Actualitate
Expoziţie la Arhivele Naţionale Alba. „Reclame în Epoca de Aur”, extrase din almanahurile anilor 1965-1989
Serviciul Judeţean Alba al Arhivelor Naţionale a vernisat, joi, 1 martie, expoziţia „Reclame din Epoca de Aur”. Aceasta cuprinde aproximativ 300 de reclame din domeniul culinar, cosmetic, industrial, al transporturilor, realizate în perioada 1965-1989 şi extrase din diverse almanahuri.
Expoziţia a fost prezentată de şefa Serviciului Arhivelor Naţionale Alba, Dana Zecheru, în prezenţa preşedintelui Consiliului Judeţean Alba, Ion Dumitrel şi a directorului Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia, Gabriel Rustoiu.
Dana Zecheru a explicat că cele 300 de reclame vechi sunt extrase din almanahurile „Scânteia”, „Sportul” şi „Femeia”. Expoziţia a fost organizată tematic, începând cu reclame la mâncăruri şi băuturi, cosmetice, detergenţi, articole industriale (confecţii, electrocasnice), apoi transporturi, turism şi, la final, reclame din domeniul economic.
Pentru a trezi un zâmbet în plus spectatorilor, reclamele au fost însoţite de nişte bileţele cu texte haioase, întrebări puse de Dorel Zaica unor copii, definiţii şi păreri personale despre concepte, obiecte, stări („Ce este talentul? Talentul este o mândrie a creierului”, „Ce este o răscoală? Răscoala înseamnă când părinţii noştri nu găsesc bani şi răscolesc să găsească” sau „De ce ne spălăm cu săpun? Noi ne spălăm ca să dăm săpun în ochi la microbi!”).
Reclamele la produse populare, care abundau pe rafturile magazinelor sau, dimpotrivă, care nu erau accesibile oricui au provocat discuţii de tot felul în rândul spectatorilor, amuzaţi de mesajele simpatice ale acestora: la peşte oceanic („Fără undiţă, fără permis de pescuit, peşte oceanic!”) sau lapte („Un produs nou, lapte de consum smîntînit!”), biscuiţi („De la tinereţe până la bătrâneţe sunt recomandaţi biscuiţii Merişor, vitaminizanţi…”), mâncare congelată („Apetisante, nutritive, practice, preparatele conservate prin frig”) sau Ci-CO („Gustul? Aroma? Culoarea? Naturale!).
Alte reclame nostime sunt cele la produse industriale, vopsele („Culorile naturii, singurul rival pentru Policolor”), detergenţi („Ca din spuma mării ies rufele din baia de Perlan”), („Poate deveni albă… o pisică neagră? Încercaţi cu Timex!”), stofe („Evident îi vine bine un costum din stofe fine!”), maşini de cusut („O mare uzină într-o mică maşină, Ileana”), de gătit („Reţeta e a gospodinei, restul aparţine maşinii”), de spălat („Albă ca Zăpada şi cele 4 Alba Lux”), frigidere („Cu Frigero aveţi în casă un om de zăpadă”), stilouri („Ştiţi să alegeţi cadourile? dacă nu, Flaro vă scoate din încurcătură”).
Reclamele „ecologiste”, care îndemnau populaţia să recicleze bunuri au reactivat, cu umor, starea lucrurilor din vremea comunismului în minţile privitorilor („O mină de aur într-o grămadă de fier vechi!”, „Valorificaţi sticlele şi borcanele goale din gospodăria dv.!” sau „Pentru rotunjirea bugetului familiei, pentru necesităţile economiei naţionale, toate borcanele şi sticlele goale se pot valorifica!”).
Expoziţia se află la sediul Arhivelor Naţionale, din spatele Casei de Cultură a Sindicatelor din Alba Iulia şi poate fi vizitată pe parcursul întregii luni martie, de luni până vineri, de la ora 8.30 la 15.30.
Evenimentul este organizat în colaborare cu Consiliul Judetean Alba, Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia şi Colegiul Naţional „Horea, Cloşca şi Crişan” Alba Iulia.
Foto: Vali CIONTEA
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News