Educație
Noile PLANURI-CADRU pentru LICEU au fost puse în dezbatere publică. Documentul prevede schimbări majore pentru elevi și profesori
Ministerul Educației și Cercetării a lansat vineri procesul de consultare publică pentru noile planuri-cadru destinate liceului. Potrivit MEC, propunerile pot fi trimise la adresa de e-mail consultare@rocnee.ro până la data de 6 martie.
Calendarul dezbaterilor
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat organizarea unei dezbateri naționale care va include patru întrevederi cu prezență fizică, programate astfel:
- București – 11 februarie
- Cluj-Napoca – 14 februarie
- Iași – 25 februarie
- Timișoara – 4 martie
- Ulterior, o dezbatere online va fi organizată pe 6 martie.
DOCUMENT AICI: Planul cadru pentru liceu 2026-2027 – Consultare Publica
Procesul de elaborare a planurilor-cadru
Daniel David a explicat că realizarea și aprobarea noilor planuri-cadru pentru liceu reprezintă doar primul pas dintr-un proces educațional complex.
Următoarele etape includ:
- Elaborarea programelor școlare pentru disciplinele obligatorii (finalizare preconizată pentru toamna anului 2025).
- Inițierea redactării manualelor moderne, incluzând variante digitalizate.
- Formarea profesorilor pe metode educaționale moderne.
Structura planurilor-cadru
Noile planuri-cadru vor respecta legislația națională și bunele practici internaționale, adaptate la contextul național. Acestea sunt structurate astfel:
1. Trunchiul comun (50%)
- Asigură cultura generală și dezvoltarea competențelor-cheie.
- Ponderea scade de la 65% la clasele IX/X la 35% la clasele XI/XII.
- Cuprinde 15 discipline la clasele IX/X și 9 discipline la clasele XI/XII.
2. Curriculum de specialitate (35%)
- Dezvoltă competențele specifice profilului/specializării profesionale.
- Ponderea crește de la 25% la clasele IX/X la 45% la clasele XI/XII.
3. Curriculum la decizia elevului (15%)
- Oferă flexibilitate, permiȒând elevilor să aleagă discipline suplimentare.
- Ponderea crește de la 10% (1-3 ore) la 20% (5-8 ore).
Durata anului școlar și structura orelor
- Anul școlar va avea 36 de săptămâni (34 săptămâni pentru clasa a XII-a).
- Se vor păstra programele „Săptămâna verde” și „Școala altfel”.
- Numărul maxim de ore săptămânal recomandat: 30.
- Numărul total de zile de școală: 180 la clasele IX/XI și 170 la clasa a XII-a.
- Numărul de ore pe an: 1080 la clasele IX/XI și 1020 la clasa a XII-a.
Din documentul analizat, se observă că au fost introduse următoarele discipline noi în planul-cadru pentru liceu:
Discipline obligatorii noi:
- Istoria evreilor. Holocaustul – O disciplină nouă introdusă prin lege, ce va fi studiată în context istoric general
- Istoria comunismului din România – Introducerea acestei discipline este prevăzută prin legislație
- Educația financiară – Devine disciplină obligatorie, integrată în oferta națională
- Educația juridică – O nouă disciplină destinată dezvoltării cunoștințelor despre sistemul legal și drepturile cetățenilor
- Elemente de educație antreprenorială – Parte a curriculumului național, inclusă pentru dezvoltarea gândirii economice și de afaceri
- Autocunoaștere și autoreglare personală – Materie menită să sprijine dezvoltarea personală a elevilor
- Stil de viață sănătos – Disciplină care pune accent pe sănătate fizică și mentală
Opționale noi disponibile în oferta națională și la decizia școlii:
- Istoria filmului românesc – Opțional disponibil pentru clasa a XI-a.
- Istoria filmului universal – Opțional pentru clasa a XII-a.
- Noțiuni de casting – Opțional disponibil pentru oricare dintre anii de liceu.
- Spectacologie – Opțional pentru clasele a XI-a și a XII-a.
- Estetică teatrală – Opțional destinat clasei a XI-a.
- Principii de analiză a creației artistice – Opțional pentru clasa a XII-a.
- Elemente de teatru muzical – Disponibil ca opțional pentru toți cei patru ani de liceu.
- Utilizarea tehnologiilor în arte – O disciplină nouă care vizează aplicarea tehnologiei în domeniul artistic.
- Armonie și expresivitate corporală – Nouă disciplină pentru clasele a IX-a și a X-a.
- Introducere în biostatistică și bioinformatică/Genetica populațiilor – Opțional nou destinat specializărilor din științele naturii.
- Literatura science-fiction – Nouă disciplină opțională destinată elevilor pasionați de literatură și scriere creativă.
Discipline modificate sau cu conținut nou integrat:
- Limba și literatura română – Va include unități de învățare pentru gramatică, mai ales la clasele a IX-a și a X-a.
- Disciplinele socio-umane – Se vor reconfigura pentru a include domenii precum dezvoltarea personală, economie și filosofie.
- Educația tehnologică și antreprenorială – Va integra și elemente din educația digitală și economia sustenabilă.
Impactul asupra profesorilor
Se estimează o creștere a numărului de norme didactice cu 1,08% – 4,86%, cu efecte pozitive asupra cadrelor din învățământul tehnologic și teoretic. Impactul asupra normelor din învățământul vocațional va fi minim, sub 2%.
Implementarea noului curriculum
- Noile planuri-cadru vor intra în vigoare pentru elevii de clasa a IX-a din anul școlar 2026-2027.
- Prima generație va susține noul examen național de bacalaureat conform Legii 198/2023.
- Elevii claselor a X-a – a XII-a/a XIII-a din acel an vor continua pe actualul curriculum.
Planuri-cadru pentru trasee specifice
Vor fi elaborate planuri-cadru distincte pentru:
- învățământul minorităților naționale
- învățământul liceal special
- învățământul seral și cu frecvență redusă
- învățământul bilingv
- Programul „A doua șansă”
- Alternative educaționale
Acestea vor fi dezvoltate pe baza planurilor-cadru finale, rezultate în urma consultării publice și dezbaterilor naționale.
Aspecte esențiale ale reformei curriculare
Conform documentului oficial de consultare publică:
- Se pune accent pe flexibilitate și adaptabilitate pentru fiecare profil de liceu.
- Curriculumul tehnologic va integra calificări profesionale de nivel 3 și 4.
- Învățământul dual va fi extins la întreg parcursul liceal tehnologic.
- Educația pentru carieră și orientarea profesională vor fi incluse în mod constant pe parcursul liceului.
Noile planuri-cadru sunt rezultatul colaborării cu experți educaționali și reprezintă un pas semnificativ în modernizarea sistemului educațional românesc
Documentul oficial conține mai multe informații detaliate despre planurile-cadru pentru învățământul liceal, incluzând următoarele aspecte relevante:
1. Direcții de dezvoltare a planurilor-cadru
- Se urmărește creșterea predictibilității și a echității în învățământ.
- Accent pe adaptabilitate și flexibilitate, cu opțiuni de schimbare a traseului educațional.
- Curriculumul este centrat pe competențe-cheie, astfel încât absolvenții să fie mai bine pregătiți pentru piața muncii sau studiile superioare.
2. Nivelurile de suport pentru educație și formare
- Curriculumul este structurat pe trei segmente: Trunchiul comun, Curriculumul de specialitate și Curriculumul la decizia elevului (CDEOȘ).
- Se asigură compatibilitatea cu standardele internaționale ISCED pentru o mai bună recunoaștere a studiilor.
3. Planuri-cadru specifice pentru fiecare filieră și profil
- Documentul detaliază structura fiecărei filiere (teoretică, tehnologică, vocațională).
- În cadrul filierelor sunt specificate disciplinele obligatorii și opționale, precum și ponderea lor în totalul orelor de studiu.
- Există mențiuni clare despre modificările aduse profilurilor tehnologic și vocațional, inclusiv integrarea învățământului dual.
4. Flexibilitate și personalizare a traseului educațional
- Elevii vor putea alege discipline suplimentare pentru aprofundare.
- Învățământul tehnologic oferă posibilitatea obținerii de certificări profesionale încă din timpul liceului.
- Examenele de bacalaureat vor avea un grad mai mare de personalizare, permițând elevilor să aleagă discipline relevante pentru traseul lor profesional.
5. Implicații asupra profesorilor și infrastructurii școlare
- Creștere a numărului de norme didactice, în special în domeniul tehnologic.
- Mai multă autonomie a școlilor în organizarea curriculumului și în alegerea disciplinelor din oferta națională.
6. Monitorizare și revizuire periodică
- Procesul de implementare va fi evaluat constant, iar ajustările se vor face pe baza feedback-ului din teren.
- Se pune accent pe inovație educațională, inclusiv utilizarea tehnologiei în predare.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News