Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

DESCENTRALIZARE: Guvernul va consulta autorităţile locale pentru reorganizarea poliţiei. Ce se întâmplă cu reţeaua de cinematografe


Publicat

Guvernul Ponta III reia discuţiile despre descentralizare. Ministrul Liviu Dragnea susţine că vor fi consultaţi reprezentanţii administraţiilor locale pentru reorganizarea poliţiei, iar reprezentanţii UDMR reiterează ideea transferării unor cinematografe în teritoriu. Dacă deocamdată, cel puţin, nu s-a stabilit cum vor continua formalităţile pentru aplicarea descentralizării, un termen avansat a fost 1 ianuarie 2015.

Unul dintre punctele trecute în acordul încheiat între PSD şi UDMR pentru colaboarea în noul Guvern se referă la problema reorganizării administrative-teritoriale a României, ținând cont de cultura, tradițiiile și istoria diferitelor zone ale țării. Dacă aplicarea descentralizării s-a blocat anul trecut după ce liberalii nu au fost de acord cu reorganizarea poliţiei, iar Curtea Constituţională a decis că Legea descentralizării, pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament în luna noiembrie, este neconstituţională, admiţând sesizarea formulată de parlamentarii PDL, acum noul Guvern o repune în discuţie.

Vicepremierul Liviu Dragnea, coordonatorul proiectului pentru descentralizare, a explicat pentru “Gândul” că procesul va fi continuat, urmând să se decidă dacă se va merge pe ideea unei singure legi sau cu un proiect legislative pe fiecare domeniu în parte. Planul este ca legislaţia să fie aprobată în 2014, iar din 1 ianuarie 2015 să intre, operaţional, în vigoare.

La rândul său, vicepremierul Kelemen Hunor susţine că dacă nu se poate face descentralizarea global, se poate merge “pe bucăţi” şi că nu se va renunţa la acest proiect.

Despre transferul la nivel judeţean al poliţiei, se va discuta cu autorităţile locale.

Ce prevedea proiectul iniţial pentru descentralizarea poliţiei

“În interiorul localităţilor urbane aplicarea măsurilor de menţinere a ordinii şi liniştii publice, a siguranţei cetăţeanului, de prevenire şi combatere a fenomenului infracţional şi de identificare şi contracarare a acţiunilor elementelor care atentează la viaţa, libertatea, sănătatea şi integritatea persoanelor, a proprietăţii private şi publice, precum şi a altor interese legitime ale comunităţii se realizează de către autorităţile administraţiei publice locale prin servicii de ordine publică organizate în subordinea acestora”, prevedea proiectul iniţial privind descentralizarea.

Cheltuielile privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de ordine publică, aflate în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale, se asigură din bugetele locale, cu avizul  Inspectoratelor de poliţie judeţene, în condiţiile legii, se mai propunea în proiectul descentralizării.

De asemenea, bunurile mobile şi imobile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Inspectoratelor judeţene de Poliţie, folosite de compartimentele/serviciile de ordine publică, reorganizate ca Servicii de ordine publică trec în domeniul public al unităţii administrativ-teritoriale pe a cărei rază funcţionează şi în administrarea consiliilor locale, cu păstrarea destinaţiei, conform prevederilor legale.

Directorii executivi ai acestor servicii de ordine publică vor fi numiţi de primar, cu avizul Inspectoratelor de poliţie judeţene, în condiţiile legii.

“Suplimentarea numărului de personal din cadrul Serviciului rutier şi Serviciul de ordine publică din cadrul poliţiei locale se poate realiza prin transfer de la Ministerul Afacerilor Interne sau prin repartizarea de la instituţiile de învăţământ din subordinea Ministerului Afacerilor Interne’’, se arată în documentul realizat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.

Despre cinematografe

În ceea ce priveşte transferul cinematografelor către autorităţile locale, vicepremierul Kelemen Hunor spune că trebuie păstrată o reţea de 40-50 cinematografe pe lângă Ministerul Culturii, astfel încât fiecare oraş reşedinţă de judeţ să aibă un cinema administrat de stat care să difuzeze filme româneşti şi europene. Iniţial, Liviu Dragnea dorea păstrarea a maximum 4-5 cinematografe care să fie administrate de la nivel central. „Cinematografele în acest moment nu funcţionează ca cinematografe. Cine vorbeşte de cinematografe vorbeşte pe lângă subiect. Vorbim de clădiri, pentru că nu există distribuţie de film şi nu există cinematografe. Din păcate”, a declarat ministrul Culturii.

Potrivit proiectului iniţial, Consiliile locale din Alba Iulia, Aiud, Cugir şi Zlatna urmau să preia cinematografele din oraşe, cluburile copiilor şi cluburile sportive şcolare. Pe lista cinematografelor care erau prevăzute pentru a trece în subordinea Consiliilor locale din Alba se aflau “Dacia” Alba Iulia (clădire din 1978, în suprafaţă de 848 mp), “Columna” Alba Iulia (clădire din 1970, în suprafaţă de 860 mp), “Progresul” Aiud (clădire din 1968, în suprafaţă de 530 mp, teren 619 mp), “Muncitorul” Zlatna (clădire din 1899, în suprafaţă de 192 mp), “Patria” Cugir (clădire din 1985, în suprafaţă de 945 mp).

Vezi AICI situaţia cinematografelor din Alba Iulia.

Vicepremierul Liviu Dragnea a spus că multe din imobilele în care funcţionau sălile de cinema sunt în instanţă, prin procedură “inteligentă” generată de “sistemul centralizat”, în sensul în care o firmă care a închiriat sala pentru a face o cofetărie a făcut aşa-zise investiţii în imobil şi a cerut, ulterior, ca RADEF, care administrează clădirile, să-i plătească investiţiile făcute.

Ce ar mai cuprinde descentralizarea

În administrarea autorităţilor publice locale ar urma să intre, potrivit consultărilor anterioare în cadrul USL şi cu consultarea grupului parlamentar al UDMR:

– serviciile de sănătate publică la nivel judeţean;

– administrarea plajelor turistice maritime şi fluviale, ale râurilor, pârâurilor;

– administrarea sistemelor de gospodărire a apelor;

– protecţia mediului, pescuit şi acvacultură;

– administrarea unităţilor sportive şi de tineret, a taberelor şcolare,  centrelor de agrement, caselor de cultură ale studenţilor, precum şi a cluburilor sportive de la nivel local;

– dezvoltarea şi promovarea turistică;

– activităţi educative extraşcolare/de tip nonformal prin cluburile copiilor;

– protejarea patrimoniului cultural de pe teritoriul judeţului;

– implementarea programelor judeţene în domeniul tineretului şi sportului.

AICI, mai multe detalii despre descentralizare.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: BCR Alba se mută în complexul comercial ”Mercur City Center” Alba Iulia, din 19 aprilie. Cum arată clădirea

Publicat

BCR Alba se mută din 19 aprilie în noul sediu situat în ”Mercur City Center” de pe strada Tudor Vladimirescu din Alba Iulia. 

Clienții băncii au primit miercuri mesaje prin SMS în care sunt anunțați despre acest lucru.

”Mercur City Center” este un complex comercial situat în centrul municipiului Alba Iulia, amenajat în spațiul fostului magazin ”Unirea”.

Modernizarea este aproape de finalizare. Centrul comercial va găzdui cafenele, restaurante și magazine ale unor retaileri cunoscuți.

Accesul auto și pietonal se va realiza din strada Calea Moților și Tudor Vladimirescu.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO ȘTIREA TA: Accident în lanț la ieșirea din Alba Iulia spre Sebeș, pe pasarela de la Partoș

Publicat

Un accident rutier a avut loc miercuri după-amiaza, pe pasarela din cartierul Partoș, la ieșirea din Alba Iulia spre Sebeș. În zonă traficul rutier a fost îngreunat. 

Un cititor Alba24 care a trecut prin zonă a surprins pe o filmare urmările evenimentului rutier care s-a produs pe pasarelă, pe sensul de mers Alba Iulia – Sebeș.

Autovehiculele implicate au oprit mai apoi pe strada Regimentul V Vânători din Partoș, pentru evaluarea pagubelor. Este vorba despre trei autoturisme și o autoutilitară.

La fața locului a ajuns și un echipaj de la Poliția rutieră.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Președintele PLUS Alba, Mihail David, a fost numit vicepreședinte al Gărzii Naționale de Mediu

Publicat

Mihail David a fost numit vicepreședinte al Gărzii Naționale de Mediu. Decizia a fost publicată în Monitorul Oficial, în data de 12 aprilie (luni). 

Acesta a absolvit Facultatea de Istorie a Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia. În prezent, este director general adjunct la o firmă din domeniul transportului de marfă și logistică.

Activează de 14 ani ca voluntar în mediul ONG, în cadrul unor proiecte sociale, culturale și de sănătate publică.

Este președintele filialei PLUS Alba.

Numirea s-a făcut în urma negocierilor de la nivelul alianței de guvernare USR PLUS-PNL-UDMR,  postul de vicepreședinte al Garzii de Mediu  revenind PLUS.

Consiliul Național al PLUS l-a validat pe Mihail David pentru a ocupa funcția.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

CJSU Alba: Noi măsuri restrictive pentru diminuarea cazurilor de COVID în comunele Ciugud, Crăciunelu de Jos și Noșlac

Publicat

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba a decis miercuri măsuri ce trebuie respectate în comunele Ciugud, Crăciunelu de Jos și Noșlac. Acestea intră în vigoare de joi, 15 aprilie, ora 00:00.

Hotărârea nr. 103 din 14.04.2021 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza comunelor Ciugud, Crăciunelu de Jos și Noșlac.

Vezi Hotărârea nr. 103 – CJSU ALBA din 14 aprilie 2021

Art. 1 Se constată rata de incidență cumulată la 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2, la data de 14.04.2021, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială de pe raza județului Alba, conform Anexei la prezenta hotărâre.

Anexa_Hotararea nr. 103 din 14.04.2021

Art. 2 (1) La nivelul comunei Ciugud unde rata de incidență cumulată la 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2 este mai mare de 4 şi mai mică sau egală cu 7,5/1.000 de locuitori, începând cu data de 15.04.2021, ora 0000, pentru o perioadă de 14 zile, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, în zilele de luni, marți, miercuri și joi în intervalul orar 2200-0500, iar în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică în intervalul orar 2000-0500, cu următoarele excepţii:

deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuinţă/gospodărie şi locul/locurile de desfăşurare a activităţii profesionale şi înapoi;
deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă, precum şi pentru achiziţionarea de medicamente;
deplasări în afara localităţilor ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicţiei, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane, şi care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoţirea copilului, asistenţa persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilităţi ori decesul unui membru de familie;

b) Operatorii economici care desfăşoară activităţi de comerţ/prestări de servicii în spaţii închise şi/sau deschise, publice şi/sau private, își vor organiza şi desfăşura activitatea în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică în intervalul orar 0500-1800. Prin excepție, în data de 23 aprilie 2021, activitatea se va putea organiza și desfășura în intervalul orar 0500- 2000.

c) În zilele de vineri, sâmbătă şi duminică, în intervalul orar 1800-0500, operatorii economici pot activa doar în relaţia cu operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu. Prin excepție, în data de 23 aprilie 2021, activitatea se va putea organiza și desfășura în intervalul orar 2000-0500;

d) Unităţile farmaceutice, benzinăriile, operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu, precum şi operatorii economici din domeniul transportului rutier de persoane care utilizează autovehicule cu capacitate mai mare de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, şi cei din domeniul transportului rutier de mărfuri care utilizează autovehicule cu masa maximă autorizată de peste 2,4 tone îşi pot desfăşura activitatea în regim normal de muncă, cu respectarea normelor de protecţie sanitară;

e) Se suspendă activitatea operatorilor economici desfăşurată în spaţii închise în domeniul sălilor de sport şi/sau fitness;

f) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este interzisă;

g) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

h) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

i) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

j) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

k) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este interzisă;

l) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități;

m) Măsurile stabilite la lit. k) și lit. l) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

n) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

o) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. m), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

p) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă;

q) Instituțiile cu atribuții în domeniu, reprezentate în Grupa de coordonare și a comisiilor mixte de verificare a modului de respectare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19, vor intensifica activitățile de verificare a respectării măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 în zonele de risc;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există;

(3) Centrele de vaccinare și cabinetele medicale își vor desfășura activitatea în regim normal de muncă, cu respectarea normelor de protecţie sanitară;

(4) La finalul perioadei stabilite la alin. (1), sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență, măsurile dispuse vor fi reevaluate.

Art. 3 (1) La nivelul comunelor Crăciunelu de Jos și Noșlac unde rata de incidență cumulată la 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2 este mai mare de 3 şi mai mică sau egală cu 4/1.000 de locuitori, începând cu data de 15.04.2021, ora 0000, pentru o perioadă de 14 zile, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este interzisă;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2200-0500, cu următoarele excepții:

deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
deplasarea pentru asistență medicală care nu poate și amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistență persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie;

g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este interzisă;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă;

m) Instituțiile cu atribuții în domeniu, reprezentate în Grupa de coordonare și a comisiilor mixte de verificare a modului de respectare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19, vor intensifica activitățile de verificare a respectării măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 în zonele de risc.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) La finalul perioadei stabilite la alin. (1), sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență, măsurile dispuse vor fi reevaluate.

Art. 4 Pentru deplasarea la centrele de vaccinare sau cabinete medicale, motivul menționat pe declarația pe proprie răspundere va fi „deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă, precum şi pentru achiziţionarea de medicamente”.

Art. 5 Măsurile stabilite prin prezenta hotărâre se completează cu măsurile cu caracter general stabilite prin H.G. nr. 432/2021.

Art. 6 Hotărârile adoptate de CJSU Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

Art. 7 Prezenta hotărâre se transmite membrilor Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba, la toate U.A.T.-urile de pe raza județului Alba, în vederea aducerii la cunoștința populației, operatorilor economici și instituțiilor publice, prin toate mijloacele de comunicare avute la dispoziție. De asemenea, prezenta hotărâre se transmite la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și la Departamentul pentru Situații de Urgență de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență „UNIREA” al județului Alba. Totodată, hotărârea se va afișa pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Alba.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate