Economie
Modificări la Legea Cadastrului: Ce se întâmplă dacă suprafaţa din măsurători este mai mare decât suprafaţa din acte. DOCUMENT
Modificări la Legea Cadastrului: ce se întâmplă dacă se constată că suprafaţa din măsurători este mai mare decât suprafaţa din actele de proprietate sau dacă proprietarii unor imobile nu pot fi identificați.
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) supune consultării publice, proiectul de Ordin care aduce aceste modificări la Legea Cadastrului.
Vezi și Tarife cadastru 2024 Cât vor costa operațiunile la cartea funciară
Prin Legea nr. 15/2024, prevederile alin. (14) și (15) din cuprinsul art. 13 al Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 au fost modificate după cum urmează:
„(14) În cazul în care, cu prilejul efectuării măsurătorilor cadastrale cu privire la imobile situate în extravilan, care au făcut obiectul legilor fondului funciar, se constată că suprafaţa din măsurători este mai mare decât suprafaţa din actele de proprietate, rezerva rămâne la dispoziţia comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, caz în care, în cartea funciară se notează în partea a II-a menţiunea proprietar neidentificat, rezerva comisiei locale de fond funciar, fără a fi intabulat dreptul de proprietate, preţul pe unitate de măsură, respectiv hectar sau imobil, urmând a se achita în cuantum de 50%.
Modificări la Legea Cadastrului: (15) În cazul imobilelor ai căror proprietari nu pot fi identificaţi cu ocazia efectuării din oficiu a lucrărilor de înregistrare sistematică, precum şi în lipsa documentelor prevăzute la alin. (1) cu privire la calitatea de posesor, în cartea funciară se notează în partea a II-a menţiunea proprietar neidentificat, fără a fi intabulat dreptul de proprietate.
În acest caz, persoanele interesate vor putea solicita ulterior intabularea dreptului de proprietate al unităţii administrativ-teritoriale sau înscrierea adevăratului proprietar, în baza înscrisurilor justificative, fie notarea posesiei, cu respectarea următoarelor condiţii:
- a) în cazul intabulării dreptului de proprietate al unităţii administrativ-teritoriale se va prezenta hotărârea de consiliu local prin care se atestă apartenenţa imobilului la domeniul public sau privat al unităţii administrativ-teritoriale;
- b) în cazul înscrierii adevăratului proprietar se vor prezenta certificatul care să ateste identificarea imobilului în planul cadastral, în scopul de a certifica faptul că imobilul din actul de proprietate corespunde cu cel din plan şi faptul că imobilul este înregistrat în evidenţele fiscale sau, după caz, în registrul agricol, eliberat de primarul unităţii administrativ-teritoriale unde este amplasat acest imobil, precum şi actul care atestă dreptul de proprietate;
- c) în cazul solicitării notării posesiei asupra imobilului se va prezenta certificatul care atestă identificarea imobilului în planul cadastral, prevăzut la lit. b), şi înscrisurile prevăzute la art. 41 alin. (81) lit. b) şi d) -f)”,
se impune adaptarea prevederilor Procedurii şi modalităţii de alocare a sumelor, precum şi raportarea de către beneficiari a stadiului de execuţie a lucrărilor, pentru asigurarea unei decontări unitare a lucrărilor de înregistrare sistematică în cazul imobilelor cu proprietari neidentificaţi, precum și a imobilelor cu proprietari neidentificaţi reprezentând rezerva comisiei locale de fond funciar.
Documentul cu toate modificările la Legea Cadastrului, poate fi consultat AICI.
Astfel, la art. 5 pct. 11 din Procedură, din cuprinsul alineatului (8) se elimină sintagma „subiect al înscrierii provizorii a UAT-ului”, introducându-se totodată un alineat nou, alineatul (10), cu următorul cuprins:
- „(8) În cazul imobilelor cu proprietari neidentificaţi, se va deconta 10% din preţul contractat pentru un imobil.”
- (10) Prin excepție de la prevederile alin. (8), în cazul imobilelor cu proprietari neidentificaţi reprezentând rezerva comisiei locale de fond funciar, înscrisă potrivit prevederilor art. 13 alin. (14) din Lege, se va deconta 50% din preţul contractat pentru un imobil.”
De asemenea, ținând seama de necesitatea creării unei reglementări unitare în ceea ce privește procesul de decontare a lucrărilor de înregistrare sistematică a imobilelor, indiferent de modalitatea prin care sunt asigurate fondurile necesare desfășurării acestora, respectiv prin finanțare sau cofinanțare, la art. 5 pct. 11 din Procedură se introduce un alineat nou, alineatul (11), referitor la plata diferențiată a imobilelor mixte, care cuprind mai multe parcele, dintre care cel puțin o parcelă este situată în intravilan:
Modificări la Legea Cadastrului: Cum se calculează valoarea imobilelor care cuprind mai multe parcele
„(11) În cazul imobilelor care cuprind mai multe parcele, dintre care cel puțin o parcelă este situată în intravilan, valoarea finanțată se va calcula pentru fiecare imobil în parte, după cum urmează:
- Valoare imobil mixt = (suprafață parcele intravilan/suprafață totală imobil) x (cuantum maxim finanțat pentru imobil intravilan conform art. 9 alin. (345) din Lege) + (suprafață parcele extravilan/suprafață totală imobil) x (cuantum maxim finanțat pentru imobil extravilan conform art. 9 alin. (345) din Lege).”
Totodată, la art. 5 pct. 12 din Procedură se menționează obligativitatea emiterii facturii de către Prestator prin platforma RO-Factura:
- „Prestatorul va emite factura corespunzătoare serviciilor prestate aferentă fiecărei livrări, prin platforma RO-Factura, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data încheierii PVR servicii, care va fi înregistrată la sediul primăriei UAT.”
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Mircea
miercuri, 06.03.2024 at 08:24
Si cind suprafata e mai mica decit scrie in actele doveditoare…cine plateste …?
Angelo
miercuri, 06.03.2024 at 13:20
Exact asta spuneam acum soției. Să ne despăgubească primăria pentru diferența lipsă. Excrocii ăștia comuniști ne vor lua și aerul. Am avut terenurile de la bunicii noștrii care le-au muncit și lucrat din moși strămoși,vin ei acum să ne mai dijmuiască o dată. In vremurile alea măsurătorile nu se făceau prin Etera, se făcea cu prăjina,cu sfoara. Golanii naibi !!!
Naitsirc
miercuri, 06.03.2024 at 22:31
Dupa ani de zile,cat le-a trebuit comisiilor locale sa valideze,puna in posesie si sa emits titlurile de proprietate, fara ca firmele care au facut lucrarile pentru cadastrul sistematic sa consulte documentatiile aferente dosarelor de reconstituire a drepturilor de proprietate,se sustine ca … de gratis…s-ar fi facut intabularea. O minciuna! Cum se explica ca amplasamente reconstituite ca drept de propritate unor persoane, in urma sistematicului, sunt inscrise pe alte persoane sau ca suprafete cu proprietar necunoscut? Cum unele persoane care au fost puse in posesie pe un amplasament au ajuns in urma sistematicului pe alt amplasament? „Intabulara”, asa cum s-a procedat, a reusit sa fie o incalcare a unor drepturi de proprietate,atat private cat si de stat!
Iakab G
miercuri, 03.07.2024 at 08:41
Cum pot recupera suprafata de 300 mp pe care o am in plus fata de cea din contractul de vanzare cumparare.
Am incercat la cadastru dar mi-au respins de 2 ori documentele de puse .In loc de 1200 mp, in realitate sunt 1500 mp.
Am cumparat pământul in anul 1998.Terenul este imprejmuit. Toti cei care sunt in cumparata respectiva a mai mare suprafata decat cea cumparata. Atunci era extravilan.