Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Litigiile dintre consumatori și comercianți vor putea fi soluționate și direct de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, nu doar în instanţă

Publicat

opc albaLitigiile dintre consumatori și comercianți vor putea fi soluționate și de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, nu doar de instanță sau mediere. Noile reglementări sunt incluse într-un act normativ care modifică legislația prinvind protecția consumatorilor și va intra în vigoare săptămâna viitoare.

Ordonanța Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 654 din 28 august, la doar două zile după ce noile dispoziții fuseseră adoptate în ședința Guvernului. Inițial, prevederile au fost cuprinse într-un proiect de lege al ANPC, lansat în dezbatere publică acum aproximativ un an.

Noul act normativ, care va intra în vigoare pe 7 septembrie 2015, transpune în legislația românească prevederile Directivei nr. 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum. De altfel, termenul-limită pentru adoptarea acestor dispoziții era 9 iulie, România fiind ultima țară din UE care introduce aceste reglementări în legislația proprie.

Astfel, cu ajutorul directivei europene se dorește eliminarea diferențelor existente între statele membre în ceea ce privește sistemele de soluționare a reclamațiilor, astfel încât să fie asigurat un nivel optim de protecție a consumatorilor și o bună funcționare a pieței interne.

Prin intermediul noii ordonante este creat cadrul juridic necesar pentru ca reclamațiile împotriva comercianților să poată fi prezentate voluntar de către consumatori entităților abilitate, într-un mod independent, imparțial, transparent, eficace, rapid și echitabil.

Concret, reclamațiile îndreptate de consumatori împotriva comercianților vor putea fi rezolvate și de către anumite entități care aplică proceduri de soluționare alternativă a litigiilor, denumite proceduri SAL. Vor fi vizate atât disputele care decurg din contractele de vânzări de produse, cât și cele de prestări de servicii, în toate sectoarele comerciale, încheiate între un comerciant care desfășoară activități în România și un consumator rezident în Uniunea Europeană.

Există însă și câteva cazuri în care prevederile prezentate mai sus nu se vor aplica, după cum urmează:

– procedurile de soluționare a reclamațiilor consumatorilor derulate de comercianți prin proceduri proprii;

– serviciile neeconomice de interes general;

– litigiile între comercianți;

– negocierile directe între consumator și comerciant;

– încercările efectuate de un judecător de a soluționa un litigiu pe parcursul procedurii judiciare referitoare la respectivul litigiu;

– procedurile inițiate de un comerciant împotriva unui consumator;

– serviciile de sănătate prestate pacienților de către cadre medicale pentru evaluarea, menținerea sau refacerea stării lor de sănătate, inclusiv prescrierea, eliberarea și furnizarea de medicamente și dispozitive medicale;

– unitățile și instituțiile publice de învățământ postliceal sau superior.

Noile reglementări vizează procedurile de soluționare extrajudiciară a litigiilor naționale și transfrontaliere, apărute din  vânzarea de produse sau prestarea de servicii. Mai precis, vor fi soluționate disputele dintre un consumator care are, la momentul comenzii produsului/serviciului, domiciliul în România și un comerciant stabilit în România, precum și cele în care consumatorul, în momentul în care comandă astfel de produse sau servicii, își are reședința într-un alt stat membru al Uniunii Europene decât cel în care este stabilit comerciantul (cazul litigiilor transfrontaliere).

Locul în care un comerciant este stabilit va fi, în cazul persoanelor fizice, locul în care își desfășoară activitatea, respectiv locul în care își are sediul social sau în care desfășoară în principal activitatea, în cazul persoanelor juridice.

Potrivit prevederilor ordonanței de Guvern, va fi înființată, în cadrul ANPC, o structură responsabilă cu derularea procedurilor de soluționare alternativă a litigiilor, care se va afla în subordinea Înaltului Funcționar Public. Aceasta va fi imparțială și își va desfășura activitatea independent de activitățile de supraveghere și control piață.

De asemenea, pentru domeniul bancar, va fi înființat Centrul de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar, ca entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, de interes public, în scopul asigurării accesului consumatorilor din domeniul bancar la soluționarea, prin proceduri SAL, a litigiilor dintre aceștia și comercianții a căror activitate este reglementată, autorizată și supravegheată/monitorizată de Banca Națională a României.

Sediul Centrului va fi în București, iar activitatea acestuia va fi coordonată de un Colegiu de Coordonare alcătuit din cinci membri desemnați, după cum urmează: un reprezentant al ANPC, unul al Băncii Naționale a României, unul al Asociației Române a Bancilor, un reprezentant al asociațiilor de consumatori și un al cincilea membru independent, ales de ceilalți patru.

Statele membre UE vor trebui să faciliteze accesul consumatorilor la procedurile SAL, care să reprezinte alternative de soluționare a reclamațiilor.

Pentru ca soluționarea litigiilor să fie posibilă și ușor accesibilă, va fi instituită, la nivel european, o platforma online, denumită SOL. Este vorba de un site gratuit, interactiv, ce va fi disponibil în toate limbile oficiale ale UE.

Prin intemediul acestei platforme, consumatorii vor avea la dispoziție un formular de reclamație care va fi completat și transmis online, în timp ce comerciantul, în calitate de parte pârâtă, va fi informat în legatură cu reclamația depusă. În plus, platforma va identifica instituțiile abilitate să solutioneze aceste cereri, denumite entități de solutionare alternativă a litigiilor (entități SAL).

Entitățile SAL desemnate să rezolve litigiile vor putea propune și/sau impune o soluție părților. În cazul în care vor fi derulate ambele variante, consumatorul este cel care va alege una dintre ele.

sursa: avocatnet.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax