Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Delegarea şi detaşarea salariaţilor. Reguli din Codul Muncii şi Codul Fiscal


Publicat

business

Legislaţia actuală cuprinde o serie de reguli referitoare la procedura de delegare şi detaşare a salariaţilor. Sunt informaţii utile privind raporturile de muncă şi obligaţii fiscale.

Codul muncii prevede că delegarea reprezintă “exercitarea temporară, din dispoziţia angajatorului, de către salariat, a unor lucrări sau sarcini corespunzătoare atribuţiilor de serviciu în afara locului său de muncă”.  Pe durata delegării, respectiv a detaşării, salariatul îşi păstrează funcţia şi toate celelalte drepturi prevăzute în contractul individual de muncă.

Delegarea poate fi dispusă pentru o perioadă de cel mult 60 de zile calendaristice în 12 luni şi se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului. Refuzul salariatului de prelungire a delegării nu poate constitui motiv pentru sancţionarea disciplinară a acestuia.

Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport şi cazare, precum şi la o indemnizaţie de delegare, în condiţiile prevăzute de lege sau de contractul colectiv de muncă aplicabil.

Detaşarea este actul prin care se dispune schimbarea temporară a locului de muncă, din dispoziţia angajatorului, la un alt angajator, în scopul executării unor lucrări în interesul acestuia. În mod excepţional, prin detaşare se poate modifica şi felul muncii, dar numai cu consimţământul scris al salariatului.

Detaşarea poate fi dispusă pe o perioadă de cel mult un an, iar, ăn mod excepţional, perioada detaşării poate fi prelungită pentru motive obiective ce impun prezenţa salariatului la angajatorul la care s-a dispus detaşarea, cu acordul ambelor părţi, din 6 în 6 luni.

Salariatul poate refuza detaşarea dispusă de angajatorul său numai în mod excepţional şi pentru motive personale temeinice.

Salariatul detaşat are dreptul la plata cheltuielilor de transport şi cazare, precum şi la o indemnizaţie de detaşare, în condiţiile prevăzute de lege sau de contractul colectiv de muncă aplicabil.

În Codul fiscal, reglementările ce se aplică acestor situaţii ţin de impozitarea veniturilor

“Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani şi/sau în natură obţinute de o persoană fizică rezidentă ori nerezidentă ce desfăşoară o activitate în baza unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu, act de detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă acordate persoanelor care obţin venituri din salarii şi asimilate salariilor”.

Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplică şi următoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:

– indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare, primite de salariaţi, potrivit legii, pe perioada delegării/detaşării, după caz, în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depăşeşte plafonul neimpozabil stabilit astfel:

– în ţară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaţie, prin hotărâre a Guvernului pentru personalul autorităţilor şi instituţiilor publice;

– străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;

– indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare, primite de salariaţii care au stabilite raporturi de muncă cu angajatori nerezidenţi, pe perioada delegării/detaşării, după caz, în România, în interesul serviciului, pentru partea care depăşeşte plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordată personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotărâre a Guvernului, corespunzător ţării de rezidenţă a angajatorului nerezident de care ar beneficia personalul din instituțiile publice din România dacă s-ar deplasa în ţara respectivă;

– indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare primite pe perioada deplasării, în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul desfăşurării activităţii, astfel cum este prevăzut în raportul juridic, de către administratorii stabiliţi potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de către directorii care îşi desfăşoară activitatea în baza contractului de mandat potrivit legii, de către membrii directoratului de la societăţile administrate în sistem dualist şi ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum şi de către manageri, în baza contractului de management prevăzut de lege, pentru partea care depăşeşte plafonul neimpozabil stabilit astfel:

– în ţară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaţie, prin hotărâre a Guvernului pentru personalul autorităţilor şi instituţiilor publice;

– în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă prin hotărâre a Guvernului pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;

– indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare, primite pe perioada deplasării în România, în interesul desfăşurării activităţii, de către administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entităţi nerezidente, astfel cum este prevăzut în raporturile juridice respective, pentru partea care depăşeşte plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordată personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotărâre a Guvernului, corespunzător ţării de rezidenţă a entităţii nerezidente de care ar beneficia personalul din instituţiile publice din România dacă s-ar deplasa în ţara respectivă;

Următoarele venituri nu sunt impozabile, în înţelesul impozitului pe venit:

– indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, primite de salariaţi, potrivit legii, pe perioada delegării/detaşării, după caz, în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, în limita plafonului neimpozabil stabilit la alin. (2) lit. k), precum şi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare;

– indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, primite de salariaţii care au stabilite raporturi de muncă cu angajatori nerezidenţi, pe perioada delegării/detaşării, după caz, în România, în interesul serviciului, în limita plafonului neimpozabil stabilit la alin. (2) lit. l), precum şi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare;

– indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, primite pe perioada deplasării, în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul desfăşurării activităţii, astfel cum este prevăzut în raportul juridic, de către administratorii stabiliţi potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de către directorii care îşi desfăşoară activitatea în baza contractului de mandat potrivit legii, de către membrii directoratului de la societăţile administrate în sistem dualist şi ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, şi de către manageri, în baza contractului de management prevăzut de lege, în limita plafonului neimpozabil stabilit la alin. (2) lit. m), precum şi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare. Plafonul zilnic neimpozabil se acordă numai dacă durata deplasării este mai mare de 12 ore, considerându-se fiecare 24 de ore câte o zi de deplasare în interesul desfăşurării activităţii;

– indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, primite pe perioada deplasării în România, în interesul desfăşurării activităţii, de către administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entităţi nerezidente, astfel cum este prevăzut în raporturile juridice respective, în limita plafonului neimpozabil stabilit la alin. (2) lit. n), precum şi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare. Plafonul zilnic neimpozabil se acordă numai dacă durata deplasării este mai mare de 12 ore, considerându-se fiecare 24 de ore câte o zi de deplasare în interesul desfăşurării activităţii;

– indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură primite de persoanele fizice care desfăşoară o activitate în baza unui statut special prevăzut de lege pe perioada deplasării, respectiv delegării sau detaşării, în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în limitele prevăzute de actele normative speciale aplicabile acestora, precum şi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare;

Avantajele primite în bani şi în natură şi imputate salariatului în cauză nu se impozitează.

Indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, impozabile, primite pe perioada delegării în altă localitate, în România şi în străinătate, se consideră venituri aferente lunii în care se aprobă decontul. Impozitul se calculează şi se reţine prin cumularea cu veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente lunii respective, iar plata impozitului la bugetul de stat se efectuează lunar sau trimestrial, după caz.

Pentru indemnizaţii şi orice alte sume de aceeaşi natură, impozabile, primite pe perioada detaşării/deplasării, potrivit prevederilor alin. (2) lit. k)-n), impozitul se calculează şi se reţine la fiecare plată, iar plata impozitului la bugetul de stat se efectuează lunar sau trimestrial, după caz.

sursa: legestart.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Patinoar, brad și luminițe ”de criză”, în această iarnă, la Alba Iulia. Fără tonete cu vin fiert și mâncare în Piața Cetății

Publicat

brad

Vor fi luminițe și brad în Piața Cetății din Alba Iulia în acest an, denia, dioramă cu nașterea Domnului Iisus și Moș Crăciun. Nu nu vor mai fi însă tonetele cu vin fiert , cafea și placinte, ca în anii trecuți. 

Iubitorii de patinaj din Alba Iulia vor putea și ei să se bucure în această iarnă de un patinoar artificial care va fi amenajat într-un alt loc din Cetatea Alba Carolina.

Primarul Gabriel Pleșa a declarat pentru Alba24.ro că patinoarul nu va fi amplasat în Piața Cetății ca în anii trecuți ci în șanțurile din latura Vestică a Cetății Alba Carolina, sub podul de lemn de la Poarta IV.

” Cam din 10 decembrie va fi pus în funcțiune, dacă nu se întâmplă ceva grav ( nr. cu evoluția COVID -19)” a declarat primarul, precizând că nu va fi nevoie ca amplasarea patinoarului să fie supusă aprobării în Consiliul Local.

Orarul de funcționare al patinoarului va fi de la 12:00 la 20:00. ”Patru ore va fi liber între orele 12:00-16:00 și patru ore cu taxa de la 16:00-20:00. Primăria nu va plăti chirie ci numai curentul și apa consumată .” a mai precizat primarul.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Marius Hațegan, CJ Alba: În 3 decembrie se deschide oficial lotul 1 din Autostrada A10, între Sebeș și Alba Iulia. VIDEO

Publicat

Lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeș – Turda, între Sebeș și Alba Iulia, se va deschide oficial în data de 3 decembrie, a anunțat sâmbătă seara vicepreședintele Consiliului Județean Alba, Marius Hațegan, pe pagina sa de Facebook. 

Potrivit acestuia, lucrările sunt finalizate, iar deschiderea este programată în data de 3 decembrie.

„Aviz cârcotașilor. Așa cum am promis se deschide autostrada A10 Sebeș-Turda, lotul 1, între Sebeș și Alba Iulia. Lucrările sunt finalizate, deschiderea oficială în data de 3 decembrie. Ce nu a făcut PSD în 5 ani a făcut PNL în 5 luni”, a scris vicepreședintele CJ Alba, pe pagina de Facebook.

„La Sebeș legătura cu DN1 și implicit cu autostrada A1 se va face prin sensurile giratorii existente, prin intermediul bretelelor mici, 5 și 6. Nodul rutier Alba Iulia Sud va fi finalizat complet și se va putea circula normal până la Alba Iulia Nord”, au precizat reprezentanții PNL Alba, pe rețeaua de socializare.

Reamintim faptul că CNAIR împreună cu constructorul lotului 1 al Autostrăzii Sebeș-Turda au pregătit inițial deschiderea tronsonului între Lancrăm și Alba Iulia până pe data de 1 Decembrie. Reprezentanții companiei au transmis în urmă cu o săptămână că deschiderea circulației ar putea fi amânată doar de vremea rea, respectiv în situația în care va interveni un îngheț.

17 km la care se lucrează de 6 ani

Contractul pentru realizarea celor 17 km de autostradă, între Lancrăm (Sebeș) și Pârâul Iovului a fost semnat în 2014, valoarea acestuia fiind de 541.73 mil lei (fără TVA).  Constructorul Impresa Pizzarotti a început lucrările în luna decembrie.

Asociația Pro Infrastructura nota la mijlocul lunii noiembrie 2020 că „la nodul rutier Sebeș constructorul este concentrat pe cele 2 bretele scurte care se conectează la sensurile giratorii ale nodului existent și prin care s-ar putea deschide traficul rutier pe autostradă în ambele sensuri”.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

15 companii au depus oferte pentru tronsonul de 35,7 km din Autostrada Sibiu- Pitești, în valoare de 5,3 de miliarde de lei

Publicat

15 companii de construcții și asocieri au depus oferte pentru construcția unui tronson de 35,7 km din Autostrada Sibiu- Pitești. Compania Națională de Administrare a Infrasctucturii Rutiere (CNAIR) anunță că  a avut loc depunerea ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului ,,Proiectarea şi Execuţia Autostrăzii Sibiu – Pitesti, Sectiunea 3 : Cornetu – Tigveni”.

Valoarea estimată a contractului este de 5.324.779.469,00 Lei fără TVA.

Citește și Marius Hațegan, CJ Alba: În 3 decembrie se deschide oficial lotul 1 din Autostrada A10, între Sebeș și Alba Iulia. VIDEO

Durata contractului este de: 14 luni perioada de proiectare, 59 luni perioada de execuţie şi 60 luni perioada de garanţie a lucrarilor. Traseul are o lungime de 37.4 km și va avea 95 de poduri și pasaje, un tunel cu două galerii independente în lungime de 1.7 km/ galerie, două noduri rutiere și un ecoduct.

Potrivit CNAIR Până la termenul limită au depus oferte următorii agenți economici:

  1. ASOCIEREA STRABAG SRL -ACCIONA CONSTRUCCION SA)
  2. ASOCIEREA AKTOR SOCIETATE TEHNICA ANONIMA (AKTOR S.A.) – RIZZANI DE ECCHER SA
  3. ASOCIEREA ASTALDI SPA – TANCRAD SRL
  4. . IMPRESA PIZZAROTTI & C SPA
  5.  TERNA TOURIST TECHNICAL AND MARITIME SOCIETE ANONYME
  6.  CHINA CIVIL ENGINEERING CONSTRUCTION CORPORATION (CCECC) – CHINA RAILWAY 14TH BUREAU GROUP CO LTD
  7.  CHINA COMMUNICATIONS CONSTRUCTION COMPANY LTD- DIMEX-2000 COMPANY S.R.L.
  8.  CHINA STATE CONSTRUCTION ENGINEERING CORPORATION LTD
  9.  HUNAN PROVINCIAL COMMUNICATIONS PLANNING, SURVEY & DESIGN INSTITUTE CO., LTD
  10.  KOLIN INSAAT TURIZM SANAYI VE TICARET A.S.
  11. MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. – YAPI MERKEZI İNŞAAT VE SANAYI A.Ş. – GÜLERMAK AĞIR SANAYI İNŞAAT VE TAAHHÜT A.Ş.
  12. MAPA INSAAT VE TICARET ANONIM SIRKETI – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.
  13.  POWER CONSTRUCTION CORPORATION OF CHINA LIMITED – OZGUN INSAAT TAAHHUT SANAYI VE TICARET LTD. STI. – POWERCHINA ROADBRIDGE GROUP CO., LTD
  14.  REC ULUSLARARASI İNŞAAT YATIRIM SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ – ONUR TAAHHUT TAŞIMACILIK INŞAAT TICARET VE SANAYI A.Ş.
  15.  TEKFEN İNŞAAT VE TESISAT A.Ş. (TEKFEN CONSTRUCTION & INSTALLATION CO., INC.) – DOGUS INSAAT VE TICARET A.S

Valoarea estimată a contractului este de 5.324.779.469,00 Lei fără TVA.

Durata contractului este de: 14 luni perioada de proiectare, 59 luni perioada de execuţie şi 60 luni perioada de garanţie a lucrarilor.

Traseul are o lungime de 37.4 km

Sursa de finanțare: Fonduri Europene Nerambursabile.

Principalele lucrări ale acestei secţiuni sunt:
• 95 de poduri și pasaje
• Tunel cu două galerii independente în lungime de 1.7 km/ galerie
• Nod rutier Cornetu și Nod rutier Văleni
• Ecoduct în zona localităţii Călineşti

Comisia de Evaluare va analiza ofertele în conformitate cu prevederile documentațiilor de atribuire și cu legislația în vigoare în domeniul achizițiilor publice.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Îndrumări electorale interbelice: În cabină separată, cu ștampila apăsată pe roată, cu vot secret, liber, nesilit şi necontrolat

Publicat

Direcţia Judeţeană Alba a Arhivelor Naţionale a publicat pe o rețea de socializare o imagine cu „îndrumări” electorale din perioada interbelică. Prin acestea, cetățenii erau sfătuiți cum să procedeze în timpul alegerilor desfășurate duminica, cum să folosească ștampila în cabină și cum să procedeze mai apoi cu buletinul de votare. 

„Votarea de Duminică va avea loc în sala „Caragiale” și va dura de dimineața dela ora 8, până seara la ora 8. Avem vreme să mergem și la biserică și să și votăm!

Votarea se face tot în baza Cărții de alegător, ori de alegătoare, cu care ați votat la consiliul județian și tot în acelaș mod: în cabină separată, cu ștampila apăsată pe roată, cu vot garantat secret, liber, nesilit și necontrolat de nimenea.

După apăsarea ștampilei, să împături buletinul de votare așa, ca chipul ștampilei rămas pe roată, să ajungă dinlăuntru și apoi să ieși din cabină și să dai buletinul astfel împăturat dlui judecător. Președintele alegerii în Alba – Iulia va fi dl.: Dr. Iosif Felner”, se precizează în „îndrumările” pubilicate pe rețeaua de socializare Facebook.

„Vă rugăm să remarcaţi cum votul <secret, liber, nesilit și necontrolat de nimenea> merge mână în mână cu aplicarea ştampilei pe roată”, au scris reprezentanții Direcției Județene Alba a Arhivelor Naționale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate