Administrație
Monumentul risipei locale din Cetatea Alba Iulia. Sistemul inutil al parcării cu plată care n-a funcționat niciodată
Praf și rugină. Atât produce bariera instalată acum trei ani la intrarea în Cetatea Alba Carolina. Investiția, care trebuia să aducă venituri la bugetul local și despre care edilul orașului Mircea Hava declara în 2015 că „nu merită oboseala” pentru 2 lei cât era tariful, a costat 50.000 de euro. Sistemul a funcționat doar câteva ore.
Amplasarea aparatului de taxat genera blocaje în trafic și se defecta foarte repede, iar asta a obligat rapid autoritățile să „îmbrace” aparatul într-o folie de plastic înfășurată de jur împrejur cu scotch. La trei ani de la amplasarea sistemului, Primăria a găsit încă o explicație pentru faptul că bariera este lăsată să ruginească: nu are voie să încaseze bani din parcările cu plată în zona reabilitată cu bani europeni, asta deși în 2014 s-a votat un regulament și s-a aprobat achiziția aparatului de către Grup Corint, anteprenorul general al lucrării.
Sistemul va mai sta degeaba până în luna septembrie când va expira perioada de garanție a proiectului.
De trei ani, la intrarea în Cetatea Alba Carolina există un „monument” al tehnicii ieftine, al investițiilor făcute fără cap și al nepăsării autorităților locale. Monumentul este bariera care trebuia să faciliteze accesul mașinilor la parcările cu plată din Cetate, dar care nu funcționează. Sistemul a costat 50.000 de euro și a făcut parte din proiectul de reabilitare a Laturii de Vest a Cetății Alba Carolina.
Aparatul a mers două zile, după care a fost oprit. În toată această perioadă, nimeni din cadrul Primăriei Alba Iulia sau al Consiliului Local nu a mai pomenit nimic de parcarea cu plată sau de aparatura de la intrarea din Cetate, totul fiind dat uitării.
Contactați de Alba24, reprezentanții primăriei au oferit explicații cu privire la sistem și de ce acesta nu funcționează.
Explicația din partea primăriei este că: „după o scurtă perioadă de exploatare, sistemul a fost suprimat din cel puțin două motive majore. S-a dovedit că instalația genera blocaje din cauza sistemului de taxare aflat pe sensul de ieșire, dar, mai ales, din cauza faptului că proiectul general în care s-a realizat investiția, Latura de Vest, nu era generator de venituri.”
Mai pe scurt, sistemul de 50.000 de euro producea cozi de mașini și genera blocaje în trafic din cauza modului în care trebuia utilizat de către șoferi, iar a doua explicație este că aceia care s-au ocupat de implementare nu au luat în calcul faptul că sistemul face parte din reabilitarea Laturii de Vest a Cetății și nu poate produce venituri până la expirarea perioadei de sustenabilitate a proiectului, în septembrie 2018.
Problema cu funcționarea sistemului a fost sesizată încă de la stadiul de proiect și se referea la faptul că atât eliberarea tichetelor de acces cât şi plata se facea fix în fața barierelor amplasate chiar pe sensul de mers al autoturismelor.
În caz că șoferul avea „norocul” ca aparatul să îi refuze bancnota, fie că era mototolită, fie că avea urme de uzură, în spatele lui se forma o coadă și tot traficul era blocat.
La alte sisteme de taxare, tichetele de acces se iau de la aparat, dar plata se face în altă parte, pentru a scurta timpul de așteptare până la trecerea de barieră. Exemplul cel mai elocvent este bariera de la parcarea cu taxă din centrul municipiului.
Planurile de viitor ale Primăriei, după expirarea perioadei, inclusiv cea de garanție este să monteze alte două stații de taxare care să permită achitarea staționării la distanță de punctul de ieșire.
Prin acest mod ei speră să integreze sistemul în viitoarea structură de taxare a locurilor publice de parcare, ce va intra în vigoare, iar bariera va fi utilizată cu precădere la limitarea accesului în timpul evenimentelor, când gradul de utilizare și ocupare este peste capacitate.
Povestea barierei începe în iulie 2014, când era votat de către aleșii locali regulamentul de funcționare a parcării cu plată în Cetatea Alba Carolina.
Tariful era de 2 lei pe oră și banii erau încasați de un tonomat, iar după efectuarea plății, bariera se ridica automat. La sedința în care s-a votat regulamentul, consilierii locali de atunci – Daniel Zdrânc (care era la PNL pe vremea aceea, acum la PSD) propunea ca aleșii locali să aibă gratuitate în parcare, iar Vasile Crișan de la PSD, care este și vornic, dorea ca nuntașii să fie și ei scutiți de cei 2 lei de mașină.
Luna februarie a anului 2015 a adus cu ea și punerea în funcțiune a barierei de la intrarea în Cetatea Alba Carolina.
La prima utilizare a barierei a fost nevoie de intervenția poliției locale pentru a îi ajuta pe șoferi sa treacă de bariera ce nu voia să se ridice.
Ba mai mult, șoferii care au vrut să intre sau să iasă cu maşina din zona istorică a Cetăţii din Alba Iulia s-au plâns că au aşteptat zeci de minute la coadă, pentru a intra în cetate; problema s-a dovedit a fi soft sistemului de taxare.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Ionel
vineri, 29.06.2018 at 19:14
Parcarea a fost lăsată în plata Domnului.