Spectacol pe cer „la pachet”: Superluna şi Perseidele. Ploaie de meteori, la mijlocul lunii august

La mijlocul lunii august, pasionaţii de astronomie şi nu numai au parte de un adevărat spectacol ceresc. În noaptea de 10 august, Luna ajunge la apogeu, în faza de Lună Plină, astfel că devine Superlună. Până pe 13 august, ca în fiecare an, sunt vizibile Perseidele. Pământul intră în zona reziduurilor cometei Swift-Tuttle.

Cu puţin noroc de cer senin şi vreme bună, din acest weekend, aveţi parte de “reprezentaţie” astronomică. Fenomenul celei mai mari “ploi” de meteoriţi va fi însoţit de Superlună, momentul în care astrul apare mai strălucitor şi mai mare decât de obicei.
Perseidele apar în fiecare an, la coada cometei Swift-Tuttle. La sfârşitul lui iulie, Pământul intră în zona acestor reziduuri. Swift-Tuttle, cu un ciclu de 133 de ani, e cel mai mare obiect stelar care trece pe lângă Pământ şi lasă în urmă Perseidele, cei mai strălucitori meteori de pe cer. De asemenea, Perseidele au şi cel mai mare număr de meteori din toate ploile de meteoriţi. Meteorii pot fi înţeleşi ca bile de foc ce circulă cu 200.000 de kilometri pe oră, potrivit Societăţii Americane a Meteorilor.

Anul acesta, Perseidele – Ploaia de stele,  se vor vedea cel mai bine pe 11, 12 şi 13 august, la momente de vârf fiind vizibile şi 100 de stele căzătoare pe oră.

Perseidele, unul dintre numeroasele roiuri de meteori activi într-un an, va avea anul acesta punctul maxim de activitate în noaptea de 12 spre 13 august, între orele 11.00 şi 05.00 (ora României), a declarat, pentru Mediafax, Valentin Grigore, preşedinte al Societăţii Astronomice Române de Meteori.

„Anul acesta, maximul de activitate la curentul de meteori Perseide va pica în noaptea de 12 spre 13 august. Observaţiile se pot face după ora 11.00, când se ridică şi radiantul (locul de unde radiază meteoritul) deasupra orizontului, şi până dimineaţa în zori, în jur de ora 05.00. Activitatea va fi toată noaptea, dar, din păcate, din cauză că pe data de 10 va fi lună plină, care va fi foarte strălucitoare pe cer, se vor vedea meteorii care sunt mai strălucitori. Deci nu se vor vedea meteori slabi. Se vor vedea mai puţini meteori, cei mai spectaculoşi”, a explicat Grigore.

Acesta a spus că meteorii se pot observa cu ochiul liber. „Observaţiile se pot face cu condiţia să se facă din afara oraşelor unde avem poluare mare. Trebuie să fie făcute observaţiile de undeva de la marginea oraşelor, de la ţară, de la munte”, a spus Valentin Grigore.

El a mai spus că Perseidele se pot observa şi în nopţile de dinainte şi după noaptea de activitate maximă. „Activitatea este tot în creştere. Ei se observă o lună şi ceva, dar activitatea este tot în creştere (până în noaptea de 12 spre 13 august, n.r.)”, a mai spus Valentin Grigore.

Orice meteor a cărui traiectorie inversă ajunge în constelaţia Cassiopeia este o „perseidă”, potrivit Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”.

Denumite după constelaţia din care par că vin, Perseidele reprezintă unul dintre numeroasele roiuri de meteori activi într-un an.

Fenomenul de stea căzătoare este arhicunoscut. Dâra luminoasă de pe cer este lăsată de o particulă sub 1 mm diametru ce arde în atmosfera Pământului, la frecarea cu aerul. Pentru o fracţiune de secundă cei interesaţi pot vedea acest fenomen, denumit de astronomi meteor. Particula de praf cosmic care arde în atmosferă se numeşte „meteoroid”, iar pietroiul care cade pe Pământ se numeşte „meteorit”.

“Cometa Swift-Tuttle are un nucleu uriaş, de aproximativ 26 de kilometri în diametru. Datorită dimensiunii ei imense, apar numeroşi meteoriţi, iar mulţi dintre aceştia sunt suficient de mari pentru a se crea aceste mingi de foc”, a spus William Cooke de la Centrul Marshall Space Flight al NASA.

surse: adevărul, mediafax

Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:

ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Cum să obții viză pentru SUA. Ghid publicat de MAE, pentru românii care vor să călătorească în scop turistic sau de afaceri

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a elaborat și pune la dispoziția cetățenilor români un ghid, de tip „Smart Flyer”, care conține informații utile referitoare la pașii de urmat pentru obținerea vizei necesare pentru călătorii de scurtă ședere în SUA, în scop de afaceri sau turistic.

MAE informează că, prin simpla accesare a QR-codurilor incluse în acest pliant, cetățenii români care intenționează să călătorească în SUA, în scop de afaceri sau turistic, pentru mai puțin de 90 de zile, intenționând astfel să depună cereri pentru obținerea vizei temporare de tip B1/B2, vor fi direcționați către formularul DS-160, necesar a fi completat pentru acest tip de viză și vor afla informații privind achitarea taxei de viză, încărcarea unei fotografii la standardele solicitate în aplicație și programarea la interviu.

Pliantul este disponibil AICI: flyer Viza SUA

„Publicarea și diseminarea acestui material informativ se înscrie în demersurile întreprinse constant de MAE și celelalte autorități cu competențe în domeniu pentru atingerea obiectivului urmărit de către Guvernul României, respectiv includerea României în Programul american Visa Waiver.

Includerea României în Programul Visa Waiver va permite cetățenilor români să călătorească fără viză în SUA

MAE reamintește că includerea României în Programul Visa Waiver va permite cetățenilor români să călătorească fără viză în SUA, pentru scurtă ședere (de până la 90 de zile), în scop de afaceri sau turistic.

Principalul criteriu tehnic stabilit de legislația americană pentru includerea în acest program, care nu permite la acest moment accesul României, este ca rata de refuz pentru vizele turistice și de afaceri înregistrată în anul precedent să se situeze sub plafonul de 3%.

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a elaborat și pune la dispoziția cetățenilor români un pliant (de tip „Smart Flyer”) care conține informații utile referitoare la pașii de urmat pentru obținerea vizei necesare pentru călătorii de scurtă ședere în Statele Unite ale Americii, în scop de afaceri sau turistic”, potrivit comunicatului de presă.

MAE le recomandă cetățenilor români să consulte cu maximă atenție procesul de solicitare a vizei necesare pentru călătorii de scurtă ședere în Statele Unite ale Americii în scop de afaceri sau turistic și să aplice pentru obținerea acesteia numai după ce se asigură că îndeplinesc condițiile necesare.

EDUCAȚIE

Competențe adaptate în funcție de profilul elevilor și orientare școlară la finalul clasei a VIII-a. Planuri pentru 2023

Ministrul Educației a dat detalii despre o nouă programă școlară la liceu, care va intra în vigoare în septembrie 2023, bazată pe competențe adaptate elevilor.

“Începând cu septembrie 2023 vom avea planuri de învățământ noi, curriculum adecvat adaptat conform cerințelor societății și conform nevoilor elevilor de a dobândi aceste competențe cunoscute, și astfel de evaluări standardizate vor sprijini inclusiv definirea planurilor de învățământ și a curriculei care trebuie să fie gata în septembrie 2023. Sunt un instrument serios de sprijin în acest sens,” spune ministrul Cîmpeanu, la Digi24, potrivit edupedu.ro.

Potrivit sursei citate, o schimbare importantă va fi extinderea de curriculumul la decizia școlii. Curriculum la decizia școlii (CDS) înseamnă discipline/domenii de studiu/module de pregătire opţionale ofertate la nivel naţional şi/sau la nivelul unităţilor de învăţământ, numite generic opţionale.

“Avem un nivel al competențelor generale, avem competențe specifice în domeniul digital, avem competențe de comunicare nu numai în limba română, ci și comunicare în limbi de circulație internațională, avem competențe specifice adaptate profilului fiecărui elev, pentru că vom dezvolta și acele competențe către care elevii au o înclinație mai mare. Este vorba de un curriculum la dispoziția școlii mult extins în funcție de profilul elevilor din fiecare școală,” a spus ministrul Cîmpeanu.

Planurile cadru înseamnă lista de discipline și numărul de ore aferente pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a. Au fost realizate în 2020 și lansate în dezbatere publică după ce Sorin Cîmpeanu și-a preluat mandatul. Au fost însă retrase pentru a redacta unele noi, cu justificarea că ministerul a primit “prea multe propuneri”, 10 mii la număr.

Orientare școlară la finalul clasei a VIII-a

Ministrul a spus și că la finalul clasei a VIII-a elevii vor face orientare școlară, fără să dea detalii dacă va fi o disciplină, o sarcină a dirigintelui la clasă sau a consilierului școlar.

“Avem de asemenea alături de aceste competențe și operațiunea de orientare școlară care va fi făcută la finalul clasei a VIII-a prin care aceste elemente definitorii pentru profilul fiecărui absolvent de învățământ gimnazial vor fi identificate și vor constitui o bază solidă pentru opțiunile fiecărui elev după absolvirea cursurilor gimnaziale pentru intrarea în liceu și mai apoi în facultate,” a spus Sorin Cîmpeanu.

EDUCAȚIE

FOTO: Elevi ai Colegiului Militar Alba Iulia, premiați la Concursul Național de Fizică „Constantin Sălceanu”

Elevii Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” Alba Iulia, pasionați de domeniul științei și de disciplina fizică, au obținut premii la Concursul Național de Fizică „Constantin Sălceanu”.

Organizat începând cu anul 2003 de către Facultatea de Fizică din cadrul Universității de Vest Timișoara, concursul are ca scop promovarea interesului pentru fizică în rândul elevilor de liceu și selectarea de studenți, anunță reprezentanții colegiului.

Anul acesta, concursul s-a desfășurat atât la Facultatea de Fizică din Timișoara, cât și în centrele de concurs din Alba Iulia (Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul”), Reșița și Drobeta Turnu-Severin, reunind peste 300 de liceeni.

Premierea câștigătorilor a avut loc în weekend la Facultatea de Fizică din Timișoara, ocazie cu care premianții au avut posibilitatea de a lua contact cu mediul academic, de a vizita facultatea, laboratoarele și sălile de curs și de a se familiariza cu dispozitivele experimentale din cabinetele de fizică.

Elevii colegiului militar, coordonați de profesoarele Dorina Filipescu, Sanda Irimie și Laura Ciobanu au obținut la acest concurs premii și mențiuni.

Premiul II:

• Eleva sergent Diana Olteanu (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent Andreea Ghițoiu (clasa a XII-a)
  • Elev sergent major Andrei Zobrinschi (clasa a XII-a)

Premiul III:

• Elev sergent Denis Rus (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent Diana Dandu (clasa a XII-a)
  • Eleva plutonier adjutant Anamaria Șteopoae (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent major Larisa Filip (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent Maria Noja (clasa a XI-a)
  • Elev sergent Adi Tuță (clasa a XI-a)

foto: Colegiul Militar Alba Iulia/Facebook

ADMINISTRATIE

S-au scumpit lucrările pentru renovarea Palatului Principilor din Alba Iulia. Și contribuția de la bugetul local este mai mare

Lucrările pentru renovarea Palatului Principilor Corp ”E” s-au scumpit, iar primăria actualizează documentația proiectului și o propune pentru aprobare în ședința Consiliului Local Alba Iulia de marți, 17 mai.

Dacă în 2017, la momentul semnării contractului de finanțare prin POR, suma era de 21.724.540,91 lei (inclusiv TVA) și apoi modificată la 23.119.229,19 lei (inclusiv TVA) în 2019, acum valoarea urcă la 27.500.000 lei (Inclusiv TVA).

Mai mare este și contribuția proprie în proiect a Municipiului Alba Iulia: 6.434.327,46 lei (față de valoarea inițială de 658.868,37 lei și cea modificată în 2019 la 2.053.556,65 lei). Aceasta reprezintă achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile ale proiectului și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului (421.313,45 lei), reprezentând cofinanțarea proiectului Conservarea, Restaurarea și Valorificarea durabilă a ansamblului Palatului Principilor din Alba Iulia – Centru Expozițional Corp Principal „E”.

Când ar putea fi deschis pentru vizitare un corp al Palatului Principilor

După ani de lucrări de restaurare, un corp al Palatului Princiar ar putea fi deschis pentru turiști, în toamna anului 2022. Potrivit primarului Pleșa, în corpul restaurat va funcționa un muzeu permanent, dar vor exista și spații pentru expoziții temporare. Mare parte din expoziții se vor axa pe viața principilor Transilvaniei.

Proiectul a fost depus pentru finanțare prin POR, în noiembrie 2016 și este în implementare pe baza contractului semnat în mai 2017.

În 2021 a fost actualizat devizul general și indicatorii tehnico-economici, iar acum se actualizează bugetul proiectului.

• Valoare totală: 27.500.000 lei (Inclusiv TVA)
  • Valoare totală eligibilă: 21.065.672,54 lei
  • Valoarea eligibilă nerambursabilă din fonduri: 17.905.821,66 lei (85%)
  • Valoarea eligibilă nerambursabilă din buget național: 2.738.537,43 lei (13%)
  • Valoarea co-finanțării eligibile beneficiar: 421.313,45 lei (2%)
  • Valoare neeligibilă inclusiv TVA: 6.434.327,46 lei

Lucrări complexe pentru renovarea Palatului Principilor

Pentru restaurarea, consolidarea, conservarea și valorificarea durabilă a corpului principal al Palatului Principilor au fost derulate lucrări atât la interior, cât și la exterior.

Edificiul a fost ridicat în secolul al XV-lea şi este considerat de către specialiști cea mai importantă clădire administrativă din Transilvania.

Are, ca multe alte monumente din Cetatea Alba Iulia, o istorie îndelungată, legată de personalități și evenimente marcante din istoria Transilvaniei și chiar a Europei. Palatul din zilele noastre reprezintă aproximativ 2/3 din ceea ce a fost în epoca premodernă, când era reședința principilor Transilvaniei.

Chiar și astfel segmentat, Alba Iulia are în acest ansamblu un monument unic în Transilvania, care a constituit un model pentru clădirile Renașterii târzii ale provinciei.

Se vor crea produse culturale noi, prin diversificarea ofertelor de turism, alimentaţie şi cazare publică, prin faptul că va deveni un pol catalizator, de convergenţă şi atracţie pentru turişti.

Lucrările la Corpul E, inițial au fost inițial în valoare de 16,2 milioane de lei fără TVA și sunt executate de firma EURAS SRL Satu Mare, iar prima dată când licitația a fost atribuită, termenul de terminare a restaurării era anul 2020. Termenul de finalizare a lucrărilor s-a decalat din cauza săpăturilor arheologice și complexității lucrărilor de restaurare.

Statistici T5