Actualitate
FOTO: Elevi şi profesori de la Şcoala Gimnazială „Avram Iancu” Alba Iulia, în schimb de experienţă în Turcia
Elevi și profesori de la Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” din Alba Iulia s-au aflat într-un schimb de experiență la Școala Privată din Söke (Ozel Söke Olkokulu Ortaokulu), în Turcia, în perioada 19-24 aprilie. Au avut ocazia să cunoască oamenii şi cultura locului şi să participe la manifestări locale.
Potrivit reprezentanţilor şcolii, a fost invitaţi să participe în cadrul proiectului eTwinning ,,Bridge Between Cultures”, la manifestațiile desfășurate cu ocazia celebrării Zilei Suveranității în Turcia, dar și a Zilei Copilului, din 23 aprilie.
Elevii români au aflat că Söke este un oraș de 140.000 de locuitori din provincia Aydin, din vestul Turciei, aproape de Marea Egee și de atractive destinații turistice cum ar fi: Kușadasi, Didim și Bodrum. Orașul Söke este plasat în centrul regiunii, fiind un important oraș comercial. Regiunea în care este amplasat orașul, are un climat plăcut și niște priveliști încântătoare. Se bucură de beneficiile aduse de influxul de turiști, inclusiv de cei care vizitează anticul oraș Priene sau de cei care vizitează Șirince, un sat tradițional ai cărui locuitori confecționează manual: săpun din măsline, portocale, diverse fructe, vinul de Șirince, obținut din fructe de pădure, căpșuni, caise care oferă aroma unei civilizații grecești, dar și turcești de demult… Orașul Söke este un important centru comercial și de educație pentru zona rurală înconjurătoare.
În timpul celor cinci zile de vizită, elevii români au fost cazați la familiile elevilor din Turcia, cu care mai întâi au conversat și legat prietenii online, dar și prin scrisori redactate de mână, în limba engleză.
În prima zi au vizitat Primăria și Prefectura orașului Söke, au aflat despre Războiul de Independență a Turciei din 1919-1922 și de schimbul de populație dintre Grecia și Turcia, când au fost colonizați turci din Creta în Söke.
A doua zi au vizitat anticile orașe cetate: Priene, Miletos, Karina, Dydima și Templul lui Apolo. Priene, oraș-cetate bogat, adăpostea Templul zeiței Atena, construit din donațiile lui Alexandru cel Mare, pentru a îndemna pe ceilalți cetățeni bogați ai cetății să-i urmeze exemplul. Orașul avea port pe râul Meandru, cu ieșire la mare, dar în timp s-a colmatat golful Miletului din cauza defrișărilor masive de la malul acestuia, astfel orașul a fost părăsit, iar negustorii și-au mutat reședința în Milet, care în Antichitate avea deschidere la port.
În Milet, elevii români și colegii lor turci au ,,călcat” pe urmele marelui matematician, de fapt ale primului matematician, deoarece el a pus bazele acestei științe: Thales din Milet. Despre el zice legenda că s-ar fi îmbogățit după ce a și-a propus să răspundă provocării că și un filozof poate deveni avut, cerându-le să multiplice numărul maslinelor pe care urmau să i le dea lui.
În a treia zi, elevii români au participat la deschiderea oficială a celebrării Zilei Suveranităției Turciei alaturi de reprezentanți locali și o parte din cele 50 de școli ale orașului. Apoi au susținut un spectacol de dans tradițional și modern în fața părinților și elevilor turci din localitate, la un mare mall din localitate. Pe ritmurile ,,Ciuleandrăi”, varianta cântată de Maria Tănase și pe cea a lui Zdob și Zdup, elevii români au cucerit inimile și urechile celor prezenți pe cel mai mare stadion din Söke.
Apoi, i-au încântat cu boomwhackers (instrumente neconvenționale) interpretând o strofă din Imnul Uniunii Europene și din Rapsodia I a lui George Enescu. Elevii turci au interpretat un dans modern pe ritmurile formației Ozone, ,,Dragostea din tei”, apoi fiecare i-a învățat pe ceilalți dansul tradițional din ambele țări participante la proiect. Turcii au învățat să danseze „Ciuleandra”, iar românii au experimentat unul din variatele lor tipuri de dans, așa numitul „Zeybek”. O altă întâlnire cu elemente de cultură artistică, au avut-o când au participat la un atelier de artă tradițională turcească apărută în secolul XIV, Ebru, arta caligrafilor, a marmorizării hârtiei, cu cinci variante, printre care și Tarakle.
În ultima zi de vizită și schimb de experiență culturală, elevii noștri au vizitat Ephes, un oraș cetate de 2000 de ani, aflat pe coasta Asiei Mici, la sud de Izmir, care a fost excavat doar în proporție de 20%. Aici se află una din cele 7 minuni ale lumii antice: Templul Zeiței Artemis, dar și a treia mare bibliotecă din lumea antică: Biblioteca lui Celsus, care este „păzită”de cele patru statui, ce reperzintă calitățile pe care trebuie să le urmărească și să le aibă cetățeanul roman Celsus, fondatorul ei: Sophia (înțelepciune), Ennoia (devoțiune), Arete (virtute) și Epistheme (cunoaștere, pricepere). În Efes a activat o anumită perioadă apostolul Pavel, probabil și Ioan. Conform tradiției creștine, în imediata apropiere a orașului ar fi fost îngropată Fecioara Maria (în capela Panaghia Kapoulou), iar în interiorul orașului, Luca Evanghelistul.
După spectacol și petrecerea de la final, elevii români (Lorena Muntean, Andrei Fica, Teodor Vulcu, Camelia Sârbu, Miruna Vîlcan, Dan Adam, Popa Darian, Popa Samir) și profesorii lor, Diane Popa, coordonator proiect și Cristina Cîmpean, profesor însoțitor, au primit câte o plachetă având inscripționate pe ele, numele lor și al școlilor partenere. ,,Elevii noștri au fost impresionați de diversitatea dansurilor și a costumelor tradiționale turcești, care demonstrează o cultură variată, impresionantă. De asemenea, i-a surprins faptul că există multe cuvinte din limba română împrumutate din limba turcă: geantă, sarma, papuci, taman, bairam, săpun etc. Deși la început aveau mari temeri legate de impactul cu această cultură și cu acești oameni, copiii și părinții români abia așteaptă reîntâlnirea din iunie cu prietenii lor de la Școala Privată din Söke (Ozel Söke Olkokulu Ortaokulu), când ne vor vizita cu ocazia aceluiași schimb intercultural” a precizat prof. Diane Popa, coord. Proiectului „Bridge Between Cultures” din partea Școlii Gimnaziale ,,Avram Iancu” din Alba Iulia.
Cel mai important lucru în urma acestui parteneriat educațional interșcolar l-a constituit faptul că multe prejudecăți legate de Turcia, au fost înlăturate, iar elevii noștri au văzut ce înseamnă o relație deschisă elev-profesor, ce înseamnă acceptarea diversității, promovarea tradițiilor, a produselor locale, șaluri, ulei de măsline, săpun, uleiuri esențiale, haine și gen și din piele autentică, haine din bumbac local 100 %, unt de arahide.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News