Actualitate
Evaluările Naționale ale elevilor de clasa a II-a încep LUNI, 18 mai. Calendarul testărilor la Limba română și Matematică și regulile de evaluare
Evaluările naționale ale elevilor de clasa a II-a încep luni, 18 mai. Astfel, părinții vor afla care este nivelul copiilor la Limba română – scris și citit, precum și la Matematică.
Specialiștii din Ministerul Educației atrag atenția că testele nu vizează „ceea ce se preda la clasă”, pentru că nu urmăresc reproducerea unor conținuturi, ci evaluează deprinderi și competențe pe care curriculumul trebuie să le formeze copiilor. Rezultatele nu se trec în catalog, sunt comunicate fiecărui părinte și stau la baza planurilor individualizate de învățare pe care învățătorii trebuie să le construiască pentru elevii la care descoperă anumite probleme.
Pentru al doilea an, evaluările de la final de clasa a II-a sunt organizate la nivel național, însă este primul an în care la testare intră copii care au făcut clasa pregătitoare și au avut curriculum nou la clasele I și a II-a. Calendarul evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a 2015 prevede că luni, 18 mai, încep primele testări, cu clasa a II-a, la Limba română – scris.
Calendarul Evaluării Naționale de la finalul clasei a II-a 2015:
– 18 mai 2015: Scris – Limba română
– 19 mai 2015: Citit – Limba română
Scris-Citit: Limba română pentru minoritățile naționale
– 20 mai 2015: Matematică
– 21 mai 2015: Scris – Limba maternă
– 22 mai 2015: Citit – Limba maternă
Fiecare testare durează 30 de minute.
Reprezentanții Ministerului Educației au declarat pentru hotnews.ro că subiectele de la evaluările de anul trecut vor fi folosite ca model, în pregătirea pentru testarea de anul acesta, deși elevii de clasa a II-a au o programă școlară diferită de a celor care au susținut această evaluare anul trecut. În 2014, subiectele au fost formulate pe două numere, astfel încât elevii care au fost colegi de banca să aibă cerințe diferite.
Obiectivele și regulile evaluărilor de la finalul clasei a II-a
Legea Educației prevede că fiecare școală organizează pentru elevii de clasa a II-a evaluarea competențelor fundamentale: scris-citit și matematică. Rezultatele sunt folosite de învățătoare în elaborarea unor planuri individualizate de învățare pentru copii. Atât rezultatele obținute de elevi, cât și planurile individualizate realizate de învățători pentru fiecare copil trebuie să le fie comunicate părinților.
Subiectele sunt concepute de Centrul Național de Evaluare și Examinare, din subordinea Ministerului Educației, iar durata în care elevii de clasa a II-a trebuie să rezolve testele este de 30 de minute.
Evaluarea se desfășoară în timpul orelor, în clasa în care învață elevii și respectând așezarea obișnuită a elevilor în bănci; cel care le împarte copiilor testele este chiar învățătorul de la clasa, asistat de un alt profesor – care nu predă la acea clasă.
Înainte de începerea evaluării, învățătoarea le spune copiilor care sunt regulile testării, după care le împarte foile cu subiectele. Fiecare elev trebuie să își scrie pe test numele, prenumele și școala la care învață. Învățătoarele nu au voie să le spună copiilor cum să rezolve subiectele și au obligația să asigure respectarea ordinii și a liniștii în clasă.
La încheierea celor 30 de minute de evaluare, învățătoarea ia testele de la elevi și le predă președintelui comisiei. Testele elevilor sunt evaluate și notate apoi de către profesori din acea scoală; fiecare test este evaluat de către două cadre didactice, dintre care unul este învățătorul de la clasă.
Profesorii termină corectarea testelor în cel mult șapte zile de la data susținerii ultimului test de la clasa a II-a, potrivit metodologiei.
Rezultatele obținute de fiecare elev la evaluarea de la finalul clasei a II-a nu se afișează, nu se comunică public și nu se trec în catalog. Învățătoarea trebuie să îi spună fiecărui părinte rezultatul copilului, care este confidențial, și să elaboreze planuri individualizate de învățare, „acolo unde aceasta se impune”, care să remedieze problemele descoperite.
Totodată, metodologia mai prevede ca, după finalizarea Evaluării Naționale de la clasa a II-a 2015, inspectoratele școlare trebuie să comunice public rezultatele obținute la nivel județean, precum și măsurile educaționale propuse pentru ameliorarea rezultatelor.
Amintim că anul trecut Ministerul Educației nu a anuntat public niciun rezultat la nivel județean sau național al evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, iar în urmă cu putin timp a publicat pe site-ul Centrului Național de Evaluare și Examinare un raport al testărilor, în care a folosit însă condurile din teste – ceea ce face aproape imposibilă înțelegerea rezultatelor.
În cadrul unui Ghid pentru evaluările de la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, realizat în 2013 de Mișcarea Populară sub forma de broșuri de informare pentru părinți, aceștia puteau afla că evaluarea nu este nici examen, nici concurs. Scopul evaluării de la clasa a II-a este dublu:
– să știe, atât părinții, cât și învățătoarea, în ce masură copilul și-a însușit elementele de baza specifice vârstei: scris, citit, socotit;
– să se poata corecta eventualele dificultăți ale copilului pe parcursul celor doi ani care mai rămân la dispoziția învățătoarei (clasa a III-a și a IV-a).
„Evaluarea se va insera firesc în programul copiilor și este constructiv ca părinții să nu inducă teama copilului pe aceasta temă. Milioane de copii din Uniunea Europeană dau acest tip de testări de mulți ani”, potrivit informațiilor din cadrul broșurii. Tot de aici, părinții aflau că este exclus să se realizeze ierarhii în funcție de rezultatele copiilor, iar reorganizarea claselor este de asemenea exclusă. „Segregarea copiilor în funcție de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de gravă din partea învățătoarei și a directorului și ar trebui sancționată exemplar. Cadrele didactice din România au fost instruite în acest sens”, prevedea documentul.
sursa: hotnews.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News