Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

DOCUMENT: Regulile pentru reluarea spectacolelor și concertelor de la 1 iunie 2021. Măsurile propuse de Ministerul Culturii

Publicat

concert toti k1 piata cetatii 3

Ministerul Culturii propune măsuri pentru reluarea activităţilor cultural-creative de la 1 iunie 2021, în spaţii închise şi deschise, pe baza legislaţiei şi a recomandărilor autorităţilor publice din România.

Acestea vor fi analizate de Ministerul Sănătăţii şi de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă (CNSU).

Adeverinţa de vaccinare anti-COVID, un test RT-PCR negativ, realizat cu maximum 48 de ore înaintea începerii evenimentului, sau un test destinat diagnosticării rapide negativ se numără printre condiţiile participării publicului la activităţile cultural-creative în spaţii închise în condiţiile unei rate a incidenţei infecţiilor cu SARS-CoV-2 cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori.

Setul de măsuri publicat vineri pe site-ul instituţiei a fost elaborat în urma discuţiilor din cadrul grupului de lucru pentru reluarea activităţii cu public a sectoarelor cultural-creative, grup iniţiat de Ministerul Culturii cu sprijinul prim-ministrului Florin Cîţu.

Din acest grup au făcut parte asociaţii şi patronate din sectorul cultural-creativ, prin diferiţi reprezentanţi mandataţi în acest sens, dar şi specialişti din cadrul Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, ministere care şi-au manifestat dorinţa de a lucra împreună pentru a găsi soluţii, inclusiv pentru segmentul HoReCa, transmite Ministerul Culturii.

Expertiza medicală a fost asigurată de dr. Victor Costache şi dr. Cristian Oancea, reprezentanţi ai prim-ministrului.Evenimente cu public vor avea loc respectând 2 tipuri de scenarii atât pentru activităţile desfăşurate la exterior, cât şi în interior.

Organizatorul este cel care trebuie să aleagă între aceste 2 scenarii publicate online.„A fost o muncă susţinută care sper să permită intrarea în normalitate la data de 1 iunie.

Am avut în vedere şi experienţa altor state membre UE şi suntem în continuare deschişi spre a îmbunătăţi normele pentru că sănătatea publică primează.

Am evidenţiat în repetate rânduri că sectoarele cultural-creative au fost unele dintre cele mai restricţionate şi avem nevoie de susţinere ca acestea să poată redeveni accesibile publicului, atât ca o necesitate socială, cât şi economică“, a transmis ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu.

Propunerile pot fi transmise pe adresa de e-mail comunicare@cultura.ro.

Documentul complet poate fi văzut mai jos sau descărcat de AICI: Masuri MC SCC 16.04.2021_1

Măsuri generale de siguranță sanitară pentru sectorul cultural – creativ 

1. Măsuri care privesc angajații și răspunderea individuală;

Angajații vor respecta măsurile de precauție universală:

  • portul obligatoriu al măștii (medicală/non-medicală), care trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.
  • Medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc și vor emite recomandări privind necesitatea purtării măștii pentru angajați, în funcție de specificul activității desfășurate;
  • în cazul în care angajatul are simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală modificată), acesta nu se prezintă la locul de muncă, contactează medicul de familie și anunță în scris managerul sau angajatorul;
  • carantinarea la domiciliu, în cazul în care au intrat în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARS-CoV-2, contactarea medicului de familie, precum și anunțarea în scris a managerului sau angajatorului;
  • efectuarea frecventă a igienei mâinilor (cu apă și săpun sau dezinfectant avizat pe bază de alcool) și evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.

2. Măsuri care privesc angajatorul în relație cu personalul:

  1. elaborarea instrucțiunilor proprii pe baza evaluării de risc pentru fiecare categorie de angajat, în funcție de programul de lucru, specificul activității desfășurate, structura organizatorică, structura incintei;
  2. medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc și vor emite recomandări privind necesitatea purtării măștii pentru angajați, în funcție de specificul activității desfășurate;
  3. responsabilul SSM va efectua instruirea angajaților în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă;
  4. plasarea, la loc vizibil, de anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces;
  5. măsurarea temperaturii prin termometru non-contact, precum și efectuarea triajului observațional epidemiologic zilnic la intrarea în sală. Nu se va permite accesul persoanelor simptomatice (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală modificată), precum și al celor care înregistrează
  6. temperatura măsurată mai mare de 37,3°C. În cazul în care temperatura înregistrată depășește 37,3°C, se recomandă repetarea măsurării
  7. temperaturii, după o perioadă de 2-5 minute de repaus;
  8. obligația de a întocmi procedurile necesare referitoare la situația în care unei persoane sau unui grup nu i se permite accesul la eveniment în urma triajului. Obligația de a informa și instrui angajații/voluntarii și agenții de pază cu privire la această procedură;
  9. promovarea măsurilor de igienă individuală;
  10. plasarea de dispensere cu soluții dezinfectante atât la intrarea în clădire, în cabinele individuale, cât și în spațiile comune;
  11. instruirea personalului privind măsurile de igienă;
  12. dezinfecția frecventă a suprafețelor utilizate de mai mult de o persoană cu substanțe biocide autorizate;
  13. dezinfectarea echipamentului tehnic: lavaliere, microfoane, walkie-talkie, căști etc. Dacă materiale și echipamentul sunt achiziționate/închiriate, trebuie stabilit un protocol împreună cu fiecare furnizor privind procedura de curățare și igienizare a acestora, astfel încât să nu fie afectate
  14. calitatea și proprietățile materialelor și echipamentelor;
  15. se va evita organizarea meselor cu bufet deschis.  Servirea mesei de către personalul angajat, se va face în spații special amenajate, după un program prestabilit, cu respectarea normelor în vigoare, pentru spații cu această destinație. Se vor distribui alimente ambalate și băuturi răcoritoare pentru consum individual;
  16. mesele se vor servi în porții individuale, cu menținerea distanței fizice de 1 m;
  17. încăperile în care se desfășoară activitatea vor fi aerisite periodic;
  18. în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se va efectua nebulizare o dată pe săptămână, în afara programului de lucru, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului;
  19. montarea unor paravane despărțitoare la casele de bilete sau unde acest lucru nu este posibil;
  20. informarea personalului angajat privind măsurile de igienă;
  21. în situația în care un membru al echipei dezvoltă simptome respiratorii în timpul programului de lucru, recomandările sunt următoarele:
  22. separarea imediată de restul echipei și organizarea transportului individual al acestuia la domiciliu, contactarea de către acesta a medicului de familie și anunțarea în scris a managerului sau angajatorului;
  23. încăperea în care respectiva persoană a petrecut timp îndelungat se închide și se aerisește timp de 24 de ore;
  24. după aerisirea spațiului, se realizează curățenia, spălarea și dezinfecția riguroasă a respectivei încăperi;
    cazul în care persoana a petrecut mai mult timp în mai multe încăperi se va aplica procedura de la pct. (iii) pentru fiecare încăpere;
  25. în situația în care o persoană suspectă sau confirmată cu virusul SARS-CoV-2  a fost prezentă în una sau mai multe spații de repetiție, într-un
  26. interval mai scurt de 3 zile, se aplică procedura prevăzută anterior;
  27. pentru activitatea desfășurată în cadrul birourilor instituțiilor de spectacol și/sau concerte, publice sau private, se vor aplica măsuri conform

Ordinului ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului sănătății nr. 3.577/831/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activității la locul de muncă în condiții de securitate și sănătate în muncă, pe perioada stării de alertă.

3. Măsuri care privesc publicul:

a) se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces. Realizarea unei comunicări corecte şi eficiente despre măsurile de siguranţă sanitară adoptate, promovate în locaţie, dar şi pe site-ul şi pe reţelele de socializare, pentru o vizibilitate sporită şi o înţelegere cât mai bună din partea publicului;

b) accesul se face cu respectarea de către participanți a distanțării de minim 1 m;

c) triaj observațional la intrarea în locație: nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, stare generală alterată) și temperatură mai mare de 37,3°C. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în spațiul destinat;

d) accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării de mască (medicală/non-medicală) pe toată durata spectacolului. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul;

f) organizarea cozilor la intrarea/ ieşirea din locaţie/casa de bilete prin marcaje care să indice distanţa regulamentară de 1 m între persoane;

g) publicul va fi încurajat să își dezinfecteze mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție;

h) vânzarea de bilete se va face pe cât posibil online, astfel încât contactul fizic să fie minimizat. În cazul achiziției biletelor la casa de bilete:

(i) încurajarea utilizării plății cu cardul contactless sau telefonul;

(ii) deschiderea casei de bilete cu suficient timp înaintea evenimentului, astfel încât să fie evitată aglomeraţia;

(iii) în cazul în care accesul în sală este efectuat în imediată apropiere a casei de bilete, aceasta se va închide cu 15 minute înainte de începerea evenimentului;

n) dezinfecția regulată a suprafețelor;

o) evitarea pe cât posibil a formării cozilor în interiorul clădirii;

q) biletele vor fi, pe cât posibil, scanate de către personal, şi nu rupte sau atinse cu mâna. Dacă acest lucru nu este posibil, angajatul care face verificările va purta mănuși;

r) intrarea şi ieşirea se va efectua gradual, rând cu rând, astfel încât să nu se creeze aglomeraţie:

s) accesul în sală se va face în ordinea venirii spectatorilor/vizitatorilor cât mai devreme posibil, fără a staționa pe hol;
ieşirea din sală se va efectua începând cu rândurile cele mai apropiate de ieşirea din sală, pe ușile de evacuare;

t) în cazul unei instituții cu mai multe săli aflate în aceeași incintă, se vor eşalona orele de început şi de sfârşit ale spectacolelor, în aşa fel încât să nu se suprapună orele de acces şi ieşire din mai multe săli, evitându-se astfel aglomerarea spaţiilor comune;

t) stabilirea și implementarea unor circuite distincte pentru acces şi ieşire;

u) în funcţie de dimensiunile sălii, accesul va începe înainte de eveniment, pentru a evita adunarea mulţimilor, acest lucru fiind menţionat şi pe bilet, dar și în comunicarea asigurată de către organizator, dacă este posibil;

v) spectacolele se vor desfășura fără pauze pentru a se evita aglomerarea spațiilor;

w) fiecare organizator are obligația de a întocmi procedurile necesare referitoare la situația în care unei persoane sau unui grup nu i se permite accesul la eveniment în urma triajului epidemiologic sau în urma testării. Fiecare organizator are obligația de a informa și instrui angajații/voluntarii și agenții de pază cu privire la această procedură.

4. Măsuri privind amenajarea spațiului și desfășurarea activităților culturale:

  • stabilirea și respectarea numărului maxim de persoane permise în sală/spațiu; 
  • dezinfectarea cu substanțe biocide autorizate a tuturor scaunelor după și/sau înaintea fiecărui spectacol;
  • asigurarea unui sistem de aer condiţionat/ventilaţie corespunzător normelor în vigoare, pentru evitarea răspândirii particulelor în sală, precum şi în hol, toalete şi alte spaţii comune. În cazul în care sala/spațiul nu este dotat(ă) cu un sistem de aer condiționat/ventilaţie conform normelor de siguranţă sanitară, aceasta va fi obligată să nu utilizeze sistemele de aer condiţionat şi/sau ventilaţie;
  • să efectueze dezinfecția și aerisirea periodică a spațiilor de activitate, suprafețelor și a tuturor obiectelor atinse frecvent de public;
  • să efectueze nebulizarea săptămânală, în afara programului de lucru, a încăperilor climatizate cu recircularea aerului;
  • alocarea unui timp suficient pentru realizarea procedurilor de dezinfectare a suprafeţelor de contact din săli după fiecare spectacol;
  • punerea la dispoziţia publicului de substanţe dezinfectante pentru mâini;
  • respectarea distanţei obligatorii de minimum 1 m, în condiţiile spațiilor destinate utilizării toaletelor;
  • punerea la dispoziție a unui număr rezonabil de toalete, unde este posibil, pentru evitarea aglomerației;
  • dezinfectarea regulată a toaletelor cu substanțe biocide autorizate;
  • asigurarea permanentă a substanțelor și materialelor de curățenie/ igienizare necesare în locație;
  • asigurarea personalului de curățenie, instruit profesional, într-un număr suficient;
  • funcționarea cafenelei/bistroului/alte magazine care comercializează băuturi sau/și produse alimentare este permisă cu respectarea măsurilor de sănătate publică în vigoare.

Măsuri care privesc artiștii și prestațiile artistice, acolo unde este aplicabil:

  1. managerul sau organizatorul va concepe un plan/program de testare periodică a echipei artistice;
  2. accesul și evacuarea echipelor de organizare, lucrătorilor și artiștilor se va realiza prin locuri/porți separate de cele pentru spectatori acolo unde este posibil și/sau la intervale orare diferite; 
  3. se recomandă artiștilor interpreți sau executanți să își aducă propriile microfoane, instrumente, căști și alte echipamente pe care le folosesc;
  4. aceleași reguli de distanțare fizică se impun și zonei de backstage;
  5. se vor asigura timpi adiționali pentru dezinfectarea spațiilor de backstage folosite de echipe diferite;
  6. structura repertoriului va fi decisă de echipa de management a fiecărei instituții culturale sau a fiecărui organizator de evenimente care va avea în vedere toate măsurile de protecție sanitară prevăzute în prezentul ordin comun.
  7. componența distribuției, precum și componența membrilor echipei tehnice participanți la realizarea unei producții de spectacol/eveniment cultural vor fi decise în funcție de necesitățile tehnico-artistice ale proiectului, fiind în responsabilitatea echipei de management a fiecărei instituții sau a fiecărui organizator de evenimente care va avea în vedere toate măsurile de protecție sanitară prevăzute în prezentul ordin comun.
  8. scena va avea o dimensiune suficient de mare pentru ca actul artistic să se desfășoare în condiții de siguranță și distanțarea fizică să poată fi respectată;
  9. toate măsurile de siguranță și sănătate vor fi respectate și în timpul repetițiilor și probelor etc.
  10. machiajul și coafura se vor efectua cu respectarea precauțiunilor universale: igienizarea mâinilor și dezinfecția suprafețelor înainte și după ședința de machiaj/coafor; 
  11. asistența la echipare/îmbrăcare va fi limitată la minimum posibil;
  12. vestiarele vor fi dezinfectate cu substanțe biocide autorizate zilnic și ori de câte ori e nevoie

Măsuri și reguli privind activitățile cultural-creative în spații închise, pe perioada stării de alertă, pentru prevenirea răspândirii COVID-19

Prezentul capitol conține reguli particulare pentru reluarea activităților cultural-creative în spații închise, pe baza legislației și a recomandărilor autorităților publice din România.

Prin spații închise se înțelege atât spațiul convențional în care se pot desfășura spectacole, concerte, proiecții de film, conferințe etc., cât și spațiul neconvențional, cum ar fi hale industriale, săli de sport, holul sau spațiul larg al unei clădiri, cafenele, restaurant etc.

Persoanele care coordonează fiecare producție sunt responsabile de verificarea modalității de implementare a acestor recomandări, în vederea reducerii impactului riscului de infecție cu SAR-CoV-2, respectând măsurile sanitare generale aplicabile în funcție de specificul activității.

Asumarea riscurilor ce revin în urma participării la un eveniment se face de către toți participanții: spectator, artist, furnizor de servicii, lucrător și organizator.

Prin activități culturale se înțelege, fără a se limita la: teatru, dans, concert, film, stand-up comedy sau expoziție, expoziție temporară, târg, workshop, conferință cu caracter cultural sau creativ.

În funcție de situația epidemiologică generală, de particularitățile regionale și locale, operatorii culturali vor pune în aplicare unul dintre următoarele scenarii:

Scenariul 1

– Organizarea și desfășurarea activităților cultural-creative în spații închise este permisă folosind capacitatea maximă a spațiului respectiv și în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori în localitățile în care se află acestea, dacă toate persoanele care participă la eveniment se încadrează în una dintre situațiile de mai jos:

-vaccinare. Accesul persoanelor se va face în baza Adeverinței de vaccinare, care va atesta încheierea procesului de vaccinare, la 10 zile de la realizarea rapelului. Adeverința se va prezenta împreună cu un act de identitate;

-test RT-PCR – SARS-CoV-2 realizat cu maximum 48 de ore înaintea începerii evenimentului;

-testare cu un test destinat diagnosticării rapide a virusului SARS-CoV-2. Accesul în sală se va face doar în baza unui test cu un rezultat negativ, ce va fi realizat în ziua evenimentului;

-au trecut prin boală și pot face dovada prezenței anticorpilor printr-un document medical, care nu va fi mai vechi de 90 de zile. 

În cazul în care o acțiune culturală se organizează în Scenariul 1, următoarele măsuri suplimentare sunt aplicabile în completarea măsurilor generale de siguranță sanitară pentru sectorul cultural – creativ:

  • publicul poate participa la eveniment în picioare. Se vor aloca minim 4 mp pentru fiecare persoană;
  • participanții sunt obligați în continuare să poarte mască pe toată durata evenimentului;
  • sala/spațiul poate fi folosit la capacitate maximă, ocupând toate locurile;

consumul de băuturi și alimente se va realiza doar în spațiile special amenajate și doar cu respectarea normelor ordinului comun – Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și Ministerul Sănătății.

Scenariul 2

 a) Organizarea și desfășurarea activităților cultural-creative în spații închise este permisă fără a depăși 2/3 din capacitatea spațiului, dar nu mai mult de 500 de spectatori și în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 3/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea. Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

b) Organizarea și desfășurarea activităților cultural-creative în spații închise este permisă fără a depăși 1/2 din capacitatea spațiului, dar nu mai mult de 300 de spectatori și în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 5/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea. Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

c) Organizarea și desfășurarea activităților cultural-creative în spații închise este permisă fără a depăși 1/3 din capacitatea spațiului, dar nu mai mult de 200 de spectatori și în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea. Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

În cazul în care o acțiune culturală se organizează în Scenariul 2, următoarele măsuri suplimentare sunt aplicabile în completarea măsurilor generale de siguranță sanitară pentru sectorul cultural – creativ:

  • spațiul va fi organizat cu locuri de șezut (scaune, bănci, pufuri etc.). Publicul nu poate urmări un spectacol/ concert în picioare;
  • personalul va verifica respectarea distanţării în timpul spectacolului;
  • referitor la distribuția locurilor în sală (atât online cât și la casele de marcat): se va aloca un scaun liber pe lateral între fiecare spectator.
  • În cazul în care organizatorii amenajează spațiul cu locuri de șezut (scaune, bănci, pufuri etc.), se va aloca 1 m între fiecare spectator. Prin excepţie de la aceste reguli, grupurile de până la 2 persoane și membrii aceleiași familii pot sta împreună;
  • în ceea ce privește rândurile: ținând cont de structura de teatru / amfiteatru verticalizată, spectatorii nu stau față în față, ci unii în spatele celorlalți, înlăturând astfel riscul contaminarii directe prin proximitate.

Acțiuni culturale organizate în spații HoReCa: În cazul în care evenimentul se desfășoară într-un restaurant, bar sau cafenea organizarea spațiului și a publicului se va face conform reglementărilor specifice HORECA din ordinul comun în vigoare al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și Ministerului Sănătății.

Măsuri și reguli în domeniul cinematografelor, pe perioada stării de alertă, pentru prevenirea răspândirii COVID-19

Prezentul document conține un set de măsuri și reguli particulare pentru sălile de cinema, pe baza legislației și a recomandărilor autorităților publice din România. Persoanele care coordonează fiecare producție (ex. manager de sală) sunt responsabile de verificarea modalității de implementare a acestor recomandări, în vederea reducerii impactului riscului de infecție cu SAR-CoV-2.

În funcție de situația epidemiologică generală, de particularitățile regionale și locale, operatorii culturali vor pune în aplicare unul dintre următoarele scenarii:

Scenariul 1 – Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor în spații închise este permisă fără a depăși 2/3 din capacitatea spațiului în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 3/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea.

Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

b) Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor în spații închise este permisă fără a depăși 1/2 din capacitatea spațiului, în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 5/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea.

Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

c) Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor în spații închise este permisă fără a depăși 1/3 din capacitatea spațiului, în condițiile unei rate a incidenței cumulate mai mici de 7,5/1000 de locuitori, în localitățile în care se află acestea.

Accesul publicului la acest tip de eveniment nu este restricționat de nicio dovadă medicală.

Reguli suplimentare aplicabile cinematografelor în completarea măsurilor generale de siguranță sanitară pentru sectorul cultural – creativ:

  • este interzisă funcționarea sălilor de cinematograf 4DX;
  • distribuirea de ochelari 3D este permisă în cazul celor de unică folosinţă, iar cei refolosibili vor fi dezinfectați după fiecare proiecție;
  • funcționarea cafenelei/bistroului/alte magazine care comercializează băuturi sau/și produse alimentare din incinta cinematografelor este permisă
  • cu respectarea măsurilor de sănătate publică în vigoare;
  • participanții sunt obligați în continuare să poarte mască pe toată durata proiecției;
  • personalul va verifica respectarea distanţării în timpul spectacolului;
  • referitor la distribuția locurilor în sală (atât online cât și la casele de marcat): se va aloca un scaun liber pe lateral între fiecare spectator. În cazul în care organizatorii amenajează spațiul cu locuri de șezut (scaune, bănci, pufuri etc.), se va aloca 1 m între fiecare spectator. Prin excepţie de la aceste
  • reguli, grupurile de până la 2 persoane și membrii aceleiași familii pot sta împreună;
  • în ceea ce privește rândurile: ținând cont de structura de teatru / amfiteatru verticalizată, spectatorii nu stau față în față, ci unii în spatele celorlalți, ușor pe diagonală, înlăturând astfel riscul contaminarii directe prin proximitate.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ACTUALITATE

Președintele Academiei Regale de Limbă și Literatură Franceză din Belgia lansează joi o carte la Lancrăm

Publicat

Președintele Academiei Regale de Limbă și Literatură Franceză din Belgia, Yves Namur, își lansează joi o carte la Lancrăm, la Casa Memorială „Lucian Blaga”.

 

Evenimentul are loc joi, începând cu ora 11. În cadrul său, vor susține alocuțiuni Horia Bădescu și Yves Namur.

Organizatorii evenimentului sunt: Primăria Municipiului Sebeș, Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș și Editura Școala Ardeleană.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO REPORTAJ Metoda inedită de adunare a gunoaielor din lacul Obreja de Căpâlna. Mizeria din apă, curățată cu un utilaj plutitor

Publicat

Aproape opt tone de deșeuri au strâns în doar trei zile, de pe lacul de acumulare de la Obreja de Căpâlna, Ian și Martin cu mica lor barjă de colectat deșeuri, ”Priceless”.

Cei doi fac parte din inițiativa ”Everwave”, o organizație din Aachen, Germania, care strânge deșeurile de plastic și nu numai, de prin apele din Europa, înainte că acestea să ajungă în mări și oceane.

În România și în județul Alba au ajuns printr-un proiect inițiat de Rotary Alba Iulia. Am fost alături de cei doi și de Florin Marginean, guvernator 2022-2023 Rotary District 2241 România și Republica Moldova, pentru a afla povestea inițiativei ”Everwave”, dar și ce înseamnă să colectezi gunoaiele pe care alții le aruncă la întâmplare. 

Însă mai mult de atât am vrut să aflăm ce înseamnă să faci o muncă pe care teoretic, nu ar fi nevoie să o faci, dacă oamenii nu ar mai arunca gunoiul pe unde apucă.

Ian și Martin sunt pentru prima dată în România. Fiecare ieșire cu barja este considerată de ”Everwave” o misiune. O misiune ce face parte din proiectul  ”EndPlasticSoup”, un proiect inițiat de Rotary Clubs of Amsterdam, o asociere a cluburilor Rotary din capitala Olandei.

Prima misiune în România a fost la Barajul Voila de unde au colectat 160 de tone de deșeuri.

Noi i-am găsit la marginea lacului de acumulare de la Obreja de Căpâlna, de pe Valea Sebeșului, unde ”Priceless” era înconjurată de bucăți mari de lemn, cauciucuri, și multe PET-uri verzi de la sticle de bere. Au început de luni, 16 mai și vor lucra până vineri, 20 mai.

Pentru a strânge deșeurile, aceștia pilotează o barjă special construită pentru a colecta gunoaiele ce plutesc pe apă. Barja funcționează pe sistem hidraulic și are un sistem care intră în apă și colectează gunoaiele plutitoare.

Este nevoie de doi operatori: unul care pilotează propriu zis barca, iar altul care se asigură că gunoaiele intră pe banda de colectare și ajung în barjă.

O luptă inegală

Inițiativa de a reduce poluarea apelor și scoaterea PET-urilor până când apele se varsă în ape mai mari, este o luptă inegală pe care activiștii de mediu, din cauza faptului că nu pot colecta în ritmul în care gunoaiele sunt aruncate la întâmplare.

În special misiunile ”Everwave” se desfășoară în regiunea Balcanilor: Bosnia, Serbia, Slovacia și acum în România. Proiectul a început în anul 2020 și în doar doi ani au ajuns și în Cambogia.

Misiunea lor nu poate avea succes dacă nu colaborează cu autoritățile locale în fiecare locație în care ajung cu barja de colectare. Deși pare simplu, colectarea este doar un singur pas. După colectarea de pe apă urmează partea de preluare a deșeurilor și de reciclare. Iar aici intră în joc comunitatea locală: de la persoane care să ridice gunoaiele și până la firmele de colectare selectivă a deșeurilor, toți trebuie să colaboreze pentru ca misiunea lor să aibă succes.

Cum au ajuns în România

Inițiativa a ajuns prin implicarea clubului Rotary Alba Iulia după ce Florin Mărginean a participat la o întâlnire internațională a cluburilor în Austria. După ce Rotary Amsterdam a prezentat acțiunile pe care cei de la ”Everwave” le fac, președintele Rotary România s-a decis să implementeze acțiunea și în țară.

”Noi urmărim să avem apele mai curate, dar să și sensibilizăm și să aducem un impact asupra cetățenilor, prin care să îi sensibilizăm să nu mai arunce PET-urile, în ape și în lacuri. În România ne aflăm pe al doilea lac, pe al doilea baraj, iar tot ce s-a colectat de la barajul de la Voila a ajuns în faza de reciclare și sortare.

Deja în două zile au fost strânse aici aproape opt tone care vor fi sortate și reciclate. La Voila unde deja lacul este curat au fost foarte multe deșeuri de plastic, sticle, dar și parțial lemn: undeva la 70 % plastic și 30 % lemn. Vrem ca acest utilaj să rămână până la începutul lunii decembrie în România pentru a curăța cât mai multe lacuri”, a precizat Florin Mărginean.

Acesta a mai spus că următoarele locații în țară sunt Barajul Lotru – Vâlcea, Barajul Curtea de Argeș, Barajul Lugașu – Bihor, Barajul Izvorul Muntelui – Bistrița și se iau în calcul și Mila 70 și 80 pe Dunăre de la Galați și Brăila.

Proiectul inițiat de Rotary este unul mai amplu aceștia urmăresc să facă și educație în școli, să educe tinerii să colecteze plasticul și să păstreze mediul curat.

Rotary Alba Iulia a organizat de curând un eveniment pentru a strânge fonduri ca și anul viitor utilajele să fie prezente în România pentru a curăța cursurile de ape ale Dunării.

La întoarcerea de pe lacul de acumulare am fost așteptați de mai mulți reprezentanți ai instituțiilor care s-au implicat alături de Rotary Alba Iulia în acțiunea de ecologizare.

Au fost prezenți reprezentanți ai APA CTTA Alba, Garda de Mediu, Hidroelectrica, Primăria Sebeș și cei din clubul Rotary Sebeș.

Proiectul început de Rotary Alba Iulia a atras deja atenția autorităților și a instituțiilor care își doresc să se implice activ în inițiativa începută în acest an de curățare a apelor de PET-urile de plastic aruncate la întâmplare și care automat duc la poluare.

Un reportaj de Cristian Panu și Raul Baciu.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Festivalul de Teatru „Povești” de la Alba Iulia. PROGRAMUL de joi: Artiști de renume și spectacole pentru copii și adulți

Publicat

Joi este a cincea zi a Festivalului de Teatru ”Povești” de la Alba Iulia, cu un program variat de evenimente: spectacole de teatru pentru copii și adolescenți, prezentare de carte, dialoguri cu spectatorii și spectacole de teatru pentru cei mari.

Managerul Teatrului de Păpuşi „Prichindel”, Ioana Bogăţan, a spus căevenimentul aduce în fața publicului din județ peste 70 de evenimente.

Vezi: 15 – 21 mai: Festivalul de Teatru ”Povești” de la Alba Iulia. Spectacole faine, pentru oameni mari și pentru cei mici. PROGRAMUL

”Sunt multe oraşe care nu beneficiază de un astfel de eveniment. ‘Prichindel’ este singurul teatru pentru copii care organizează un festival şi cu piese destinate adulţilor.

Noi ne-am angajat la un festival mai mare pentru a suplini lipsa unui teatru dramatic şi a unei stagiuni (la Alba Iulia – n.r.). De asta am intervenit şi cu această secţiune pentru adulţi”, a explicat Ioana Bogăţan.

Program Festivalul Internațional de Teatru „POVEŞTI”- joi, 19 mai

11:00 Albă ca Zăpada și cei șapte pitici, regia Viorel Vârlan

Teatrul pentru Copii Arlechino Brașov

Spectacol de teatru pentru copii / 4+

Casa de Cultură a Studenților / 50 min

11:00 Ținutul de vis al lui Kabuki

Kabaré Púpala Marionetas, Germania

Spectacol non-verbal pentru copii / 3+

Liceul German Sebeș / 40 min.

11:00 De vorbă cu Nora Iuga

Întâlnire-dialog și prezentare de carte

Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia / 50 min

12:00 Se(di)ntiment, regia Biatrice Cozmolici

Universitatea de Arte Târgu Mureș
Spectacol de teatru pentru adolescenți/ 16 +
Sala 67, Teatrul de Păpuși Prichindel / 35 min

12.00 Cafeaua cu tâlc

Conferinţă de presă

Art Cafe

18:00 – 20:00 Expoziții permanente de costume și artă plastică realizate de UNATC I.L. Caragiale București

Curator și coordonator prof.univ.dr. Ștefania Cenean

Foaier Casa de Cultură a Sindicatelor

Foaier Casa de Cultură a Studenților

18:00 Pe o pânză de păianjen, regia Vlad Zamfirescu

Cortina AG București

Spectacol de teatru / 16+

Casa de Cultură a Sindicatelor / 1h 40 min.

20:00 Tom și Jerry 2.0, regia Florin Piersic jr.

Teatrul Național Radu Stanca Sibiu

Proiecție de film / 16+

Sala 67, Teatrul de Păpuși Prichindel Alba Iulia / 1h 40 min.

21:40 Dialoguri

Florin Piersic jr. și Marius Turdeanu în dialog cu spectatorii

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Speranță pentru tratamentul glaucomului: specialiștii au dezvoltat o lentilă care eliberează un medicament. Cum funcționează

Publicat

O lentilă de contact care poate elibera un medicament în cazul în care detectează o presiune ridicată în interiorul ochiului a fost creată de oamenii de ştiinţă. Ar putea ajuta la tratarea glaucomului, iar metoda inovatoare ar putea fi aplicată și pentru alte afecțiuni oculare.

Potrivit organizaţiei caritabile Glaucoma UK, cea mai frecventă formă a bolii, cunoscută sub numele de glaucom primar cu unghi deschis, se crede că afectează aproape 10% dintre persoanele cu vârsta peste 75 de ani.

Această formă este cauzată, în general, de creşterea presiunii în interiorul ochiului, de obicei ca urmare a acumulării de lichid.

Cercetătorii din China au dezvăluit că au dezvoltat o lentilă de contact care poate detecta o creştere a presiunii în interiorul ochiului şi poate elibera un medicament împotriva glaucomului în cazul în care presiunea depăşeşte un anumit nivel, potrivit The Guardian, citat de Mediafax.

În revista Nature Communications, echipa descrie modul în care a creat dispozitivul folosind o lentilă superioară şi una inferioară, cu un senzor de presiune în formă de fulg de zăpadă şi un dispozitiv de transfer de energie fără fir intercalat între ele în jurul marginii lentilelor.

Aranjamentul pare să dea impresia că purtătorul are irisuri aurii, iar echipa spune că designul permite includerea componentelor necesare în dispozitiv fără a bloca vederea purtătorului sau a irita ochiul.

Cum funcționează lentila – tratament

Atunci când presiunea din interiorul ochiului creşte, spaţiul dintre lentilele superioare şi inferioare scade.

Acest lucru este detectat de senzorul de presiune cu ajutorul unui cantilever.

Senzorul trimite un semnal către sistemul fără fir care declanşează ulterior eliberarea unui medicament antiglaucom, dintr-un hidrogel ataşat la un electrod, şi îi permite acestuia să traverseze corneea ochiului.

Medicamentul, brimonidina, acţionează pentru a reduce presiunea din interiorul ochiului.

Studiul arată că lentilele de contact au fost testate până în prezent pe ochi de porc şi pe ochi de iepuri vii, deşi cu lentile de dimensiuni mai mici, deşi încă nu au fost efectuate teste la oameni.

Cercetătorii notează că lentilele nu numai că sunt moi şi minim invazive, dar sunt şi fără baterii, adăugând că abordarea ar putea fi extinsă pentru a ajuta la combaterea altor boli oculare.

Profesorul Zubair Ahmed de la Institutul de Inflamaţie şi Îmbătrânire de la Universitatea din Birmingham, care nu a fost implicat în această lucrare, a declarat că cercetarea este potenţial foarte interesantă, adăugând că o creştere a presiunii în interiorul ochiului este o problemă semnificativă pentru majoritatea persoanelor cu glaucom.

„Aici, cercetătorii au dezvoltat o lentilă de contact minim invazivă care poate detecta aceste modificări ale presiunii în interiorul ochiului pentru a oferi o monitorizare în timp real, dar lentila de contact poate, de asemenea, să răspundă permiţând livrarea de medicamente la cerere direct în ochi”, a spus el.

Acesta a adăugat că există potenţial pentru a dezvolta tehnologia în continuare.

„Ne putem imagina acum că o persoană care suferă de glaucom şi care poartă aceste lentile de contact nu numai că va primi informaţii în timp real despre presiunea din interiorul ochiului, deoarece lentila de contact are capacitate wireless încorporată şi poate comunica cu uşurinţă cu o aplicaţie de pe smartphone, dar va primi, de exemplu, medicamente pentru ameliorarea presiunii atunci când este necesar”.

„Materialele necesare pentru a crea astfel de lentile de contact sunt ieftine şi în curând ar putea fi produse în masă”, a adăugat el.

sursa: Mediafax; sursa foto: pexels.com, rol ilustrativ

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax