Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Cum era o cursă cu Mocănița, între Alba Iulia și Zlatna. Povestea trenului, relatată de un fost mecanic de locomotivă

Publicat

În acest an se împlinesc 126 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată îngustă ce unea Alba Iulia de Zlatna, cunoscută sub numele de Mocănița. La peste un secol de la prima cursă, unul dintre foștii mecanici de locomotivă ai Mocăniței, Petru Ioan Câmpean a relatat în Ghidul turistic al județului Alba cum se desfășura o cursă cu trenul de legendă.

Viteza maximă a Mocăniței era de numai 25 km/h. În consecință, viteza „amețitoare” a născut tot soiul de anecdote. Una dintre ele, adevărată mostră a umorului moțesc, sună așa:

– Bade, de ce mergi pe jos? Nu iei Mocănița?

– Nu pot, că mă grăghesc …

Citește și FOTO Imagine de arhivă cu mocănița, în piața gării din Alba Iulia. Cum arăta trenul de călători care asigura legătura cu Zlatna

„La 22 septembrie 1895 se inaugura linia de cale ferată îngustă Alba Iulia – Zlatna, construită cu sprijinul unui demnitar al statului maghiar, Bela Lukacs, născut la Zlatna în 1847. Se numea <cale îngustă>, deoarece distanța dintre șine era de 760 mm, linia normală având un ecartament de 1.435 mm.

Foto: Robin Fell, anul 1974, Colecția: Andrei Berinde

Din spatele Biroului de Mișcare al Stației CFR Alba Iulia, unde era trasă la peron, după întocmirea foii de parcurs și a celorlalte documente necesare, <Mocănița> pornea spre Zlatna. Dacă reușea să traverseze șoseaua Sebeș – Alba Iulia fără a fi îmbrâncită de vreun vehicul auto de mare tonaj și scoasă de pe linie (cum s-a întâmplat în repetate rânduri), se îndrepta paralel cu actuala stradă Pajiștei și traversa cu mare atenție intersecția de la Cimitirul Eroilor, unde era din nou expusă coliziunilor cu vehiculele auto.

Urmând traseul printre umbroșii copaci ai Aleii îndrăgostiților, care, de fapt, este chiar vechea cale a Mocăniței (n.r. strada Octavian Goga) se îndrepta spre Gara Mică, spațiu care acum este ocupat de sediul Electrica și Piața Consiliul Europei. Poposea în ceea ce este acum parcarea din zona pieței agroalimentare din orașul de jos. După câteva minute de răgaz, timp în care se încărcau produse și se instalau călătorii, navetiști în special, un șuier prelung anunța pornirea cu vitejie spre primul punct dificil. Traversa Calea Moților, atunci deservită de o barieră și urca apoi pe actuala stradă Tolstoi (n.r. străzile Marcus Aurelius și Septimius Severus) învingând rezistența rampei (18 mm/m), ajungea la Stadion, unde traversa din nou, ferită de bariere, Calea Moților, îndreptându-se cu viteza maximă de 25 km/h spre Zlatna.

La Micești oprea din nou în haltă, pentru 1 – 2 minute, unde se îngreuna cu alți călători și alte produse de sezon.

Ajungea la Șard – Ighiu, unde poposea cam 10 minute, pentru curățarea vătraiului locomotivei și pentru <o gură de apă proaspătă> prin instalația de pulsometru <se aspira apa necesară producerii aburului în rezervorul locomotivei – tender).

Odată terminată operația, își relua drumul, oprindu-se în Halta Ampoița, apoi în Tăuțiul Ampoiului și la Văleni – Meteș, unde din nou <se adăpa> bucuroasă că a parcurs jumătatea distanței până la stația finală Zlatna.

Citește și FOTO: Imagine de arhivă cu mocănița care circula între Alba Iulia și Zlatna. Trenul, surprins în 1965 pe podul de la Ampoița

Foto: Alfred Luft (17 septembrie 1965)

La Văleni – Meteș i se ungeau toate <încheieturile>, pentru a putea parcurge cu brio și drumul rămas. Urmând Valea Ampoiului într-un peisaj deosebit,, mai oprea la Poiana Ampoiului, Presaca Ampoiului și Feneș, unde din nou se alimenta cu apă. De-aici mai avea puțin de mers. Urca la Valea Mică, poposea pentru puțin timp în Pătrânjeni pentru ca în final să intre triumfătoare în Zlatna.

Aici, după manevrarea vagoanelor de marfă, bătrâna și obosita Mocăniță era toaletată, alimentată, unsă și pregătită să coboare sprintenă spre oraș și depoul de domiciliu – Alba Iulia.

Mocănița în gara orașului Zlatna

Mocănița în gara orașului Zlatna

Am ținut să reamintesc traseul Mocăniței datorită peisajul pitoresc și interesului nostalgic pe care acest mijloc de transport, acum extrem de rar, îl trezește în rândul tot mai multor turiști români și străini îndrăgostiți de <bătrâna doamnă>, locomotiva cu abur.

În 1972, datorită traficului sporit de marfă și călători, locomotiva cu aburi a fost înlocuită de o locomotivă Diesel hidraulică produsă de uzinele FAUR București, cu motor tip Maybach și transmisie hidraulică ce dezvolta 450 CP. Ritmul de creștere a nevoilor de transport, datorită dezvoltării producției IMMN Zlatna și a dificultății transportului minereului pe timp de iarnă, au impus normalizarea secției de remorcare Alba Iulia – Zlatna.

Astfel, în 1982 s-au finalizat lucrările la noua cale ferată cu ecartament normal, traseul prin Alba Iulia suferind modificări. Din gara Alba Iulia trenul pornea spre stația Bărăbanț, apoi spre Șard – Ighiu, de aici urmând cu mici devieri traseul inițial al Mocăniței. Tot aici, la Pătrânjeni (Zlatna tehnică) ia ființă un mare triaj, linia prelungindu-se până la actualul stadion din Zlatna, unde s-a construit clădirea stației de călători.

Mecanicii de altădată, în anul 1967

Mecanicii de altădată, în anul 1967

Vreau să mai spun că linia Alba Iulia – Zlatna a fost inițial concepută ca parte a unui traseu mai lung, ce urma să ajungă până la Oradea, străbătând Dealul Mare printr-un tunel de 7,5 km. Ideea a rămas, însă, la stadiul de proiect din cauza complexității lucrărilor și a lipsei fondurilor. Îi felicit pe această cale pe toți veteranii care au deservit Mocănița, pe stația de remorcare Alba Iulia – Zlatna și nu numai: mecanicii Traian Urițescu, Nechifor Petrescu, Aurel Raita; fochiștii și ajutorii mecanici Achim Luca, Nicolae Stoia, care cu dăruire și profesionalism au învins intemperiile și greutățile meseriei, făcând glasul roților de tren să se audă în ritm de ceasornic”, a explicat fostul mecanic de locomotivă, Petru Ioan Câmpean.

sursa: Ghid turistic al județului Alba – Consiliul Județean Alba

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în ALBA până duminică: se încălzește, condiții de ceață. Prognoza meteo de weekend în localități din județ

Publicat

Vremea se încălzește la finalul acestei săptămâni în județul Alba. Sunt anunțate maxime de 6-8 grade Celsius, însă vor fi nori joși și ceață.

Duminică, va fi mai mult noros.

La munte, temperaturile maxime vor varia între 1-4 grade Celsius la Oașa, respectiv 3-6 grade la Arieșeni.

Prognoza meteo în weekend-ul 2-4 decembrie, în localități din județul Alba

Vremea/ Prognoza meteo: Vineri, 2 decembrie

  • Alba Iulia: minime de 1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Sebeș: minime de 1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Șugag: minime de -2 grade Celsius, maxime de 4 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Oaşa: minime de -2 grade Celsius, maxime de 1 grad Celsius; nori joși și ceață
  • Aiud: minime de 0 grade Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Blaj: minime de 0 grade Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Ocna Mureş: minime de 0 grade Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Zlatna: minime de 1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Abrud: minime de 0 grade Celsius, maxime de 5 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Câmpeni: minime de 0 grade Celsius, maxime de 5 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Arieşeni: minime de -1 grad Celsius, maxime de 3 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Cugir: minime de 1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață

Vremea/ Prognoza meteo: Sâmbătă, 3 decembrie

  • Alba Iulia: minime de -1 grad Celsius, maxime de 7 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Sebeș: minime de -1 grad Celsius, maxime de 7 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Șugag: minime de -2 grade Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Oaşa: minime de -2 grade Celsius, maxime de 3 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Aiud: minime de -1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Blaj: minime de -1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Ocna Mureş: minime de -1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Zlatna: minime de 0 grade Celsius, maxime de 7 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Abrud: minime de -1 grad Celsius, maxime de 8 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Câmpeni: minime de -1 grad Celsius, maxime de 8 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Arieşeni: minime de -1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; nori joși și ceață
  • Cugir: minime de -1 grad Celsius, maxime de 7 grade Celsius; nori joși și ceață

Vremea/ Prognoza meteo: Duminică, 4 decembrie

  • Alba Iulia: minime de 1 grad Celsius, maxime de 7 grade Celsius; noros
  • Sebeș: minime de 1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; noros
  • Șugag: minime de 1 grad Celsius, maxime de 5 grade Celsius; noros
  • Oaşa: minime de 0 grade Celsius, maxime de 4 grade Celsius; noros
  • Aiud: minime de 1 grad Celsius, maxime de 7 grade Celsius; noros
  • Blaj: minime de 1 grad Celsius, maxime de 7 grade Celsius; noros
  • Ocna Mureş: minime de 1 grad Celsius, maxime de 7 grade Celsius; noros
  • Zlatna: minime de 2 grade Celsius, maxime de 7 grade Celsius; noros
  • Abrud: minime de 1 grad Celsius, maxime de 8 grade Celsius; noros
  • Câmpeni: minime de 1 grad Celsius, maxime de 8 grade Celsius; noros
  • Arieşeni: minime de 1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; noros
  • Cugir: minime de 1 grad Celsius, maxime de 6 grade Celsius; noros

sursa: accuweather.com

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Luminițele de Sărbători din Alba Iulia nu se mai aprind la 1 Decembrie, cum era prevăzut în program. Motivul

Publicat

Luminițele pentru Sărbătorile de iarnă din Alba Iulia nu vor mai fi aprinse de Ziua Națională a României, așa cum era prevăzut în programul oficial al manifestării. 

Motivul este acela că instalația s-a defectat, cel mai probabil, spun surse din rândul organizatorilor (Primăria Alba Iulia), din cauza comercianților.

În zonă s-au adunat sute de oameni, însă luminițele de Crăciun vor fi aprinse cel mai probabil abia vineri, după remedierea problemei.

Momentul era stabilit în programul manifestărilor de 1 Decembrie, în șanțurile Cetății, acolo unde se află și Târgul de Crăciun.

În zona respectivă este amenajat un patinoar în aer liber, vor fi amplasate mai multe căsuțe unde vor fi vândute produse de sărbători. De asemenea bradul de Crăciun va fi amplasat tot în zona târgului de Crăciun.

UPDATE: După publicarea știrii, au venit și precizările primăriei. 

”Datorită unor probleme tehnice, electrice, aprinderea cupolei de lumini din latura de Vest a Cetății se amână pentru mâine, 2 decembrie, fiind imposibilă intervenția cu nacelă acum, din cauza comercianților amplasați în acea zonă. Ne cerem scuze!” a transmis purtătorul de cuvânt al Primăriei Alba Iulia, Flaviu Buta.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Campania ”Avem același sânge”: 20 de pompieri și polițiști din Alba au donat sânge de Ziua Națională

Publicat

20 de pompieri și polițiști din Alba au donat sânge în cadrul campaniei ”Avem același sânge” inițiată de postul Digi24. 

”Se spune că cineva are nevoie de sânge o dată la 3 secunde și că 60% din populație va avea nevoie de sânge la un moment dat al vieții, cu toate că doar 2% din populație donează sânge.

Conștientizând această nevoie stringentă a persoanelor bolnave, peste 20 de pompieri și polițisti, din județul Alba, au ales să sărbătorească diferit Ziua Națională a României.

Aceștia au răspuns apelului reprezentanților autorităților județene și locale și s-au alăturat campaniei ”Avem același sânge”, care a avut loc în orașul Zlatna.

Este important să ajutăm. Donând sânge, poți salva vieți!” au transmis reprezentanții IPJ și ISU Alba.

Potrivit celor de la Digi24, 132 de litri de sânge s-au strâns în cadrul campaniei inițiată de ei.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Pompierii militari din Alba Iulia sărbătoresc, pe 1 Decembrie, 86 de ani de activitate

Publicat

Pompierii din Alba Iulia sărbătoresc, pe 1 Decembrie, 86 de ani de existență. Secția de pompieri Alba Iulia a fost înființată pe 1 decembrie 1936.

În anul 1936, în baza Legii pentru organizarea pompierilor militari și al Ordinului Comandantului Corpului Pompierilor militari se înființa, începând cu 1 decembrie 1936, Secția de pompieri Alba Iulia.

Acest Ordin (foto) cuprinde:

”1. Pe data de 1/XII/1936 se înființează Secția Pompieri Alba Iulia cu un efectiv bugetar de:

  • 1 plutonier major – comandant
  • 20 oameni trupă

În acest scop se detașează la comanda secției plutonierul Costache Ion de la Secția de pompieri București.”

Secția de pompieri militari era înzestrată cu următoarea tehnică:

  • 5 arme
  • 8 măști
  • 3 pompe de mână cu cazan, tip austriac, model 1884
  • 1 pompă hidrofor, tip austriac, model 1884
  • 1 scară mecanică de 15 metri, model 1897
  • 2 sacale cu o capacitate de 3000L”.

Existența breslei pompierilor în Alba Iulia datează încă din anul 1821. Prima mențiune documentară a fost făcută atunci când primăria orașului a încheiat un contract cu fabrica de aparate de stins incendii din Sibiu.

Secția de pompieri a avut ca sediu clădirea din centrul municipiului cunoscută ca Turnul pompierilor, situată în Piața Națiunii. A funcționat acolo până în anul 1970, când a fost relocată în locația în care funcționează astăzi, potrivit ISU Alba.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate


Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax