Administrație
OPT milioane euro pentru 6 kilometri de drum între Zlatna și limita cu județul Hunedoara. Proiect al Consiliului Județean Alba
Consiliul Județean (CJ) Alba pregătește documentația pentru modernizarea unuia dintre cele mai deteriorate drumuri din județ. Carosabilul de pe DJ 705 Zlatna – Almașu Mare – limita județului Hunedoara este serios afectat de traficul greu și nu mai îndeplinește condițiile de siguranță a circulației. Investiția este de aproape 8 milioane lei.
UPDATE: Vicepreședintele Consiliului Județean Alba, Marius Hațegan, a declarat pentru Alba24 că proiectul a fost retras de pe ordinea de zi și va fi reevaluat, din cauza sumelor prea mari la care a fost evaluat proiectul. În acest context, Hațegan a spus că administrația nu are de gând să țină cont de evaluarea inițială, care este prea scumpă.
Știrea inițială:
În ședința de marți, consilierii județeni au de aprobat studiul de fezabilitate și indicatorii economici pentru proiectul „Reabilitare drum județean DJ 705: limită Județul Hunedoara – Almașu de Mijloc – Almașu Mare – Zlatna (DN 74)”.
Valoarea totală a investiţiei este de 31.521.010,62 lei (37.452.304,21 lei cu TVA, adică aproximativ 7,9 milioane euro), din care 32.852.213,88 lei (inclusiv TVA) lucrări de construcții-montaj. Durata de execuție este de 19 luni.
Situat în partea vestică a județului Alba, DJ 705 se desprinde din DN 74 în localitatea Zlatna și face legătura, prin munți, cu județul Hunedoara (aproximativ 20 km).
Sectorul de drum vizat pentru reabilitare este doar de 6,195 km (între km 40+663 și 46+828), fiind situat la periferia sudică a Munților Apuseni. Se împarte, din punct de vedere al structurii rutiere, în două tronsoane: primul cu îmbrăcăminte asfaltică (de 840 m, între km 40+633 și 41+473), al doilea cu structură rutieră rigidă din beton de ciment (de 5,355 km, între km 41+473 și 46+828), se arată în documentație. Starea tehnică a ambelor tronsoane de drum este „rea”.
Pe primul tronson au fost constatate defecțiuni de structură a asfaltului (faianțări, fisuri și crăpături longitudinale), defecțiuni de suprafață (suprafață șlefuită sau cu ciupituri), defecțiuni ale îmbrăcăminții rutiere (gropi, praguri, rupturi de margine).
Tronsonul al doilea, cel din beton, are probleme de structură (pompaj, dale tasate, faianțare, distrugere totală a dalelor), defecțiuni de suprafață (suprafață șlefuită, alunecoasă, peladă), defecțiuni ale rosturilor, defecțiuni ale îmbrăcăminții rutiere (fisuri și crăpături, gropi).
De asemenea, sistemul de captare și evacuare a apelor pluviale din zona drumului este alcătuit fie din șanțuri de pământ, fie din rigole și șanțuri de beton, care sunt colmatate sau parțial înfundate și deteriorate. În unele zone șanțurile lipsesc cu desăvârșire. În multe situații, nu este asigurată colectarea și descărcarea apelor pluviale, astfel încât apa stagnează în bălți și se infiltrează în corpul drumului, mai arată reprezentanții CJ.
Există un număr mare de podețe în diferite stadii de amenajare și degradare, majoritatea într-o starea tehnică necorespunzătoare, fiind parțial colmatate, cu coronamentele degradate. În multe cazuri, podețele nici nu se mai văd, din cauza vegetației.
Pe mai multe sectoare, în special în al doilea tronson, sunt vizibile cedări ale terasamentului drumului cauzate fie de vreme, fie de eroziunea făcută de pârâul de pe marginea drumului.
Consolidările identificate de-a lungul traseului se împart în două categorii: cele vechi, păstrate sau reparate și cele mai recente, executate în cadrul lucrărilor de reabilitare a drumului județean. Consolidările vechi sunt foarte degradate, unele ziduri de debleu sunt crăpate, cu pietre căzute, nu sunt amenajate șanțuri în zona zidurilor de debleu, iar o parte a zidurilor sunt prăbușite. Pe anumite sectoare s-a montat parapet flexibil, dar pe lungimi mari parapetul degradat nu a fost înlocuit.
De asemenea, de pe drumurile laterale din pământ ajung frecvent aluviuni pe carosabil, iar apa băltește.
Așa că s-a făcut expertiză tehnică și s-a stabilit că se vor face lucrări la carosabil și acostamente, la sistemul de colectare și evacuare a apelor subterane și de suprafață, la podețe și se vor amenaja intersecțiile cu drumuri laterale și accese la proprietăți. De asmenea, se vor face lucrări în albie, lucrări conexe pentru siguranța rutieră și pentru protecția mediului.
Studiul de fezabilitate a fost realizat de GG Tehnic Proiect SRL, fiind aleasă soluția 1 care constă în următoarele:
– asigurarea unei lățimi a părții carosabile corespunzătoare drumurilor de clasă tehnică IV (6,00m), realizarea de benzi de încadrare pe ambele părți de 0,25 m, precum și realizarea de acostamente
– structură rutieră parte carosabilă: o strat uzură MAS 16 de 5cm o strat legătură BAD 22,4 de 6 cm o strat de bază AB 22,4 de 6cm o strat superior fundație din piatră spartă de 25cm o strat inferior fundație din balast de 30 cm o strat de formă din balast nisipos de 10 cm
– structura rutieră acostamente – strat piatră spartă de 17 cm, umplutură din balast
– refacerea șanțurilor existente și realizarea de șanțuri și rigole noi, pereate cu beton C30/37;
– asigurarea funcționalității podețelor existente și înlocuirea podețelor degradate cu unele noi, precum și amenajarea de podețe noi, dacă acest lucru se impune
– amenajarea torenților de pe versanți, dacă este cazul
– înlocuire lucrărilor de consolidare vechi ce nu prezintă siguranță și stabilitate, repararea celorlalte lucrări de consolidare existente, precum și realizarea de noi lucrări de consolidare (ziduri de sprijin fundate direct, consolidări de taluz cu piloți etc.)
– refacerea acceselor existente cu podețe tubulare DNe 300-500mm, L=2,00 – 6,00m; podețele refăcute se vor realiza pe amplasamentele existente;
– refacerea intersecțiilor drumului județean cu drumurile laterale cu pietruire sau structură rutieră suplă, cu asigurarea continuității dispozitivelor de scurgere a apelor
– amplasarea de parapeți de siguranță pe sectoarele pe care este necesar, conform normativelor și standardelor în vigoare.
foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Ieul sau euroiul
marți, 19.11.2019 at 18:51
Sunt lei sau euro pana la urma?
moderatorul de serviciu
marți, 19.11.2019 at 20:51
cititi articolul va rugam… asa va clarificati