Administrație
DESCENTRALIZARE: Ce intră în „curtea” CJ Alba, după marea reformă din administraţie. Proiectul de lege adoptat de Guvern
Potrivit proiectului de lege adoptat de Guvern joi, de procesul descentralizării au scăpat Poliția, ANOFM, Agenția de prestații sociale şi cinematografele. Până luni la ora 15.00 grupurile parlamentare pot depune amendamente la Legea descentralizării, iar marţi are loc şedinţa în plen pentru procedura asumării răspunderii Guvernului pe acest act normativ. Ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Liviu Dragnea, a confirmat principalele domenii care vor fi incluse în procesul descentralizării: direcţiile de sănătate, agricultură, mediu, cultură, tineret și sport se reorganizează în subordinea Consiliului Judeţean.
Din atribuţiile noilor instituţii ce vor funcţiona în subordinea autorităţilor judeţene vor lipsi, în principal, cele de control, care vor fi coordonate în continuare de ministere. Pentru funcţionarea în noile condiţii vor fi modificate 19 acte normative.
La capitolul Finanţare se propune modificarea Legii 273/2006 privind finanţele publice, pentru aplicarea Legii privind măsuri de descentralizare a unor competenţe exercitate de unele ministere, măsuri de reformă privind administraţia publică.
“Trecerea de către Guvern în administrarea şi finanţarea autorităţilor administraţiei publice locale a unor cheltuieli publice, ca urmare a descentralizării unor competenţe, precum şi a altor cheltuieli publice noi se face prin lege, numai cu asigurarea resurselor financiare necesare realizării acestora, fundamentate pe baza standardelor de cost ale serviciilor publice respective, iar, până la aprobarea acestora, fundamentate pe baza sumelor aprobate pentru anul anterior, prin cuprinderea integral şi distinctă în anexa la legea bugetului de stat a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat necesare finanţării cheltuielilor publice transferate sau a noilor cheltuieli publice”, se arată în document.
De asemenea, se propune modificarea Legii 213/1998 privind bunurile proprietate publică: “trecerea unui bun din domeniul public al unei unităţi administrativ-teritoriale în domeniul public al altei unităţi administrativ-teritoriale de nivel diferit administrative-teritorial în cadrul aceluiaşi judeţ se face la cererea unităţiu administrativ-teritoriale interesate, prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrative-teritoriale respective”.
Faţă de proiectul descentralizării prezentat iniţial, s-a renunţat la descentralizarea Poliţiei, Agenţiei Naţionale de Ocupare a Forţei de Muncă, şi Agenției de prestații sociale, după opoziţia exprimată în acest sens de miniştrii de resort. În ceea ce privește Poliția, Dragnea a arătat că „nu se descentralizează, ba, dimpotrivă, se întărește”, iar „Agenția de prestații sociale rămâne în continuare centralizată și reformată”.
De asemenea, ”nu se transferă clădirile cinematografelor, pentru că majoritatea acestor imobile sunt afectate de contracte de închiriere” şi “s-a hotărât să fie o abordare separată a acestui fenomen și va fi o analiză specială, aparte, a ceea ce se întâmplă la RADEF”, a spus ministrul.
Astfel, pe lângă trecerea unor atribuţii şi imobile la autorităţile judeţene, un efect imediat este posibila pierdere a fotoliilor de conducere de către şefii de deconcentrate vizate, care sunt eliberaţi din funcţii de la 1 ianuarie 2014, iar preşedinţii de CJ numesc şefi interimar, până la organizarea concursurilor.
Citeşte şi Cine poate pierde fotoliul de director în Alba după transferul instituţiilor în teritoriu. Lista deconcentratelor vizate
Din punct de vedere politic, majoritatea directorilor de la direcțiile din Alba sunt sau au fost susținuți de partidele din USL, în timp ce la Consiliul Județean conducerea este PDL. Este posibil ca directorii propuși de PNL să găsească o portiță de scăpare din faptul că în CJ Alba, PNL și PDL au încheiat o alianță pentru obținerea majorității. Astfel, în Alba, PSD ar putea ieși cel mai ”șifonat” în urma descentralizării, în ciuda faptului că guvernează România.
În contextul noilor informaţii, administraţia judeţeană din Alba va avea putere de decizie în activitatea următoarelor instituţii care vor funcţiona în subordinea CJ:
– Direcţia agricolă judeţeană, înfiinţată prin comasarea actualei direcţii pentru agricultură judeţeană, a oficiului de studii pedologice şi agrochimice, casei agronomului şi camerei agricole judeţene, cu excepia unităţilor fitosanitare; pe lângă atribuţii de implementare a politiclor naţionale, comunitare şi judeţene din domeniu şi elaborarea strategiilor la nivel judeţean, autorizează spaţiile destinate comercializării cu amănuntul a vinului de mas în vrac, spaţiile de depozitare pentru produse agricole, cultivarea plantelor pentru utilizare în industrie şi alimentaţie etc. Pot colabora cu Ministerul Agriculturii pentru efectuarea de controale.
– Direcţia judeţeană pentru cultură, reorganizată în subordinea CJ, cu atribuţii de: întocmire baze de date patrimoniu, monitorizare cereri de clasare bunuri culturale mobile deţinute de instituţii nespecializate, culte religioase, alte instituţii, persoane fizice; avizarea concesionării, dării în folosinţă gratuită instituţiilor de utilitate publică sau închirierii monumentelor istorice proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale, avizarea intervenţiilor asupra monumentelor istorice de clasă B, a clasării şi declarării acestora, a docuemntaţiilor de urbanism şi zonelor construite protejate; monumentele istorice proprietate publică a statului sunt inalienabile, dar pot fi date în administrare instituţiilor publice sauu concesionate, închiriate, cu avizul Ministerului Culturii, respectiv al direcţiilor judeţene
– Direcţia de sănătate publică judeţeană, prin transferul actualei DSP cu instituţiile subordonate, inclusiv policlinicile cu plată, în subordinea CJ; va avea atribuţii de aplicare a programelor naţionale de sănătate, identificare probleme locale, implementare acţiuni locale; coordonarea unităţilor saintare din judeţ, evaluare asigurare asistenţă medicală curativă şi profilactică, încheierea contractelor cu medicii de familie şi cu spitalele; monitorizare aplicare norme funcţionare unităţi medicale şi farmacii, evaluare resurse umane din asistenţa medicală; asigurarea dotării cu echipamente şi aparatură medicală, furnizare servicii asistenţă de sănătate publică; administrează locuinţele ANL pentru medicii rezidenţi; precizăm că, potrivit unui proiect MS, se propune înfiinţarea oficiului judeţean de sănătate publică, fără personalitate juridică, condus de un şef serviciu, care se înfiinţează prin reorganizarea direcţiei de sănătate publică; activitatea de sănătatea publică în relaţie cu mediul, control şi inspecţie sanitară de stat, laborator de investigaţii şi radiaţii ar urma să fie coordonată de o Autoritate teritorială de sănătate publică, cu sediul la Târgu Mureş (structură regională ce cuprinde, pe lângă Alba, şi domeniile specifice din Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu) AICI mai multe detalii; nu este inclusă în descentralizare CNAS şi ambulanţa;
– Direcția judeţeană pentru protecţia mediului, reorganizată pe baza Agenţiei judeţene pentru protecţia mediului, în subordinea CJ, cu personalitate juridică, finanţată integral de la bugetul judeţean; va emite în continuare avize şi autorizaţii de mediu, monitorizează calitatea mediului, colectează date şi participă în comisiile de investigare a accidentelor majore de mediu
– structură pentru pescuit şi acvacultură, inclusă în aparatul de specialitate al CJ Alba: administrează resursele acvatice vii din habitatele piscicole naturale, terenurile cu amenajări piscicol, actualizează fişierul ambarcaţiunilor de pescuit; autorizează locurile de primă vânzare a produselor de pescuit, eliberează permise/licenţe/autorizaţii (cu excepţia pescuit calcan), meit licenţe de fabricaţie unităţilor de procesare; la Bucureşti va funcţiona Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură, finanţată din bugetul de stat.
– – dreptul de administrare a plajelor turistice se transferă de la Apele Române către consiliile locale
– Direcţia judeţeană pentru sport şi tineret trece în subordinea CJ, de la Ministerul Tineretului şi Sportului: elaborează strategia judeţeană, organizează acţiuni pentru tineret, culturale, artistice, educative, turistice, sportive, de agrement pentru tineri, în tabere sau centre de agrement, tabere tematice, programe cu caracter social, finanţează unele programe speciale pentru sportivi, ţine evidenţa structurilor sportive fără personalitate juridică, finanţează prin contract, programele sportive ale asociaţiilor judeţene pe ramuri de sport şi ale cluburilor sportive de drept privat, în limita sumei prevăzute în buget; oragnizează competiţii, emit licenţe pentru organizarea de evenimente, concursuri sportive, omologhează bazele sportive; venituri proprii: 15% din valoarea de piaţă a bazelor sportive dezafectate sau cu destinaţie schimbată, din proprietatea structurilor sportive de drept privat, venituri din activităţi economice din domeniu, donaţii, sponsorizări, sume din exerciţiul financiar precedent şi din organizarea de excursii, alte venituri; poate prini subvenţie de la bugetul de stat; casele de cultură ale studenţilor, sălile de sport şi cluburile sportive sunt administrate de CJ sau CL, după caz.
– atribuţii în turism la CJ: omologarea traseelor turistice şi a pârtiilor de schi, inventarierea principalelor resurse turistice, propuneri de dezvoltare a turismului, autorizarea funcţionării pensiunilor, a activităţii ghizilor de turism, centrelor de informare şi promovare turistică; emiterea brevetului de turism; clasificarea structurilor de primire turistică; autorizare activităţi agrement nautic, turistice de plajă, ecoturistice; avizarea documentaţiilor de urbanism pentru zone şi staţiuni turistice, construcţii; atribuţii ale autorităţii administraţiei publice locale de la nivelul judeţului: aviz de specialitate pentru documentaţii urbanism staţiuni turistice; autorizare funcţionare structuri de primire turistică şi alimentaţie publică, clasificare hoteluri, moteluri, hosteluri, vile, bungalouri, cabane, sate de vcanţă, campinguri, pensiune peste 3 camere; restaurante, baruri, fast-food, braserii, berării, grădini de vară, cofetării (etc) din structuri turistice; cluburi, casinouri, săli polivalente; pârtii şi instalaţii de transport turistic pe cablu; complexe balneare; consiliile locale organizează centre de informare turistică, participă la omologarea traseelor turistice şi a pârtiilor de schi
– atribuţii ale consiliilor locale în domeniul învăţământului: preiau palatele, cluburile copiilor şi elevilor şi cluburile sportive şcolare – administrare şi finanţare; inspectoratele şcolare şi casa corpului didactic rămân la minister.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Pingback: Legea DESCENTRALIZĂRII: Guvernul și-a angajat răspunderea în fața Senatului și a Camerei Deputaților. Vezi declarațiile premierului Ponta | Alba24
Pingback: DESCENTRALIZAREA în Alba, varianta Ion Dumitrel: Cum vor fi reorganizate instituțiile „inutile” sau care „nu-și fac treaba” | Alba24