Connect with us
Advertisement

Eveniment

FOTO: Zone metropolitane, în Alba. Anumite localități se vor putea asocia, pentru o coordonare mai bună. PROIECT

Publicat

Camera Deputaților a adoptat marți, 21 iunie, un proiect de lege privind înființarea și organizarea zonelor metropolitane. Documentul este menit să încurajeze cooperarea și dezvoltarea interjurisdicțională între centrele urbane și zonele suburbane. Practic, anumite localități se vor putea asocia pentru o coordonare mai bună.

Proiectul conține, de asemenea, propuneri de delimitare a teritoriilor metropolitane la nivelul țării. În județul Alba sunt propuse astfel 3 zone metropolitane, concretizate în jurul municipiilor Alba Iulia, Aiud și Blaj. 

Proiectul de lege privind zonele metropolitane, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a fost adoptat marți, 21 iunie, de Camera Deputatilor, cu 216 voturi pentru, 3 împotrivă și 56 de abțineri. Proiectul va ajunge la Senat, pentru dezbatere și vot.

Potrivit expunerii de motive, în prezent rolul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară se rezumă la asigurarea serviciilor de utilități publice, având atribuții sectoriale. Prin proiectul de lege se urmărește atribuirea unui rol coordonator asociațiilor de dezvoltare intercomunitară având ca scop stimularea dezvoltării metropolitane integrate.

Legea revizuiește și completează definiția zonei metropolitane din Codul Administrativ prin introducerea conceptului de teritoriu metropolitan – teritoriul din jurul municipiilor în cadrul căruia se creează relații reciproce de influență în domeniul căilor de comunicație, economic, social, cultural și al infrastructurii edilitare.

Delimitarea teritoriului zonelor metropolitane

Teritoriul metropolitan se delimitează astfel:

  • pentru municipiul București – cel puțin teritoriul administrativ al județului Ilfov
  • pentru municipiile reședință de județ – cel mult primele două coroane urbane
  • pentru municipii, altele decât cele reședință de județ – cel mult prima coroană urbană

Legea definește drept coroana 1 drept teritoriul cumulat al unităților administrativ – teritoriale din imediata vecinătate a unui municipiu, cu care acesta are cel puțin un punct de hotar comun și coroana 2 drept teritoriul cumulat al unităților administrativ – teritoriale din imediata vecinătate a primei coroane urbane, cu excepția municipiului reședință de județ, cu care aceasta are cel puțin un punct de hotar comun.

Participarea unităților administrativ – teritoriale în cadrul zonelor metropolitane este voluntară.

Conducerea zonelor metropolitane

În ceea ce privește organele de conducere ale zonelor metropolitane, acestea, ca și în cazul tuturor asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, sunt în număr de 3, respectiv:

  • Adunarea generală (în care primarii reprezintă localitățile asociate)
  • Consiliul director (cel care va pune în executare hotărârile adunării generale)
  • Comisia de cenzori (formată din cel puțin un contabil autorizat sau un expert contabil)

Unitățile administrativ – teritoriale membre pot mandata zona metropolitană să exercite în numele lor o serie de atribuții precum:

  • elaborarea, adoptarea, monitorizarea și evaluarea periodică a strategiei integrate de dezvoltare metropolitană, a planului de mobilitate urbană durabilă al zonei metropolitane și al planului urbanistic general al zonei metropolitane
  • elaborarea politicii fiscale comune care să favorizeze atragerea de investiții de capital străin sau autohton
  • elaborarea documentațiilor tehnico – economice pentru proiectele de interes metropolitan
  • promovarea, depunerea și implementarea de proiecte finanțate din fonduri naționale, europene sau internaționale, de interes pentru dezvoltarea la nivelul zonei metropolitane

Finanțarea zonelor metropolitane

În ceea ce privește finanțarea zonelor metropolitane, proiectul de lege propune ca aceasta să fie asigurată prin cotizații și contribuții din bugetele locale ale unităților administrativ- teritoriale membre, prin taxe speciale pe care unitățile administrativ-teritoriale membre le pot stabili, în vederea finanțării unor activități ale acesteia, prin tarife stabilite în vederea finanțării serviciilor publice furnizate prin intermediul acestora.

Proiectul de lege propune un mecanism prin care contribuabilii care își au domiciliul pe raza zonei metropolitane, impozitul pe venit se virează astfel:

  • 30 % către bugetele locale ale comunelor, ale orașelor și ale municipiilor pe al căror teritoriu își au domiciliul angajații
  • 70 % către bugetele locale ale comunelor, ale orașelor și ale municipiilor pe al căror teritoriu își desfășoară activitatea angajatorii care au calitatea de plătitori ai impozitului pe venit.

De asemenea, o cotă de 5 % din impozitul pe venit se virează de către Ministerul Finanțelor, prin direcțiile generale regionale ale finanțelor publice județene, respectiv a Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, către zona metropolitană constituită.

Beneficii

Printre beneficiile implementării proiectului de lege privind zonele metropolitane se numără:

  • reducerea disparităților economice, sociale și regionale prin consolidarea legăturilor urban-rural și centru-periferie
  • creșterea competitivității economice și capacitatea regiunilor de a prospera într-o economie globală
  • creșterea coerenței actului administrativ și asigurarea unei mai bune guvernări locale
  • asigurarea și îmbunătățirea accesului tuturor cetățenilor la servicii de interes general
  • posibilitatea implementării unor proiecte de anvergură la scară metropolitană ca urmare a cooperării
  • posibilitatea redirecționării unor sume de bani pentru a fi utilizate în alte proiecte ca urmare a eficientizării furnizării serviciilor metropolitane

Lista cu unitățile administrativ-teritoriale cuprinse în teritoriul metropolitan, în județul Alba

Municipiul Alba Iulia

Denumirea unității administrativ-teritoriale – statut – coroană

  • Sebeș – municipiu – 1
  • Teiuș – oraș – 2
  • Zlatna – oraș – 2
  • Berghin – comună – 2
  • Blandiana – comună – 2
  • Câlnic – comună – 2
  • Ciugud – comună – 1
  • Cricău – comună – 2
  • Cut – comună – 2
  • Daia Română – comună – 1
  • Galda de Jos – comună – 1
  • Ighiu – comună – 1
  • Întregalde – comună – 2
  • Meteș – comună – 1
  • Mihalț – comună – 2
  • Pianu – comună – 2
  • Săliștea – comună – 2
  • Săsciori – comună – 2
  • Sântimbru – comună – 1
  • Stremț – comună – 2
  • Șpring – comună – 2
  • Vințu de Jos – comună – 1

Municipiul Aiud

Denumirea unității administrativ-teritoriale – statut – coroană

  • Ocna Mureș – oraș – 1
  • Livezile – comună – 1
  • Lopadea Nouă – comună – 1
  • Mirăslău – comună – 1
  • Rădești – comună – 1
  • Râmeț – comună – 1

Municipiul Blaj

Denumirea unității administrativ-teritoriale – statut – coroană

  • Bucerdea Grânoasă – comună – 1
  • Cenade – comună – 1
  • Cergău – comună – 1
  • Crăciunelu de Jos – comună – 1
  • Ohaba – comună – 1
  • Roșia de Secaș – comună – 1
  • Sâncel – comună – 1
  • Valea Lungă – comună – 1

sursa: cdep.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement