Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO-DOCUMENT: Taxiul de azi, birja de ieri. Cum arăta singurul mijloc de transport din Alba Iulia în 1925 și cât costa o cursă


Publicat

Mașini cu sute de cai putere, motoare sau chiar avioane. Toate acestea ne fac viața mai ușoară și ne ajută să ne deplasăm într-un timp cât mai scurt, oriunde avem nevoie. În era vitezei și a tehnologiei, deplasarea nu mai este o problemă. Însă, în urmă cu aproape 100 de ani, lucrurile nu erau nici pe departe cum sunt acum, iar oferta de „mijloace de transport” nu era deloc variată. Singurul mod în care te puteai deplasa, cel puţin în Alba Iulia,  era trăsura,  asta dacă nu voiai sa mergi pe jos așa cum o făceau majoritatea cetățenilor.

O plimbare cu birja, cum era numită trăsura, nu era tocmai ieftină, semn că și atunci ca și acum, confortul și timpul se plăteau.

Dacă în anul 2014, parcurgerea câtorva kilometri prin oraș nu reprezintă o problemă, în secolul trecut era nevoie zeci de minute pentru a ajunge la destinație. Singurul mijloc de transport „de lux” era birja, de care nu oricine se putea bucura și pe care nu oricine o putea conduce. Dacă acum avem nevoie de permis de conducere pentru a ne putea numi „șoferi”, în anul 1920 era nevoie de un certificat pentru a putea deveni birjar.

Reguli şi autorizaţii pentru trăsuri şi birjari

La fel ca şi în zilele noastre, oricine deţinea un astfel de „mijloc de transport”, trebuia să aibă o autorizaţie, pe care nu o putea primi decât dacă era cunoscut ca având o „viaţă morală”. Fie că proprietarul era el însuşi birjar, ori, dacă era mai cu dare de mână, angaja pe cineva, o serie de reguli trebuiau respectate.

Una dintre acestea, se referă la numărul de pasageri care puteau fi transportaţi cu o trăsură, în Alba Iulia anilor ’20. Dintr-un regulament al birjelor din oraş, ce aparţine Serviciului Judeţean Alba al Arhivelor Naţionale, aflăm că proprietarul unei trăsuri, nu era obligat să primească într-o trăsură trasă de doi cai, mai mult de patru adulţi.

De asemenea, clienţii nu erau lăsaţi pe mâna oricui, ci în seama unui birjar care era mai întâi testat…la propriu. Acesta trebuia să aibă minim vârsta de 17 ani, să ducă „traiu treaz”, „din partea poliţiei să fie inexcepţionabil”, să fie scutit de „defecte greţoase trupeşti”, „înbrăcat după buna cuviinţă” şi, mai ales, să treacă examenul susţinut în faţa poliţiei orăşeneşti, prin care să demonstreze că „ştie mâna” şi că recunoaşte toate străzile din oraş. După ce îşi demonstra talentele cum putea el mai bine şi prezenta „cartea de lucru” în faţa autorităţilor, birjarul obţinea mai întâi o adeverinţă de birjar, iar, mai apoi, un certificat, pe care erau trecute numele proprietarului trăsurii, numele şi adresa birjarului şi numărul birjei.

Seria de cerinţe nu se oprea însă aici. Deşi acum ni se pare că a fi birjar la vremea aceea, nu era mare lucru şi că oricine putea să candideze pentru o asemenea „meserie”, trebuie să ştim că, nesfârşita listă de cerinţe obligatorii era completată şi de un lung şir interdicţii sau obligaţii. Printre acestea, aflăm cu mirare că, deşi muncea într-un spaţiu deschis, birjarului îi era interzis să fumeze, să transporte clienţi dacă „trăsura simbriaşe are fereştile sparte”, să „năcăjască caii şi să pocnească din biciu” în loc public, „să transporte morți” sau bolnavi de „boale infecțioase”, fără ca pe urmă să dezinfecteze birja în curtea spitalului din oraș.

De asemenea, birjarul avea datoria ca după fiecare cursă, să verifice dacă clientul nu și-a uitat ceva în birjă și să predea eventualele bunuri găsite direct la poliție. Dacă acum, aspectul moral contează cel mai puțin în trafic, acum aproape 100 de ani, birjarul risca suspendarea dreptului de a „mâna” pentru cinci ani, alături de o amendă zdravănă aplicată de polițiști, dacă era „dur cu publicul”, „necuviincios” sau „găsit beat la serviciu”.

Dotările unei birje

Desigur că, pentru a putea pune în circulație un astfel de „mijloc de transport”, trebuiau îndeplinite anumite standarde, iar trăsura trebuia să aibă anumite dotări. Din documentele depuse la o licitație organizată de Consiliul Orășenesc Alba Iulia în anul 1925, cu scopul de a achiziționa o trăsură nouă care să stea în fața Primăriei „pentru cazuri neprevăzute”, dat fiind faptul că cea veche, care avea patru cai, „s-a uzat în 6 ai atât de tare, încât nu mai poate fi reparată în vederea transportului, potrivit cerințelor acestui oraș, cercetat încontinuu de persoane înalte dela conducerea tuturor instituțiilor statului”, aflăm că două firme, una din Sibiu și cealaltă din Timișoara, s-au arătat interesate de a construi o trăsură nouă pentru Primărie.

Așadar, fabrica de trăsuri „Iuliu Kardos” în Timișoara, propune contra sumei de 74.000 de lei, construirea unei trăsuri model Banat-Rotund, cu roți de cauciuc, felinare, scaune bune și cu tapițerie din postav albastru de calitatea I. De asemenea, „înainte și în mijloc, trăsura e prevăzută cu covoare întrebuințate 8 zile”. Totodată, dacă se dorea o trăsură cu roți de fier, costul acesteia era cu 10.000 de lei mai ieftin.

Firma Datky & Fii din Sibiu, vine cu propunerea de a construi o trăsură nouă de lux, după execuția cea mai fină, din fier nichelat, confortabilă, compusă din osii de ulei, acoperiș din „piele de lac, rusesc”, tapițată cu postav albastru închis de calitatea I, covoare fine, druguri de acoperiș, frână „cu apăsător” și felinare „extra fine” din material de primă calitate. Calitatea este garantată de firmă, care are „peste 50 de ani experiență”.

Nu se știe exact cât s-a plătit pentru trăsura cea nouă, însă știm că firma desemnată câștigătoare la 28 mai 1925 a fost cea din Sibiu, iar bugetul alocat de Primărie a fost de 100.000 de lei. Încă de la început, cumpărarea unei trăsuri noi a fost aprobată în urma unei ședințe de consiliu orășenesc, la care au participat prefectul de Alba de atunci, dr. Camil Velican, primarul Aurel Sava, consilierul Vasile Debu, primnotarul Dumitru Bogdan, jurisconsultul dr. Atanasie Mârza, prim-mediul Cornel Dărămuș, inginerul Iuliu Boer și prim-contabilul Petru P. Roșca, iar condiția principală era ca achiziția să se facă „prin oferte și asupra lor să decidă consiliul orășenesc”.

Cât costa o cursă cu birja în Alba Iulia, în 1924

Dacă acum o cursă cu taxiul în Alba Iulia costă în jur de 2 lei/km ziua și 2.50 lei/km noaptea și acum un secol prețurile variau în funcție de momentul zilei, de timp (nu de distanță cum ne-am fi așteptat) și de cheltuielile de întreținere ale birjei.

Astfel, aflăm că acum 100 de ani, o zi întreagă de mers cu birja (de la 7 dimineața, la 19 seara) , cu o pauză de 3 ore, costa 150 de lei, echivalentul a 6 potcoave sau a 3 ferdele și jumătate de ovăz. Pentru o jumătate de zi de transport se plătea 75 de lei, iar pentru o oră 20 de lei. Pentru o cursă în cetate și înapoi, cu așteptare de 15 minute, trebuia să scoți din buzunar 15 lei, iar 20 de lei se plăteau în seratele dansante „din oricare parte din oraș, până acolo și de acolo înapoi după miezul nopții”.

Dacă doreai să ieși din oraș, tarifele la birje erau destul de piperate. Pentru a ajunge la Teiuș plăteai 100 de lei, la Aiud 150 de lei, la Partoș, Oarda de Jos, Bărăbanț sau Micești, 40 -50 de lei, iar pentru a ajunge la Sebeș sau Vințu de Jos, 80 de lei.

Și acum 100 de ani albaiulienii s-au confruntat cu un val de scumpiri de tot felul. Astfel, din cauza cheltuielilor tot mai mari de întreținere a birjelor, precum „feștitul trăsurei”, care a ajuns să coste și 2.000 de lei, întreținerea unui cal pe zi, care de la 60 de lei, a ajuns să coste 150 de lei pe zi, din cauza scumpirii fânului, o potcoavă sau un cerc la roată, care s-a scumpit cu 70 de lei în 2 ani, ajungând ca în 1926 să coste 230 de lei, proprietarii de trăsuri au făcut o cerere la Primărie, prin care solicitau aprobarea creșterii de tarife la cursele interne sau externe, unele dintre acestea ajungând să coste aproape dublu.

Tocmai din cauza costurilor mari de întreținere a birjei și calului, care se adăugau salariului ce trebuia oferit birjarului, în Alba Iulia existau doar 21 de proprietari de birje în 1926: Traian Vințan, Gligor Roman, Samoilă Samu, Ilona Szabo, Dumitru Stoica, Constantin Iancu, Iuon Ghiura, Macsim Lobl, Petru Negrea, Floare Mocan, Gheorghe Iancu, Lorincz Zudor, Elek Nathan, Gyulai Joan, Lipot Seidenfeld, Eugen Bruckmann, Mihail Seidenfeld, Andrei Molnar, Coloman Seidenfeld, Nicolae Moldovan și Nicolae Roșan.

Foto: Serviciul Județean Alba al Arhivelor Naționale

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VREMEA până în 2 Mai, de Paști, în Transilvania, la munte și în celelalte regiuni din țară. Prognoza meteo pe 2 săptămâni

Publicat

Administrația Națională de Meteorologie a prezentat prognoza de vreme pentru următoarele două săptămâni, în regiuni din țară.

În Transilvania, până în 2 mai, de Paște, vremea se încălzește apoi se răcește din nou.

Posibile ploi vor fi în intervalul 27-28 aprilie și la începutul lunii mai.

Vezi și Prognoza meteo / Vremea de FLORII, Paște și 1 Mai 2021

TRANSILVANIA

Valorile termice diurne vor fi tot mai ridicate de la o zi la alta, astfel în 22 aprilie se va ajunge la o medie a acestora de 16-17 grade.

Spre finalul săptămânii, este posibilă o scădere de temperatură, însă după 26 aprilie sunt prognozate medii ale temperaturilor maxime apropiate de mediile multianuale, care la nivelul regiunii vor înregistra o medie de 18-20 de grade.

În ceea ce privește evoluția temperaturilor minime, până în 26 aprilie media acestora se va situa în jur de 3 grade, cu o probabilitate destul de ridicată de fi mai scăzute în jurul datei de 25, iar pentru sfârșitul lunii aprilie și începutul lunii mai sunt prognozate minime, în medie de 5-7 grade.

Pe tot parcursul intervalului de prognoză, sunt prognozate ploi locale, probabilitatea de apariție a acestora fiind mai ridicată în prima săptămână, în 27 și 28 aprilie și spre începutul lunii mai.

LA MUNTE

Până în 26 aprilie, vremea se va menține relativ rece, cu valori termice diurne pentru întreaga zonă ce vor oscila între 4 și 7 și minime preponderent negative, în general, cuprinse între -4 și 0 grade.

Spre sfârșitul intervalului de prognoză, se va încălzi treptat, media maximelor urmând să atingă 10-12 grade, iar minimele termice vor înregistra o medie de 2-4 grade.

Temporar vor fi precipitații în cea mai mare parte a intervalului, sub formă de ploaie, iar în zona înaltă și sub formă de lapoviță și ninsoare.

MARAMUREŞ

În primele zile ale intervalului vremea se va încălzi ușor de la o zi la alta, astfel în 22 aprilie se va ajunge la o medie a maximelor de 16 grade.

Spre finalul săptămânii (23 – 25 aprilie), este posibilă o scădere de temperatură, însă după 26 aprilie sunt prognozate medii ale maximelor apropiate de normalul climatologic al perioadei, care la nivelul regiunii vor înregistra o medie în creștere treptată spre 20 de grade.

Media temperaturilor minime va fi de 4-5 grade în primele zile ale intervalului, însă în jurul datei de 25 aprilie sunt estimate valori apropiate de limita de îngheț (1-2 grade).

În a doua săptămână de prognoză, sunt prognozate minime în limite normale pentru această perioadă, în medie de 6-8 grade.

Probabilitatea pentru precipitații, izolat mai însemnate cantitativ va fi mai ridicată în intervalul 20 – 23 aprilie, dar și spre finalul lunii aprilie (în zilele de 27 și 28) și începutul lunii mai.

BANAT

Vremea va intra într-un proces de încălzire, astfel de la valori termice diurne în jur de 12 grade în prima zi a intervalului se va ajunge la o medie a acestora de 18-19 grade în data de 22 aprilie.

Ulterior este posibilă o scădere ușoară de temperatură, însă după 26 aprilie sunt prognozate medii ale temperaturilor maxime apropiate de mediile multianuale, ce se vor situa în jurul valorii de 21 de grade.

Media valorilor minime de temperatură va oscila între 4 și 7 grade în prima parte a intervalului, valori mai scăzute fiind posibile în jurul datei de 25 aprilie, iar pentru sfârșitul lunii aprilie și începutul lunii mai sunt prognozate minime, în medie de 6-10 grade.

În prima săptămână sunt prognozate ploi locale și trecător descărcări electrice, iar ulterior probabilitatea de apariție a acestora se va menține ridicată, în special în zilele de 26 și 27 aprilie și spre începutul lunii mai.

CRIŞANA

Vremea va intra într-un proces de încălzire, astfel de la valori termice diurne sub mediile multianuale, ce se vor situa în jurul a 12 grade, se va ajunge la o medie a acestora de 17-18 grade în data de 22 aprilie.

Ulterior este posibilă o scădere de temperatură, însă după 26 aprilie sunt prognozate medii ale temperaturilor maxime apropiate de normele climatologice, care la nivelul regiunii vor înregistra o medie de 18-20 de grade.

În perioada 19 – 26 aprilie, media temperaturilor minime va fi cuprinsă între 4 și 7 grade, valori mai scăzute fiind posibile în jurul datei de 25, iar pentru sfârșitul lunii aprilie și începutul lunii mai sunt prognozate minime, în medie de 6-9 grade.

În prima săptămână sunt prognozate ploi locale îndeosebi în timpul după-amiezelor, când trecător se vor semnala și descărcări electrice. Ulterior probabilitatea de apariție a ploilor se va menține ridicată, în special în jurul datei de 27 aprilie și spre începutul lunii mai.

MOLDOVA

Vremea se va încălzi ușor în primele zile ale intervalului, de la o medie a maximelor termice de 12-13 grade, până la 18 grade în 22 aprilie, însă spre finalul săptămânii se va reveni la o medie regională de numai 14 grade.

Pentru sfârșitul lunii aprilie și începutul lunii mai, sunt estimate valori termice diurne apropiate de normele climatologice, la o medie pentru întreaga regiune de 18-20 de grade.

Minimele termice nu vor avea variații semnificative și se vor situa în medie între 4 și 6 grade, valori mai ridicate urmând a se înregistra spre finalul perioadei, când se vor atinge 8-10 grade.

Probabilitatea pentru ploi temporare va fi ridicată în cea mai mare parte a intervalului. În special în primele zile ale intervalului, izolat sunt posibile și cantități mai însemnate.

DOBROGEA

La începutul intervalului pe fondul nebulozității persistente, valorile termice diurne se vor situa sub normele climatologice caracteristice pentru a doua decadă a lunii aprilie, respectiv o medie de numai 12-13 grade.

Vremea se va încălzi în 22 și 23 aprilie, când la nivelul regiunii se vor atinge maxime de 17-18 grade, dar spre finalul săptămânii se întrevede o scădere de temperatură, la valori diurne în medie de 14-15 grade.

În această perioadă minimele termice nu vor avea variații semnificative și se vor situa în medie între 6 și 8 grade. Pentru sfârșitul lunii aprilie și începutul lunii mai, sunt estimate maxime în jurul a 18 grade și minime, în medie de 9-11 grade.

În primele două zile temporar va ploua, iar local cantitățile de apă vor fi însemnate. În restul intervalului ploile vor fi posibile pe arii mai restrânse.

MUNTENIA

La începutul intervalului pe fondul nebulozității persistente, valorile termice diurne se vor situa sub normele climatologice caracteristice pentru a doua decadă a lunii aprilie, respectiv o medie de numai 13-14 grade.

Ulterior vremea se va încălzi, iar în 22 și 23 aprilie, se vor atinge maxime, în medie de 19-20 grade, dar spre finalul săptămânii sunt prognozate maxime mai scăzute, în jurul a 16 grade.

În această perioadă minimele termice nu vor avea variații semnificative și se vor situa în medie între 4 și 7 grade.

După 26 aprilie regimul termic va fi caracterizat de valori termice normale pentru această perioadă, respectiv o medie regională a maximelor de 20-22 de grade și de 8-10 grade pentru temperaturile minime.

Va ploua pe arii extinse la începutul intervalului, când și cantitățile de apă vor fi însemnate, iar local și temporar și în restul perioadei.

OLTENIA

Vremea va intra într-un proces de încălzire, astfel de la valori termice diurne în jurul a 12 grade în prima zi se va ajunge la o medie a acestora de 19-20 grade în zilele de 22 și 23 aprilie.

Ulterior este posibilă o scădere ușoară de temperatură, însă după 26 aprilie sunt prognozate medii ale temperaturilor maxime apropiate de mediile multianuale, ce se vor situa în jurul a 22 de grade.

Media valorilor minime de temperatură va oscila între 4 și 6 grade în prima parte a intervalului, iar pentru sfârșitul lunii aprilie și începutul lunii mai sunt prognozate minime, în medie de 8-10 grade.

La începutul săptămânii pe arii extinse vor fi ploi în general moderate cantitativ. În restul perioadei, probabilitatea pentru ploi va fi mai ridicată în zilele de 23 și 24 și după 27 aprilie.

sursă: meteoromania.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: CRIMA din Răhău. Polițiștii care l-au prins pe atacator sunt din Sebeș și l-au căutat cu motociclete enduro prin pădure

Publicat

Cei doi polițiști care l-au prins pe autorul crimei de la Răhău sunt de la Poliția Sebeș și au plecat în căutarea acestuia cu motociclete enduro. Atacatorul se ascunsese în pădure.

Detaliile au fost făcute publice pe pagina de Facebook Polițiști-Uniți suntem puternici.

Crețu Ionuț Dragoș din cadrul – Secției 7 Politie Rurală Sebeș și Pop Horea Cosmin din cadrul Poliției Sebeș – Biroul Rutier, în cursul zilei de azi, 19.04.2021, au reușit prinderea autorului infracțiunii de omor săvârșit în noaptea de 18/19.04.2021 în localitatea Răhău, jud. Alba, după ce acesta a fugit de la locul faptei și s-a ascuns în pădure.

Precizez că cei doi colegi au plecat în căutarea autorului cu 2 motociclete de teren, iar după mai multe ore de căutări au reușit să identifice și să rețină autorul care avea asupra sa un cuțit, fiind extrem de violent, într-o pădure din apropierea mun. Sebeș”, este mesajul menționat.

Unul dintre cei doi polițiști precizează că au fost ajutați de trei voluntari, că fără aportul acestora era posibil ca suspectul să nu fie găsit și le mulțumește pentru ajutor.

Reamintim că luni dimineața, în jurul orei 4.00, Alexandru P., bărbatul 36 de ani din Răhău, l-ar fi înjunghiat pe un tânăr de 22 de ani din sat, cu un cuțit, în zona inimii și a rănit-o pe iubita acesteia, o tânără de 21 de ani.

După ce i-ar fi atacat, bărbatul a fugit de la locul faptei. Atacatorul a fost prins luni, în jurul amiezii, într-o pădure din apropierea localității Răhău.

Vezi și FOTO-VIDEO: CRIMA de la Răhău. Principalul suspect, la audieri, la sediul Poliției Sebeș. Va fi prezentat Parchetului cu propunere de arestare preventivă

Acesta a fost reținut pentru 24 de ore și va fi propus pentru arestare preventivă.

sursă foto: Facebook (Polițiști – Uniți suntem puternici)

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Stenograme din ședința Coaliției. Cum l-ar accepta USR PLUS pe Florin Cîțu și ce spun liderii PNL

Publicat

Premierul Florin Cîțu are susținere totală din partea PNL, demiterea lui Vlad Voiculescu din funcția de ministru al Sănătății a fost corectă, iar declarațiile ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă au fost criticate – sunt câteva dintre ideile conturate în contextul ședinței de luni a liberalilor.

În ședința Coaliției, USR PLUS ar fi anunțat mai multe condiții pentru a-l accepta în continuare pe Florin Cîțu ca premier, după cum a prezentat Realitatea Plus, pe surse, potrivit dcnews.ro.

Condițiile ar fi:

– reguli noi pentru funcționarea Coaliției

– acord de non-agresiune

– remanierile să treacă prin filtrul Coaliției

– USR PLUS să vină cu un ministru la Sănătate

Vezi și Vlad Voiculescu spune că ar putea fi nominalizat din nou de USR PLUS pentru funcția de ministru al Sănătății

– l-ar accepta pe Cîțu dacă ar avea garanția că nu vor mai fi remaniați alți miniștri USR PLUS.

Totodată, Dan Barna ar fi declarat că „vrea să îi recupereze pe parteneri”. De cealaltă parte, Dragoș Tudorache, europarlamentar USR PLUS, ar fi spus: „Nu putem trece peste asta ca și cum nu s-a întâmplat nimic. S-a luat o decizie unilaterală, fără consultarea partidului”, făcând referire la decizia premierului Florin Cîțu de a-l demite pe Vlad Voiculescu din funcția de ministru al Sănătății.

Tot luni, în ședința PNL, Florin Cîțu, Rareș Bogdan și Ludovic Orban ar fi avut un schimb de replici, potrivit dcnews.ro.

Antena 3 a prezentat, pe surse, ce s-ar fi discutat, astăzi, la Partidul Naţional Liberal:

Florin Cîțu: Eu am tot spus, miniştrii sunt evaluaţi. Eu nu am luat o decizie peste noapte. Am tot amânat şi am analizat. Noi trebuie să ne concentrăm pe mesaje despre buna guvernare. Nu intrăm în jocurile USR PLUS. Nu poţi să faci asemenea declaraţii şi apoi să vii la şedinţa de guvern. Vă asigur că, data viitoare când un ministru va ataca un alt ministru sau prim-ministru, va pleca acasă. Nu poţi să fii şi la putere şi în opoziţie şi să îţi ataci premierul. Ei trăiesc din conflicte.

În cazul Drulă, dacă data viitoare se mai întâmplă, iau imediat o decizie, fără să mai întreb pe nimeni. Nu poţi să faci asemenea declaraţii, apoi să vii la şedinţa de Guvern. Guvernul are un singur premier. Nu există miniştri evaluaţi de USR, PNL, UDMR, ci de premier. Vlad Voiculescu a administrat prost ministerul, nu au fost făcute nici măcar bugete.

Ludovic Orban: Premierul face evaluări pentru toată lumea, indiferent de partid. Guvernul a fost făcut zdrenţe din cauza lui Vlad Voiculescu, a fost o catastrofă de management, iar premierul nu se poate schimba când un partiduleţ are mofturi.

Florin Cîțu: Varianta unui guvern minoritar este exclusă. Un guvern minoritar nu poate duce România înainte.

Rareş Bogdan: Nu se pune problema ca Florin Cîțu să plece. Voi propune şi un vot de susţinere pentru Cîțu. Politicile reformatoare vrem să le vedem cu toţii, legat de coaliţia USR de a face reforma promisă.

sursă: dcnews.ro

sursă foto: Facebook (Florin Cîțu)

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Când încep programele Rabla pentru mașini și electrocasnice. Precizările ministrului Mediului

Publicat

electrocasnice

Programele Rabla pentru mașini și pentru electrocasnice devin operaționale în scurt timp, după ce Guvernul va aproba, săptămâna aceasta, bugetul Administrației Fondului de Mediu, a anunțat telefonic la Digi24 ministrul Mediului Tanczos Barna.

„Se va aproba acest buget, sper, miercuri”, a spus ministrul, care a precizat că este vorba despre programele Rabla Clasic, Rabla Plus și Rabla Electrocasnice.

Ministrul spune că bugetul pentru Rabla Plus, care finanțează automobile plug-in și electrice, a fost dublat, și că a fost dublat astfel și numărul de mașini ce vor putea fi achiziționate, avansând și ideea unei suplimentări de buget pentru această zonă a pieței auto.

Pentru Rabla Clasic creșterea este de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, adică aproximativ 1.500 de euro pentru un tichet, iar valoarea ecobonusului crește de la 1.000 la 1.500 de lei și de la 2.500 la 3.000 de lei, „astfel încât mașinile care au emisii mai scăzute să beneficieze de un sprijin în plus”, a precizat ministrul Mediului.

Tanczos Barna spune că după aprobarea bugetului AFM este o chestiune de zile până când programele vor deveni operaționale.

Ministrul a adăugat că platforma pentru Rabla Electrocasnice va fi funcțională, după problema de anul trecut.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate