Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Noi reguli la obținerea indemnizației de șomaj. Guvernul a adus modificări la lege, valabile din luna martie


Publicat

someri

Guvernul a modificat și completat prin Hotărârea nr. 80/2018 mai multe acte normative în domeniul forței de muncă. În vigoare de la 13 martie 2018, hotărârea de Guvern a fost publicată în Monitorul oficial nr. 224/2018. Unele din reglementările modificate din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privesc sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002.

Indemnizaţia de şomaj şi venituri din alte activităţi
Șomerii care realizează venituri din activități autorizate potrivit legii, vor beneficia de indemnizație de șomaj dacă dovedesc că acele venituri nu depășesc valoarea indicatorului social de referință al asigurărilor pentru șomaj și stimulării ocupării forței de muncă în vigoare în luna pentru care se face dovada.

Prin completările aduse la Norme, se consideră că nu realizează venituri inclusiv persoanele care realizează venituri incluse în baza de calcul al contribuției asiguratorii pentru muncă și care se acordă de către angajator sau plătitorul de venit persoanelor prevăzute la art. 19 din lege, ulterior încetării contractului individual de muncă, contractului de muncă temporară, raportului de serviciu, mandatului pentru care au fost numite sau alese, contractului de management sau contractului de mandat, conform prevederilor legale, cu excepția veniturilor din salarii și asimilate salariilor stabilite în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești rămase definitive și executorii.

Câteva condiţii impuse de lege:

• trimiterea la art. 19 din Legea nr. 76/2002 se referă la persoanele care sunt asigurate obligatoriu în sistemul asigurărilor pentru şomaj, cu excepţia celor care au calitatea de pensionari.

• cu titlu general, indemnizaţia de şomaj se acordă şomerilor prevăzuţi la art. 17 din lege, text care are în vedere pe cei care au devenit şomeri în sensul că nu au loc de muncă, nu realizează venituri sau realizează, din activități autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință al asigurărilor pentru șomaj și stimulării ocupării forței de muncă, în vigoare; în vederea stabilirii dreptului la indemnizaţia de şomaj, aceste persoane trebuie să se regăsească în una din situaţiile prevăzute la literele a)-m) ale alin. (1) din art. 17 al Legii nr. 76/2002 (le-au încetat raporturile de muncă sau de serviciu din motive neimputabile lor etc).

• șomerii din situaţiile menţionate anterior beneficiază de indemnizație de șomaj dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii; nu realizează venituri sau realizează, din activități autorizate, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință, în vigoare; nu îndeplinesc condițiile de pensionare; sunt înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în a căror rază teritorială își au domiciliul sau, după caz, reședința, dacă au avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate.

• condiţiile sunt diferite pentru cei care sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ, în vârstă de minimum 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale sau cei care sunt absolvenți ai școlilor speciale pentru persoane cu handicap în vârstă de minimum 16 ani şi care nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;

În cazul acestora, condiţiile impuse de lege prevăd că trebuie să fie înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în a căror rază teritorială își au domiciliul şi să nu obţină venituri sau veniturile să fie din activități autorizate potrivit legii şi să fie mai mici decât valoarea indicatorului social de referință. Potrivit completărilor la Norme, termenul de 60 de zile “se împlinește la ora 24,00 a celei de a 60-a zile, calculată de la data absolvirii“, iar dacă “termenul se împlinește într-o zi nelucrătoare, acesta se prelungește până la sfârșitul primei zile lucrătoare care urmează, ora 24,00.”

Condiţiile de pensionare
Potrivit reformulărilor din Norme, prin sintagma “nu îndeplinesc condițiile de pensionare, conform legii”, potrivit art. 34 alin. (1) lit. c) din lege, se înțelege:

-neîndeplinirea condițiilor legale de pensionare pentru limită de vârstă;
-situația în care persoana nu beneficiază de pensie de invaliditate;
-nesolicitarea pensionării anticipate sau anticipate parțial, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege.
Stagiul minim de cotizare
• În vederea certificării stagiului minim de cotizare (de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii pentru indemnizaţia de şomaj) și a stabilirii dreptului la indemnizație de șomaj, angajatorii au obligația de a elibera persoanelor cărora le încetează raporturile de muncă sau de serviciu o adeverință din care să rezulte baza lunară de calcul al indemnizației de șomaj și baza lunară de calcul al contribuției asiguratorii pentru muncă, pentru fiecare lună din ultimele 12 luni, înainte de data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu, în care s-a realizat stagiul de cotizare și pentru care s-a datorat, la bugetul de stat, contribuția asiguratorie pentru muncă : În anexele la Norme este prevăzut şi modelul adeverinţei.

• Obligația de a elibera această adeverinţă se aplică și plătitorilor veniturilor persoanelor cărora le-a încetat activitatea desfășurată exclusiv în baza unui raport juridic prevăzut la art. 17 alin. (1) lit. c), d1), k) și l) din lege, precum și persoanelor cărora le-a încetat activitatea desfășurată exclusiv în baza unui raport juridic prevăzut la art. 17 alin. (1) lit. m) din lege.

Trimiterile  la art. 17 alin. (1) se referă la persoane cărora:

c) le-a încetat mandatul pentru care au fost numiți sau aleși, dacă anterior nu au fost încadrați în muncă sau dacă reluarea activității nu mai este posibilă din cauza încetării definitive a activității angajatorului, în situația persoanelor care își desfășoară activitatea în funcții elective sau care sunt numite în cadrul autorității executive, legislative ori judecătorești, pe durata mandatului;

d1) le-a încetat mandatul pentru care au fost aleși, în situația persoanelor care își desfășoară activitatea în funcții alese în cadrul persoanelor juridice fără scop patrimonial, respectiv entități, persoane juridice, care potrivit legilor proprii de organizare și funcționare desfășoară activități nonprofit, cum ar fi: asociații, fundații, partide politice, organizații patronale, organizații sindicale, case de ajutor reciproc, culte religioase, pe durata mandatului, cu excepția președintelui asociației de proprietari sau a altor persoane care desfășoară activitate în baza contractului de mandat, potrivit Legii nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari;

k) le-a încetat contractul de mandat sau contractul de management;

l) le-a încetat activitatea desfășurată în baza raportului juridic, în considerarea căruia au realizat venituri de natura celor prevăzute la art. 19 lit. h), din motive neimputabile lor; se încadrează aici persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, atât în România, cât și pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat membru al Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene, pentru care autoritățile competente ale acestor state sau organismele desemnate ale acestor autorități stabilesc că, pentru veniturile realizate în afara României, legislația aplicabilă în domeniul contribuțiilor sociale obligatorii este cea din România;

m) le-a încetat activitatea desfășurată în baza raportului juridic, în considerarea căruia au realizat venituri de natura celor prevăzute la art. 19 lit. i), din motive neimputabile lor; se încadrează aici persoanele fizice cetățeni români, cetățenii altor state sau apatrizii, pe perioada în care au, conform legii, domiciliul sau reședința în România și care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte.

• Adeverința va conține și date cu privire la perioadele în care s-a prestat activitatea, perioadele în care raporturile de muncă sau de serviciu ori raporturile juridice au fost suspendate, precum și data și motivul încetării acestora.

• Datele referitoare la baza lunară de calcul al indemnizației de șomaj și baza de calcul al contribuției asiguratorii pentru muncă din adeverință se verifică și se certifică de agențiile pentru ocuparea forței de muncă, pe baza informațiilor cuprinse în declarațiile lunare privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate.

• Certificarea se face şi în cazul informațiilor cuprinse în declarațiile lunare privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, prevăzute în Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, depuse de persoanele fizice cetățeni români, cetățenii altor state sau apatrizii, pe perioada în care au, conform legii, domiciliul sau reședința în România și care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, declaraţii care se pun la dispoziția agențiilor pentru ocuparea forței de muncă electronic, din sistemul informatic al Ministerului Finanțelor Publice.

sursa: Legestart.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

AIUD

UPDATE ACCIDENT GRAV la Aiud: Femeie lovită de o mașină pe trecerea de pietoni

Publicat

politie noaptea

O femeie din Aiud a fost acidentată grav sâmbătă seara, în timp ce traversa regulamentar pe o trecere de pietoni. 

Potrivit IPJ Alba, accidentul s-a petrecut pe strada Cuza Vodă. Tânăra este în stare de inconștiență.

UPDATE: Victima o femeie de 45 de ani, prezenta politraumatisme, fiind intubată de echipajul SMURD și transportată la spital, au precizat reprezentanții ISU Alba.

UPDATE 21.50: Potrivit IPJ Alba, în jurul orei 20:30, un tânăr de 24 de ani, din comuna Mihalt, in timp ce conducea un autoturism in direcția Aiud – Turda, nu ar fi acordat prioritate de trecere și a acroșat o femeie de 45 de ani, din Aiud, care traversa strada regulamentar, pe trecerea de pietoni.

În urma accidentului femeia a suferit leziuni corporale grave și a fost transportată la spital.

Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.

știre în curs de actualizare.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Incompatibilitate reclamată la BEC, la o secție din Sebeș: Locțiitorul președintelui, fiul unei candidate la Consiliul Local

Publicat

m

Cu o zi înainte de alegerile locale, PNL Sebeș a înaintat o contestație către Biroul Electoral de Circumscripție nr. 4 Sebeș în care susține că un locțiitor de la o secție de votare se află în incompatibilitate. 

Potrivit reprezentanților PNL Sebeș, Aron Andrei este  locțiitorul președintelui secției de votare nr. 108 Petrești, Municipiul Sebeș, dar se află în incompatibilitate fiind fiul candidatei PSD la funcția de consilier local, Aron Elena.

Conform art. 25 alin. 2 din Legea nr. 115/2015, „Birourile electorale sunt alcătuite numai din cetățeni cu drept de vot.

Candidatul, soțul, soția, rudele sau afinii până la gradul al doilea inclusiv nu pot fi membri ai birourilor electorale”.

Mai mult, reprezentanții PNL Sebeș susțin că în aceeași situație s-a aflat și dl Salău Nicolae, fratele candidatului PSD la funcția de consilier local, Salău Marius, la secția de votare nr. 107. Acesta s-a retras de la secția de votare.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Raed Arafat despre cei care nu vor să poarte mască duminică la vot: ”Cei care păzesc secțiile nu vor permite acest lucru”

Publicat

arafat raed

Secretarul de stat, Raed Arafat, a vorbit la digi24.ro despre posibilitatea ca unele persoane să insiste să intre fără mască la secțiile de vot. Acesta a spus că în acest caz, cei care pazesc localțiile respective nu le vor permite acest lucru. 

Arafat a spus că la fiecare secție de vot există maști și că fiecare dintre cetățenii care vor să își exercite dreptul de vot vor fi nevoiți să le poarte pe tot parcursul procesului de votare.

„La secțiile de vot, ce n-aș dori să văd – și sper să nu vedem acest lucru – sunt oamenii care vor veni și o să insiste să intre fără mască și e clar că forțele de ordine care sunt acolo nu le vor permite să intre fără mască. Sau mască purtată sub nas sau sub bărbie sau să intre în secție cu mască, după care să o scoată acolo ca să arate că el sau ea nu poartă mască. Cred că aici avem un risc și sunt convins că vor lua măsuri, pentru că indicațiile sunt foarte clare: președinții secțiilor de votare și cei care păzesc secțiile de votare nu vor permite acest lucru”, a declarat Raed Arafat, vineri seara, la Digi24.

El a explicat că în fiecare secție de vot vor fi măști care se dau celor care intră și nu au mască proprie. „Deci nu există scuză că dacă am venit fără mască înseamnă că nu mă lasă să votez. Ai mască acolo să iei, ca să votezi și poți vota fără nicio problemă”, a arătat secretarul de stat.

Arafat a mai spus de ce interzicerea accesului în secțiile de vot pentru cei care nu vor să poarte mască nu reprezintă o încălcare a drepturilor de alegător: „Cei care spun că le limităm drepturile trebuie să înțeleagă următorul lucru: așa cum intri la secția de vot și nu poți vota fără carte de identitate – asta e o condiționare, trebuie să ai cartea de identitate ca să votezi – așa trebuie să ai mască și să te dezinfectezi pe mâini ca să intri în secția de vot. Dreptul tău la vot este garantat, poți să votezi. Respecți regulile, asta este ideea. Respectând regulile, îi respecți și pe ceilalți”, a spus Raed Arafat.

În opinia sa, marea majoritate a populației vrea respectarea regulilor, iar cei care vor să voteze vor să voteze în siguranță. „Dacă respectăm regulile, avem risc minim. Risc zero nu există”, a menționat șeful DSU.

În final, Raed Arafat a adresat un apel celor care nu sunt de acord cu portul măștii: „Eu sper ca lumea să respecte regulile și mai ales aici mă adresez celor care au făcut tot posibilul să încerce să-i convingă pe ceilalți să nu poarte mască, să nu respecte regulile. Măcar în ziua asta, dacă vor să voteze, să-i respecte pe ceilalți și să poarte masca pe durata asta în care așteaptă și intră în secția de vot până ies din secția de vot”.

sursă digi24.ro.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Ministrul Vela dă asigurări că alegerile locale de duminică se vor desfășura în condiții de siguranță

Publicat

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunţat, sâmbătă, că pentru alegerile locale s-a dispus constituirea de zone speciale de intervenţie în toate judeţele ţării, dar şi că au fost formate echipe de control care să verifice modul în care poliţiştii îşi îndeplinesc misiunile.

„Am luat câteva decizii importante pentru a asigura derularea procesului electoral în cele mai bune condiţii. Şi la aceste alegeri am dispus constituirea de zone speciale de intervenţie în 689 de localităţi, în toate judeţele ţării. Pentru acest lucru, am evaluat împreună cu specialiştii din minister patru criterii: istoricul incidentelor, incidentele actuale din campania electorală, vizele de flotant, cât şi datele şi informaţiile deţinute fie de către Ministerul Afacerilor Interne, fie că s-au regăsit în spaţiul public în surse deschise”, a declarat Marcel Vela, la sediul MAI.

El a adăugat că au fost constituite echipe operative şi rezerve de intervenţie în fiecare judeţ.

„O a doua decizie pe care am luat-o a fost cu privire la constituirea unor echipe operative şi rezerve de intervenţie în fiecare judeţ, astfel încât la orice apel la 112, la orice incident să fim prezenţi în cel mai scurt timp. Totodată, la fiecare inspectorat judeţean, aşadar în fiecare judeţ din România, sunt echipe care vor monitoriza şi vor îndruma inspectoratele judeţene. Încă din data de 25 (septembrie – n.r.) am detaşat 82 de ofiţeri de la nivel central la nivel judeţean în misiune de monitorizare şi îndrumare”, a anunţat ministrul.

De asemenea, Marcel Vela a precizat că au fost formate echipe de control care să verifice modul în care poliţiştii îşi îndeplinesc misiunile.

„La nivelul zonelor care sunt formate între 4 şi 5 judeţe vor activa echipe de control din cadrul Corpului de control al ministrului Afacerilor Interne, împreună cu colegi din Corpul de control de la IGPR sau de la Frontieră sau de la Jandarmerie, astfel încât aceştia vor verifica modul în care îşi îndeplinesc angajaţii ministerului misiunile pe care le au în competenţă”, a precizat Vela.

Mai mult, ministrul de Interne a spus că la nivel de minister va funcţiona o grupă de coordonare până la încheierea procesului de votare, iar la nivel judeţean o grupă operativă care va coordona toate activităţile, astfel încât orice incident, orice contravenţie, orice infracţiune să fie evaluată şi tratată în mod operativ.

agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate