Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Din 11 aprilie intră în vigoare noua Lege de vânzare-cumpărare a terenurilor agricole. Cum se aplică dreptul de preempţiune


Publicat

Începând cu data de 11 aprilie, oricine va putea cumpăra terenuri agricole extravilane în România, însă tranzacțiile ar putea fi anulate, dacă ofertele nu vor fi făcute în primul rând preemptorilor, se subliniază într-o lege care a fost publicată în 12 martie, în Monitorul Oficial. Președintele a semnat decretul de promulgare a legii care include regulile de achiziționare a terenului agricol extravilan pe data de 5 martie.

Dacă preemptorii nu vor dori să cumpere terenurile, vânzarea la liber se va putea face doar dacă prețurile vor fi mai mari decât cele solicitate preemptorilor, conform noului act normativ.

Oricine va putea cumpăra teren agricol în România

Conform Legii nr. 17/2014, pot cumpăra teren agricol extravilan în țara noastră:

– cetățenii români

– cetățenii unui stat din Uniunea Europeană

– cetățenii statelor care fac parte la Acordul privind Spațiul Economic European (ASEE; cuprinde Norvegia, Liechtenstein și Islanda) sau ai Confederației Elvețiene

– apatrizii cu domiciliul în România, într-un stat din UE, într-un stat din ASEE sau în Confederația Elvețiană

– persoanele juridice având naționalitatea română

– persoanele juridice având naționalitatea unui stat membru al UE, a statelor care sunt parte la ASEE sau a Confederației Elvețiene.

Cetățenii și persoanele juridice care aparțin unui stat membru al UE sau statelor care sunt parte la ASEE sau Confederației Elvețiene pot achiziționa teren agricol în România în condiții de reciprocitate.

Pentru terenurile aflate la 30 km de graniță trebuie avizul MApN

Conform noii legi, următoarele tipuri de terenuri pot fi vândute doar cu avizul specific al Ministerului Apărării Naționale, eliberat în urma consultării cu Serviciul Român de Informații Serviciul de Informații Externe, Serviciul de Protecție și Pază, Ministerul de Interne și Ministerul Justiției prin structurile interne specializate:

– terenurile agricole din extravilan, pe o adâncime de 30 km față de frontiera de stat și țărmul Mării Negre, către interior,

– situate la o distanță de până la 2.400 m față de obiectivele speciale.

De asemenea, terenurile agricole situate în extravilan, pe care se află situri arheologice, unde au fost instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat sau zone cu potențial arheologic evidențiat întâmplător pot fi vândute doar cu avizul specific al Ministerului Culturii, respectiv al serviciilor publice deconcentrate ale acestuia.

Avizele prevăzute mai sus trebuie comunicate în termen de 20 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii de solicitare de către vânzător.

Oferta de vânzare trebuie afișată la sediul Primăriei timp de 30 de zile

Pentru comercializare, vânzătorul înregistrează la primăria din raza localității unde se află terenul o cerere prin care solicită să fie afișată oferta de vânzare a terenului agricol situat în extravilan, în vederea aducerii acesteia la cunoștința preemptorilor, conform recentului act normativ. Cererea trebuie să fie însoțită de oferta de vânzare a terenului agricol și de documentele doveditoare.

Oferta de vânzare va cuprinde informații despre teren – preț, amplasament, suprafață, categoria de folosință și clasa de calitate, documentele cadastrale, și despre vânzător – numele și prenumele, adresa completa și copia documentului de proprietar.

În termen de o zi lucrătoare de la data înregistrării cererii, primăria are obligația să afișeze oferta de vânzare la sediul sau și, după caz, pe pagina de internet a acesteia, pentru un termen de 30 de zile.

Cum se aplică dreptul de preempțiune

Conform Legii nr. 17/2014, titularul dreptului de preempțiune trebuie ca în termenul de 30 de zile de la afișarea ofertei să își manifeste în scris intenția de cumpărare, să comunice acceptarea ofertei vânzătorului și să o înregistreze la sediul primăriei unde aceasta a fost afișată.

De asemenea, în aceeași perioadă de 30 de zile, după ce primește intențiile de achiziție, vânzătorul trebuie să aleagă un potențial cumpărător și să comunice numele acestuia primăriei în raza căreia se află terenul, mai arată recentul act normativ. Alegerea cumpărătorului se va face în funcție de rangul preemptorului, prețul și cu respectarea condițiilor din Codul civil.

Astfel, în cazul în care, în termenul de 30 de zile, mai mulți preemptori de rang diferit își manifestă în scris intenția de cumpărare, la același preț și în aceleași condiții, vânzătorul trebuie să aleagă preemptorul, care este potențialul cumpărător, în următoarea ordine coproprietarii, arendașii, proprietarii vecini și ADS. Vânzătorul trebuie să comunice numele acestui preemptor primăriei.

În cazul în care, în cele 30 de zile, mai multi preemptori de același rang își manifestă în scris intenția de cumpărare și niciun alt preemptor de rang superior nu acceptă oferta, la același preț și în aceleași condiții, vânzătorul trebuie să aleagă dintre aceștia și va comunica numele acestuia primăriei.

Dacă în termenul de 30 de zile, un preemptor de rang inferior oferă un preș superior celui din oferta de vânzare sau celui oferit de ceilalți preemptori de rang superior lui care acceptă oferta, vânzătorul poate relua procedura. Mai exact, vânzătorul poate înregistra oferta de vânzare cu prețul oferit de preemptorul inferior, dar să facă oferta către preemptorii de rang superior, se subliniază în Legea nr. 17/2014. În acest caz, vânzătorul trebuie să aleagă un potențial cumpărător într-un termen de trei ori mai scurt, respectiv în 10 zile de la afișarea ofertei.

În termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea de către vânzător a potențialului cumpărător, primăria are obligația să transmită structurii centrale, respectiv celor teritoriale, datele de identificare ale preemptorului ales, potențialul cumpărător, în vederea verificării îndeplinirii condițiilor legale.

Dacă, în termenul de 30 de zile, niciun preemptor nu își manifestă intenția să cumpere terenul, tranzacționarea este liberă, urmând ca vânzătorul să înștiințeze în scris primăria că a luat această decizie.

Cu toate acestea, vânzarea liberă a terenului la un preț mai mic decât cel cerut în oferta de vânzare ori în condiții mai avantajoase decât cele arătate atrage nulitatea absolută, arată Legea nr. 17/2014.

Dacă în cele 30 de zile sau 10 zile, cât timp preemptorul trebuie să-și manifeste intenția de cumpărare, vânzătorul modifică datele din oferta de vânzare, el poate relua procedura de înregistrare a cererii de cumpărare de către preemptori.

Potrivit Legii nr. 17/2014, dacă terenul este achiziționat de un preemptor, avizul final necesar încheierii contractului de vânzare în forma autentică de către notarul public sau pronunțării de către instanța a unei hotărâri judecătorești care ține loc de contract de vânzare îl emit structurile teritoriale pentru terenurile cu o suprafață de până la 30 de hectare inclusiv, iar pentru terenurile cu suprafață de peste 30 de hectare structura centrală.

În cazul tranzacționării libere, contractul de vânzare se încheie pe baza adeverinței eliberate de primărie.

În cazul nerespectării dreptului de preempțiune, tranzacția poate fi anulată

Conform Legii nr. 17/2014, se vor aplica amenzi între 50.000 de lei și 100.000 de lei pentru următoarele contravenții:

– vânzarea-cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan, în care se află situri arheologice, unde au fost instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat sau zone cu potențial arheologic evidențiat întâmplător, fără avizul Ministerului Culturii, respectiv al serviciilor publice deconcentrate ale acestuia;

– vânzarea-cumpărarea terenului agricol extravilan aflat pe o adâncime de 30 de km de la granița României sau la o distanță de până la 2.400 m față de obiectivele speciale fără avizul de la MAN, dacă această situație era notată în cartea funciară la data solicitării extrasului de carte funciară pentru autentificare;

– vânzarea-cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan fără avizul structurii centrale, respectiv ale structurilor teritoriale ale MADR;

– nerespectarea dreptului de preempțiune.

Dacă nu se respectă dreptul la preempțiune, cele două distanțe, respectiv raza de 30 de km de la granița României sau distanța de până la 2400 m față de obiectivele speciale, și nici avizul că preemptorul poate achiziționa acel teren, atunci tranzacția este interzisă și se sancționează cu nulitatea absolută, respectiv este anulată.

sursa: avocat.net



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Spitalul din Alba Iulia cumpără paturi electrice și noptiere pentru secțiile Neurologie și ORL. Valoarea investiției

Publicat

Spitalul Județean de Urgență (SJU) din Alba Iulia cumpără peste 90 de paturi electrice și noptiere pentru secțiile Neurologie și ORL. Investiția este de peste 470.000 de lei, fără TVA. 

Spitalul Județean de Urgență din Alba Iulia a lansat vineri, 16 aprilie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), o licitație pentru achiziția de paturi de spital și noptiere.

Valoarea totală estimată este de 476.850 de lei, fără TVA. 

Potrivit caietului de sarcini, este vorba despre:

  • pat de spital cu trei motoare pentru secția Neurologie – 68 buc.
  • pat de spital cu două motoare pentru secția ORL – 25 buc.
  • noptieră cu măsuță de servit la pat pentru secțiile Neurologie și ORL – 93 buc.

Echipamentele solicitate sunt necesare pentru a fi înlocuite cele care urmează a fi scoase din funcțiune, ca urmare a îndeplinirii duratei de viață legală și pentru a suplimenta numărul de paturi existent.

Produsele solicitate vor duce la îmbunătățirea activității medicale din cadrul secțiilor/compartimentelor, ceea ce va duce la creșterea satisfacției pacienților.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Peste 700 de arbori, plantați în această săptămână la Sebeș, în cadrul proiectului „Un copac pentru fiecare locuitor”

Publicat

Peste 700 de arbori au fost plantați în această săptămână la Sebeș, în cadrul proiectului „Un copac pentru fiecare locuitor al municipiului Sebeș”. 

Potrivit primarului Dorin Nistor, au fost plantați:

  • 230 bucăți specia tuia,
  • 38 bucăți brad caucazian (Abies nordmanniana),
  • 10 bucăți cedru,
  • 8 bucăți arțari,
  • 24 bucăți paltini,
  • 35 bucăți stejari diverse varietăți ornamentale,
  • 10 bucăți arbore de fier persan,
  • 10 bucăți cireși japonezi,
  • 35 bucăți Euonymus,
  • 95 bucăți Dracila,
  • 38 bucăți Forsythia,
  • 60 bucăți Spiraea,
  • 50 bucăți magnolii de diverse culori,
  • 30 bucăți Chaenomeles,
  • 35 bucăți liliac (Syringa) diverse culori.

Potrivit edilului, proiectul denumit în mod simbolic ”Un copac pentru fiecare locuitor al Municipiului Sebeș” urmărește plantarea unui număr de 32.610 arbori, pe terenuri aflate în proprietatea municipiului Sebeș, în zonele Rebeș, Râpa Roșie, Viile Sașilor, Moldița, Petrești – Alunei.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

IPJ Alba: Peste 100 de persoane, sancționate pentru nerespectarea măsurilor de protecție. Controale și la unități HoReCa

Publicat

Inspectoratul de Poliție Județean Alba a continuat activitățile de verificare a modului în care se respectă prevederile Legii nr. 55 din 2020, privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Sub coordonarea Instituției Prefectului, au continuat, în sistem integrat, acțiunile de verificare cu privire la respectarea măsurilor impuse în contextul stării de alertă, în scopul prevenirii răspândirii virusului Covid 19.

În ultimele 24 de ore au fost verificate 702 de persoane aflate în carantină, 651 aflate în izolare și au fost organizate 13 acțiuni punctuale în cadrul cărora au fost verificate 529 de persoane. Alte 92 de persoane au fost verificate în cadrul altor activități desfășurate în contextul pandemiei.

Au fost controlate 76 de societăți comerciale/ persoane fizice autorizate, 124 de terase, restaurante, fastfood-uri, hoteluri și 63 de mijloace de transport, din care 19 mijloace de transport în comun.

Echipele de control au depistat și sancționat 111 persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală, două care nu au respectat măsura privind carantinarea/izolarea și 11 care nu au respectat restricțiile de deplasare.

De exemplu, cu ocazia unei acțiuni cu efective suplimentare, organizată în Alba Iulia, au fost legitimate 225 de persoane, verificate 34 de societăți comerciale și 147 de mijloace de transport și au fost aplicate 40 de sancțiuni contravenționale la Legea 55/2020.

Scopul acțiunilor desfășurate nu este aplicarea de sancțiuni, ci acela de a-i determina pe toți cetățenii să conștientizeze necesitatea respectării normelor sanitare pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu Covid 19.

Reamintim că, în toate localitățile se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 22.00 – 05.00, iar în toate localitățile, unde incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 4 și mai mică sau egală cu 7,5/1.000 de locuitori, se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în zilele de vineri, sâmbătă și duminică în intervalul orar 20.00 – 05.00.

În toate localitățile, unde incidența cumulată la 14 zile depășește 7,5/1.000 de locuitori, se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 20.00-05.00.

„Este important ca fiecare dintre noi să avem un comportament responsabil, să conștientizăm că acțiunile noastre îi pot afecta pe ceilalți și să respectăm deciziile autorităților, pentru limitarea și răspândirea infecțiilor cu noul Coronavirus.

Facem apel la cetățeni să respecte măsurile de protecție sanitară și de distanțare fizică, pentru a-și proteja propria sănătate și viață, dar și pentru a-i proteja pe toți cei din jur”, au transmis reprezentanții IPJ Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Scenariile prin care sălile de spectacole și cinematografele se pot deschide din 1 iunie 2021. Condițiile de acces la evenimente

Publicat

Ministerul Culturi a publicat propunerile cu măsurile și regulile care vor trebui respectate pentru deschiderea cinematografelor și  sălilor de spectacole din spații închise de la 1 iunie 2021.

Ministerul Culturii propune două scenarii în care vor fi aplicate măsuri de protecție sanitară. Documentul prevede și reguli pentru desfășurarea evenimentelor din spațiile HORECA.

Scenariile sunt raportate la incidența cazurilor de COVID 19 și reglementează numărul de persoane care pot participa la evenimente/ spectacole.

Măsuri și reguli privind activitățile cultural-creative în spații închise, pe perioada stării de alertă, pentru prevenirea răspândirii COVID-19

Prezentul capitol conține reguli particulare pentru reluarea activităților cultural-creative în spații închise, pe baza legislației și a recomandărilor autorităților publice din România.

Prin spații închise se înțelege atât spațiul convențional în care se pot desfășura spectacole, concerte, proiecții de film, conferințe etc., cât și spațiul neconvențional, cum ar fi hale industriale, săli de sport, holul sau spațiul larg al unei clădiri, cafenele, restaurant etc.

Persoanele care coordonează fiecare producție sunt responsabile de verificarea modalității de implementare a acestor recomandări, în vederea reducerii impactului riscului de infecție cu SAR-CoV-2, respectând măsurile sanitare generale aplicabile în funcție de specificul activității.

Vezi aici : DOCUMENT Regulile pentru reluarea spectacolelor și concertelor de la 1 iunie 2021. Măsurile propuse de Ministerul Culturii

Asumarea riscurilor ce revin în urma participării la un eveniment se face de către toți participanții: spectator, artist, furnizor de servicii, lucrător și organizator.

Prin activități culturale se înțelege, fără a se limita la: teatru, dans, concert, film, stand-up comedy sau expoziție, expoziție temporară, târg, workshop, conferință cu caracter cultural sau creativ.

În funcție de situația epidemiologică generală, de particularitățile regionale și locale, operatorii culturali vor pune în aplicare unul dintre următoarele scenarii:

Scenariul 1

– Organizarea și desfășurarea activităților cultural-creative în spații închise este permisă folosind capacitatea maximă a spațiului respectiv și în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori în localitățile în care se află acestea, dacă toate persoanele care participă la eveniment se încadrează în una dintre situațiile de mai jos:

-vaccinare. Accesul persoanelor se va face în baza Adeverinței de vaccinare, care va atesta încheierea procesului de vaccinare, la 10 zile de la realizarea rapelului.

Adeverința se va prezenta împreună cu un act de identitate;

-test RT-PCR – SARS-CoV-2 realizat cu maximum 48 de ore înaintea începerii evenimentului;

-testare cu un test destinat diagnosticării rapide a virusului SARS-CoV-2.

Accesul în sală se va face doar în baza unui test cu un rezultat negativ, ce va fi realizat în ziua evenimentului;

-au trecut prin boală și pot face dovada prezenței anticorpilor printr-un document medical, care nu va fi mai vechi de 90 de zile. 

În cazul în care o acțiune culturală se organizează în Scenariul 1, următoarele măsuri suplimentare sunt aplicabile în completarea măsurilor generale de siguranță sanitară pentru sectorul cultural – creativ:

  • publicul poate participa la eveniment în picioare. Se vor aloca minim 4 mp pentru fiecare persoană;
  • participanții sunt obligați în continuare să poarte mască pe toată durata evenimentului;
  • sala/spațiul poate fi folosit la capacitate maximă, ocupând toate locurile;
  • consumul de băuturi și alimente se va realiza doar în spațiile special amenajate și doar cu respectarea normelor ordinului comun – Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și Ministerul Sănătății.

Scenariul 2

 a) Organizarea și desfășurarea activităților cultural-creative în spații închise este permisă fără a depăși 2/3 din capacitatea spațiului, dar nu mai mult de 500 de spectatori și în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 3/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea.

Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

b) Organizarea și desfășurarea activităților cultural-creative în spații închise este permisă fără a depăși 1/2 din capacitatea spațiului, dar nu mai mult de 300 de spectatori și în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 5/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea.

Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

c) Organizarea și desfășurarea activităților cultural-creative în spații închise este permisă fără a depăși 1/3 din capacitatea spațiului, dar nu mai mult de 200 de spectatori și în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea.

Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

În cazul în care o acțiune culturală se organizează în Scenariul 2, următoarele măsuri suplimentare sunt aplicabile în completarea măsurilor generale de siguranță sanitară pentru sectorul cultural – creativ:

  • spațiul va fi organizat cu locuri de șezut (scaune, bănci, pufuri etc.). Publicul nu poate urmări un spectacol/ concert în picioare;
  • personalul va verifica respectarea distanţării în timpul spectacolului;
  • referitor la distribuția locurilor în sală (atât online cât și la casele de marcat): se va aloca un scaun liber pe lateral între fiecare spectator.
  • În cazul în care organizatorii amenajează spațiul cu locuri de șezut (scaune, bănci, pufuri etc.), se va aloca 1 m între fiecare spectator. Prin excepţie de la aceste reguli, grupurile de până la 2 persoane și membrii aceleiași familii pot sta împreună;
  • în ceea ce privește rândurile: ținând cont de structura de teatru / amfiteatru verticalizată, spectatorii nu stau față în față, ci unii în spatele celorlalți, înlăturând astfel riscul contaminarii directe prin proximitate.

Acțiuni culturale organizate în spații HoReCa:

În cazul în care evenimentul se desfășoară într-un restaurant, bar sau cafenea organizarea spațiului și a publicului se va face conform reglementărilor specifice HORECA din ordinul comun în vigoare al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și Ministerului Sănătății.

Documentul complet poate fi văzut mai jos sau descărcat de AICI: Masuri MC SCC 16.04.2021

Măsuri și reguli în domeniul cinematografelor, pe perioada stării de alertă, pentru prevenirea răspândirii COVID-19

Prezentul document conține un set de măsuri și reguli particulare pentru sălile de cinema, pe baza legislației și a recomandărilor autorităților publice din România.

Persoanele care coordonează fiecare producție (ex. manager de sală) sunt responsabile de verificarea modalității de implementare a acestor recomandări, în vederea reducerii impactului riscului de infecție cu SAR-CoV-2.

În funcție de situația epidemiologică generală, de particularitățile regionale și locale, operatorii culturali vor pune în aplicare unul dintre următoarele scenarii:

Scenariul 1

Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor în spații închise este permisă fără a depăși 2/3 din capacitatea spațiului în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 3/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea.

Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

b) Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor în spații închise este permisă fără a depăși 1/2 din capacitatea spațiului, în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 5/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea.

Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

c) Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor în spații închise este permisă fără a depăși 1/3 din capacitatea spațiului, în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea.

Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

Reguli suplimentare aplicabile cinematografelor în completarea măsurilor generale de siguranță sanitară pentru sectorul cultural – creativ:

  • este interzisă funcționarea sălilor de cinematograf 4DX;
  • distribuirea de ochelari 3D este permisă în cazul celor de unică folosinţă, iar cei refolosibili vor fi dezinfectați după fiecare proiecție;
  • funcționarea cafenelei/bistroului/alte magazine care comercializează băuturi sau/și produse alimentare din incinta cinematografelor este permisă
  • cu respectarea măsurilor de sănătate publică în vigoare;
  • participanții sunt obligați în continuare să poarte mască pe toată durata proiecției;
  • personalul va verifica respectarea distanţării în timpul spectacolului;
  • referitor la distribuția locurilor în sală (atât online cât și la casele de marcat): se va aloca un scaun liber pe lateral între fiecare spectator. În cazul în care organizatorii amenajează spațiul cu locuri de șezut (scaune, bănci, pufuri etc.), se va aloca 1 m între fiecare spectator. Prin excepţie de la aceste
  • reguli, grupurile de până la 2 persoane și membrii aceleiași familii pot sta împreună;
  • în ceea ce privește rândurile: ținând cont de structura de teatru / amfiteatru verticalizată, spectatorii nu stau față în față, ci unii în spatele celorlalți, ușor pe diagonală, înlăturând astfel riscul contaminarii directe prin proximitate.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate