Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

DEFINITIVAT 2014: Au început înscrierile pentru examenul de anul viitor. Vezi condiţiile de participare şi calendarul concursului


Publicat

De vineri au început înscrierile pentru examenul de Definitivat 2014. Regulile de desfăşurare a examenului pentru cadrele didactice au fost publicate joi în Monitorul Oficial. Candidaţii trebuie să aibă cel puţin două inspecţii speciale la clasă, cu media notelor finale cel puţin 8 şi vor susţine o probă scrisă.

Citește și DEFINITIVAT 2015: 149 de candidaţi din ALBA. CALENDARUL examenului, condiţii de participare şi MODELE de SUBIECTE

Examenul este susţinut de candidaţi cadre didactice din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, inclusiv personalul didactic din corpul instructorilor militari/de informaţii, ordine publică şi securitate naţională, potrivit ordinului Ministerului Educaţiei.

Testarea se desfăşoară în limba română, dar profesorii de la clasele cu predare integrală într-o limbă a minorităţilor naţionale pot opta pentru susţinerea probelor în limba respectivă.

Examenul se organizează pentru fiecare funcţie didactică de predare, pe discipline sau pe specialităţi.

Proba scrisă se desfăşoară în centrele de examen la data prevăzută în Calendar, începând cu ora 10.00, durata de redactare a lucrării fiind de 4 ore.

Candidaţii trebuie să prezinte la înscriere un dosar cu următoarele documente:

– fişa de înscriere completată şi confirmată de conducerea unităţii de învăţământ şi semnată de candidat;

– copii legalizate ale diplomelor de studii şi foaia matricolă/suplimentul la diplomă;

– document legalizat din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor legale privind absolvirea programului de pregătire psihopedagogică şi metodică;

– copii certificate „conform cu originalul” de către conducerea unităţii de învăţământ unde candidatul are norma de bază după decizia de repartizare pe post, buletin/carte de identitate, certificat de naştere, certificat de căsptorie, document privind schimbarea numelui, după caz.

Potrivit metodologiei, definitivarea în învăţământ poate fi obţinută la una dintre specialităţile înscrise pe diploma/diplomele pe care candidatul o/le deţine sau la una dintre disciplinele pe

care cadrul didactic o poate preda conform Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar,

Absolvenţii învăţământului superior se pot înscrie la examen şi în baza:

a) diplomelor/certificatelor de absolvire a unor cursuri postuniversitare, cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale – studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, studii postuniversitare de masterat

– în concordanţă cu Centralizatorul, ori a certificatului de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obţinerea de competenţe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă, conform Centralizatorului;

b) diplomelor dobândite prin programele de conversie care asigură dobândirea de noi competenţe pentru noi specializări şi/sau ocuparea de noi funcţii didactice, altele decât cele ocupate în baza formării iniţiale, în concordanţă cu Centralizatorul;

c) diplomelor dobândite în baza studiilor universitare de masterat/master, care au minimum 90 de credite transferabile, în profilul postului, finalizate cu diplomă obţinută ulterior finalizării cu diplomă a studiilor universitare de lungă durată, în concordanţă cu Centralizatorul;

d) diplomelor dobândite în baza studiilor universitare de masterat/master, care au minimum 90 de credite transferabile, în profilul postului, finalizate cu diplomă obţinută ulterior finalizării cu diplomă a studiilor universitare de licenţă şi masterat necesare pentru ocuparea de posturi didactice/catedre de nivel liceal/postliceal, în concordanţă cu Centralizatorul.

(4) Specializările/Programele de studii absolvite de candidaţii care se înscriu numai în baza diplomei de licenţă/absolvire a studiilor universitare de lungă/scurtă durată, precum şi de candidaţii care au finalizat ciclul I/I + II de studii universitare, care au început studiile după intrarea în vigoare a Legii nr. 88/1993) privind acreditarea instituţiilor de învăţământ superior şi recunoaşterea diplomelor, republicată, trebuie să fi fost acreditate sau au auorizate să funcţioneze provizoriu, în baza unei hotărâri a Guvernului, la data înscrierii la facultate.

Calendarul examenului naţional de definitivare în învăţământ în anul şcolar 2013-2014: 

15 noiembrie 2013: Emiterea deciziilor de constituire a comisiilor de examen judeţene

15 – 25 noiembrie 2013: Înscrierea candidaţilor la unităţile de învăţământ, transmiterea dosarelor de înscriere la inspectoratul şcolar, verificarea şi avizarea acestora

25 noiembrie – 2 decembrie 2013: Înregistrarea candidaţilor în aplicaţie. Înştiinţarea candidaţilor cu privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere

Pâna la 5 iunie 2014: Efectuarea inspecţiilor la clasă

15 – 30 iunie 2014: Completarea dosarelor şi validarea fişelor de înscriere de către candidaţi

14 iulie 2014: Susţinerea probei scrise

19 iulie 2014: Afişarea rezultatelor

19 – 20 iulie 2014: Înregistrarea contestaţiilor şi transmiterea acestora la centrele de evaluare

21 – 23 iulie 2014: Rezolvarea contestaţiilor

24 iulie 2014: Afişarea rezultatelor finale

25 iulie – 10 august 2014: Transmiterea la Ministerul Educaţiei Nationale a tabelelor nominale cu candidaţii admişi şi validarea rezultatelor examenului prin ordin al ministrului educaţiei nationale

10 – 14 august 2014: Eliberarea de către inspectoratele şcolare a adeverinţelor de promovare a examenului de definitivare în învăţământ.

Dovada pregătirii psihopedagogice se realizează după cum urmează:

a) absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior de lungă sau scurtă durată şi ai învăţământului postliceal, care au efectuat pregătirea psihopedagogică până în anul 2009 fac dovada absolvirii programului de pregătire psihopedagogică prin foaia matricolă/anexa la diploma de licenţă sau de absolvire, în care este consemnată parcurgerea disciplinelor psihopedagogice şi metodice sau prin certificat de absolvire a programului de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic;

b) absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior de lungă durată încadraţi în învăţământul liceal/postliceal, care au efectuat pregătirea psihopedagogică începând cu anul 2009, precum şi absolvenţii ciclului II de studii universitare de masterat/master încadraţi în învăţământul liceal/postliceal trebuie să facă dovada deţinerii a minimum 60 de credite transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic;

c) absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior de lungă şi scurtă durată/postliceal, care au efectuat pregătirea psihopedagogică începând cu anul 2009, precum şi absolvenţii cu diplomă ai ciclului I de studii universitare de licenţă şi ai ciclului II de studii universitare de masterat/master încadraţi în învăţământul preşcolar, în învăţământul preuniversitar obligatoriu şi pe catedre de pregătire/instruire practică trebuie să facă dovada deţinerii a minimum 30 de credite transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic.

Pentru absolvenţii cu diplomă ai liceului pedagogic, ai colegiului universitar pedagogic sau ai ciclului I de studii universitare de licenţă cu specializarea „Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar” se consideră îndeplinită cerinţa privind pregătirea psihopedagogică de nivel I prevăzută în Metodologia – cadru de organizare a programelor de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.745/2012, cu completările ulterioare.

Candidaţii care au început activitatea didactică în sistemul de învăţământ preuniversitar anterior anului şcolar 2012 – 2013 se pot prezenta la examen în 3 sesiuni, în cel mult 5 ani de la finalizarea stagiului, fără a depăşi 7 ani de predare efectivă la catedră, cu statut de cadru didactic calificat. Candidaţii care desfăşoară activitate didactică în sistemul de învăţământ preuniversitar începând cu anul şcolar 2012 – 2013 se pot prezenta la examen după efectuarea stagiului minim prevăzut în 3 sesiuni, în cel mult 5 ani de la începerea primului stagiu. Candidaţii care din motive obiective (dovedite cu documente) nu pot participa la efectuarea inspecţiilor speciale la clasă sau nu se pot prezenta la susţinerea

probei scrise au dreptul de a se înscrie la examen în sesiunea următoare, nu sunt consideraţi respinşi, iar sesiunea respectivă nu este luată în considerare între cele 3 sesiuni prevăzute de lege.

Cadrului didactic care are statut de titular şi care nu dobândeşte definitivarea în învăţământ în perioada prevăzută de lege i se desface contractul de muncă încheiat pe perioadă nedeterminată, pierzând calitatea de titular al sistemului de învăţământ preuniversitar.

Cadrele didactice care nu obţin definitivarea în învăţământ pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.

Accesul candidaţilor în centrul de examen la proba scrisă se face în intervalul 8.00 – 8.45, pe baza actului de identitate valabil. Candidaţii şi asistenţii supraveghetori nu pot avea asupra lor, în sala de examen, genţi, poşete, ziare, reviste, cărţi, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane mobile sau alte mijloace de comunicare la distanţă. Materialele nepermise vor fi depuse în sala de depozitare a obiectelor personale, înainte de intrarea în sala de examen.

Vezi integral Metodologie Definitivat 2014

Citește și Examenele anului 2014 pentru elevi. CALENDARUL simulărilor şi testărilor pentru clasele II-XII. Detalii despre organizarea probelor

surse: realitatea, hotnews



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

FOTO ACCIDENT GRAV la Șugag: Un camion cu lemne s-a răsturnat. O persoană încarcerată

Publicat

Un accident grav s-a petrecut vineri seara, în jurul orei 22.30, în localitatea Șugag din județul Alba. 

Potrivit primelor informații de la fața locului, transmise de salvatorii de la ISU Alba, un camion cu lemne s-a răsturnat.

La fața locului au intervenit pompierii militari din Sebeș. În urma accidentului o persoană a rămas încarcerată între fiarele camionului. De asemenea, alte două persoane au fost rănite.

Știre în curs de actualizare.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

VIDEO: Ajutor de stat pentru hoteluri, restaurante și agenții de turism. Cum se calculează suma aprobată de Guvern

Publicat

Ordonanţa de urgenţă pentru compensarea pierderilor din industria HoReCa a fost adoptată în şedinţa de guvern de vineri, a anunţat şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă.

„Au fost adoptate câteva proiecte de ordonanţă de urgenţă şi hotărâri foarte aşteptate în domeniul economic, mai ales în ceea ce priveşte persoanele afectate de efectele economice ale pandemiei de COVID-19.

Astfel, a fost prelungită măsura şomajului tehnic şi a fost flexibilizat programul de muncă numit Kurzarbeit, până la 30 iunie 2021.

Cum se calculează ajutorul pentru compensarea pierderilor

De asemenea a fost adoptată ordonanţa de urgenţă pentru compensarea pierderilor din industria HoReCa, în cuantum de 20% din diferenţa dintre cifra de afaceri din 2020 faţă de cea înregistrată în 2019″, a arătat Dancă, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la Guvern.

Actul normativ privind ajutorul de stat pentru HoReCa a fost introdus pe ordinea de zi suplimentară a şedinţei, după ce în şedinţa din 28 noiembrie a fost analizat în primă lectură

Secretarul de stat din Ministerul Economiei, Daniela Nicolescu, a solicitat la începutul şedinţei de Guvern introducerea pe ordinea de zi suplimentară a actului normativ cu privire la acest ajutor de stat pentru HoReCa.

„Vreau să cer pe lista suplimentară pe ordinea de zi ordonanţa de urgenţă care se referă la HoReCa şi la agenţiile de turism. Le vom da printr-o schemă de ajutor 20% din pierderea pe care au avut-o, diferenţa între cifra de afaceri 2020-2019. Am avut-o în primă lectură, acum am avizele”, a spus Nicolescu.

Ea a solicitat, de asemenea, introducerea pe ordinea de zi a unui memorandum privind acordarea unui ajutor de stat din fonduri naţionale pentru întreprinderi a căror activitate a fost suspendată temporar şi a unei hotărâri pentru aprobarea atestării unor localităţi ca staţiuni turistice de interes local. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Elevii vor putea dobândi competențe de cultură media în liceu. Proiect în unitățile-pilot din învățământ anunțat de MEC

Publicat

Liceeni vor putea dobândi competențe media din școală. Ministerul Educației și Cercetării (MEC) anunță un proiect ce va fi aplicat din 2021 și presupune introducerea programului „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”.

Cel puțin 480 de cadre didactice de Limba și literatura română vor fi formate pentru a preda competențe media și va fi deschisă o platformă de educație media pentru profesori și elevi.

Ministerul Educației și Cercetării și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au anunțat vineri parteneriatul prin care elevii de liceu din România vor dobândi competențe media, ”indispensabile într-un context în care interacțiunea cu informația, și, implicit, cu dezinformarea, a devenit parte dominantă a vieții de zi cu zi și a procesului de învățare”, potrivit MEC.

Ministerul Educației transmite că un prim pas al acestei colaborări îl reprezintă introducerea programului „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, dezvoltat de CJI, în proiectul de testare a unor noi competențe, conținuturi și metode de învățare, în cadrul unităților de învățământ liceal cu statut de școală-pilot, proiect ce va deveni operațional din anul 2021.

Protocolul presupune:

– implementarea unui modul de învățare extracurricular în domeniul educației media pentru copii și tineri

– minim 480 de cadre didactice de Limba și literatura română, care predau la nivel liceal, vor fi formate și certificate printr-un program conceput în acest scop

– instruirea în domeniul media a inspectorilor școlari pentru Limba și literatura română prin organizarea a trei sesiuni/ateliere regionale de profil

– operaționalizarea unei platforme de educație media pentru profesori și elevi, care să includă instrumente de formare, asistență, monitorizare/raportare și evaluare în sistem online

– un ghid privind drepturile copilului, ca parte integrantă a drepturilor omului, în contextul educației media.

„Școala este locul în care se pun bazele noii generații de cetățeni, iar educatorii sunt primii care dau formă viitorului. Un viitor din ce în ce mai conectat și în care elevii au nevoie de competențe noi, care să îi ajute să fie cetățeni informați și responsabili. Sunt convinsă că profesionalismul experților din Ministerul Educației, implicarea profesorilor și experiența CJI vor contribui la îndeplinirea obiectivelor acestui program”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării.

„La fel cum elementele de educație rutieră erau inserate în ore, când copiii mergeau la școală, așa sunt acum vitale conceptele de educație media, care să îi ajute pe elevi să fie în siguranță în fața asaltului de informații falsificate, cu potențial dăunător. În ultimii patru ani, CJI a dezvoltat și testat la scară mică un model sustenabil de intervenție pentru construirea competențelor media pentru elevii de liceu, atât prin formarea și sprijinirea profesorilor de limba și literatura română pentru a include elemente de educație media în activitatea curentă la clasă, cât și prin activitățile de formare pentru liceeni, realizate de experții CJI”, a declarat Cristina Lupu, directorul executiv al CJI.

Prin programul „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, elevii dobândesc abilități de gândire critică, care le permit să distingă faptele de opinii, să deconstruiască mesajele media și să interacționeze într-un mod responsabil cu rețelele sociale. Programul se înscrie în aria generală Media and Information Literacy (MIL), așa cum este descrisă de UNESCO, și în prioritățile Comisiei Europene, așa cum sunt ele formulate în DIRECTIVA (UE) 2018/1808 – Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mai multe persoane înșelate prin metoda ”șmen” la Alba Iulia. Cum poți să rămâi fără bani în cateva secunde

Publicat

bani inselaciune

Un bărbat a fost trimis în judecată după ce a înșelat mai multe persoane, în Alba Iulia, prin metoda ”șmen”. Faptele pentru care bărbatul a fost trimis în judecată s-au petrecut pe 3 martie și pe 16 septembrie 2020.

Metoda șemn este o forma de înșelătorie practicata pe stradă și deși în teorie pare simplă, în practică necesită foarte multă desxteritate. 

Ce s-a întâmplat

Potrivit procurorilor, la data de 03 martie, în jurul orei 15:30, în timp ce se afla în apropierea unei bănci de pe bulevardul Transilvaniei din Alba Iulia, bărbatul în cauză  a indus în eroare persoana vătămată prin aceea că i-a cerut să îi schimbe suma de 500 de lei și, profitând de neatenția acesteia, și-a însușit suma de 190 de lei.

De asemenea, la data de 16 septembrie, tot în Alba Iulia bărbatul a indus în eroare alte două persoane.Mai exact le-a cerut să îi schimbe suma de 500 de lei, ocazie cu care, profitând de neatenția acestora, și-a însușit o parte din bani (190 de lei de la prima persoană și 210 de la cea de a doua, au mai transmis anchetatorii pentru alba24.ro

Ce este metoda ”șmen”

Metoda este folosită de zeci de ani pe teritoriul României, chiar din timpul perioadei comuniste, pe atunci fiind practicată de cei care schimbau valută.

Metoda presupune solicitarea de schimbare a unor bancnote în cupiură mai mică/mare sau efectuarea unui schimb valutar. Ulterior acestui schimb, folosindu-se de diferite pretexte, făpturitorul solicită suma de bani înapoi, distrage atenția victimei, sustrage („rupe”) o parte din bancnote și restituie restul sumei de bani persoanei vătămate, care nu o mai verifică.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate