Connect with us
Advertisement

Abrud

FOTO: Lucrări de reparații pe DN 74A, pe trei porțiuni afectate de inundații, între Abrud și Câmpeni. Licitația, lansată în SEAP

Publicat

Lucrări de reparații pe DN 74A, pe trei porțiuni afectate de inundații, între Abrud și Câmpeni. CNAIR alocă peste 11,6 milioane de lei pentru lucrări de protejare a corpului și platformei drumului pe DN 74A, km 8+350, km 8+570 și km 8+650, între Abrud și Câmpeni.

Reamintim faptul că mai mulți localnici din Munții Apuseni au protestat vineri, 8 decembrie, în fața Prefecturii Alba, nemulțumiți de starea drumului DN 74A. Protestatarii au venit la Alba Iulia, în fața Prefecturii și a Consiliului Județean Alba, cu mai multe mașini, dar și cu o camionetă plină cu gunoi de grajd.

Vezi și VIDEO: Protest cu gunoi de grajd în fața Prefecturii Alba. Localnici din Apuseni cer repararea unui drum, afectat de inundații

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin DRDP Cluj a lansat pe 27 decembrie, în SEAP, o licitație pentru protejarea corpului și a platformei drumului pe DN 74A, km 8+350, km 8+570, km 8+650.

Lucrările, estimate la peste 11,6 milioane de lei

Valoarea totală estimată a lucrărilor este de 11.650.559,13 lei, fără TVA.

Potrivit documentației, în vara anului 2022 au fost executate lucrări de alimentare cu apă în lungul drumului național DN 74A pe partea dreaptă a drumului (în acostamentul existent). Pentru execuția lucrărilor de utilități s-au realizat excavații pentru introducerea conductelor. Din informațiile culese de la localnici, aceste excavații au fost de aproximativ 2 m adâncime. Umpluturile de pământ au fost necorespunzător compactate ce au condus la fisuri la marginea asfaltului în zona de debleu.

În urma execuției lucrărilor de alimentare cu apă, acostamentul drumului pe partea de debleu a cantonat apele din precipitații conducând la infiltrații și destabilizarea platformei
drumului existent.

Pe partea stângă, platforma drumului prezintă cedări locale la km 8+340 – km 8+360, km 8+500 – km 8+550, km 8+690 – km 8+725 ce au afectat parțial banda de circulație. Straturile asfaltice pe zona analizată sunt ranforsate cu geogrilă antifisură, fapt ce justifica neapariția de fisuri în partea carosabilă a drumului ci doar pe acostamente.

Lucrări de reparații pe DN 74A – sector 1 km 8+350

În zona cedării rambleului de la km 8+35o, viitura a smuls din rădăcini arborii de pe taluzul adiacent râului Abrud, ce indică viteze foarte mari ale râului în timpul viiturii. Corpul drumului a fost afectat parțial prin spălarea materialului de umplutură. Acostamentul drumului a fost afectat de instabilitatea taluzului, platforma drumului a fost afectată doar
parțial la marginea acostamentului.

Drumul nu prezintă crăpături și/sau tasări. Panta taluzului de pe partea stângă a drumului și stratificația terenului natural pun în pericol platforma drumului sub încărcările date de trafic. Pentru a preîntâmpina cedarea platformei drumului, administratorul drumului a intervenit în regim de urgență prin realizarea unor umpluturi din material granular pe zonele afectate ale taluzlui în urma viiturii.

În prezent zona este semnalizată și circulația se desfăsoară restricționat pe o singură bandă alternativ. Întrucât zona se află într-un sector de drum cu linie continuă devierea traficulul pe o singură bandă prezintă un risc major de accidente.

Pe partea dreaptă a drumului există un acces la proprietate. Pe sub drumul de acces este poziționată o țeavă cu diametrul de aproximativ 40o mm ce colectează apele de suprafața și le dirijează către platforma drumului național.

Pe partea dreaptă există un izvor cu debit permanent de apă ce nu este captat și dirijat corespunzător, apa băltind la marginea pe platformei drumului și la debite mai mari deversând peste partea carosabilă a drumului pe taluzul de rambeu.

Lucrări de reparații pe DN 74A – sector 2 km 8+570

Acest sector este cel mai apropiat de cursul râului Abrud, în plan sunt aproximativ 25 m până la râu, situația fiind în mare similară cu cea descrisă la sectorul 1. Viitura a rupt vegetația și a spălat terasamentul intrând sub platforma drumului. Acostamentul drumului a fost afectat de instabilitatea taluzului, platforma drumului a fost afectată doar parțial la marginea acostamentului. Drumul nu prezintă crăpături și/sau tasări. Administratorul drumului a semnalizat traficul rutier pe zonă cu risc de prăbușire a platformei drumului prin marcaje rutiere de deviere. Circulația este deviată pe un singur sens, zona fiind marcată cu linie continuă, pericolul producerii de accidente rutiere este ridicat.

În zona de debleu, din cauza lucrărilor de utilități executate deficitar, dar în special, din cauza lipsei unui șanț care să colecteze apele și să le dirijeze către emisar, apa stagnează și se infiltrează sub corpul drumului. Infiltrațiile sunt favorizate și de calitatea execuției umpluturilor la lucrările de utilități efectuate în vara anului 2022.

Între zona 1 si zona 2 drumul prezintă cedări ale acostamentului existent. În zona km 8+450 este un podeț tubular colmatat complet, nefuncțional.

Lucrări de reparații pe DN 74A – sector 3 km 8+650

Pe acest sector de drum înalțimea taluzului este mai mică iar distanța până la râu este de aproximativ 55 m. Cu toate acestea, deteriorarea corpului drumului este similară cu sectoarele precedente. Viitura a spălat umplutura de rambleu și a săpat din corpul rambleului, ruptura ajungând până sub platforma drumului. Platforma drumului este prăbușită local dar nu a suferit tasări sau deplasări pe orizontală și verticală.

Și pe acest sector s-au luat măsuri de prevenire accentuării degradărilor prin semnalizare rutieră și devierea traficului astfel încât acesta să nu provoace fenomene de instabilitate suplimentare.

Zona de debleu este afectată de stagnarea apelor. Nu există un sistem de scurgere a apelor. Execuția incorectă a lucrărilor de utilități au dus la tasări în zona umpluturilor și fisurarea corpului drumului în zona acostamentului. De asemenea, asfaltul prezintă fisuri la margine datorate refulării straturilor inferioare din structura rutieră spre marginea drumului.

La km 8+790 există un podeț din zidărie de piatră cu deschidere de cca. 3 m ce a fost extins pe partea stângă (aval) cu cca. 1,50 m cu dale din beton armat și infrastructuri monolite. Dalele prezintă degradări ale betonului și armăturii. Podețul din zidărie de piatră prezintă crăpături longitudinale podețului la cheie. Podețul nu are racordări corespunzătoare cu terasamentul în amonte și aval.

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement