Actualitate
De ce nu poate fi benzina 1 Leu/litru în România: Analiza factorilor economici și energetici
De ce trebuie să vindem motorina la preţuri aliniate la UE, energia la fel sau gazul aliniat la bursa din Austria, şi nu avem un preţ de un 1 leu pe litrul de motorină? Care este realitatea economică? Din ce cauza nu se poate realiza acest lucru extrem de vehiculat electoral în ultima perioadă?
La prima vedere, pare un deziderat atrăgător și chiar posibil, dar realitatea economică și energetică demonstrează că un astfel de scenariu este extrem de improbabil, potrivit unei analize făcute de Ziarul Financiar.
Prețul benzinei în România este determinat de factori interni și externi care includ importurile, taxele, costurile de rafinare și reglementările europene.
Ideea unui preț de 1 leu pe litru este un deziderat nerealist în actualul context economic, iar soluțiile sustenabile implică investiții în capacitatea de producție internă și diversificarea surselor de energie.
Cauzele principale includ dependența de importuri, costurile de producție și rafinare, precum și reglementările europene.
Dependența de importuri
O realitate imposibil de ignorat România importă aproximativ 70% din petrolul consumat și 30% din motorina utilizată pentru alimentarea vehiculelor. Aceste importuri implică costuri direct legate de prețurile internaționale ale petrolului, care sunt influențate de factori geopolitici, cerere globală și capacitatea de extracție.
Prețurile de producție și rafinare
Chiar și petrolul extras la nivel local trebuie rafinat pentru a fi utilizat sub formă de benzină și motorină. Costurile de rafinare, transport și distribuție se adaugă la prețul final. În plus, rafinăriile din România operează la capacitate limitată, iar infrastructura lor necesară este veche, necesitând investiții majore.
Taxele și accizele
Un alt factor important în prețul carburanților este ponderea taxelor. Accizele, TVA-ul și alte taxe impuse de stat reprezintă o parte semnificativă din prețul final la pompă. Fără aceste taxe, bugetul de stat ar suferi pierderi majore, ceea ce ar afecta infrastructura, educația și sănătatea.
Conexiunea la piețele internaționale
România este parte integrantă a Uniunii Europene, ceea ce implică alinieri cu reglementările europene. Decuplarea de la aceste piețe ar genera instabilitate economică, iar investițiile externe ar scădea considerabil.
Mituri versus realități economice
Ideea că „România ar putea avea benzina la 1 leu pe litru” este adesea vehiculată în scopuri populiste, dar ignoră realitățile pieței globale. Subvențiile masive necesare pentru un astfel de preț ar crea presiuni uriașe asupra bugetului de stat, iar lipsa de investiții ar afecta grav sectorul energetic.
Singura piaţă cu şanse reale de independenţă energetică
Singura piaţă cu şanse reale de independenţă energetică este cea de gaze naturale, unde gazul din Marea Neagră ar putea contribui la acoperirea cererii interne.
Şi producţia de energie ar putea reveni din zona de importuri, dacă măcar o parte din proiectele de producţie puse pe hârtie ar deveni realitate. Pe zona de carburanţi, România nu are şase să devină independentă de importuri din cauză că evoluţia producţiei interne de petrol nu îi permite acest lucru.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Gogu
joi, 12.12.2024 at 08:01
Pentru că austriacul trebuie să trăiască bine!