vor păstra”, a explicat ministrul Educaţiei.

Sorin Cîmpeanu a amintit că Ministerul Educaţiei a adaptat tematica de examen la specificul acestui an şcolar, „total atipic”.

„Ministerul Educaţiei a luat acele măsuri administrative pentru a veni în sprijinul elevilor înţelegând dificultăţile pe care le-au întâmpinat. Este vorba despre micşorarea numărului de note necesare încheierii situaţiilor şcolare la minimum două, este vorba de prevederi precum posibilitatea de a face construcţii pe foaia de examen – matematică, geometrie, de a sublinia textele la examenul de limba română.

Nu mai sunt considerate semne distinctive, deoarece toţi au posibilitatea să facă acest lucru.

Creşte timpul alocat – 15 minute – pentru a completa casetele. Deci, sunt lucruri mici, dar care toate la un loc vin în sprijinul elevilor.

Toate aceste recomandări vor face obiectul unui document care va fi postat astă seară pe site-ul Ministerului Educaţiei. Recomandări pentru elevi şi părinţi”, a indicat el.

La examenul de Bacalaureat, s-au înscris, potrivit ministrului Educaţiei, 114.000 de elevi din promoţia curentă.

„Pentru examenul de Bacalaureat, cred că este o precizare importantă, numărul elevilor de clasa a XII-a este de 152.000, numărul elevilor de clasa a XIII-a este de 21.000. În total, 173.000 de elevi. S-au înscris 114.000 elevi din promoţia curentă, dar o precizare foarte importantă: din elevii de clasa a XII-a un număr de 25.000 de elevi sunt la cursuri serale şi cu prezenţă redusă”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate