Actualitate
S-au schimbat regulile la examenul pentru PERMISUL AUTO. Noutăţi despre proba teoretică şi practică
Din octombrie, cei care vor să obţină permisul auto vor beneficia de reguli noi de desfăşurare a examenului. Cei care trec de proba teoretică şi pică testul practic au posibilitatea să-l mai dea cel puţin o dată, în peritada de valabilitate a cursului de la şcoala de şoferi, adică un an.
Potrivit Codului Rutier, dreptul de a conduce un autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai pe drumurile publice îl are numai persoana care poseda permis de conducere valabil, corespunzator categoriei din care face parte vehiculul respectiv, sau dovada înlocuitoare a acestuia cu drept de circulaţie.
Pentru a obţine permisul, persoana trebuie să fie evaluată psihologic şi medical, să urmeze, în cadrul unei şcoli de şoferi, cursuri de pregătire teoretică şi practică şi să dea examen, probă teoretică şi practică.
Termenul pentru susţinerea examenului este în peritada de un an de la absolvirea cursurilor. Cei care pică proba practică trebuie să treacă din nou de proba teoretică. Regula va fi schimbată din 5 octombrie, potrivit Ordinului MAI 97/2015, ce modifică procedura de examinare stabilită prin Ordinul MAI nr. 268/2010.
Astfel, cei care susţin proba teoretică după 5 octombrie pot susţine proba practica de mai multe ori, în cazul în care o pică, în perioada de valabilitate a cursurilor absolvite, adică un an.
Condiţia este să achite taxa de examinare şi să facă încă şase ore suplimentare, cel puţin, de pregătire practică.
„Calificativul «admis» la proba teoretică permite sustinerea probei practice în perioada de valabilitate a cursului de pregătire teoretică şi practică (…).
Candidaţii declaraţi «respins» la proba practică pot fi programaţi pentru susţinerea unei noi probe după o perioadă de cel puţin 15 zile, cu achitarea taxei de examinare si prezentarea dovezii care atestă efectuarea a cel puţin şase ore suplimentare de pregătire practică într-o şcoală de conducători auto autorizată„, se arată în Ordinul MAI publicat în Monitorul Oficial la începutul acestei luni.
Dacă nu vor să susţină proba practică potrivit programării, pot cere alt termen, oricând, în perioada de valabilitate a cursului de pregătire. Dacă se depăşeşte un an de la absolvire, trebuie urmat un nou curs la şcoala de şoferi.
De menţionat este faptul că aceste reguli se aplică doar celor care promovează proba teoretică începând cu data de 5 octombrie. Cei care au dat examen teoretic înaintea acestei date trebuie să susţină din nou ambele probe.
Dosarul de examinare
La momentul verificarii dosarului de examinare si la sustinerea probelor, candidatii trebuie sa aiba varsta minima necesara (18 ani), sa fie apti din punct de vedere medical si sa dovedeasca pregatirea teoretica si practica in cadrul unei scoli de soferi.
Dosarul de examinare trebuie sa includa, conform Ordinului MAI nr. 268/2010, urmatoarele documente:
o cerere-tip semnata de candidat, in care se consemneaza si declaratia pe propria raspundere a acestuia din care sa rezulte, in principiu, ca locuieste in mod obisnuit in Romania sau ca revine periodic la o adresa din tara;
fisa de scolarizare emisa de scoala de soferi in cadrul careia candidatul a absolvit cursurile de pregatire teoretica si practica, in care se consemneaza si avizul medical „apt pentru conducerea autovehiculelor din grupa…”, corespunzator categoriei pentru care se solicita examinarea;
certificatul de cazier judiciar eliberat de politie;
copia actului de identitate;
dovada de plata a taxelor si tarifelor aferente obtinerii permisului de conducere.
„Examinarea se efectueaza dupa indeplinirea formalitatilor necesare, la sediul serviciului public comunitar competent, constand in: verificarea dosarului de examen, preluarea imaginii faciale si inregistrarea in aplicatia informatica de examinare”, scrie in ordinul de ministru.
Proba teoretica si proba practica sunt sustinute succesiv, in cadrul serviciului public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor din raza domiciliului/resedintei candidatului, in zile diferite.
Proba teoretică
Este folosita o aplicatie informatica la care accesul este permis in baza unui bon de ordine cu un cod de bare. Acesta este inmanat candidatilor la intrarea in sala de examen.
Proba se sustine in limba romana, insa cetatenii care apartin minoritatilor nationale pot cere sustinerea in limba materna. „In cazul strainilor, al cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, altele decat Romania, al cetatenilor statelor membre ale Spatiului Economic European si al cetatenilor Confederatiei Elvetiene, proba teoretica se poate sustine, la cerere, in limbile engleza, franceza sau germana”, prevede Ordinul MAI nr. 268/2010.
Testul are un numar diferentiat de intrebari particularizate pentru fiecare categorie. Numarul de raspunsuri corecte necesare si timpul de solutionare difera, de asemenea, in functie de categorie. De exemplu, pentru categoria B (autoturisme), testul are 26 de intrebari, dureaza maximum 30 de minute si candidatul are nevoie de minimum 22 de raspunsuri corecte. Pentru categoria A (motociclete), testul are 20 de intrebari, dureaza maximum 20 de minute si candidatul are nevoie de minimum 17 raspunsuri corecte.
In principal, testele cuprind notiuni generale referitoare la dispozitiile legale in materie de circulatie rutiera, sofer, drum, ceilalti participanti la trafic, precautiile de luat la parasirea vehiculului si elementele de siguranta ale vehiculului.
„Testul este generat de sistemul informatic (…), fiecare intrebare prezentand trei variante de raspuns. Intrebarile pot avea unul, doua sau trei raspunsuri corecte. Candidatul poate raspunde la fiecare intrebare afisata in ordinea aparitiei acestora sau poate amana raspunsurile, revenind ulterior asupra lor. Examenul intrerupt datorita unor defectiuni tehnice se reia de indata ce au fost inlaturate cauzele acestora. Evaluarea raspunsurilor se aduce la cunostinta candidatului in mod direct, prin afisarea in timp real pe ecranul de examinare a rezultatului general si a calificativului final. Pe ecran este afisat si contorul de timp”, este punctat in document.
Persoanele admise la proba teoretica se programeaza apoi pentru sustinerea probei practice in limita locurilor disponibile si in ordinea solicitarii.
Proba practică
In ceea ce priveste proba practica, aceasta poate fi sustinuta atat in localitate, cat si in afara acesteia, in timpul zilei sau dupa lasarea serii. Prin intermediul traseului se urmareste parcurgerea acestuia in conditii diferite de trafic.
Localitatea in care este sustinuta proba practica trebuie sa permita parcurgerea unor trasee pe diferite categorii de drumuri, care sa includa intersectii si jonctiuni, intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel cu calea ferata, statii de autobuz/tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, zone circulate intens cu cel putin doua benzi pe sens, piete aglomerate, zone cu siruri de masini parcate. Pe deasupra, circulatia trebuie sa fie reglementata prin semafoare, indicatoare si/sau marcaje rutiere.
Traseele sunt stabilite de politie si sunt, de obicei, altele decat cele pe care candidatii le-au folosit la scoala de soferi. Acestea trebuie sa permita examinatorului sa aprecieze deprinderile si aptitudinile necesare pentru conducerea in siguranta a unui autovehicul.
În functie de categorie, proba practica poate fi sustinuta pe traseu (autoturismele, de exemplu), in poligon (mopedele) sau in ambele (motocicletele).
In cazul candidatilor pentru permisul de categoria B, la proba practica sunt supuse testarii, printre altele:
pregatirea si controlul autovehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei (controlarea anvelopelor, reglarea scaunelor si a oglinzilor, eliberarea franei de ajutor etc.);
manevrele speciale care trebuie testate in legatura cu siguranta circulatiei (mers inapoi, intoarcere, parcare etc.);
comportamentul in trafic (abordarea curbelor, plecarea de pe loc, circularea pe drumuri in rampa/panta, schimbarea directiei, depasirea altor vehicule etc.).
Examinatorii sunt obligati ca, in timpul probei practice, sa explice clar desfasurarea probei si sa comunice din timp traseul de parcurs. De asemenea, acestia nu trebuie sa indice candidatilor efectuarea unor manevre prin care s-ar incalca regulile de circulatie sau semnalizarea rutiera.
sursa: avocatnet.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News