Connect with us
Publicitate

ABRUD

Interviu cu directorul general al Cuprumin Abrud, Tiberiu Rațiu, despre salarii, investiții și refacerea metalurgiei la Zlatna

Publicat

Directorul general al Cupru Min Abrud a vorbit despre rezultatele celei mai de succes companii de stat, despre salarii, despre angajările din Munții Apuseni, dar și despre viitorul metalurgiei românești, care ar putea utiliza ceea ce produce industria extractivă. 

”Părerea personală este că dacă se vrea refacerea metalurgiei, condiții propice găsim în primul rând la Zlatna” spune Rațiu, în interviu. 

Acesta a explicat și care ar fi condițiile condițiile în care s-ar putea construi o uzină de prelucrare, eventual la Zlatna, idee vehiculată de mai mulți miniștrii ai Economiei, până acum.

Deschiderea de perimetre care să aducă un aport de concentrate de cel puțin 2,5 ori mai mari decât produce azi Cupru Min; achiziția de echipamente metalurgice care să producă respectând normativele de mediu și obiținrea unui preț al producției compatibil cu bursa de la Londra ar fi cele 3 condiții pe care le-a enumerat Tiberiu Rațiu.

Reporter: Cum a fost anul 2021 pentru Cupru Min Abrud din punct de vedere al cifrei de afaceri și al profitului?

Tiberiu Rațiu: Anul 2021 a fost un an de excepție din mai multe puncte de vedere. Vorbind despre cifra de afaceri, aceasta, nu a fost mult diferită de anii precedenți, dar profitul a fost așa cum am mai spus de 10 ori mai mare.

Cauzele principale care au sporit profitul au fost cotarea superioară la bursa de la Londra a cuprului, managementul responsabil, factorii favorizanți de mediu pentru activitatea minieră pe întreg parcursul anului și nu în ultimul rând factorul uman implicat în procesele de producție.

R: A fost și un an al schimbărilor de management…

T.R.: Dacă ați amintit, doresc să fac o remarcă cu privire la provizorate. Pe parcursul unui an Consiliul de Administrație a fost înlocuit de 3 ori.

Echipa executivă a fost incompletă, nu au fost numiți directorii cu producția, tehnic dezvoltare, economic, directorii general și director achiziții cu numire provizorie.

Într-un mediu de afaceri fluctuant, cu prețuri în continuă creștere la energie electrică, combustibili, fier, var, reactivi, explozivi, cauciuc, e foarte greu să te menții pe piață. Deciziile când personalul executiv lipsește sau e numit provizoriu nu avantajează mersul firesc al societății.

Vezi și: Cupru Min Abrud, compania de stat care a rezistat falimentului industriei miniere. Succesul celui mai mare angajator din Apuseni

Pe lângă aceste aspecte, criza mondială de resurse, blocajele economice și întîrzierile în livrarea unor utilaje, subansambluri pe de o parte și reașezarea unor jucători pe piață, dublată de legislații diferite față de cea românească, au fost vor și vor fi în continuare provocări, obstacole și semne de îndoială pentru un plan de afaceri pe termen mediu.

2021 a fost anul în care ne-am propus obiective posibil de atins dar, acel dar, care a oprit avântul și marile obiective pe plan mondial, a fost prezent și pentru unitatea noastră.

R: Ce investiții ați realizat anul trecut?

T.R.: Ca să vorbim de investiții trebuie neaparat să întelegem cu ce se ocupă unitatea noastră. Continuarea unor proiecte începute, achiziții noi nu înseamnă neaparat mărirea capacității de producție, înseamnă menținerea capacității și obiectivul principal reducea costurilor de producție, creșterea eficienței forței de muncă.

E foarte greu să vorbești despre 45 de ani de minerit în câteva interviuri.

E foarte greu să transmiți ceea ce fac specialiștii catalogați ca minieri. Atunci când exploatezi peste 6 milioane de tone anual, adică într-o zi cam cât exploata Roșia Montană în 6 săptămâni ”bune”, se poate să ai un termen de comparație dar doar atât.

Anul 2021 a fost deosebit și prin faptul că anumite investiții care s-au derulat pe parcursul a mai multor ani a fost anul finalizărilor, punerii în funcțiune a instalațiilor și echipamentelor achiziționate.

Pot aminti pornirea liniei 1 de măcinare, punerea în funcțiune a noii instalații de filtrare. Realizarea celor două obiective a deschis alte perspective au făcut posibilă gândirea de modernizare a flotației ne dă posibilitatea de modernizare a uzinei prin introducerea supraveghierii automate a fluxului tehnologic.

Amintesc prin enumerare câteva achiziții de utilaje și echipamente noi: o autobasculantă de 92 tone, 2 încărcătoare frontale de peste 4 mc la cupă, șenilată pentru montaj conducte transport tulbureală, instalație de foraj pentru procesele de derocare, înlocuirea instalațiilor electrice de conectare, de comandă și distribuție pentru o serie de echipamente din cadrul releului de transport pe benzi magistrale, alte utilaje și echipamente destinate înlocuirii muncii fizice, buldoexcavator, motostivuitor, autobasculante, aparaturi și automatizări care pot supraveghea și regla fluxurile tehnologice și pot suplini anumite activități umane.

Asigurarea spațiului de depozitare a sterilelor provenite din procesare prin execuția de lucrări de supra-înălțare a barajului din Valea Șesei, deschiderea și pregătirea unor noi perimetre în cadrul Carierei Roșia Poieni, încheierea unor contracte pentru achiziționarea unor piese și subansambluri cu ”mișcare lentă” care nu mai pot fi produse în industria noastră au constituit alte tipuri de investiții necesare menținerii capacității de producție.

R.: De ce sunt importante investițiile pentru o firmă de stat? Aveți profit mare, dar salariile rămân mici… 

T.R.: De ce sunt importante investițiile… practic reînoirea utilajelor reîntinerirea instalațiilor scoaterea din funcțiune a unor instalații pentru care nu se mai produc piese de schimb sunt întrebări firești care salariații și le pun deseori.

O altă întrebare pe care o rostesc, așa cum spuneți, este de ce nu cresc salariile dacă crește profitul cât Făt-Frumos ?

Expresia consacrată este: ”ceva gloanțe… nu tot utilaje noi”. Am să încerc să răspund foarte pe scurt. Produsul finit, concentratul se vinde pe bursă.

Prețul de vânzare este stabilit de cerința pieței. Dacă prețul crește profitul crește. Dacă prețul scade, profitul scade. Întrebarea pe care uită unii să o pună este: cu cât producem noi tona de concentrat?

cupru min

Dacă o producem mai scumpă decât prețul pe bursă, riscul ca unitatea să nu mai fie rentabilă este maxim, și cum nu avem subvenție de la stat, eu vă las să rostiți voi ce se întâmplă.

Dacă produsul e mai scump cine îl cumpără când piața e plină la preț mai mic ? Dacă utilajele sunt mai noi, ele consumă mai puțin și produc mai mult. Iată răspunsul la prima întrebare.

Un aspect foarte important este că zăcământul nostru, rezerva este una săracă. Trebuie să exploatăm milioane de tone pentru a putea obține mii de tone de concentrate și doar …sute de kilograme de cupru.

Alte țări care vând aceleași produse ca ale noastre au zăcăminte mai bogate deci ei exploatează mai puțin și produc mai mult. Să poți face față concurenței trebuie să te dotezi cu utilaje mai noi, să ai specialiști mai buni și salariați care să iubească ce fac.

R: Ați vorbit despre profit, cum se împarte profitul?

T.R.: Profitul realizat conform legislației se repartizează 50% la Stat, cealaltă parte Ministerul de resort, Guvernul practic hotărăște tot procentual dacă rămâne unității.

Din ce rămâne societății, modul de repartizare este prevăzut tot prin reglementări legislative unde se va repartiza. În 2021, pe lângă investițiile făcute și salariații au beneficiat de o sumă repartizată din profit, adică din 11 milioane profit /2020, fiecărui salariat i-a revenit suma acordată deja.

Anul 2022, va fi de zece ori mai generos dacă procentul ce revine unității atinge 50% din realizare pe 2021.

Directorul executiv este mandatat prin Consiliu de Administrație să gestioneze rezerva națională de Cupru. Pentru fiecare an calendaristic, se aprobă un Program Anual al Exploatării.

Acest program cuprinde cantitățile ce se vor exploata, costuri de exploatare, număr de persoane salariate, strategii de dezvoltare, investiții etc.

În consecință, pentru fiecare an calendaristic se stabilesc indicatori care ghidează activitatea din unitate. Salariile angajaților cât și numărul acestora sunt aprobați prin buget, adică, de specialiștii în macroeconomie care stabilesc practic ce trebuie să execute conducerea societății astfel încât să fie rentabilă.

Ca urmare, majorările de salarii, mărirea numărului de salariați, și practic tot ce e legat de cheltuieli cu munca vie sunt elemente care se stabilesc nu în directă legătură cu profitul sau alte elemente. Directorii executivi, au o anumită libertate de fluctuare pentru forța de muncă dar limitată.

Din acest motiv cred că am atins o parte a răspunsului legat de creșterile salariale.

Majorarea salariilor s-a făcut în trimestrul 4 anul 2020, luna noiembrie, deci practic în anul 2021 salariații au beneficiat de o majorare a salariilor.

Majorarea a fost de 500 de lei în brut, adică în baza salarizării la care s-au adăugat sporurile și s-a aplicat impozitare. Cei care au beneficiat și beneficiază de sporuri mai mari e firesc au simțit mai mult creșterea.

Pe parcursul anului 2021, nu s-au crescut salarii, tot din cauza prevederilor legale. Vreau să precizez că așa cum am anunțat încă de la începutul anului 2022, legislația permite majorarea tuturor salariilor cu un procent egal cu inflația și se pot majora salariile cu un procent stabilit deja dacă productivitatea muncii crește.

R.: Când se vor majora?

T.R.: Este întrebarea la care azi nu pot răspunde exact dar, promit să informez prin toate mijloacele de care dispun când se va întâmpla. Am dorit să explic puțin situația actuală. Sunt multe de discutat cei care doresc să fie informați o pot face nu din presă doar.

După reluarea activității oprită pentru puțin timp de privatizarea eșuată, salariații beneficiau de prea puține zile de odihnă în raport cu domeniul de activitate.

Numărul de salariați raportat pentru anumite perioade la activitatea desfășurată și la producția realizată nu a ținut pasul cu cerințele reale.

R.: Cupru Min este unul dintre cei mai importanți angajatori din Munții Apuseni. Cum vă descurcați cu forța de muncă. Este o problemă să găsiți specialiști?

T.R.: Azi, sunt locuri de muncă în care e nevoie acută de infuzie de angajați, concediile sunt mai mari și numărul de salariați pe post, insuficient.

La această problemă se mai adaugă și lipsa unui personal calificat care să suplinească posturile neacoperite. Calificarea la locul de muncă, susținerea în paralel a specialistului cu a celui nou angajat, e greu de realizat.

Lipsa acută a forței de muncă specializată pentru procesele unicat din unitate e un factor care va influența negativ și pe termen lung activitatea minieră. Sunt foarte mulți care nu au unde să lucreze.

Nu toată lumea care dorește să intre în sistem e pregătită pentru sistem. Să faci selecție e foarte greu, și, să angajezi apoi să asiguri salariul în Apuseni e și mai greu.

Va fi probabil o altă temă pe care să o dezvoltăm. Poate prin informații despre activitatea noastră, cei care sunt în căutarea unui loc de muncă vor putea să privească corect și vor putea decide dacă li se potrivește calificarea cu munca oferită la noi.

R.: Care ar fi liniile de investiții în 2022?

T.R.: Despre investițiile din 2022, pot să vă fac o imagine cât mai aproape de adevăr, astfel: în anii precedenți, fondurile destinate acestui capitol au fost foarte mici în comparație cu ce au realizat în 2021. Profitul record de 10 ori mai mare permite investirea unor sume considerabile.

Discuțiile legate de investiții avute cu domnul ministru Spătaru, au relevat interesul pentru dezvoltarea unității și au dat asigurări că dorința de a ne reutila se potrivește cu obiectivele de guvernare.

Pe scurt, 2 noi autobasculante de 92 to, 2 autobasculante 27 to pentru lucrări grele, 2 excavatoare de peste 8mc/cupă, instalație de foraj de mare capacitate, modernizări ale instalațiilor de distribuție energie electrică, achiziții de piese cu mișcare lentă, reparații substanțiale a instalațiilor de separare util/steril adică refacerea unei linii de flotație.

Lucrări de menținere a echilibrului cu mediu, creșterea capacității de înmagazinare a sterilelor și multe alte lucrări și achiziții de o mai mică anvergură vor caracteriza anul în curs.

R: Există de ceva vreme o discuție legată de reconstrucția unei fabrici de prelucrare în zonă, eventual la Zlatna. Mai este de actualitate?

T.R.: În discuțiile avute cu specialiști din ministerul economiei s-au detașat tendințe de revigorare a metalurgiei. Metalurgia nu mai există în România, am avut cuptoare la Zlatna și Baia Mare.

Concentratele produse de noi, împreună cu alte concentrate produse în bazine miniere, Baia Mare, Bălan, Apuseni-Roșia Montană, Baia de Arieș, Zlatna, Brad, Deva, erau topite și se obțineau produse finite.

Părerea personală este că dacă se vrea refacerea metalurgiei, condiții propice găsim în primul rând la Zlatna.

Sunt platforme, gazul e disponibil, energia electrică de asemenea, mai sunt și specialiști, privim ce bine arată Zlatna, opinia primarului este cunoscută și este pro investiții.

Sunt de rezolvat 3 probleme:

1. Deschiderea de perimetre care să aducă un aport de concentrate de cel puțin 2,5 ori cât produce azi Cupru Min;

2. Achiziția de echipamente metalurgice care să producă respectând normativele de mediu la care suntem aliniați;

3. Prețul oferit de metalurgia românească să se situeze în concordanță cu bursa de la Londra, dacă e posibil, mai mare, lucru care ar determina interesul producătorilor vecini să proceseze de concentrate în România.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Programul ”Family Start”: Tinerele familii vor putea împrumuta până la 75.000 de lei. În ce condiții pot fi obținuți banii

Publicat

Ministerul Familiei a pus în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență care prevede înființarea programului „FamilyStart”, destinat tinerilor de 18-45 de ani care își întemeiază o familie și care au venituri cumulate de până la maximum 7.500 de lei net per familie.

Persoanele cu vârste între 18 și 45 de ani vor putea primi un credit în valoare de maximum 75.000 lei, pentru a-și organiza chiar o nuntă sau un botez, dar și pentru achiziționarea unei mașini de familie. Creditul poate fi acordat o singură dată și împrumutul se va acorda pentru o perioadă de maximum 10 ani.

Potrivit proiectului, programul guvernamental „FamilyStart”, care are ca obiect facilitarea accesului la finanţare pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți şi până la 45 de ani neîmpliniți, care își întemeiază o familie și care au venituri de până la maximum 7.500 de lei net per familie, luându-se în calcul veniturile ambilor soţi sau parteneri de viaţă.

Facilitarea accesului la finanţare constă în garantarea unui credit în valoare de maximum 75.000 lei, în proporţie de 80%, de către stat, prin Fondul Român de Contragarantare, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi în suportarea comisionului de analiză și de gestiune adiacente creditului/garanției.

Dobânda aferentă programului este IRCC trimestrial plus o marjă de 5.5%, comisionul de analiză al băncii este de 0.2% la acordare, iar comisionul de gestiune a garanţiei este de 0.4% anual. Plafonul de garantare pentru anul 2022 este de 250 milioane lei.

Cheltuielile privind comisioanele de analiză şi de gestiune a garanţiilor vor fi suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.

În cazul în care beneficiarul creditului nu plăteşte la scadenţă ratele de capital aferente creditului, sumele plătite de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, reprezentând
comisioanele de analiză, se recuperează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în baza titlului executoriu emis de către aceasta.

Creditul poate fi acordat o singură dată

Împrumutul se va acorda sub forma unui credit cu una sau mai multe tranşe, în funcţie de documentele justificative prezentate la decontare.

Creditul se acordă pentru o perioadă de maximum 10 ani, inclusiv perioada de grație.

Beneficiarul stabileşte de comun acord cu finanţatorul o perioadă de graţie, nu mai mare de 5 ani, începând de la data acordării creditului.

Destinaţia creditului este de a acoperi nevoile tinerilor privind obținerea statutului de familie, habitatul, sănătatea, educaţia și cultura.

Pentru ce vor putea fi folosiți banii din program

Se consideră cheltuieli eligibile ale beneficiarului următoarele:

a) costurile ce decurg din evenimente care conduc la obținerea statutului de familie, precum cununia religioasă, cununia civilă sau ceremonia cu prilejul căsătoriei, dar nu mai mult de 20.000; solicitarea decontării se face în termen de maximum 90 de zile de la data la care a avut loc evenimentul;

b) decontarea cheltuielilor cu spitalizarea în cazul nașterilor;

c) plata, pentru tinerii părinți căsătoriți a cheltuielilor cu creșa, grădinița, școala, programele after school, precum şi a taxelor pentru cursuri extrașcolare: cursuri de limbi străine, cursuri sportive, robotica și programare, pictură;

d) achiziția de către tinerii căsătoriţi a echipamentelor necesare în procesul de tranziție digitală: laptopuri, calculatoare, tablete;

e) avansul pentru achiziția de către tinerii căsătoriţi a unor autoturisme familiale noi, numai pentru cele de 7 persoane/locuri;

f) plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente taxelor de studii, inclusiv licență, master, doctorat, precum şi a celor aferente cărţilor de specialitate şi rechizitelor;

g) plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente publicării cărţilor sau a studiilor de specialitate;

h) plata taxelor de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri, precum și a cheltuielilor de transport pentru deplasări;

i) achiziţionarea de calculatoare, laptop-uri, imprimante, softuri de specialitate;

j) plata chiriei maximum 300 euro/lună (la cursul BNR din ziua plății);

k) parte/avans din achiziţia unei locuinţe;

l) costul serviciilor dentare şi al intervenţiilor chirurgicale

Vezi Proiect OUG „FamilyStart” (.PDF)

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

UPDATE ACCIDENT RUTIER pe DN1, în dreptul localității Cunța, între un camion și un autoturism. O persoană rănită. TRAFIC OPRIT

Publicat

O persoană a fost rănită, în urma unui accident rutier, produs vineri, 27 mai, în jurul orei 10.20, pe DN 1, în dreptul localitții Cunța. 

Potrivit IPJ Alba, în zona accidentului, la kilometrul 355, traficul este oprit. Din primele informații în accidentul rutier au fost implicate două autovehicule, un camion și un autoturism.

Din primele date rezultă că o persoană a fost ranită, au mai transmis reprezentații IPJ Alba.

UPDATE 11.10:Traficul rutier a fost reluat pe DN 1, în dreptul localității Cunța, pe ambele sensuri de circulație. Conducătorul autoturismului a refuzat transportarea la spital, au transmis reprezentații IPJ Alba.

Știre în curs de actualizare.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

SONDAJ politic, la nivelul municipiului Alba Iulia: Pe cine ar alege cetățenii ca primar dintre Pleșa, Dumitrel, Damian și Matieș

Publicat

Primăria Alba Iulia a realizat un sondaj de opinie pentru a vedea care este părerea locuitorilor față de actuala conducere a orașului și dacă în ultimul an și jumătate municipalitatea s-a îndreptat într-o direcție bună sau rea. 

Pe lângă întrebările legate de administrație, Primăria a introdus și mai multe întrebări legate de politicieni și partide. În urma sondajului se poate observa cum USR, partidul care a dat primarul Municipiului Alba Iulia, se află pe locul trei în alegerile cetățenilor. 

Mai exact, dacă duminica viitoare ar fi alegeri pentru Consiliul Local Alba Iulia, cetățenii, în mare parte ar vota cu PNL, apoi PSD, urmat de USR și formațiunea politică AUR.

De asemenea, în sondaj a fost introdusă și o întrebare legată de cine ar alege cetățenii, dacă duminica viitoare ar fi alegeri pentru fotoliul de primar al municipiului.

Potrivit sondajului realizat de reprezentații primăriei, instituție condusă de Gabriel Pleșa (USR), Emil Popescu, viceprimar tot din partea USR și Marius Filimon, PNL, 30 la sută dintre cei care au răspuns chestionarului au spus că l-ar alege tot pe Gabriel Pleșa, iar 17 procente că l-ar vota pe actualul președinte al Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel.

De asemenea, într-un procent de 11 la sută, cetățenii care au răspuns la sondaj au spus că l-ar vota pe primarul din Ciugud, Gheorghe Damian.

Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 768 de persoane, telefonic, în perioada 1-18 mai 2022. Are o marjă de eroare de +/- 3.5%.

Dacă duminica viitoare ar fi alegeri pentru Consiliul Local Alba Iulia, cu pe partid ați vota?

a) PNL – 27%
b) PSD – 16%
c) USR – 15%
d) AUR – 8%
e) Alții – 6%
f) NS / NR + nehotărâți + nu ar vota deloc – 28%

”La prima dintre întrebările din spectrul politic, cea care privește preferințele partinice ale locuitorilor municipiului Alba Iulia privind reprezentarea în Consiliul Local, respondenții au răspuns în favoarea Partidului Național Liberal (27%), urmat de Partidul Social Democrat (18%) și de USR-PLUS (13%). Un segment important de populație a refuzat să răspundă, s-a declarat nehotărât sau ar refuza să voteze (28%)”, se mai arată în documentul citat.

În care dintre următoarele personalități politice din Alba Iulia aveți cea mai mare încredere?

a) Niciuna – 22%
b) Dumitrel Ion – 19%
c) Pleșa Gabriel – 18%
d) Matieș Călin – 7%
e) Roman Florin – 5%
f) Alții, sub 5% – 3%
g) NS / NR – 26%

”Următoare întrebare adresată a avut ca scop identificarea unei personalități din Alba Iulia în care cetățenii au cea mai mare încredere. Se remarcă la acest punct un număr îngrijorător de persoane care au răspuns <nu știu> sau <nu răspund> (26%) și că nu au încredere în <niciuna> dintre personalitățile politice (22%). Așadar, aproximativ jumătate dintre respondenți. Încrederea în clasa politică albaiuliană pare să fi atins un punct critic.

Dacă ignorăm nonrăspunsurile, alegerile respondenților au scos în evidență persoana lui Ion Dumitrel (19%), cel care ocupă funcția de Președinte al CJ Alba din anul 2005, și cea a lui Gabriel Pleșa, actualul primar (18 %), care reușesc totuși să se detașeze, în timp ce următorii, Călin Matieș (7%), Florin Roman (5%), ș.a. par să se situeze la o distanță apreciabilă”, se mai arată în analiza sondajului.

Dacă duminica viitoare ar fi alegeri pentru funcția de primar, pe cine ați alege?

a) Pleșa Gabriel – 30%
b) Dumitrel Ion – 17%
c) Damian Gheorghe – 11%
d) Matieș Călin – 6%
e) Trifu Mircea – 5%
f) Alții, sub 5% – 6%
g) NS / NR + nehotărâți + nu ar vota deloc – 25%

”La întrebarea vizând opțiunile cetățenilor pentru persoana preferată la funcția de primar, pe primul loc a ieșit actualul primar al orașului Alba Iulia, Gabriel Pleșa (30%). Pe locul al doilea se află actualul președinte al CJ, Ion Dumitrel (17%).

Și la această întrebare, un număr important de participanți au refuzat să răspundă, au afirmat că nu sunt hotărâți cu privire la persoana pe care ar vota-o pentru funcția de primar al orașului Alba Iulia sau au declarat că nu ar participa la vot (25%)”, se arată în documentul citat.

Cât de mulțumit sunteți de activitatea Consiliului Local Alba Iulia?

a) Mai degrabă mulțumit – 39%
b) Mai degrabă nemulțumit – 34%
c) NS / NR – 27%

”Întrebarea vizează tot performanțele administrației locale, dar cu referire la viziunea de ansamblu asupra eficienței Consiliului Local. Aici se remarcă un relativ echilibru al nivelului de satisfacție/insatisfacție al populației avute în vedere de studiu. Mult mai relevant este însă procentul mare al nehotărâților”, potrivit comunicatului de presă, transmis de Primăria Alba Iulia.

Care credeți că sunt proiectele cele mai potrivite pentru oraș pe care le-a propus până acum noua administrație?

a) Demararea construcției unui parc industrial ce ar genera noi locuri de muncă.
b) Proiectele pentru un „oraș verde” (transport ecologic, iluminat public solar, panouri fotovoltaice etc.).
c) Investițiile în infrastructură, educație, sport și sănătate în special cele legate de copii/familie

”Răspunsurile la întrebare vădesc preocuparea pentru stabilitatea economică a orașului, pentru reducerea poluării, pentru investițiile într-un mediu curat, sănătos, favorabil copiilor și familiei. 22% dintre respondenți au evitat să răspundă sau nu au fost hotărâți”, potrivit documentului citat.

Care credeți că ar fi cele mai importante 5 probleme care ar trebui rezolvate în Alba Iulia?

a) Problema gunoiului
b) Locurile de parcare
c) Asfaltarea străzilor
d) Spații recreative în oraș
e) Locurile de muncă

”Întrebarea a făcut referire la percepția cetățenilor în ceea ce privește problemele cu care se confruntă aceștia. Răspunsurile au pus pe primele trei locuri, în ordine descrescătoare a opțiunilor, problema gunoiului, locurile de parcare și la egalitate, asfaltarea străzilor și organizarea de activități/spații recreative pentru copii, precum și realizarea a noi locuri de muncă pentru populația orașului.

Primele două aspecte ce preocupă cetățenii orașului au fost și cele mai mediatizate pe parcursul mandatului în curs al primarului Gabriel Pleșa. Se remarcă, însă, un număr covârșitor de alte probleme, ce nu au fost detaliate de respondenți (23%)”, au precizat reprezentații instituției în comunicatul de presă.

Credeți că în Alba Iulia lucrurile merg într-o direcție bună sau rea?

a) Mai degrabă bună – 42%
b) Mai degrabă rea – 33%
c) NS / NR – 25%

”Întrebarea a vizat aspectul percepției globale a locuitorilor orașului Alba Iulia cu privire la direcția de dezvoltare a acestuia. Răspunsurile au fost în general pozitive, 42% din locuitori apreciind ca satisfăcătoare direcția de dezvoltare, în timp ce 25% din cetățeni au fost nehotărâți sau nu au dorit să răspundă”, se mai arată în documentul citat.

Cetățenii, ”certați” de primărie că nu își arată interesul față de problemele administrației locale și de viața politică din oraș

Un aspect de luat în seamă, precizat de reprezentații primăriei, în comunicatul de presă în care au fost relatate rezultatele sondajului, este că mare parte dintre cetățenii care au răspuns sondajului au fost certați de administrația locală.

Mai exact, mare parte dintre cei care au răspuns la sondaj au oferit un ”nonrăspuns”: nu știu, nu răspund, nu sunt hotărât, nu votez. Răspunsuri care într-un sondaj sunt perfect valabile.

Însă angajații Primăriei Alba Iulia cataloghează răspunsurile acestora în următorul fel: ”acest fapt denotă o oarecare lipsă de preocupare față de subiecte ale vieții politice și administrative comunitare, o lehamite față de ideea de implicare socială, pasivitate sau agresivitate raportată la tot ce înseamnă politică, o nepăsare față de probleme de grup, în detrimentul întoarcerii către problemele personale sau ale familiei”.

Sondajul a fost realizat în perioada 1 – 18 mai, prin apel telefonic și a fost comandat de Primăria Alba Iulia cu scopul de a se primi un feedback din partea cetățenilor din Alba Iulia referitor la activitatea primarului și a Consiliului Local, la un an și jumătate de mandat al actualei administrații, pe fondul variatelor amenințări la care este supusă viața economică, socială, politică a comunității locale în ultimii doi ani (pandemie, lockdown, criză economică globală, stare de insecuritate, război etc).

Concluziile sondajului

”Cetățenii au, în general, o opinie relativ favorabilă față de prestația actualei administrații.

– Așteptările acestora sunt legate de rezolvarea unor probleme curente, dar și a altora existente în programul electoral din 2020 al actualului primar. Aceste așteptări sunt concentrate pe continuum-ul: siguranța socio-economică a individului – educația și starea de bine (sănătate) a copiilor – mediu curat, ecologic – comunitate puternică și protectivă pentru individ

– Contextul național și internațional a influențat starea de spirit a cetățenilor și implicit răspunsurile acestora, mai ales în ceea ce privește apetența pentru implicarea în viața politică

– Încrederea în actuala administrație a fost erodată atât de problemele existente în oraș, cât și de altele, oarecum externe care au existat din 2020 și până azi (criza pandemică, situația economică a țării, un anumit grad de insecuritate și nesiguranță datorat situației internaționale etc.)

– Încrederea în clasa politică este pe un trend descendent, inclusiv în ceea ce-l privește pe primarul municipiului, fapt observat inclusiv din numărul mare de non-răspunsuri sau răspunsuri negative la adresa politicienilor precum și din radicalizarea unor reacții de abandon/nepăsare sau de agresivitate față de întreg spectrul politic.

– Din punct de vedere al strategiei electorale viitoare a clientului, se recomandă identificarea celor mai relevante strategii și proceduri de ”targetare” a nehotărâților, de (re)câștigare a celor dezamăgiți, indeciși sau hotărâți să nu se mai implice în votul politic. E nevoie de empatie pentru problemele cetățenilor, sinceritate, exprimarea hotărârii în luarea oricăror decizii, solicitarea acordului public în majoritatea deciziilor administrației locale, contact nemediat cu populația, rezolvarea rapidă a promisiunilor, urmarea întocmai a programului electoral propriu etc.

Oamenii au nevoie de un lider puternic, de forță, popular, atent la nevoile comunității, plin de solicitudine la expresia unor așteptări ale populației. Rezervele de răbdare ale cetățenilor sunt aproape epuizate pe fondul accentuării problemelor individuale de subzistență cotidiană dar și de siguranță psihologică, confort și stimă de sine”, se arată în concluziile sondajului realizat de Primăria Alba Iulia.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Recensământ 2022: 27 mai, ultima zi de autorecenzare. Ce trebuie să facă cei care nu au completat chestionarele și ce amenzi sunt

Publicat

Recensământul din 2022 a început în data de 14 martie și a reprezentat o premieră pentru România: pentru prima dată a fost posibilă autorecenzarea online.

Perioada de autorecenzare se termină în data de 27 mai (inclusiv), cei care nu au făcut această operațiune online, trebuie să primească acasă un operator de date, altfel riscă să fie amendați. 

Etapa recensământului dedicată interviurilor cu recenzori a fost programată pentru 31 mai—17 iulie. Concret, cei care nu s-au autorecenzat online până pe 27 mai vor fi vizitați acasă de recenzori și vor trebui să completeze chestionarele de față cu aceștia.

Până în data de 24 mai, au fost completate 10.256.682 de chestionare. 46,6% dintre aceste chestionare au fost completate online de cetățeni.

Cei care nu doresc să răspundă întrebărilor sau care vor oferi detalii eronate vor fi sancționați cu amenzi între 1.000 de lei și 3.000 de lei. În caz de refuz, amenda poate ajunge la 5.000 de lei.

În continuare, în perioada mai – iunie – iulie 2022, se realizează în teren colectarea prin interviu faţă în faţă asistată de calculator a înregistrărilor individuale, pentru acele persoane pentru care nu s-a realizat autorecenzarea on-line.

Vezi și Recensământ 2022: Cu cât este plătit un recenzor. Ce condiții minime trebuie să îndeplinească o persoană pentru angajare

În perioada august-septembrie 2022 se realizează un proces de armonizare a datelor individuale privind persoanele, gospodăriile, locuinţele şi clădirile.

Aceasta se realizează prin imputare prin metode statistice, din surse statistice şi administrative, pentru acele unităţi statistice pentru care nu există un formular completat cu date .

Obiectul recenzării: ce date sunt adunate și de la cine

a) persoanele cu cetăţenie română, străină sau fără cetăţenie, cu reşedinţa obişnuită în România;

b) persoanele cu cetăţenie română, cu domiciliul în România, dar cu reşedinţa în altă ţară pentru o perioadă mai mică de 12 luni;

c) persoanele cu cetăţenie română care sunt membri ai personalului misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României în străinătate, membrii forţelor armate naţionale staţionate în restul lumii, personalul naţional al bazelor ştiinţifice naţionale stabilite în afara teritoriului geografic al ţării, persoanele de cetăţenie română care sunt membri ai echipajelor navelor de pescuit, altor nave, aeronave şi platforme plutitoare operând parţial sau în întregime în afara teritoriului economic;

d) gospodăriile şi nucleele familiale;

e) clădirile de locuit;

f) clădirile cu altă destinaţie decât cea de locuit, dacă există cel puţin o locuinţă în acestea;

g) locuinţele situate în orice clădire, indiferent de forma de proprietate, de pe teritoriul României;

h) spaţiile colective de locuit.

Acesta este cel de-al XIII-lea recensământ organizat în România.

Situația completării chestionarelor

Denumire judete nr. chestionare completate
24.05.2022
ARAD 234552
ARGEȘ 321332
BACAU 235480
BIHOR 348809
BISTRIȚA-NASAUD 139662
BOTOȘANI 217146
BRAILA 147621
BRAȘOV 385625
BUZAU 207141
CALARAȘI 139247
CARAȘ-SEVERIN 112506
CLUJ 446015
CONSTANȚA 337825
COVASNA 131086
DÂMBOVIȚA 256624
DOLJ 251399
GALAȚI 266246
GIURGIU 107346
GORJ 173518
HARGHITA 205808
HUNEDOARA 188161
IALOMIȚA 114949
IAȘI 325512
ILFOV 309875
MARAMUREȘ 229750
MEHEDINȚI 97761
MUREȘ 320085
NEAMȚ 212043
OLT 198111
PRAHOVA 393696
SALAJ 119859
SATU MARE 187368
SIBIU 242780
SUCEAVA 265543
TELEORMAN 194621
TIMIȘ 380411
TULCEA 83985
VÂLCEA 188769
VASLUI 166397
VRANCEA 157114
MUNICIPIUL BUCUREȘTI 1050731
TOTAL 10256682

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax