Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Elevi şi profesori din Ungaria, în vizită la Școala Gimnazială „Toma Cocișiu” din Blaj. Proiect pentru promovarea obiceiurilor și tradițiilor


Publicat

IMG_5722Implicată în Proiectul european „Valențe cultural-educative: Prietenie peste hotare, Ungaria-România”, Școala Gimnazială „Toma Cocișiudin Blaj a primit joi, 8 iunie, vizita delegației de la Școala Generală Confesională Evanghelică „Sztehlo Gabor” din Budapesta-Ungaria.

Obiectivul general al proiectului este promovarea obiceiurilor și tradițiilor specifice zonei în care funcționează fiecare unitate școlară, îmbunătățirea calității procesului de învățământ, a experiențelor didactice, prin cooperare internațională cu alte școli europene, vizând dobândirea de către elevi și cadre didactice de competențe și abilități specifice unei educații europene.

Vizita delegației străine a fost un moment festiv pentru școala din Blaj. Oaspeții, cei 36 de elevi din clasa a VII a, însoțiți de 4 cadre didactice, au fost întâmpinați, așa cum e obiceiul la români, cu pâine și sare și au fost primiți într-un cadru bine pus la punct de conducerea școlii și profesorii implicați în proiect. Cuvântul de deschidere l-a avut prof. de Limba maghiară Réka Dezsö care a asigurat și traducerea.

„Este pentru prima dată când un grup de elevi și cadre didactice din Ungaria vizitează școala printr-un astfel de parteneriat, motiv în plus de mândrie pentru noi”, a spus prof. Réka Dezsö.

După un discurs de bun venit, rostit de directorul instituției, prof. dr. Alina Maria Dulău, musafirii au aflat despre istoricul școlii și patronul ei spiritual, despre modul în care funcționează sistemul educațional românesc.

„Această vizită este un început promițător în ceea ce privește colaborarea dintre instituțiile noastre partenere și o oportunitate de realizare a unui schimb de bune practici, un prilej de a schimba impresii, experiențe, adrese, în scopul realizării unui parteneriat pe termen lung”, a spus prof. dr. Alina Maria Dulău.

Ospitalitatea manifestată de gazde a fost remarcată și subliniată de participanți prin frumoase cuvinte de mulțumire adresate de prof. Strauszné Garamvölgyi Gréta (inițiator și coordonator proiect), care a condus delegația maghiară.

În cinstea oaspeților elevii școlii au prezentat un frumos program artistic. Au fost etalate frumoasele costume populare românești și maghiare, precum și uniforma școlară. Un grup de elevi din clasa a V a B (diriginte prof. Ana Marcu) au interpretat cântece populare românești iar elevii de la secția maghiară au prezentat cântece din zona Târnavelor. N-a lipsit din program nici dansul popular maghiar, animat de elevele de la secția maghiară, coordonate de prof. Réka Dezsö. Muzica populară a atins sufletele oaspeților, aceștia savurând în mod special frumusețea costumelor populare românești dar și pe cele maghiare.

Musafirii au fost serviți apoi cu cozonac, produs specific românesc, prezentându-de tehnica de preparare și ingredientele folosite, precum și sărbătorile tradiționale când este servit .

Delegația străină a fost condusă a fost condusă apoi de gazde în interiorul impunătoarelor clădiri ale instituției școlare. În școală au fost trecute în revistă sălile de clasă, laboratoarele, baza didacto-materială, expoziții permanente sau temporare: „Mă îmbrățișează locul natal”(Expoziție de desene) și „Toma Cocișiu – patronul spiritual al școlii” (expoziție de carte). Condițiile oferite elevilor și cadrelor didactice i-au impresionat foarte mult pe elevii și profesorii din străinătate.

După vizitarea școlii, activitatea a continuat în sala multifuncțională a școlii cu o activitate interractivă, pe grupe de lucru, cu elevii școlii gazdă și oaspeții din străinătate, învățarea de cuvinte și expresii românești pe care elevii maghiari le-au folosit apoi în continuarea programului, cântece și jocuri distractive și de socializare.

După ce musafirii au petrecut momente plăcute în școală, s-a trecut la acțiunea de prezentare a specificului orașului și a zonei. S-a vizitat orașul, identificându-se pe parcursul acestei drumeții obiectivele istorice, culturale și turistice, dar și atracțiile naturale – monumente ale naturii din municipiul de la confluența Târnavelor. S-au bucurat de minunăția împrejurimilor, admirând panorama orașului de pe deal de la Crucea lui Avram Iancu, au făcut un popas la Teiul lui Eminescu, au format un lanț viu în jurul Stejarului secular al lui Avram Iancu.

La plecare oaspeții au rămas plăcut impresionați de modul în care au fost primiți de gazde , de costumele populare din zonă și de faptul că românii și maghiarii își prețuiesc istoria și tradițiile. La întâlnire au mai participat dir. adj. Mirela Bălău, alte cadre didactice implicate în proiect și preotul Kabai Ferenc de la Biserica Reformată, care a însoțit delegația din Ungaria în drumeția prin Blaj.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

BLAJ

FOTO: Au început lucrările de reabilitare a Școlii Gimnaziale „Ioan Micu Moldovan” din Blaj. Valoarea investiției

Publicat

În aceste zile se lucrează intens pentru reabilitarea și modernizarea Școlii Gimnaziale „Ioan Micu Moldovan”, aflată în cartierul Izvoarele (mai demult Ciufud) din Blaj, investiție derulată pe fonduri europene. Potrivit primarului Gheorghe Rotar, în cadrul investiției este inclusă și reabilitarea Școlii Gimnaziale „Petru Pavel Aaron” din cartierul Veza.

Valoarea totală a investiției: 7.315.169,11 lei, din care valoarea lucrărilor la Școala Gimnazială „Ioan Micu Moldovan” este de 2.568.792,90 lei (+TVA).

Perioada de execuției este de 6 luni de la începerea lucrărilor, ordinul de începere fiind dat în data de 26 aprilie 2021.

Până acum, la Școala Gimnazială „Ioan Micu Moldovan” s-a turnat placa peste extindere, s-a executat zidăria de la etaj și se efectuează lucrări de cofrare și turnare pentru centurile și stâlpii de la etaj, precum și pentru centurile superioare.

La interior, s-a încheiat compartimentarea, s-a executat sistemul de termoizolare și s-a turnat placa în 7 săli de clasă. De asemenea, s-au poziționat sub placă cablurile electrice.

La finalul lucrărilor, la Școala Gimnazială ,,Ion Micu Moldovan” vom asigura condiții europene pentru un număr de 187 elevi de etnie romă, din categorii dezavantajate sau cu cerințe educaționale speciale.

Vezi și VIDEO: Cum arată curtea Colegiului IM Clain din Blaj, cea mai modernă curte a unui colegiu din țară. Stadiul lucrărilor

În ceea ce privește reabilitarea și modernizarea Școlii Gimnaziale „Petru Pavel Aaron”, investiția se află în stadiul de licitație.

sursa, foto: Facebook, Gheorghe Rotar

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

17 iunie: Ziua mondială pentru combaterea deşertificării şi a secetei. Tema din acest an

Publicat

seceta floare pixabay

Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) a hotărât, în 1994, marcarea la 17 iunie a Zilei mondiale pentru combaterea deşertificării şi a secetei.

Tema din acest an este „Restaurare. Teren. Recuperare. Reconstruim mai bine cu un teren sănătos” (Restoration. Land. Recovery. We build back better with healthy land).

Potrivit ONU, deşertificarea este fenomenul care afectează terenurile în zone aride, semiaride şi uscate. Este cauzată în principal de activităţile umane şi de variaţiile climatice. Deşertificarea nu se referă la extinderea deşerturilor existente. Aceasta se întâmplă deoarece ecosistemele uscate, care acoperă mai mult de o treime din suprafaţa funciară a globului, sunt extrem de vulnerabile la supraexploatarea şi utilizarea inadecvată a terenurilor. Sărăcia, instabilitatea politică, despăduririle, supraaglomerarea şi practicile de irigare necorespunzătoare pot submina productivitatea terenului.

Ziua mondială de combatere a deşertificării şi secetei este marcată în fiecare an în vederea promovării eforturilor internaţionale de combatere a deşertificării, pentru conştientizarea publică. De asemenea, marcarea acestei zile este un prilej pentru a reaminti tuturor că neutralizarea degradării terenurilor este realizabilă prin rezolvarea problemelor, implicarea puternică a comunităţii şi cooperarea la toate nivelurile.

Decizia marcării Zilei mondiale pentru combaterea deşertificării şi a secetei a fost luată în vederea conştientizării publice a acestei probleme, precum şi pentru promovarea punerii în aplicare a Convenţiei Naţiunilor Unite pentru combaterea deşertificării (UNCCD) în ţările care se confruntă cu o gravă secetă şi/sau deşertificare, în special în Africa, conform ONU.

Adunarea Generală a ONU a adoptat Convenţia pentru combaterea deşertificării (UNCCD) la 17 iunie 1994.

UNCCD abordează în special zonele sub-umede aride, semiaride şi uscate, cunoscute sub numele de zonele uscate, unde se găsesc unele dintre cele mai vulnerabile ecosisteme. 195 de părţi ale Convenţiei colaborează pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă pentru persoanele din zonele uscate, pentru a menţine şi a restabili productivitatea solului şi pentru a atenua efectele secetei. UNCCD se angajează în mod special să adopte o abordare de jos în sus, încurajând participarea localnicilor la combaterea deşertificării şi a degradării terenurilor, potrivit ONU.

Dat fiind că dinamica terenului, a climei şi a biodiversităţii este strâns legată, UNCCD colaborează îndeaproape cu celelalte două convenţii de la Rio; Convenţia privind diversitatea biologică (CBD) şi Convenţia-cadru a Organizaţiei Naţiunilor Unite privind schimbările climatice (CCONUSC), pentru a răspunde acestor provocări complexe printr-o abordare integrată şi o utilizare cât mai bună a resurselor naturale.

sursa: agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Comunicat de presă privind începerea proiectului „Reabilitare şi dotări Colegiul Tehnic Aiud”

Publicat

Municipiul Aiud, în calitate de beneficiar, anunță lansarea proiectului „Reabilitare şi dotări Colegiul Tehnic Aiud”, cod SMIS 122460.

Proiectul este finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 10 – Îmbunătățirea infrastructurii educaționale și are o valoare totală de 15.915.858,86 lei, din care Valoarea eligibilă nerambursabilă: 15.596.375,48 lei (98%) Valoarea eligibilă nerambursabilă din FEDR: 13.527.468,54 lei (85%) Valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național: (13%) Cofinanţarea eligibilă a Beneficiarului: 318.293,38 (2%).

POR 2014 – 2020 Este coordonat la nivel national de AMPOR din cadrul MLPDA, în calitate de Autoritate de Management al programului și la nivel regional de către ADR Centru în calitate de Organism Intermediar al programului.

Proiectul este prevăzut a se derula în perioada 01.05.2018 – 30.11.2023.

Obiectivul general Creșterea gradului de participare la învățământul profesional și tehnic și învățarea pe tot parcursul vieții la nivelul municipiului Aiud și aria urbana funcțională aferentă.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt:

1. Reabilitarea infrastructurii educaționale pentru învățământul profesional și tehnic și învățarea pe tot parcursul vieții la nivelul Colegiului Tehnic din Aiud, în 38 de luni, prin intervenții la o suprafață totală de 4878,22 mp.

2. Asigurarea unei baze materiale de dotări moderne, printre cele mai moderne din județul Alba, durabile, adaptate cerințelor noilor provocări de învățare și tehnologice, accesibilizată cu facilități TIC.

Municipiul Aiud

Cod poștal 515200, jud. Alba, str. Cuza Vodă nr.1

Telefon: +40 258 861310; +40 258 861357; Fax: +40 258 861280

e-mail: office@aiud.ro web: www.aiud.ro

Documentul în format pdf poate fi studiat AICI.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Ministrul Învățământului, despre meditațiile pe care trebuie să le plătească părinții elevilor: Sunt și în Japonia și Germania

Publicat

Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a declarat, miercuri că nu doar elevii din România fac meditații, ci și cei din Japonia, Franța sau Germania. „Meditațiile sunt peste tot”, a spus el.

Referindu-se la meditațiile la care sunt nevoiți unii părinți să apeleze, ministrul a precizat că acestea nu sunt specifice sistemului de învățământ românesc, fiind întâlnite peste tot.

Citește și: MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

„Principala problemă a sistemului de învățământ din România nu este performanța, ci este inechitatea, este lipsa unui acces echitabil la un învățământ de calitate.

Aceste diferențe au existat dintotdeauna, aceste diferențe există și în alte sisteme de învățământ din lume, în toate sistemele de învățământ din lume.

Meditațiile, să știți, că nu sunt un atribut al sistemului de învățământ din România, meditațiile sunt peste tot, și în Franța, și în Japonia, și în Germania, deci meditațiile există.

Sunt foarte pragmatic în abordare, nu vreau să fiu ipocrit și să spun că vom ajunge în momentul în care vom interzice părinților să consolideze pregătirea propriilor copii.

Acest lucru este o absurditate și nu se face niciunde în lume”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Meditații organizate în școli?

Ministrul a spus că soluția o reprezintă meditațiile organizate în școli, pe modelul orelor remediale.

„Ce putem face? Să venim din resursele statului, în paralel, cu meditații organizate sistemic, la nivelul școlii.

Avem aceste ore remediale, care funcționează nu atât de bine pe cât ne-am dori, nu ne așteptăm să recuperăm toate aceste pierderi suferite pe perioada de pandemie.

Vom extinde acest program de ore remediale, atât în timp la nivelul anului școlar următor și sunt covins că va fi nevoie și după anul școlar 2021-2022 pentru că sunt pierderi foarte mari, nu trebuie să negăm acest aspect.

La ore remediale participă un număr mic de elevi, care duc aceste ore mai degrabă spre sistemul meditațiilor plătite de către stat, trebuie extins atât în timp, cât și numersic, pentru că cei care au suferit pierderi cu siguranță sunt mult mai mulți decât cei 250.000 de elevi care au reclamat aceste pierderi”, a mai spus Sorin Cîmpeanu.

Sursă: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate